Unconfigured Ad

Collapse

tips til en nybegynner som vil lage "alt" selv

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • lacappuchino
    • Oct 2007
    • 1342

tips til en nybegynner som vil lage "alt" selv

Etter å ha vært på messa i ekeberg i helga, så har jeg fått skikkelig lyst på et fly, og da spesielt en saktegående elektrisk modell.

Jeg har liggende litt utstyr fra et ganske elendig Esky helikopter (2 faktisk). 6 Servoer, 1 mottaker, 2 motorer, batterier.

Hva finnes det av depron-planker som dette vil passe i?

Er klippe og lime selv, en mulighet? Trenger litt tips og innspill på begge alternativ, hvis da jeg ikke har dømt hele prosjektet dødt allerede ved resikrulasjonen av det såkalte radioutstyret?
    Honeybee CP 2
  • bad scientist
    • Oct 2006
    • 1506

Mitt første fly var en gws slowstick med alt radioutstyret fra et lite ubrukelig heli(honeybee v1) av den typen.
    Samme sender. Det fløy riktignok, men rekkevidden på senderen var et problem. Et annet problem var at motoren kuttet etter et par sekunder på full throttle, Men det var moro nok til at jeg innså at jeg ville drive med dette her, og ble villig til å investere i litt bedre utstyr
    Depron til å lage fly av får du køpt hos din lokale byggvarehandel.
    Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

Steinar B Johansen
    Lillehammer mfk

Comment

• Edvin
      • Nov 2005
      • 134

Originally posted by lacappuchino
      Etter å ha vært på messa i ekeberg i helga, så har jeg fått skikkelig lyst på et fly, og da spesielt en saktegående elektrisk modell.

Jeg har liggende litt utstyr fra et ganske elendig Esky helikopter (2 faktisk). 6 Servoer, 1 mottaker, 2 motorer, batterier.

Hva finnes det av depron-planker som dette vil passe i?

Er klippe og lime selv, en mulighet? Trenger litt tips og innspill på begge alternativ, hvis da jeg ikke har dømt hele prosjektet dødt allerede ved resikrulasjonen av det såkalte radioutstyret?
      Hei.
      Jeg tenkte det samme da jeg begynte, men mine første 2 fly fløy aldri...
      Jeg vil anbefale deg å kjøpe et fly først og etter at du hår lært å fly med det, og lært litt om hvorfor fly flyr, kan du bygge selv. (bygger stort sett alt av elektrofly selv nå.)
      Det er en del å du må vite med vinkel på hovedvinge i forhold til høyderor og nedtrekk/sidetrekk på motor osv...
      det finnes også mye billig og greit utstyr hos WWW.hobbycity.com

Det ligger også en del tegninger her: http://www.rcgroups.com/foamies-scratchbuilt-428/
      Edvin
      ------
      http://home.no.net/hansenmh

Comment

• lacappuchino
        • Oct 2007
        • 1342

Har nesten mer lyst til å lage noe selv enn å faktisk fly det. Tenker også på å kjøpe et byggesett av en skalamodell av enten helikopter eller fly også.

Kanskje det er fatterns hobby-blod som viser seg vet jeg ikke men trangen til å gjøre noe er der hvertfall.

Flydd litt fly på simulator (når jeg har tatt en pause fra heli), og jeg klarer da å holde ting i lufta Undersøker nå på forskjellige steder om å få tak i depron billig.
        Honeybee CP 2

Comment

• torqueflite
          • Sep 2008
          • 48

Naviger til rcgroups.com, finn "foamies scratchbuilt", og les litt der.

A place for the homebuilders to discuss the DIY foamies design and construction, and share the plans.

Du finner både beskrivelser og tegninger i massevis. Fint å se at det er noen som vil bygge selv.

Comment

• lacappuchino
            • Oct 2007
            • 1342

Der var det utrolig mange å velge mellom!

Funnet en som ligner noe jeg har sett for meg, Amos. Ellers ser det ut som en liten yak54 er veldig lik.
            Honeybee CP 2

Comment

• bjeff
              • Jul 2007
              • 2010

Jeg har bla bygget Nasty http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=390003 , og det tok to sløve kvelder foran TVŽn pluss litt plunder med servo-oppsett. Flyr bra (særlig med litt ekstra karbonoppstiving). Jeg syns det er enklere å lage motorfeste av kryssfinér enn å bruke pinne.

Slike fly er veldig enkle å bygge, og krever ingen byggeerfaring, vil jeg påstå. Og dersom du liker å bygge, så er det bare å lage et nytt basert på evt dårlige erfaringer, depron koster nesten ingenting.

