Announcement

Collapse
No announcement yet.

Rotere eksostupp + knekt gjennomgangsskrue

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Rotere eksostupp + knekt gjennomgangsskrue

    Helt fersk modellflyger her som har noen ganske sikkert trivielle spm.

    Har en Irvine .46 motor, men eksosen fra den går rett i vingen. Tenkte det var en smal sak å justere, så jeg tok av potta og løsnet gjennomgangsskruen;

    1. Denne skruen knakk da selvfølgelig akkurat i enden av bakenden av potta. Noen som vet hvor jeg kan få tak i ny?

    2. Potta sitter dønn i skjøten. Trodde det skulle gå å dele den i 2, vri bakerste del og sette de sammen igjen, men er ikke sikkert det går..? Jeg har ikke brukt alt av krefter, men ikke langt ifra..

    Flyet er forøvrig et Black Horse Excel 2000.
    Attached Files
    Rolfis
    http://www.imfk.net

  • #2
    Hei "Rolfis"
    Tror nok det lar seg gjøre å løsne bakerste delen av potta og vri utløpstussen.
    Prøv å varme potta med en varmluftpisol eller hårføner.
    Trenger ofte god varme og litt maktbruk.
    Sånne skruer vokser ikke på trær tror jeg, men du kan kanskje bruke skruen fra en annen potte, eller få laget en.
    Vet heller ikke om Irvine bruker millimeter eller tommegjenger, men det går det nok an å finne ut.
    Lykke til.

    Comment


    • #3
      Har hatt samme problem med min Irvine .61, bortsett fra at jeg ikke knakk skruen

      Såvidt jeg husker så er det bare to støpte deler som er trøkt sammen uten allverdens passform. Dette gjør at det kan være vanskelig å få løst, og at det lekker olje og eksos (= griseri)

      Det gjelder å bruke litt makt for å få ut stussen, og så trøkke den inn igjen med riktig vinkel. Varme hjelper sikkert også slik Razzle foreslår. Jeg satte inn skjøten med noe eksostetningspasta før jeg skrudde til, og det hjalp endel på lekkasjene.

      Ny skrue får du hos en Irvine forhandler, eller en god hobbybutikk som har noe lignende som passer Jeg mener Irvine bruker M-gjenger, i hvertfall på skruene som holder potta mot motoren, men der jo bare å prøve med en løs mutter og se om den passer.

      Comment

      Working...
      X