Unconfigured Ad

Collapse

Fly-nybegynner, hjelp til valg av fly?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • olve
    • Apr 2008
    • 4

Fly-nybegynner, hjelp til valg av fly?

Hei!
    Driv for tida å flyr på et Silverlit Air Acrobat, men det er jo berre eit leiketøy, og er laga av isopor, og blir dermed alt for lett til å flyge i den vinden som er her som eg bor (Valderøy).

Tenkte derfor å kjøpe eit skikkelig nybegynnerfly, enten propellfly, eller seilfly for å utnytte vinden i staden for å trosse den

Har sett litt på dette propellflyet: http://www.rcbutikken.no/product_inf...products_id=49 eit cessna 182.

nokon som har noko erfaring med dette flyet? Tåler det litt juling? Går det an å flyge det i lett vind?

Over til seilfly; her har eg ikkje peiling i det heile tatt, og det virkar som om alle flya berre blir levert utan elektronikk i det heile tatt.
    Er det vanskelig for ein nybegynner å montere dette sjølv, og er det nokon spesielle krav til terreng og vindforhold for å i det heile tatt kunne drive med seilfly?

Er veldig interessert i å prøve ut seilfly, men det ser ut som det kan vere ein dyr hobby!

Nokon som kan hjelpe meg med tips og triks eller har idear til flypakkar eg kan kjøpe i begge kategorier?

På førehand takk!
  • Tertitten
    • Dec 2007
    • 3014

Hei.
    Cessna`n er vel ikke så veldig mye bedere i vind,er vel best i vindstille dersom du er nybegynner.
    Jeg lærte selv å fly med seilfly på hang. Relativt billig å starte med, (billigste er simulator).
    Det du kan gjøre er å se litt på RcMarked.no , og finne noen enklere brukte seilflypakker der.
    Terje Egeberg
    "Opp ska det og det får bare virke"

38% Carf Sukhoi ZDZ 180
    40% Pilot Extra 330 DLE 170 http://pilot-rc.com/ProductShow.aspx?id=101
    35% Pilot Extra 330 DLE 120.
    3DHS slick 89" EME 60.
    3DHS Slick 71"

Comment

• Torsen
      • Jan 2008
      • 83

Multiplex Minimag eller Sapac Wilga 2000 tror jeg nok skal være sikre valg. Jeg vet du får Wilgaen med børsteløs og lipo for ca 1800,-.

Torsen

Comment

• arvid
        • Nov 2006
        • 1547

Jeg ville valgt den wilga. Suverent lettflydd og stabilt og billige deler ved evnt. harde støt mot moder

Comment

• kjetilmh
          • Jun 2006
          • 990

Det flyr bedre når det er litt mer størrelse på det.
          Hvis du er sikker på at dette er en hobby for deg ,
          kan du jo vurdere og gå et hakk lenger.

Husk at det kan bli dyrt og kjøpe billig. Tenk gjenbruk av deler.
          Når flyet er uslitt , er det en fordel om du kan bruke delene til neste fly.

Hva med og kjøpe en Multipleks magister med børsteløst oppsett og
          A123 batterier ?
          Kjetil
          oops: . . ! . .

http://www.vingmfk.com

Comment

• olve
            • Apr 2008
            • 4

Tusen takk for veldig hjelpsomme og konstruktive svar!
            Har inntrykk at dette er eit veldig godt forum, med veldig hjelpsomme og aktive folk, i motsetning til mange andre forum der forståsegpåarar og bedrevitarar fordervar forumet!

Får fundere litt på det, og så gjere realitet av det når lønninga kjem!

Comment

• olve
              • Apr 2008
              • 4

Nokon som har erfaring med dette flyet?
              Går det an å bruke den radioen på andre modeller seinare?

