Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bra oppsett for nybegynnar?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Bra oppsett for nybegynnar?

    Heisann, er heilt ny på dette med radiostyrte fly, men no har eg øvd på simulator ein stund, og synst det er på tide å gå til innkjøp av eit fly.
    Eg har undersøkt litt og kom fram til dette oppsettet.


    Fly:

    - Multiplex Easy Star Kit 54"


    Radio og mottakar:

    - Futaba 6EX 6-Channel 2.4GHz Transmitter/Receiver


    Lader og batteri:

    - 2 x ZIPPY Flightmax 2200mAh 3S1P 20C
    - Turnigy Accucel-6


    Tilbehøyr:

    - 3 x Hitec HS-81 Standard Micro Servo U
    - Multiplex High Current Plug (3)
    - Multiplex High Current Socket (3)
    - TURNIGY Plush 30amp Speed Controller
    - HXT 2835 (380S) 2200kv Brushless Inrunner
    - Pushrod Snap Connectors 1.5mm (5pack)
    - TGS Sport 6x5E Precision propeller
    - Shaft adapter to suit 3.175mm motor shaft (collet)
    - Insta-Cure Plus Gap Filling CA 1. oz


    Ser dette ut som eit bra opplegg for ein nybegynnar?
    Og har eg evt. gløymt noko?

    Planen er at eg skal kunne utvide settet med kamera og litt slikt i seinare tid.


    På førehand takk .

  • #2
    Ser ganske bra ut det der!

    Det jeg er mest usikker på er radioen da 6-kanalerne til både Futaba og Spektrum (vet du ikke har nevnt den, men den er mest naturlig å sammenligne med) er litt knotete å programmere slik at du fort ønsker deg en bedre radio.
    Hvis du i tillegg skal utevide til FPV, blir 6 kanaler fort lite.
    Remi A. Sørensen - 94877903
    Leder i Lofoten RC-Klubb

    Comment


    • #3
      Skal ikke si noe om flyet siden jeg ikke har erfaring med den modellen og hva som trengs, men når du bestiller CA må du også huske Insta-Set CA Accelerator 2. oz
      Stian Håvak (82)
      Fly low or crash trying!

      MFN @ Facebook - Like!

      Comment


      • #4
        Hei

        Easy star er et godt sted og begynne.
        Siden den har motoren på ryggen slipper man bøyd motor aksling.
        Det er nesa på flyet som ryker og den er enkel og fikse.

        Det jeg tenker er at hvis du har flyd mye simulator så kan denne modellen muligens
        bli litt fort kjedelig. Ta en titt på eflite apprentice
        Kjetil
        oops: . . ! . .

        http://www.vingmfk.com

        Comment


        • #5
          To batterier er for lite, kjøp minst 5.
          Anders Eiebakke
          90078513

          Comment


          • #6
            Hvis du har tenkt å bestille fly og radio fra Towerhobbies vil jeg sterkt fraråde det, det vil bli mye dyrere enn å handle det her i Norge. Ikke bare pga høy frakt og moms, men også fordi dollaren er ganske sterk for tiden.

            Comment


            • #7
              Tror nok modellen er fin å begynne med.
              Selv om jeg er glad i Multiplex-kontakter så bruker jeg dem primært til å koble 4-servo vinger til kropp på seilfly og ikke til batterikoblinger til drift av motorer. Ja, de fungerer, men bullets er langt mer utbredt. Jeg har brukt bullets siden starten og kommer ikke til å slutte med det. Har vært innom Deans sine, men forkastet dem fort. Svært fort. For å forbinde fartsregulator (ESC) med motor er 3,5mm bullets det nærmeste du kan komme en standard. For å koble batteriene til ESC er mitt råd å gå for 4mm bullets.
              Husk at du må ha kontakter til ladekabelen til batteriene også.
              Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

              Comment


              • #8
                Velkommen til hobbyen. Du gjør det mange nybegynner burde gjøre før de handler, det er å spørre først om utstyret dems ser greit ut, det dem har tenkt å handle.

