Unconfigured Ad

Collapse

Flybyggeprosjekt for ungdom

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jeeeeeeright
    • Mar 2008
    • 1052

Flybyggeprosjekt for ungdom

Vi skal i samarbeid med den lokale ungdomsklubben lage et tilbud til ungdommer mellom 14 og 18 år her oppe i det kalde nord.
    Planen er å scratchbygge et enkelt profilfly over noen kvelder, og fly det inne i en lokal idrettshall på slutten av prosjektet.
    Jeg vet det er å banne i kjærka å gi en nybegynner et 3d-type, ustabilt / hyperaktivt fly, men faktum er at disse tåler MYE juling, er veldig billige, enkle å reparere, og med små utslag relativt greie å fly snilt.

Budsjett så langt:
    6mm Depronplate: 130,-
    Div tape/lim/borrelås: 75,-
    Hobbyking 4-kanals 2.4ghz RX/TX: 189,-
    Towerpro motor/esc/prop kombo: 90,-
    Karbonfiber rør (4mm x 750mm): 9,-
    Karbonfiber stang (2mm x 750mm): 6,-
    HXT 500 servo x 3: 66,-
    Lader / Balanserer: 38,-
    Batteri (Rhino 3s1p 650mah 20c): 43,-
    Linker / overføringer: 10,-

Alt i norske kroner, og pr.stk fly.
    Alt unntatt depronen er fra Hobbycity.com, av den enkle grunn at 2.4-ghz radio og mottaker for mindre enn 200,- er helt umulig å få tak i her i Norge.

Vurderer også en ferdig depronmodell ("Clik" eller lignende), men litt av konseptet her var at ungdommene skulle bygge flyet selv, for så å fly det etterpå.
    Det er snakk om 10-15 ungdommer som vil delta på dette (og vi er bare 2 "instruktører"), og parallelt med flybyggingen vil vi drive simulatortrening med FMS på 4 datamaskiner de har i klubblokalene.
    Hvis dette går så bra som vi håper, er planen å ta konseptet videre til nabokommunene etterhvert.
    Prosjektet er et spleiselag mellom kommunen, ungdomsklubben og de enkelte deltagerne, hvor hver part spytter inn ca 300 kroner hver, og vi fra klubben er veiledere.
    Vi håper med dette at mange nye ungdommer blir rekruttert inn i klubben, og får øynene opp for denne fantastiske galskapen vi holder på med.

Oppdatering:
    Da det ser ut til at vi får sponset en del av utstyret til disse flyene er det mulig at vi klarer å handle alt vi trenger i Norge. Sponsorer vil bli listet her i førsteposten fortløpende som ting kommer på plass.
    Last edited by jeeeeeeright; 28-03-09, 18:37.
    Remi A. Sørensen - 94877903
    Leder i Lofoten RC-Klubb
  • kjetilmh
    • Jun 2006
    • 990

Bra.
    Det trenger jo ikke og være 3d fly selv om det er laget av depon og skal flyes inne
    Kjetil
    oops: . . ! . .

http://www.vingmfk.com

Comment

• tema95
      • Aug 2002
      • 977

Dette var jo et kjempeprosjekt!
      Virkelig flott at dere har fått med kommunen på prosjektet.

Synes du skal ta kontakt med Tom Brien (tom.brien@nlf.no) og snakke litt om dette. Det er jo midt i blinken for NLFs ungdomssatsning.

Jeg henviser ham til tråden, og så håper jeg dere kan snakkes.

Stå på!

Tilføyd: Husk bilder og en liten tekst til MI da!
      Mvh Terje Martinsen
      leder Modellflyseksjonen/NLF
      www.modellfly.info

Comment

• jeeeeeeright
        • Mar 2008
        • 1052

Det er over en måned til vi går i gang med dette, så alt er på planleggingsfasen ennå. Hvis det er noen som har innspill på en eller annen måte, så er det bare å fyre løs (spesielt med tanke på flytype, evt tegninger).
        Jeg gir også ut telefonnummer på PM til dem som møtte ønske det.

Edit:
        Hvis det er noen norske forhandlere som leser dette, er det bare å ta kontakt hvis dere er villige til å sponse litt!
        Ser jo helst at man slipper å importere noe som helst, samt at hobbycity-kvaliteten ikke alltid er den beste, men prisen er den overordnede utfordringen å løse her...

Alt skal dokumenteres skikkelig med både bilder, tekst og video, og hvis MI er interessert i noe av det er det bare å rope ut.
        Last edited by jeeeeeeright; 24-03-09, 21:37.
        Leder i Lofoten RC-Klubb

Comment

• tema95
          • Aug 2002
          • 977

No problem, slike ting skal planlegges med litt horisont.

Jeg er sikker på at vi kan bidra med noe, alt fra en bunke MI til kanskje til og med tilskudd i en eller annen form. Men dette er det Tom som styrer.