Comment

• Tarpoon
                • Jan 2008
                • 335

Den har bare 3 kanaler, så da begrenser det seg hva du kan bruke den radioen til senere. De fleste anbefaler Sapac Wilga 2000, den har 4 kanaler, og er billigere
                Trond Nilsen

Comment

• arvid
                  • Nov 2006
                  • 1547

Nettopp. Også finns det reservedeler som er billige. Utrolig fint fly for kos ved ett blikk vann på kveldinga en sommerdag. Du behøver ikke ta av flottørene en gang visst du vil ta av fra gressbakke. Er i lufte på 5 meter

Comment

• Edvin
                    • Nov 2005
                    • 134

Hei.
                    hva med å prøve denne: RCS SkyGlider 2000 EPP RTF
                    Edvin
                    ------
                    http://home.no.net/hansenmh

Comment

• TheBirg
                      • Jan 2004
                      • 692

Hei "Olve" !
                      Velkommen, gøy med nye medlemer !

Jeg hadde funnet ut av hva du vil ha av flytype (Eller rettere sagt, hva vil du utføre i luften... tenk litt lengre enn din første modell, hva blir din nr. 2 og 3flymaskin.)
                      Det er lettere å følge opp flygning med en litt mere avansert modell enn den man hadde, enn og bytte flytype\stil mellom hvert steg i opplæringen.

Jeg foreslår også og ta kontakt med en lokal modellflyklubb om det finnes innen rekkevidde. De kan garantert hjelpe deg med valg av rett flyvegreie til deg.
                      Det finnes kanskje andre næringskilder i nærheten også ? En hobbysjappe f.eks.

Jeg har god erfaring fra norske nettbutikker, men når man har problemer en fin fredagskveld og har en ødelagt dings er ikke det noe problem i norge, da går man bare i butikken man har kjøpt utstyret Lørdagsmorgen og hyler og skriker så blir man enige om en løsning. Men fly på Lørdag skal man
                      Ønsker dere en god dag på feltet !
                      Birger Mork

Mine besittelser :
                      Flygreier (Massevis)
                      Heligreier (En Mini Titan)
                      Bilgreier (Et par stk.)

Comment

• arvid
                        • Nov 2006
                        • 1547

Det er sikkert ett veldig fint alternativ. Flyr sikkert veldig bra, men den har hverken hjul eller flottører. M.a.o. du har ikke de samme mulighetene.
                        lykke tl med valget (eller var det wilgan) uansett

Comment

• TheBirg
                          • Jan 2004
                          • 692

Originally posted by arvid
                          Det er sikkert ett veldig fint alternativ. Flyr sikkert veldig bra, men den har hverken hjul eller flottører. M.a.o. du har ikke de samme mulighetene.
                          lykke tl med valget (eller var det wilgan) uansett
                          Her kan du sikkert presissere for en nybegynner hva du sikter til ?
                          Ønsker dere en god dag på feltet !
                          Birger Mork

Mine besittelser :
                          Flygreier (Massevis)
                          Heligreier (En Mini Titan)
                          Bilgreier (Et par stk.)

Comment

• arvid
                            • Nov 2006
                            • 1547

Det kan jeg godt

Comment

• arvid
                              • Nov 2006
                              • 1547

Sorry. trykka på feil knapp. OK. Wilga er ett lett fly med relativt mye vinge i forhold til vekt. Trenger liten plass for take off og er utrolig stabil (visst det ikke blåser for mye). Den kan flys utrolig sakte og har god rorrespons selv ved veldig sakte hastighet. Har hatt ant. ca. 50 turer på mitt ifjor sommer ved forskjellige vann både i norge og andre steder, og virker like godt hver gang.
                              Flyr ca. 15 minutter på batteriet og har da brukt ca. 70 % av kapasiteten. Min flystil er ikke akro , men koseflyging. Håper dette er utfyllende. Men for all del, det finnes masse annet (jeg har ikke prøvd alt) Jeg kan bare gi bort mine erfaringer om det jeg har opplevd.

Comment

Working...