Originally posted by tronde
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Enkelt? bygg selv nybegynnerfly Depron DH-2
Collapse
X
-
Originally posted by AudunN View PostJeg kjøper grå/sort depron på Maxbo her, og den tror jeg det står Ebisol på... Tror den har tetthet på ca 32kg. Da bør kapron være noe stivere...
Mål 500x1200x3 resp 6 mm
Materialtype Extruderad polystyren
Tetthet 40 kg/m³
Varmelederegenskaper 0,030 W/mC
Brennpunkt > 355°C
Temperaturområde -60 - +70°C
Vannavstøtende 100 %
Støydempning ▲lw +16 dB (DIN 552210)
Depron
Materiell: Skummet polystyrol
Densitet: 40 kg/m³
Vannavstøtende: 100%
Varmetap 0,035 W/mC
Temperaturområde: -60-+70°C
Antennelsespunkt : 355°C
Trinnlyddempende : Δlw+16dB (DIN 52210)
Odd H.
Comment
-
Originally posted by AudunN View PostJeg kjøper grå/sort depron på Maxbo her, og den tror jeg det står Ebisol på... Tror den har tetthet på ca 32kg. Da bør kapron være noe stivere...
De platene vi bruker er jo laget som isolasjon og trinnlydsdemping, og da passer det nok at de blander inn noe som gjør dem litt myke og ikke alt for sprø.
MVH
Trond E
Comment
-
Forslag til motor DH-2:
Foreslo denne motoren til DH-2 tidligere
HiModel 1400KV 2-3S Outrunner Brushless Motors W/ Prop adapter Type A2204 | HiModel
Kjøpte forleden 2 stk ... tviler litt på kvaliteten til disse ...
Kjøpte også en 18g (1800kv) den virket veldig bra, litt liten til DH-2
1800KV/ 18.6g Outrunner Brushless Motor Type C1805-1800 | HiModel
Antar derfor at denne er av tilsvarende kvalitet
1500KV/ 26g Outrunner Brushless Motor Type C2204-1500 | HiModel
Tror denne vil skubbe DH-2 både i skala 1:12 og 1:10 uten større problemer
mvh
Odd H.
Comment
-
Originally posted by Ofly61 View PostJeg brukte denne HobbyKing Online R/C Hobby Store : TURNIGY 2204-14T 19g Outrunner
Propell 8x4SF (Lagde adpater slik at jeg kunne bruke en vanlig trekke propell).
Har fått tak i TURNIGY 2204-14T og propellen fra Throttlestore.
Har du noen detaljer om adapteret du lagde?
MVH
Trond E
Comment
-
Originally posted by tronde View PostNå begynner det å dukke opp små pakker
Har fått tak i TURNIGY 2204-14T og propellen fra Throttlestore.
Har du noen detaljer om adapteret du lagde?
MVH
Trond E
Jeg brukte navet på en brukket GWS EP7035 propell og tilpasset det til 8x4SF propellen.
Hullet i GSW propellen passer på 2204-14T'en men ytter diameter er større enn hull i 8x4SF
så da dreide jeg det ned. Satte GWS navet i kjoksen (chuck) på en drill (festet i skruestikke)
og filte ned ytter dia (poor mans lathe) til det passet i 8x4SF'en.
Alternativt så tilpasser du med leverte adapter ringer til 2204 motoren. Idiotisk at disse
ikke har et adapter som passer men slik er det nå engang i RC verden.
Du kan selvsagt også dreie av 2204 motor prop. saver, den er på 5,5mm som GWS
propellene. Mens adapter ringen som er nermest er 5mm.
Tips før du monterer motor i flyet kjør den i benk først. D.v.s. monter motor på et stykke
tre. Sett den i ei skrustikke koble opp ESC radio o.s.v. Sett på propell og sjekk dreieretning
kjør motor og sjekk at alt fungerer. Sjekk temp. på motor, ESC, Lipo og kontakter. Kjør med
gradvis mere belastning blir noe veldig varmt eller det er ubalanse (vibrasjoner og mye lyd)
så stopp og fiks (det siste er betydelig enklere sagt enn gjort ...) Lykke til
mvh
ODd H.
Comment
-
Originally posted by Ofly61 View PostDet er flere løsninger selvsagt:
Jeg brukte navet på en brukket GWS EP7035 propell og tilpasset det til 8x4SF propellen.
Hullet i GSW propellen passer på 2204-14T'en men ytter diameter er større enn hull i 8x4SF
så da dreide jeg det ned. Satte GWS navet i kjoksen (chuck) på en drill (festet i skruestikke)
og filte ned ytter dia (poor mans lathe) til det passet i 8x4SF'en.
Kjør med gradvis mere belastning blir noe veldig varmt eller det er ubalanse (vibrasjoner og mye lyd)
så stopp og fiks (det siste er betydelig enklere sagt enn gjort ...) Lykke til
mvh
ODd H.
Tilpassing av propellnav er et nitidig arbeid som krever den største presisjon. Skulle virkelig ønske at de som lager motorer fulgte samme standard på propellfeste.Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere
Comment
-
Jeg fant noe bronse-shims som ser ut til å kunne brukes. To lag, og det er akkurat helt fast kopling mellom propell og "aksel". Det som jeg er mest skeptisk til er om anleggsflaten på propellen er helt plan. Det finner jeg vel ut når ESC-en har passert tollen.
Hele løsningen med propsaver virker veldig flimsy, men det er vel nødvendig hvis det skal virke som forutsatt. Synes det er litt kort "aksel" på den?
MVH
Trond E
Comment
-
Originally posted by Biplan View PostSelv det minste hakk i en propell gir vibrasjoner og effekttap i den grad at Star-3D modellen min ikke klarer å lette.
men jeg hadde nok satset på et motoroppsett som hadde litt mere å gå på.
Originally posted by Biplan View PostTilpassing av propellnav er et nitidig arbeid som krever den største presisjon. Skulle virkelig ønske at de som lager motorer fulgte samme standard på propellfeste.
markedet er i USA d.v.s. tommer. Mens vi er et "lite" og fragmentert marked Europa et sted i
mellom, mest metrisk men med noe tommer.
På en dyrere europeisk motor e.g Nippy Silver 172 så er prop. saver laget med flere adapter
ringer men så veier den 26g og har langt mindre sprut enn Turnigy 2204-14T på 19g så den
ligger i skuffen.
Har kjøpt en ny lett 18,6g kina motor som ser veldig lovende ut den virker faktisk kraftigere enn
Turnigy 2204-14T. Hva den virkelig heter og hvem som produserer er fortsatt et "mysterium"
Link her: 1800KV/ 18.6g Outrunner Brushless Motor Type C1805-1800 | HiModel
Denne er med skikkelig magneter og virker veldig bra laget i forhold til pris ($10,65 ~60NOK ++)
Sammenlignet med denne (link under) som Smallsize selger så er den Rolls Royce
Small Size Hobbyland AS
mvh
Odd H.
Comment
Comment