Unconfigured Ad

Collapse

Elektronikk, børsteløst, lipo propell osv osv

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Flyskrekk
    • Nov 2007
    • 32

Elektronikk, børsteløst, lipo propell osv osv

Hei.
    Jeg sitter og prøver og forstå dette her:
    hvis jeg skal kjøpe en børsteløs motor til ett fly, (si vi tar alt fra scratch) hva skal jeg se etter så ting passer.
    Her er jeg helt blank så jeg trenger barnelærdom.

Altså finnes det tall eller mål som man ser passer om hverandre når det gjelder hvilke motorer som passert til hvilke fly, hvilke propeller passer til hvilke mototrer og ikke minst hva slags batteri trenger man for at det skal funke optimalt.

eksempler på fly som jeg skal sette sammen, Depron modell, der alt må veie minst mulig.
    en Hangmodell *(Ninja) og en 2,5meter elektroseiler. det vil si litt av hvert, men det er derfor jeg spør.

jeg kikker og leser og glaner så øye står i skjermen , men jeg er usikker på hvilken motor som passer til hvilket fly, og hvor stort batteri med volt og amper trenger jeg
    hva er forresten forskjellen på lipo og ni-mh...

mye spørsmål søker klare svar, evt link til litteratur.

målet er at jeg skal skjønne dette såpass at jeg kan videreformidel dette videre til fler som lurer på det samma, eller hur?

På forhånd takk.
    beste tipset blir belønnet med papirfly!

Ikke rart jeg har flyskrekk.....
    Det vel om og gjøra og få detta oppi været...ratt...
  • Propepperell
    • Jun 2005
    • 1093

Her var det mange spørsmål, ikke lett å vite hvor man skal begynne.
    Kanskje det beste er om du søker litt her først, da får du MYE svar. Etterpå kan du komme med litt mer avgrensede spørsmål. Blir letter da!

Peter
    Peter Rahm
    Siggerud
    Cirrus RCFK

Comment

• bjeff
      • Jul 2007
      • 2010

Her forklares elektromotor relativt enkelt:

LiPo og NiMH har ulik kjemi; lithium-polymer og nikkel-metallhydrid. Førstnevnte er bla "lett", den andre er "tung".

Min erfaring er at forhandlere er flinke til å komme med forslag til oppsett. Nøkkelen er flyets vekt og formål.
      Anders Eiebakke
      90078513

Comment

• elektrodude
        • Sep 2006
        • 1342

For å få en "pekepinn" på hva passer i hva,og hva går sammen.Kan du bruke siden til Esperit models. http://www.espritmodel.com/index.asp der er det veldig bra med forslag til utstyr som kan brukes i dei forskjellige modellene.så da kan du finne en modell som "matcher" modellen du har,og se hva som er annbefalt.har annnbefalt denne metoden til flere her i bygda,og det funker det
        Alt som kan fjernstyres.
        ---------------------------------------------
        The problem with nitro's these days are that they arent brushless.
        Electronics run on smoke... if you let the smoke out, they stop working.
        Steinar Kvarme.

Comment

• Flyskrekk
          • Nov 2007
          • 32

Originally posted by elektrodude
          For å få en "pekepinn" på hva passer i hva,og hva går sammen.Kan du bruke siden til Esperit models. http://www.espritmodel.com/index.asp der er det veldig bra med forslag til utstyr som kan brukes i dei forskjellige modellene.så da kan du finne en modell som "matcher" modellen du har,og se hva som er annbefalt.har annnbefalt denne metoden til flere her i bygda,og det funker det
          se der ja, sånne ting hjelper meg litt på vei, takk skal du ha!
          Det vel om og gjøra og få detta oppi været...ratt...

Comment

Working...