Unconfigured Ad

Collapse

Wilga 2000 vil ikke fly

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kennethdammyr
    • May 2008
    • 9

Wilga 2000 vil ikke fly

Hei

Fant ut at jeg skulle realisere en aldri så liten barndomsdrøm, derfor kjøpte jeg meg likegreit et Sapac Wilga 2000. Spent som bare barn kan være hentet jeg flyet på posten og en time senere var alt montert. Batteriet ble ladet 2 timer som det sto i bruksanvisninga og alt så ut til å funke. Tok på meg skoa og reiste avgårde til en egnet plass for litt nybegynnerflygning. Satt det på bakken. Slo på og... putre, putre...

Propellen går rundt den, men jeg tror - er ingen ekspert - at den går for sakte. Om underlaget er noenlunde flatt klarer jeg å kjøre i gang og oppnå en viss fart, men opp går det aldri. På video har jeg sett flyet ta av etter bare noen meter.

Så hvis noen kunne hjelpe en kar i nød her ville jeg blitt meget takknemlig.
    Etter eller annet må jo være feil... Kanskje en nybegynnersak jeg har oversett?
    Mvh
    Kenneth Dammyr
  • arvid
    • Nov 2006
    • 1547

Høres nesten ut som det kan være feil på esc på det flyet.Ring og hør med butikken du kjøpte det i
    Wilgan tar av gjerne på 4 meter om nødvendig.

Comment

• kennethdammyr
      • May 2008
      • 9

Det skal jeg gjøre så snart de åpner i morgen. Men hva er en ESC?
      Mvh
      Kenneth Dammyr

Comment

• arvid
        • Nov 2006
        • 1547

Det er fartskontrollen. Electronic speed circuit tror jeg det heter på det språket. Arrester meg visst jeg tar feil.
        Sorry. ikke circuit, men controller

Comment

• Jøllsrud
          • Oct 2007
          • 469

Står propellen riktig vei?

Fordi da får man heller ikke noe særlig effekt

Comment

• arvid
            • Nov 2006
            • 1547

ja. Det er mange mulige feilkilder.

Comment

• kennethdammyr
              • May 2008
              • 9

Jo, den står nok riktig vei. Snur jeg propellen skraper den bare i snuta. Og flyet går jo som nevnt framover.
              Mvh
              Kenneth Dammyr

Comment

• Modellflybutikken.no
                Forhandler
                • Feb 2007
                • 78

Hei

Propellen skal monteres med den pregede teksten i fartsretningen. Monteres den feil vei vil du bare ha 25-30% effekt.

mvh
                Odd Johnny
                www.modellflybutikken.no

Comment

• sk8guy
                  • Jul 2007
                  • 77

Har Wilga selv, og hvis det er som du sier at propellen skraper i snuta er det riktig vei!! Sett propellen litt lenger ut på staget... er enig i at det ser ut som propellen skal stå med den flate siden inn mot kroppen, men det er motsatt!! Du kjenner jo forskjell hvis du holder hånda bak propellen...

Ramber`n

Parkzone Stryker F-27
                  Sapac Wilga 2000
                  Twister CP V2 - død
                  Protech Helixx 3D
                  Align T-rex 450 sport x2
                  Align T-rex 250 se
                  TechOne Piaget EPP indoor
                  Free Air Blitz indoor

Futaba 9C super m/TM-8 2,4GHz modul (bortgjemt - 35MHz synth modul)

Comment

• bad scientist
                    • Oct 2006
                    • 1506

Originally posted by kennethdammyr
                    Jo, den står nok riktig vei. Snur jeg propellen skraper den bare i snuta. Og flyet går jo som nevnt framover.
                    En propell trekker fortsatt fremover selv om den står feil vei, den blir bare mye mindre effektiv. Blir litt som å spise suppe med skjeen opp ned, du blir mett, men det tar myyye lengre tid!
                    Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

