Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nybegynner - Hvilket fly, gjerne mye bygging

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Nybegynner - Hvilket fly, gjerne mye bygging

    Jeg ønsker å prøve meg på denne spennede hobbyen, men er veldig usikker på hvilken modell jeg skal begynne med.

    - Jeg elsker å bygge ting, så ønsker et fly som krever en del bygging! Ikke ferdig fly!
    - Helst elektro. Tidligere var jeg mest interessert i bensin, men ser store fordeler i en stille elektromodell, bla at den kan flyes nesten hvor som helst.
    - Har kikka en del på Cessna Cardinal 177. Liker den, men den finnes vel ikke i elektro. Er det greit for en nybegynner å montere dette flyet med elektromotor?
    - Materiale: Trenger noe som tåler en trøkk. EPO er vel det som da er tingen?
    - Sikkerhet: Er det noe problem med batterier, så lenge man tar forhåndsregler?
    - Er det noen problemer med elektrofly på vannet/med flotører?

    Er det noen som kan tipse meg om flymodeller. Hjelpe meg i gang så jeg får prøvd denne spennede hobbyen

  • #2
    Mener du bygge som i montere, eller virkelig å bygge fra bunn av? Jeg vil ikke kalle noen av epomodellene tilgjengelig for byggesett akkurat når man sammenligner de med det som i rc verden kalles byggesett hvor man bygger alt fra bunn av og trekker med film osv. Når det gjelder epo e.l. så er Multiplex kongen vil jeg si, men prisene er deretter. De leveres iallefall umontert og krever litt bygging som du er ute etter. GWS er et annet merke som krever montering/bygging og de er en del billigere enn Multiplex. Kvaliteten er lavere også, men de flyr bra og har flere populære modeller blant både ferske og erfarne piloter.

    Du kan få kjøpt komplette sett fra begge produsentene hos elefun vet jeg så du slipper å tenke på hvilken motor osv du trenger. De har også en pakke med en balsatrainer fra Phoenix models som ser meget bra ut, men jeg har ingen personlig erfaring med hverken modellen eller produsenten.

    Comment


    • #3
      GWS E-starter til 459 hos elefun er knallfin nybegynner modell
      trenger seff servoer/motor/radio og batterier
      Min Hjemmeside..

      http://sveininge.iflogg.com

      Her skriver jeg om mine prosjekter, og andre ting

      Comment


      • #4
        Jeg vil egentlig anbefale deg denne --> 404 Not Found

        Billig og tåler en støyt. Enkelt å bytte deler som går føyka.
        Du har alt du trenger for to tusen kroner, og du kan selv
        velge om du skal ha hjul, ski eller flottører.

        Ikke minst er dette enkelt å fly, og man har alle funksjoner (som balanseror etc.)
        slik at du fint kan lære deg å fly uten at det koster skjorta.
        Tom I. Arntsen

        Comment


        • #5
          Takker for all hjelp.

          Ja det er montere jeg egentlig tenker på i første omgang. Er redd jeg synes det er artigere å skru, lime og bygge, enn å fly... tiden får vise.

          Jeg har sett en del på den Cessna'en xilian linket til. Men synes det er litt lite montering.

          Comment


          • #6
            Originally posted by ScubaBear View Post
            Takker for all hjelp.

            Ja det er montere jeg egentlig tenker på i første omgang. Er redd jeg synes det er artigere å skru, lime og bygge, enn å fly... tiden får vise.

            Jeg har sett en del på den Cessna'en xilian linket til. Men synes det er litt lite montering.
            Jeg er litt som deg, jeg synes iallefall det er like morsomt å montere/bygge som å fly. Jeg har bygd plastbyggesett siden jeg var guttunge, men for første gang kan jeg faktisk fly det jeg har bygget. Med tiden kommer jeg nok til å prøve meg på et balsa byggesett også. Hvis du vil ha et fly med litt størrelse så kan jeg anbefale Mentor'en til Multiplex med 1,6 meters vingespenn. Du kan lese om den her og studere manualen her. Du må skrolle ned en god del sider for å komme til tegnforklaringen.