Han tar sikkert kontakt, først per mail, når han og jeg har snakket om hva vi kan bidra med. Vi treffes i helgen på tinget.
          Mvh Terje Martinsen
          www.modellfly.info

Comment

• tema95
            • Aug 2002
            • 977

Originally posted by jeeeeeeright
            .....snipp
            Alt skal dokumenteres skikkelig med både bilder, tekst og video, og hvis MI er interessert i noe av det er det bare å rope ut.
            Ja som sagt, svært gjerne! Det er dermed ROPT ut.
            Mvh Terje Martinsen
            www.modellfly.info

Comment

• jeeeeeeright
              • Mar 2008
              • 1052

Da har jeg hatt en ringerunde til de største og mest kjente rc-leverandørene i Norge (de jeg husket navnet på i alle fall), og bare 1 av 5 sa nei til å sponse oss (håper dere ombestemmer dere, da...).
              2 sa direkte ja, og 2 sa de ville støtte med et eller annet, men måtte vurdere litt nærmere hva de kunne bidra med.
              Hvem som har gitt hva kommer litt etterhvert når alt er på plass, men så langt er jeg VELDIG ovverrasket over hvor positive alle er til dette.
              Hvis denne trenden fortsetter er det faktisk mulig vi kommer i mål økonomisk uten å måtte kjøpe noe som helst i utlandet!!!!
              Leder i Lofoten RC-Klubb

Comment

• bjeff
                • Jul 2007
                • 2010

Jeg har nevnt disse to profilflyene før, men de flyr så bra og er så enkle å bygge at de ikke kan anbefales for ofte:

3-kanals trainer: http://www.rcgroups.com/forums/showt...&highlight=stc

3D-modell: http://www.rcgroups.com/forums/showt...&highlight=stc
                Anders Eiebakke
                90078513

Comment

• jeeeeeeright
                  • Mar 2008
                  • 1052

Originally posted by bjeff
                  Jeg har nevnt disse to profilflyene før, men de flyr så bra og er så enkle å bygge at de ikke kan anbefales for ofte:

3-kanals trainer: http://www.rcgroups.com/forums/showt...&highlight=stc

3D-modell: http://www.rcgroups.com/forums/showt...&highlight=stc
                  Den første der i alle fall så VELDIG bra ut. Fortsett å komme med forslag!
                  Hvis du har bygd den selv, hva slags materialer brukte du?
                  Leder i Lofoten RC-Klubb

Comment

• bjeff
                    • Jul 2007
                    • 2010

Jeg bygde tre sånne da jeg lærte meg å fly, to uten og én med balanseror. 6 mm depron, 3 mm finér, pianotråd, karbonstang, spisepinner, blank pakketape, foam safe CA, varmlim, 5 min epoxy.
                    Anders Eiebakke
                    90078513

Comment

• jeeeeeeright
                      • Mar 2008
                      • 1052

Dvs at i tillegg til den opprinnelige handlelisten trenger vi litt kryssfinér og noen spisepinner(?).
                      Hvor lang tid brukte du på det første du bygde (regner med at de neste gikk raskere)?
                      Leder i Lofoten RC-Klubb

Comment

• bjeff
                        • Jul 2007
                        • 2010

Originally posted by jeeeeeeright
                        Dvs at i tillegg til den opprinnelige handlelisten trenger vi litt kryssfinér og noen spisepinner(?).
                        Hvor lang tid brukte du på det første du bygde (regner med at de neste gikk raskere)?
                        Jeg lagde firewall med kryssfinér istedenfor pinnefestet i tegningene. Jeg brukte spisepinner av bambus som jeg splittet på langs, kan vel bruke masse annet også. De går fra kroppen til utpå vingene.

Første flyet tok en kveld, i tillegg oppsett av motor, servoer osv. Det vil si; en kveld etter at jeg ga opp det første flyet der jeg prøvde å lage pinnefeste. Jeg plundret endel med hengsling og bøying av pianotråd husker jeg, men det kan jo dere vise dem enkelt. Jeg vil tippe at jeg kan lage en flyferdig STC på en effektiv kveld. Vingen tar lengst tid.
                        Anders Eiebakke
                        90078513

Comment

• jeeeeeeright
                          • Mar 2008
                          • 1052

Dette skal bygges i "episoder" på 2-3 timer, og opptil 15 fly skal bygges samtidig!
                          Likte godt steg-for-steg instruksjoner på denne, som vil være til god hjelp underveis.
                          tror du det er mulig å bli ferdig med disse på 3 slike kvelder?
                          Leder i Lofoten RC-Klubb

Comment

• bjeff
                            • Jul 2007
                            • 2010

Kommer an på instruktøren(e). Høres litt optimistisk ut uansett fly, eller? Men det burde være mulig å bli ferdig med kropp og vinge, kanskje. Det er vel alle tabbene som tar mest tid i begynnelsen!
                            Anders Eiebakke
                            90078513

Comment

• jeeeeeeright
                              • Mar 2008
                              • 1052

Har ikke mer tid til rådighet...
                              Kan jo evt kutte all depronen på forhånd, men tror ikke det er det som tar tid uansett.
                              Vi er 2 instruktører, som satser på bygging av prototyper i løpet av neste uke.
                              Leder i Lofoten RC-Klubb

Comment

Working...