Resette passord? Klikk HER
Har du en gammel konto, men ny mail? Send en melding, så fikser vi det. Bare oppgi brukernavn og gammel + ny mailadresse
Vi kan også smelte sammen 2 brukere til 1, hvis du har registrert deg på nytt.
Vi setter pris på at alle logger seg inn, selv om du ikke skriver noe, dette for å se aktivitet.
Har satt sammen trainern min, og satt inn det som skal settes inn på sine bestemte plasser. Det som gjennstår er batteri og mottaker, men er usikker på hvordan/hvor jeg skal plassere dette for riktig CG.
Noen som har gode tips til hvordan jeg gjør dette på en enklest mulig måte?
spørs litt hva slags trainer det er da. går an og prøve seg litt fram mens du måler cg. på min seagull lavvinget trainer så puttet jeg batteri og mottaker like bak fueltanken,og da fikk jeg en perfekt cg etter mitt ønske.
Lower, Lower, oops.
Flyr mest elektromodeller, og noe bensin/glow.
Er snakk om en Ready mk2. Hvordan måler jeg cg'n? Setter inn batteri, flyr en tur og ser hvordan den oppfører seg? Deretter justere frem/tilbake etc?
hei.
på dette flyet tipper jeg cg er omtrent det samme som en skystar jeg hadde. samme type fly. da målte jeg cg innerst ved kroppen ca 8-10 cm inn på vingen fra front av flyet. da skal den balansere ganske rett uten og dette veldig mye fram og tilbake. min var litt nesetung, men ikke mye, og det er greit i mine øyne pga jeg syns den da er super og lande. bare og slippe av gassen og justere seg inn med høyderor.
håper dette hjalp noe, hvis ikke er det bare og spørre.
Lower, Lower, oops.
Flyr mest elektromodeller, og noe bensin/glow.
Jeg pleier å bruke to identiske pepperkverner med rund nippel på toppen for å balansere fly. Å balansere med fingrene er mindre gunstig. Det finnes også balanserere å få kjøpt.
Velcro (borrelås) er ofte best til å feste batterier, det er bare å flytte litt bak/fram til du finner cg etter produsentens instruksjon. Det er svært viktig å ikke havne for langt bak. I verste fall må man legge på litt ekstra vekt dersom batteriet ikke kan flyttes langt nok bak/fram.
Det er også viktig å balansere vingetupp til vingetupp. Dette gjøres gjerne ved å holde i spinner og sideror og tilføre ekstra vekt, feks blylodd, til den lette vingetuppen.
de erfarne i en klubb har nok ikke nor problem og justere cg. mottakeren kan du egentlig putte der det passer seg best i modellen og og lage ledningrot hehe.
når jeg måler cg inners ved vingen så holder jeg pekefinger ca 1-2 cm ut fra kroppen på flyet, og flytter fingern på hver side litt rundt til flyet henger rett i luften på fingrene. (kan også bruke pepperkvern som han ene her sier)
så når den henger rett som mulig så skal det være ca 8-10 cm fra front tuppen på vingen. var slik på min trainer hvertfall. er vel ganske standard på slike vil jeg tro, for var samme størrlese jeg hadde.
Lower, Lower, oops.
Flyr mest elektromodeller, og noe bensin/glow.
så når den henger rett som mulig så skal det være ca 8-10 cm fra front tuppen på vingen. var slik på min trainer hvertfall. er vel ganske standard på slike vil jeg tro, for var samme størrlese jeg hadde.
Jeg må si at jeg syns det er ganske vågalt å gjette seg fram til tyngdepunktet på et fly man ikke kjenner... på andres bekostning. Tyngdepunktet på et fly er HELT avgjørende når det gjelder om flyet faktisk skal fly eller leke en nedskutt kråke.
Til trådstarter: Du må finne ut hvor tyngdepungtet skal være, dette er ikke noe man gjetter seg fram til eller prøver ut. Flyet kan være fortungt uten at det betyr så mye men om den er baktung så ender det oftest med vraka fly. Her er det millimeter som betyr noe, centimeter blir ikke nøyaktig. Dvs. står det f.eks i manualen til flyet at det skal være på 87mm så skal det være der, og da skal modellen ligge helt horisontalt uten fuel i tanken på to pepperkverner... var et bra tips det. Har du ikke noen pepperkverner så vil jeg anbefale deg å lage et stativ. Står det f.eks at tyngdepunktet skal være mellom 8-10cm så velger du kosekvent 8cm først for da er den mest fortung. Så kan man flytte tyngdepungtet etter at man er blitt vant med modellen. Det som skjer når modellen blir mere baktung er at du spesielt vil merke at høyderoret får mere majoritet. Jo lenger bak du flytter det jo mere må høyderoret fly, altså... du flytter egentlig det hovedvingen skal gjøre til høyderoret. De fleste høyderor flyr dårlig så da vil flyet som regel sette nesa i været, stalle ut å gå i bakken.
Grunnen til at jeg begynte med pepperkverner var at jeg tok alvorlig feil med fingrene noen ganger. Mulig mine fingre er rare, men det blir aldri riktig bra. Fingerbalansering fungerer kun på fly jeg er fortrolig med fra før. Det er hvertfall, som Christen sier, utrolig viktig å være presis, særlig når man er nybegynner.
Hei, noen tips om CG: Ofte står det anbefalt i byggeveiledningen. Men ikke alltid. Finner du det ikke der, så sjekk tegningen. Symbolet for CG er en 4-delt sirkel med annenhver sort/hvit merking.
Et enkelt stativ, som beskrevet av fler, gjør utmålingen enklere.
Om du ikke finner noe info "what so ever" om CG, så starter jeg alltid på rundt 35% av vingekorden, målt ved vingeroten. Det er sjeldent helt galt. (Gir som regel en lett nesetung modell, altså greit å starte med.)
Batteriet er det beste å justere med, siden det er tyngst.
Mottaker monteres alltid lengst mulig vekk fra elektroniske komponter, som batteri, servoer osv. Vekten på den er jo liten, som du selv sier, så den har ikke så stor innvirkning på CG.
Mottakerantenne monteres slik at den går fri fra strømførende ledninger, og "ut av kroppen" så snart som mulig.
Og som tidligere sagt, balansér vinge til vinge også (ikke like kritisk, men stor forskjell, særlig ved lavere throttle). Såvidt jeg har forstått, så BØR balansepunktet ideelt sett være der vingen er tykkest. Men det er ikke nødvendigvis sånn. Produsentens anbefalinger er det ingen grunn til å betvile før første flytur. Men da er det igjen viktig å feks ikke kompensere ubevisst ved balansering på fingertuppene.
Har ordna dette. Flyet er på vingene å flyr som en drøm. Har ca 12-15 tanker, og er allerede lei av dette flyet. Litt for enkelt å fly med. Gleder meg allerede til en raskere og litt mer utfordrende modell
We process personal data about users of our site, through the use of cookies and other technologies, to deliver our services, personalize advertising, and to analyze site activity. We may share certain information about our users with our advertising and analytics partners. For additional details, refer to our Privacy Policy.
By clicking "I AGREE" below, you agree to our Privacy Policy and our personal data processing and cookie practices as described therein. You also acknowledge that this forum may be hosted outside your country and you consent to the collection, storage, and processing of your data in the country where this forum is hosted.
Comment