            Comment


            • #7
              Hvordan kan det ha seg at Multiplex'en koster 3600,- uten radio og batterilader, mens cessna'en koster 1800 med alt?

              Er multiplex'en så mye bedre?

              Noen som veit hvor lenge man kan fly på en ladning med denne Cessna'en : 404 Not Found

              Comment


              • #8
                Flytiden står under spesifikasjoner:"Flytid/ladetid: mer enn 20 minutt/4,5 timer"
                Hørtes mye ut, men det avhenger jo litt hvor mye vind det er ute og sånt(hvor mye gasspådrag)
                Kristoffer Rosmo
                Vingtor RC Klubb
                Great Planes Super Sportster 40
                SebArt Wind S110
                Clik 2.0

                Comment


                • #9
                  Du trenger en slik: http://www3.towerhobbies.com/cgi-bin...?&I=LXYXF5&P=0
                  eller den større varianten: http://www3.towerhobbies.com/cgi-bin...?&I=LXYXF4&P=0
                  Sett inn elektromotor istedet for fuel.
                  Marius

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by ScubaBear View Post
                    Hvordan kan det ha seg at Multiplex'en koster 3600,- uten radio og batterilader, mens cessna'en koster 1800 med alt?

                    Er multiplex'en så mye bedre?[/url]
                    Multiplex (MPX) er meget bra, men du kan trekke en parallell til Mercedes - du betaler litt ekstra for å ha stjerna på panseret.

                    Har hatt noen MPX flytyper opp gjennom årene og har aldri vært skuffet, det som kjennetegner dem er utmerket kvalitet, de flyr meget bra og har god holdbarhet, videre kan du få kjøpt alle delene flyet er bygget av som reservedeler.
                    MPX byggesettene består også av en god del deler som sikkert gjør det interessant siden du er glad i montering.

                    Jeg ville også ha styrt unna fly med nesehjul hvis du da ikke har en flystripe med "golfbane" gress.
                    Har sett så mange som ønsker å fly på litt "røffere" plasser men som ikke tørr det - og de som gjør det sitter som regel igjen med et avrevet nese hjul.


                    Sjekk med disse hvis du skal ha billige MPX modeller
                    Last edited by Quadrocopter; 05-03-10, 12:15.

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by ScubaBear View Post
                      Jeg ønsker å prøve meg på denne spennede hobbyen, men er veldig usikker på hvilken modell jeg skal begynne med.

                      - Jeg elsker å bygge ting, så ønsker et fly som krever en del bygging! Ikke ferdig fly!
                      - Helst elektro. Tidligere var jeg mest interessert i bensin, men ser store fordeler i en stille elektromodell, bla at den kan flyes nesten hvor som helst.
                      - Har kikka en del på Cessna Cardinal 177. Liker den, men den finnes vel ikke i elektro. Er det greit for en nybegynner å montere dette flyet med elektromotor?
                      - Materiale: Trenger noe som tåler en trøkk. EPO er vel det som da er tingen?
                      - Sikkerhet: Er det noe problem med batterier, så lenge man tar forhåndsregler?
                      - Er det noen problemer med elektrofly på vannet/med flotører?

                      Er det noen som kan tipse meg om flymodeller. Hjelpe meg i gang så jeg får prøvd denne spennede hobbyen
                      Første du bør tenke på når du skal kjøpe fly, er om du vil drive dette som en hobby, eller om du vil teste hobbien. Skal du bare teste, men ikke drive seriøst, er disse pakkene til 2000 kr og lavere greie . Men har du virkelig tenkt å lære å fly, så er disse flyene å kaste penger ut av vinduet. Du kommer neppe til å bruke utstyret til 1600 kroners modellen videre i neste modell.
                      Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

                      Comment


                      • #12
                        Hei ScubaBear

                        Som spitmk16 skriver, det du bør tenke på er om du bare skal teste eller om du virkelig har lyst til å begynne med dette som hobby.

