Unconfigured Ad

Collapse

Glowmotor, hva anbefales?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Aerial
    • Sep 2007
    • 263

    #1

    Glowmotor, hva anbefales?

    Vurderer å gå til innkjøp av fly med glowmotor i løpet av sommeren, er det noen spesielle merker som er bedre enn andre? Lette å stille inn, og som går klokkerent uten å skru i 100 år...

    Valget av fly blir mest sannsynlig en piper j-3 cub fra TWM (?) med vsp 180cm.
    Mener å huske at anbf. motorstr. var .40 - .46 2-takt (husker ikke på 4-takt).
    Vil også ha litt "ekstra krefter", da jeg mest sannsynlig kommer til å fly litt med kamera..
    Noen som forresten har dette flyet? Blir i så fall mitt første fuel-fly, kun elektro foreløpig...
    -= www.samundsen.net =-
  • HEIN
    • Jun 2005
    • 124

    #2
    Os 52 4-t.
    To takter i det flyet er en estetisk katastrofe.. Lykke til.
    Mc 24 Gold retro-Hott "Nerdemax de-lux"
    Skal det værra seilfly, skal det værra skallstøpt..

    Comment

    • Aerial
      • Sep 2007
      • 263

      #3
      Originally posted by HEIN
      Os 52 4-t.
      To takter i det flyet er en estetisk katastrofe.. Lykke til.
      Er det lyden du tenker på eller?
      Hva er egentlig forskjellen på 2 og 4-taktsmotorene?
      -= www.samundsen.net =-

      Comment

      • sekkenes
        • Sep 2005
        • 342

        #4
        Jeg ville gått for en OS70 4takt eller en Saito 82 4takt.

        Eller hvis du har god råd. En tosylindret Saito..
        Yngve Sekkenes

        http://www.artistic3d.net/index.php/...ne/97-bellanca

        Comment

        • Aerial
          • Sep 2007
          • 263

          #5
          Originally posted by sekkenes
          Jeg ville gått for en OS70 4takt eller en Saito 82 4takt.

          Eller hvis du har god råd. En tosylindret Saito..
          Blir ikke det enormt med power i det flyet?
          -= www.samundsen.net =-

          Comment

          • HEIN
            • Jun 2005
            • 124

            #6
            Hei igjen.
            Det må "oppleves", ta en tur på stripa, se, lytt og lær.
            Søk også på gamle tråder i forumet her,.
            Mc 24 Gold retro-Hott "Nerdemax de-lux"
            Skal det værra seilfly, skal det værra skallstøpt..

            Comment

            • Aerial
              • Sep 2007
              • 263

              #7
              Er det noe forskjell i innstillinger på 2 og 4-takts motorer?
              Hva med dere andre her som har cub i denne størrelsen, hva slags motor bruker dere, erfaringer?
              -= www.samundsen.net =-

              Comment

              • ChristianAustenå
                • Feb 2006
                • 257

                #8
                hva er vekta på denne saken da?
                dersom den er beregnet for 46 to takt vil vel 50 til max 70 4takt holde lenge...
                og skal du fly skalalikt(dvs ikke fly rett opp og store looper o.l.) trenger du ikke mye motor for å fly den, store vinger løfter veldig godt.

                Comment

                • Aerial
                  • Sep 2007
                  • 263

                  #9
                  Originally posted by ChristianAustenå
                  hva er vekta på denne saken da?
                  dersom den er beregnet for 46 to takt vil vel 50 til max 70 4takt holde lenge...
                  og skal du fly skalalikt(dvs ikke fly rett opp og store looper o.l.) trenger du ikke mye motor for å fly den, store vinger løfter veldig godt.
                  link til flyet her: http://www.elefun.no/elefun4/aspx/pr...tegoriID=10000

                  Plane Name : 1/6 Piper J-3 Cub - 48
                  Code No. A001S
                  Wing Span : 71.0 in / 1800 mm
                  Wing Area : 698 sq in / 45.0 sq dm
                  Flying Weight : 5.5 lbs / 2500 g
                  Fuselage Length : 47.0 in / 1200 mm
                  Engine Required : 2-stroke 0.40
                  4-stroke 0.52
                  Radio Required : 4-channel radio w/ 5 standard servos

                  Vil ha litt kraftoverskudd, men kommer ikke til å fly acro for å si det sånn..
                  men vil ha power nok så jeg kan f.eks. feste kamera inne i flyet (dv-cam)
                  -= www.samundsen.net =-

                  Comment

                  • spewster
                    MFN Skribent
                    • Aug 2007
                    • 1134

                    #10
                    Hva med en Saito FA-56 AAC? Burde være nok power til 2,5kg flyvekt. Ulempen er jo at 4-t koster en del mer en 2-t. Men de låter jo 100ganger bedre

                    Saito og OS er vel de mest annerkjente motorene.
                    Stian Håvak (82)
                    Fly low or crash trying!

                    MFN @ Facebook - Like!