Steinar B Johansen
                    Lillehammer mfk

Comment

• olle
                      • May 2002
                      • 708

Og, en Sapac Wilga tar IKKE av fra bakken uten at underlaget er helt plant dvs asfalt, betong, kunstdekke, til nød finkornet sand (løpebane etc), trimmet gress (green på en golfbane e.l.) osv
                      Hjulene er for små til å trille på vanlig gressunderlag.
                      Men med feilmontert propell så tar den kanskje ikke av uansett underlag?
                      Som det sies her, så skal normalt den flate siden av propellen vende forover.
                      Se det positive i saken. Du har i hvertfall ikke krasjet den
                      Det kan du nemlig gjøre hvis du tvinger den i luften med for liten fart.
                      Husk at dette ikke er et helikopter, men en flymodell.
                      Den må ha god flyvefart, før du lar den ta av, og ikke for bratt stigning i starten.
                      Gir du for mye høyderor, med for liten fart, så staller den bare ut og går i bakken. I verste fall, i tusen knas.
                      Så husk å holde farten oppe, og stigningsvinkelen nede.
                      Da går det nok bra. Lykke til

olle

Comment

• ERJ
                        • Aug 2007
                        • 935

Bare ei bitte lite huff...

En propell er som en flyvinge...BUET forside (overside) og KONVEKS bakside (underside)!
                        Og den fungerer likt en vinge...På sett og vis LØFTER propellen flyet fremover gjennom luften, eller drar som vi sier... Den buete siden av propellen MÅ derfor vendes i flyets FARTSRETTNING...Skjønner..? Eller litt i overført betydning... Forsøker man og få et fly hvis vingeunderside er konveks til og fly opp ned vil dette forsøket ikke bli særlig vellykket...Går gjør det, med bob-bob som resultat...

En flyvinges aerodynamik gjelder også for propellen siden BEGGE opperer i et og samme
                        prinsipp...Nemmelig gjennom løftet.

Mvh Einar -

Et lite PS...
                        På et fly med SKYVENDE propell må også den buete siden av denne vende i flyets
                        fartsrettning...
                        Last edited by ERJ; 09-05-08, 02:44. Reason: Litt vel krass her...

Comment

• bad scientist
                          • Oct 2006
                          • 1506

Kjære Mk.v

Jeg er enig i alt du sier, bortsett fra..."huff og huff" Er ikke det hva dette forumet er til? Spørre og lære? Det er helt riktig det du sier, men det er ikke noe galt i at noen lærer det ved å spørre og delta her i forumet!

Mvh Steinar, som har lært det meste jeg kan om Rc-fly her på modellflynytt.
                          Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

Steinar B Johansen
                          Lillehammer mfk

Comment

• ERJ
                            • Aug 2007
                            • 935

Helt enig...(Og uenig...)

Originally posted by bad scientist
                            Jeg er enig i alt du sier, bortsett fra..."huff og huff" Er ikke det hva dette forumet er til? Spørre og lære? Det er helt riktig det du sier, men det er ikke noe galt i at noen lærer det ved å spørre og delta her i forumet!

Mvh Steinar, som har lært det meste jeg kan om Rc-fly her på modellflynytt.
                            Helt rett påpekt Steinar! Alt for krasst og derfor er innlegget "modifisertmoderert!

Dog er jeg rasende uenig i at du har lært alt du kan om modellfly her...Tror du
                            kunne en masse fra før av! Dine innlegg sier med all tydelighet det...

Mvh Einar - avkjølt...

Comment

• olle
                              • May 2002
                              • 708

Jada, alle som kan, vet at en propeller virker sånn.
                              Det hjelper ikke en nybegynner som ikke forstår.
                              Første gangen er det lettest å forholde seg til at framsida er nesten helt rett. Mens baksiden gjerne har mye mer gods og vridning inn mot senter.

Selvsagt. Om man monterer propellen i snuten, midt på eller bak er et fett.
                              Modellen skal framover, i de fleste tilfeller?

olle

Comment

Working...