                        Det jeg ville ha gjort var å skaffe meg en kurant radio 4-6 kanaler.
                        Og en såkalt trainer med vingespenn på ca 1,5m
                        Modeller fra: Hobbico, feks. Avistar 40, Great Planes feks. Piper J3 20-40 size, eller PT (perfect trainer) 20-40 size.

                        Eller ta en titt på disse:
                        The resource cannot be found.

                        The resource cannot be found.

                        The resource cannot be found.

                        De fleste blir levert som byggesett eller ARF (almost ready to fly)
                        Som byggesett må du bygge alt selv, vinger kropp etc. Det følger med ordentlige tegninger så byggingen er helt grei (mye jobb, men mye moro). ARF er lite bygging, stort sett ferdig bygd, du gjør monteringen.

                        Fordelen med en ordentlig trainer er at disse er lette å fly, og stort sett rimelig solide.
                        Når det gjelder motor, i dag kan du sette elektromotor i stort sett alt, enten det er bil, båt, heli, eller fly.

                        Når det gjelder mange av de ferdig pakkene, en tur i bakken, eller en tøff landing, så er det skrot.
                        Og radioene er ofte noe billig jalla, som ikke er bygd for å vare.

                        En ordentlig 4-6 kanals radio får du til rundt 1000 lappen, og et ordentlig byggesett ligger på omtrent det samme.
                        En annen ting er at om du kjøper noe kurant, så er det lettere å få solgt det om du finner ut at du ikke skulle like den nye hobbyen din.
                        (Det var det jeg sa til meg selv da jeg startet for 20-25 år siden
                        RC Hobby: If I had to explain, you wouldn't understand..
                        Jeg crasher aldri, jeg tar bare jordprøver en gang i blandt...

                        Comment


                        • #13
                          Hvis du er interessert i å bygge, så finnes det hundrevis av gratis tegninger til depron-fly, bla i denne tråden: Plans For Scratchbuilt Foamies - RC Groups
                          Anders Eiebakke
                          90078513

                          Comment


                          • #14
                            ARC sine modeller er veldig fine, og som tåler en trøkk. De er laget i plast, og er arf med endel montering. Siden du er ute etter elektro, så leverer throttlestore en pakke som er ment til elektrokonvertering. De er veldi grei og sette samen med god manual. Du kan velge mellom flotører og hjul. Jeg har montert både Cessnaen og Readyen.

                            ARC Ready MK2: 404 Not Found

                            ARC Cessna 177: 404 Not Found

                            Dersom du søker på her på forumet så ligge det monteringsblogg på begge to
                            mvh Joar Ulgenes

                            Diverse som svever oppe i det Blå.

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by ScubaBear View Post
                              Hvordan kan det ha seg at Multiplex'en koster 3600,- uten radio og batterilader.....
                              vet ikke hvem som har gitt deg en pris på 3600.- men han må ha røyka sokkene sine eller ha vært glad i å selge produkter fra øverste hylle....

                              Du får flyet fra f.eks Elfly i Danmark for en 1000 lapp - henter du motor, ESC, batterier og servoer fra Hobby King så må du legge på en 3-4 hundre kroner til før du er i lufta.

                              Som nevnt tidligere i et annet innlegg i denne tråden så er radio / mottaker som er bundled med i de billige settene ikke brukenes til noe annet en bok stativ i hylla, jeg har en hyllemeter med radio crap som står å støver ned.
                              Skaff deg en billig og bra radio av et kurant merke (Futaba, Spektrum) så har du noe å bygge videre på. Skulle du vokse ut av den eller at du finne ut at denne hobbyen ikke er noe å drive på med så får du bra med penger for den hvis radioen selges på bruktmarkedet!
                              Last edited by Quadrocopter; 06-03-10, 11:27.

                              Comment

                              Working...
                              X