Jeg bruker en Pulso KA 20-20L (motor) og Pulso DL22A regulator. Foretrekker batterier
              på 1000 mAh, jeg er fornøyd med Vislero, 20 c. Alt dette har jeg kjøpt fra www.modellflybutikken.no . Hvis de Esky-batteriene dine er de samme som mine 3s 10c 1000mAh, så går det greit dersom du bruker feks en APC 9x5 og ikke gir full pupp hvis jeg ikke husker feil (ta det med propell med en liten klype salt, jeg har ikke notert ned hvor mye den trakk, men mener at det var godt innenfor grensa ift hva flyet trenger av kraft).

Du kan jo kjøpe en AR6100 til DX7Žen din så har du bra radioutstyr.
              Anders Eiebakke
              90078513

Comment

• lacappuchino
                • Oct 2007
                • 1342

Den så helt grei ut den. Hvor handlet du depron fra? Siden det er et slags isolasjonsmateriale, så kunne kanskje lokale sjapper ha det?

Har en AR7000 liggende klar, samt servoer. Motor og regulator får jeg fra en lokal distributør, bare jeg finner ut av ting.

Edit

Batteriene var visst 3s 1000mAh ja :>
                Last edited by lacappuchino; 13-02-09, 04:55.
                Honeybee CP 2

Comment

• lacappuchino
                  • Oct 2007
                  • 1342

Ville for eksempel denne motor/regulator pakka passet til Nasty'n?

Aner ikke hvordan jeg skal beregne motorkraft eller propell.
                  Honeybee CP 2

Comment

• bjeff
                    • Jul 2007
                    • 2010

Depron får du der de selger fliser til baderom. Du trenger 6mm til denne.

Motoren du viser til står ikke oppført med andre spesifikasjoner enn 1400 kv (som er OK, men litt høyt) og at den veier 50 gr, som burde indikere at den har nok kraft til lett 3d, men regulatoren har hvertfall riktige mål.

Du bør kunne trekke omtrent 300 watt pr kilo dersom du vil hovre og kunne trekke rett opp i skyene etterpå ("hard 3d"). Gitt at Nasty veier omtrent 400 gram (med AR7000 har du brukt ti gram mer enn min AR6100, mitt veier under 400 gram), så må du mao kunne trekke omtrent 140 watt. Der trenger man et wattmeter for å vite, fordi det er motoren i kombinasjon med propellen som er utslagsgivende. Men regelen er at watt = volt x ampere. En regulator som kan levere 20 ampere, og et 11,1 batteri kan derfor levere mer enn nok watt, det er derfor motoren i kombinasjon med propellen som er spørsmålet i ditt tilfelle. Jeg er virkelig ingen ekspert på dette, du finner masse info på nettet, og ikke minst her på sidene.

Det er c-ratingen som er viktig ang batteri, hvis verdien er 10 c og har 1000 mAh kan den med andre ord trygt gi fra seg 10 ampere. I Nastys tilfelle er det greit dersom du skal bruke den til lett 3d. Jeg ødela et slikt batteri på et fly som var litt mer enn 100 gram tyngre enn Nasty, men da brukte jeg det som månerakett.
                    Last edited by bjeff; 13-02-09, 12:35.
                    Anders Eiebakke
                    90078513

Comment

• lacappuchino
                      • Oct 2007
                      • 1342

Har vært hos flere fliseselgere og byggevarehandler i går og i dag. Fikk kun tak i 3mm depron. Hadde tenkt å bruke helga på å bygge et, men sliter med å finne et som kan bygges på 3mm.
                      Honeybee CP 2

Comment

• frneset
                        • Mar 2008
                        • 72

nermeste elektroforhandler skaffer deg 6mm depron. Jobber sjølv som elektriker og kjøper alt mitt gjennom elektroskandia (elektrogrossist).

Comment

• lacappuchino
                          • Oct 2007
                          • 1342

6mm var sabla mye dyrer enn 3mm, men det fikk gå.

Ferdig, må veie det så jeg får riktig motor og propell til det. Kan kanskje poste no bilder etterhvert.

En annen ting jeg lurer på, er understell. Fant ingen fine på elefun. Noen som har tips?
                          Honeybee CP 2

Comment

• bjeff
                            • Jul 2007
                            • 2010

Hvis det er Nasty det er snakk om, så er det helt ok uten understell dersom du lander på gress eller hard snø og bruker prop-saver. Evt kan du bøye 2 mm pianotråd og sette på feks seks cm Dubro-hjul. Pianotråden kan festes mot kryssfinér som limes med epoxy, mange løsninger finnes i rcgroup-tråden. Løsningen Waterdog (han som designet Nasty) bruker til STC funker bra.
                            Last edited by bjeff; 23-02-09, 17:04.
                            Anders Eiebakke
                            90078513

Comment

Working...