                    Comment

                    • Stin
                      • Jan 2007
                      • 629

                      #11
                      Tror nok du bør gå for en 70 4-takt ville ha kjøpt enten saito 72 eller os 70ultimate m pumpe begge disse motorene er helt konge motorer i sin klasse. Di koster litt men verd pengene, ett billigre alternativ er asp 70 4-takt men den er litt slappere en di to anre og den er litt tyngre, med en av disse så har du nok krefter til og ha kamera med i flyet. en ting til vær veldig nøye nå du balanserer flyet vist de er litt fortungt eller baktungt så kan du få en guffen opplevelse. jeg hadde samme flyet og de var bittelitt baktung og da jeg skulle ta en sving så putselig gikk de inn i en spinnd og fikk ikke rettet de opp igjen og gikk i bakken med nesen først
                      Delta force anilator 53 m Quickdraw 26ccm pioneer. SS66 M SG 35cc. Lynx 2m.Extreme Flight MXS 48".og Futaba 4PX . JBA 56 3.5m el Carbon seiler.
                      På vei inn i Hangaren.
                      Lyst på. F5B m cheapo oppsett i. Nan Omega 2.4m F5j. 1/4 DG808S 4500mm

                      Comment

                      • Aerial
                        • Sep 2007
                        • 263

                        #12
                        Originally posted by Stin
                        Tror nok du bør gå for en 70 4-takt ville ha kjøpt enten saito 72 eller os 70ultimate m pumpe begge disse motorene er helt konge motorer i sin klasse. Di koster litt men verd pengene, ett billigre alternativ er asp 70 4-takt men den er litt slappere en di to anre og den er litt tyngre, med en av disse så har du nok krefter til og ha kamera med i flyet. en ting til vær veldig nøye nå du balanserer flyet vist de er litt fortungt eller baktungt så kan du få en guffen opplevelse. jeg hadde samme flyet og de var bittelitt baktung og da jeg skulle ta en sving så putselig gikk de inn i en spinnd og fikk ikke rettet de opp igjen og gikk i bakken med nesen først
                        sjekke cg på fly er vel noe ALLE gjør før maiden...? Det gjør ihvertfall jeg!
                        Takk for motortips, så får vi se hva jeg ender opp med
                        Kommer sikkert en liten blogg i løpet av sommeren....

                        Tipper jeg ender opp med denne: http://www.elefun.no/elefun4/aspx/pr...er&kategoriID=
                        Last edited by Aerial; 02-04-08, 18:55.
                        -= www.samundsen.net =-

                        Comment

                        • Larsem
                          • Jan 2007
                          • 53

                          #13
                          Bare som en siste forvirring..
                          Hvis du vil gjøre dette enkelt og som du sier at den skal gå i 100 år uten problemer. Da ville jeg valgt en OS46LA. Billig og driftssikker. Aldri noe lager som blir utslitt og så er det sjeldent du behøver å skru noe på nåla. Går på den fuelen du måtte ha stående.
                          Klart du får ikke lyden av en 4t, men du får en problemfri dag på stripa..



                          Lars
                          Sebart Wind S Pro, Sebart Miss Wind, Stratair Viper, T-rex 550, Topline Standard, V-ultra ++

                          Comment

                          • ChristianAustenå
                            • Feb 2006
                            • 257

                            #14
                            Originally posted by Larsem
                            Bare som en siste forvirring..
                            Hvis du vil gjøre dette enkelt og som du sier at den skal gå i 100 år uten problemer. Da ville jeg valgt en OS46LA. Billig og driftssikker. Aldri noe lager som blir utslitt og så er det sjeldent du behøver å skru noe på nåla. Går på den fuelen du måtte ha stående.
                            Klart du får ikke lyden av en 4t, men du får en problemfri dag på stripa..



                            Lars


                            Ang. disse la motorene.. er de lettstartede?
                            de kan startes for hånd?
                            er det noe problemer eller vanskeligheter med de kontra fx/ax serien?
                            har di ikke en litt annen forgasser?
                            airbleed eller noe greier?
                            hva med 25la eller 40 la da.. er de noe tess?
                            tenkte på start og drift(enkelt eller noe knot?)

                            Comment

                            • Aerial
                              • Sep 2007
                              • 263

                              #15
                              Originally posted by Larsem
                              Bare som en siste forvirring..
                              Hvis du vil gjøre dette enkelt og som du sier at den skal gå i 100 år uten problemer. Da ville jeg valgt en OS46LA. Billig og driftssikker. Aldri noe lager som blir utslitt og så er det sjeldent du behøver å skru noe på nåla. Går på den fuelen du måtte ha stående.
                              Klart du får ikke lyden av en 4t, men du får en problemfri dag på stripa..



                              Lars
                              Dumt det er 100vis av motorer å velge blandt.. hehe...
                              hvordan er ytelsen på denne i forhold til asp 70 4-takt?
                              -= www.samundsen.net =-

                              Comment

                              Working...