Unconfigured Ad

Collapse

Plassering av balanseror

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • EspenB
    • Jul 2008
    • 6

Plassering av balanseror

Jeg er i gang med å bygge et elektro-glider (Graupner Benny - gammel utgått modell).
    Denne er i utgangspunktet laget for 3 kanaler (med bare side- og høyde ror).

Jeg kunne tenke meg å lage til balanseror i tillegg, men jeg er litt i stuss hvor det er fornuftig å plassere disse.
    Inne på vingen; hvilke gjør det enkelt i forhold til kobling mot servo,
    eller ute på vingen;noe jeg antar vil gjøre balanserorene mer effektive.

Jeg lurer også på hvor stor jeg bør lage disse rorene (i forhold til det totale vingearealet).

mvh
    Espen
    Attached Files
  • cessna46
    • Jul 2007
    • 221

Størrelsen på bal.ror i forhold til vingen kan jeg ikke hjelpe deg med, men de blir nok mest effektive hvis du monterer de ytterst. Da bruker du en servo i hver vinge og kobler de sammen med en Y-kabel.
    Mvh Steffen Sund.

Flyr bare rolige turer med en .40 size CUB fra Greatplanes

Comment

• Olavjoergensen
      • Jun 2005
      • 2208

Originally posted by EspenB
      Jeg er i gang med å bygge et elektro-glider (Graupner Benny - gammel utgått modell).
      Denne er i utgangspunktet laget for 3 kanaler (med bare side- og høyde ror).

Jeg kunne tenke meg å lage til balanseror i tillegg, men jeg er litt i stuss hvor det er fornuftig å plassere disse.
      Inne på vingen; hvilke gjør det enkelt i forhold til kobling mot servo,
      eller ute på vingen;noe jeg antar vil gjøre balanserorene mer effektive.

Jeg lurer også på hvor stor jeg bør lage disse rorene (i forhold til det totale vingearealet).

mvh
      Espen
      På en slik seiler som har minimalt med hastighet hører balanserorene kun hjemme ytterst på vingen. Trekker du de for langt inn så blir de nærmest som en luftbrems. Det du også bør tenke på angående størrelsen på roret er dybden. På veldig moderne modeller så bruker man 25-30% av korden som balanseror og heller reduserer utslaget, dette medfører mindre drag og en mer effektiv vinge. Hadde kanskje laget balanseror på litt over halvparten av den ytterste "knekken" av vingen f.eks....
      Hvis den tegningen din er i skala da
      Mvh OJ
      Olav Jørgensen
      Low & fast

Comment

• Seiler`n
        • Mar 2005
        • 821

er litt skeptisk til hvor mye nytte du får av dem med det vingeoppsettet tegningen din har. Du bør nok flate ut vingen i den ytterste knekken hvis du skal ha balanseror på denne modellen. Det gir mer effekt, men mindre stabilitet.
        Mvh
        Stig Olsen
        Lillehammer MFK

Nan Xplorer FullCarbon X tail
        Pike Perfect X tail
        Pike Brio / Giant
        Alpina 4001
        DG 500/22 Elan under opppussing
        Birde of Time ( Noe redusert må restureres )

Futaba 12Fg Fasst

Comment

• Olavjoergensen
          • Jun 2005
          • 2208

Originally posted by Seiler`n
          er litt skeptisk til hvor mye nytte du får av dem med det vingeoppsettet tegningen din har. Du bør nok flate ut vingen i den ytterste knekken hvis du skal ha balanseror på denne modellen. Det gir mer effekt, men mindre stabilitet.
          Helt enig. Du bør hvertfall bygge vingen uten den ene knekken og kanskje også litt mindre dihedral enn det som er tenkt.

Mvh OJ
          Olav Jørgensen
          Low & fast

Comment

• EspenB
            • Jul 2008
            • 6

Takk for svar, alle sammen. Her fikk jeg litt å tenke på.
            Tror nok jeg satser på å bygge flyet ferdig uten balanseror - og prøver først med det.
            Så kan jeg kansje eksprimentere litt etterhvert med med vingeoppsettet.
            Som nybegynner i "gamet" regner jeg med at det blir noen brutale turer i bakken - og mange anledninger til å endre på vingene ..... når jeg alikevel fikse dem

Comment

Working...