Unconfigured Ad

Collapse

380 elmotor. Hvordan er det?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Knut på Taket
    • Aug 2004
    • 12

380 elmotor. Hvordan er det?

jeg fant to fly på internett med. Det ene med motor på 380, og det andre er 180.hva er best?og hva er forskjellen?
    Up,up and Away!
  • Vingemutteren
    • Jul 2002
    • 2421

Du må nok ta med linkene eller så må du gi en nærmere beskrivelse av flyene. 380 er en større motor enn 180.
    Gert Hildrestrand.
    Limets Venner.
    Valdres Flyklubb Modell

Famous last words? Hey watch this!

Comment

• Mossie69
      • Apr 2002
      • 684

Elektromotorer i "Speed"-klassen har nummer som beskriver den fysiske størrelsen på motoren. En 380 har 38 mm lang motorkasse, en 400 har 40 mm, 480 har 48 mm etc. Det er endel variasjoner ute og går, men de tallene er ihvertfall konvensjonen.

Det er ihvertfall slik vingemutteren sier at jo større tall, desto kraftigere motor. Men større tall betyr også større vekt. Jeg har ikke vært borti 180-motorer, det høres ut som en innendørs modell. De fleste modeller som brukes utendørs har motorer fra 300 og oppover, hvor de minste er giret for å kunne gi mer skyvkraft.

Med mindre du forteller oss hvilke modeller det er så er det umulig å svare på spørsmålet ditt. Det er som oftest resten av modellen som bestemmer hvor god den er, ikke motorstørrelsen.
      Anders Valland
      Trondheim

Comment

• Knut på Taket
        • Aug 2004
        • 12

her er det ene flyet med 380 motor

Piper J3 Cub 100 komplett pakke
        Vingespenn: 955 mm !
        Lengde: 730 mm !
        Vekt: 640 gram.
        Motor: RS 380 PH.
        Radio: 3 kanaler. Høyde/Side/Motor
        Batteri: 8,4 v 650 mah Ni-Mh

En uvanlig naturtro og ikke minst stor fabrikkbygget modell med perfekte flyegenskaper. Sannsynligvis den største og flotteste av denne typen Ready to Fly modeller av Cub som finnes på markedet. 15 cm større enn nærmeste konkurrent. Dette er et ordentlig modellfly (ingen minimodell) som kan bygges ut med enda større motor og batteri og påmonteres ski og flottører (kommer). Modellen leveres helt ferdig bygget med motor, motorkontroller, 4 kanals mottaker, 2 mikroservoer (8 grams) og rorkontroller ferdig montert. Det følger også selvsagt med Futaba sender, kraftig batteri og lader. I tillegg følger det med en ekstra propell pluss verktøy til å skru fast vinger og propell med. Med ekstra hurtiglader (se nede i webshoppen) lader du batteriet på halve tiden fra bilbatteriet:

Piper J3 Cub 100 deler
        Reservedel Piper J3 Cub 100 WING SET 219,-

Modellen kan også leveres uten radio til veldig gunstig pris.

Høyde/sideror ferdig montert

Servoer,mottaker,kontroller,pushrods

Motor,propell,cowling ferdig montert

Komplett fly,sender,batteri og lader

Sender,batteri og lader
        OBS! Super Micro servo passer kun i Cub uten radio.
        HS 55 servo passer både i Cub uten radio og som
        reservedel i komplett Cub pakke.
        Up,up and Away!

Comment

• Knut på Taket
          • Aug 2004
          • 12

Her er det andre flyet, det med 180 motor

på denne linken finner du flyet "popangel", det var det andre flyet jeg snakket om... http://www.mikromotor.net/startA.html
          Up,up and Away!

Comment

• Mossie69
            • Apr 2002
            • 684

Vel, ut fra det jeg kan lese vil jeg si følgende.

Popangel har større vingespenn enn Cub'en, men er lettere. Det betyr at i den grad noen av modellen tåler vind så vil Cub'en takle det best. Merk her at ingen av dem vil være enkle å fly i annet enn rolig og jevn vind.

Popangel leveres med en liten batteripakke med halve kapasiteten til det Cub'en har. Årsaken er at 180-motoren vil trekke mindre strøm enn 380-motoren. Jeg vil tro flytiden burde bli relativt lik på begge, men popangel ser ut til å kunne flyte bedre uten motor.

Begge har standard 2-kanals utførelse av radioen, dvs. du har høyderor på venstre stikke og sideror på høyre. Vanskelig å vite hvordan de har løst motorkontrollen. Siden du ikke har fløyet før vil ikke radioen by på mer problemer enn normalt, bare vær oppmerksom på at hvis du vil fortsette i hobbyen er ikke dette utstyret brukendes særlig lenge. "Ordentlige" radioer har høyderor på høyre stikke og sideror på venstre....

Med ditt utgangspunkt (1500 maks beløp) tror jeg det egentlig er litt hipp som happ. Jeg skulle tro Cub'en egner seg bedre for å oppgradere senere, men skulle gjerne likt å se den først. Hvilken web-shop fant du den på?
            Anders Valland
            Trondheim

Comment

• Niklas
              • Sep 2003
              • 899

Cuben kommer fra www.rcmodeller.net

Comment

• Mossie69
                • Apr 2002
                • 684

Tippet det, ja. Nettsiden var nede da jeg sjekket, men nå..... joda, det er samme modellen som jeg snakket om lengre opp. Har som sgat bare hørt godord fra de som har prøvd den. Med mindre du er uheldig og tryner den skikkelig så skulle du kunne ha mye more med denne modellen, også etter at du har beveget deg over på mer krevende saker.
                Anders Valland
                Trondheim

Comment

• Mossie69
                  • Apr 2002
                  • 684

btw, Hobbyshop i Trondheim har denne til 1.070,- og de kan sende den i posten.... www.hobbyshop.no
                  Anders Valland
                  Trondheim

Comment

• Knut på Taket
                    • Aug 2004
                    • 12

men...

men sett bortifra min grense på 1500kr. Hva bør jeg gjør, for å betale minst mulig hvis jeg evnetuelt vil oppgradere, eller vil ha et bra fly helt fra starten? Setter pris på alle svar
                    Up,up and Away!

Comment

• Mossie69
                      • Apr 2002
                      • 684

Kjøp en skikkelig radio. Radioen vil du kunne bruke i alle fly, og er den viktigste komponenten i hele opplegget. Hva bør du kjøpe? Se det strides vi lærde om, men computer-radio er helt klart en anbefaling. Striden står om merke.....det finnes allerede mange tråder om dette på forumet. Ta et søk og se om du blir klokere.

PS! Jeg flyr med JR's XP642 (det finnes en nyere versjon nå, husker ikke hva den heter) og kan på det varmeste anbefale JR.
                      Anders Valland
                      Trondheim

Comment

• Niklas
                        • Sep 2003
                        • 899

Hvis du ikke blir bitt lik emye som meg(og krasjer like mye, jeg har ikke krasjet mer en to glow fly siden jul, ene var teknisk feil så den regner jeg ikke med) Så vil jeg på det varmeste anbefale en hitec laser 6.. den har den miksen en nybegynner trenger og er grei å bruke. Det sies mye drit om hitec her, men jeg har bare gode erfaringer med det merket. I mangel på andre servoer bruker jeg faktisk en 322 servo på balroret på readyn! Skal skiftes snarest.

Comment

• Supra25
                          • Sep 2003
                          • 1825

Apropos dette med høyderor på venstre og sideror på høyre stikke så er det stort sett ikke noe problem å skru av baklokket på sender'n, vri stikkene 90 grader og så bytte om høyde- og siderors kanalene på mottaker. Da har man en funksjonell radio som virker omtrent på samme måte som "skikkelige" radioer og overgang senere går mer problemfritt.

Jeg foretok denne operasjonene på en slik elektrosak som ligner på Popangel tilhørende et nytt juniormedlem i klubben. Etter omtrent en halv tur så var han vant med å ha sideroret på venstre stikke. I min mening er det bare positivt at man lærer å bruke sideroret når det sitter på den stikka. Jeg kjenner altfor mange som ikke klarer å bruke sideroret på et 4 kanals fly, og bare bruker balanseroret på høyrestikka når de flyr. Manglende kunnskap om\vilje til\erfaring med å bruke sideror aktivt når man flyr kan være ganske begrensende, avhengig av modell selvfølgelig.

Hvis throttlekontroll er på en av\på-bryter på disse doningene så klarer man seg helt fint i begynnelsen med den radioen som følger med.

Odd
                          Odd Sundet
                          http://www.imacnorge.no

Comment

• Mossie69
                            • Apr 2002
                            • 684

Vel talt, Odd!

Jeg er helt enig med deg der. Sliter selv med høyrestikkesyndromet, men jeg prøver å få til å bruke begge stikkene.
                            Anders Valland
                            Trondheim

Comment

• airbatix
                              • Dec 2001
                              • 51

CC LEE CUB

CC Lee CUB'n er det ikke noe å nøle på å kjøpe om du ønsker deg en "Easy to Fly" maskin, junior på 8 flyr den som en drømm! , eneste jeg gjør er å kast den i gang, landing er null problem. Sørg også på at du kjøper den siste versjonen som inneholder 12v. hurtig laderen, lader batteriet på 20min. den gamle 220v. laderen bruker ca 3 Timer!

Mvh
                              Knut Dahl

Skjekk www.nortrading.no
                              Hvis du har radio fra før , eks. 2x hs55 servo 270.- /HFS-04MG mottaker 500.- Xtall'r 200.- =1240kr + fly 600= 1840
                              Neon radio settet koster ca 1300 alene.
                              Du kan kjøpe det som pakke Cub + Neon radio ca. 1500.-
                              Radio'n kan bygges ut :
                              Kan oppgraderes med 4. kanal (3 pos bryter)
                              Kan oppgraderes med ATV
                              Kan oppgraderes med Trainer plug og bryter.
                              Kan oppgraderes med Dual Rater for kanal 1 og 2

--
                              Knut Dahl
                              Getting High By Flying Low

Comment

Working...