                Jeg hadde nok heller kjøpt Spektrum DX7 radio i stedet for den radioen du har valgt, men det er ditt valg. Angående batterier, så hadde jeg kjøpt 25 c varianten istedet for 20c varianten. Prismessig er det liten forsjell. Og 2 batterier er altfor lite. Kjøp minst 3.
                Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

                Comment


                • #9
                  Slenger meg på her.. Kjøp deg en god radio med en gang, som er beregnet for
                  mer enn det du skal handle nå.

                  En god radio blir man glad i
                  Tom I. Arntsen

                  Comment


                  • #10
                    Du får ein Multiplex klone billigare her
                    Clouds Fly EPO Electric Glider W/Brushless motor | TECH ONE

                    Den treng heller ikkje så dyrt utstyr.

                    Radio kjøp den her i landet slik at den er "lovlig" CE merka + at du då har garanti.
                    Elefun dumpar ut 35mhz Hitec radioar ... rimeleg. Hitec Laser 4 FM med std-utstyr :: Supertilbud!
                    Å kjøpe dyre avanserte radioar når ein knapt kan fly ... det vil eg ikkje anbefale ... gå for noko enkelt
                    og velprøvd som er lett å forstå. Det er å fly du skal lære nå ikkje programmere radio.

                    Å ha berre ein radio er lite lurt, t.d. har du 2 like så er det lettare å feilsøke + du har ein i reserve.
                    Enkelte radioar har muligheit for å koplast saman slik at dei kan brukast i lærar/elev modus.

                    Då kan ein som kan fly ha "lærar" radioen og du "elev" radioen. Då vil du forhåpentleg
                    lære å fly fortare og meir effektivt framfor prøve og feile metoden som dei fleste har
                    slete seg igjennom.
                    Last edited by Ofly61; 02-07-10, 11:52.

                    Comment


                    • #11
                      Dersom det ikke er noen grunn (FPV) til å bruke 35 mhz, så kjøp 2.4 ghz. Hvis målet ditt er FPV, så kjøp en brukt Futaba 9C.
                      Anders Eiebakke
                      90078513

                      Comment


                      • #12
                        Svar til "Bra oppsett for nybegynnar?"

                        Hei igjen, har vert litt opptatt i det siste, men no har eg hatt tid til å lese alle svara og skrive eit nytt innlegg.

                        Grunnen til at eg valde EasyStar er planane for å bygge ein "drone", ala det dei drive med på her.
                        Der er det mange gode guidar, og mange med erfaringar av å bygge om EasyStar med autopilot osv.
                        Derfor har eg vald nettopp dette flyet, og ikkje ein billigare klone.
                        Og så kan eg alltids kjøpe noko meir avansert seinare.

                        Ang. radioen, alt eg trenger av radioen er å kunne fly flyet manuelt, og i seinare tid kunne skru av og på ein autopilot, er det ikkje nok med 6 kanalar då?
                        Og er Futaba 6EXG verkeleg så vanskeleg å programmere? (Har litt erfaring med knotete elektronikk på små skjermar (PLS'ar osv.).)

                        Og ang. antall batteri, er 2 stykk verkeleg for lite?


                        Har etter å ha lest svara dykkar bestemt meg for å kjøpe flyet, radioen og servoane på Elefun.no.

                        Resten trur eg eg bestillar frå Hobby King.

                        Her er lista over det eg skal bestille så langt:

                        - Multiplex Easystar Kit med motor
                        - Futaba 6EXG 2,4GHZ m/senderbatteri
                        - 3 x Hitec HS-81 Micro

                        - 2 x ZIPPY Flightmax 2200mAh 3S1P 20C
                        - Turnigy Accucel-6
                        - TURNIGY Plush 30amp Speed Controller
                        - HXT 2835 (380S) 2200kv Brushless Inrunner
                        - Pushrod Snap Connectors 1.5mm (5pack)
                        - TGS Sport 6x5E Precision propeller
                        - Shaft adapter to suit 3.175mm motor shaft (collet)


                        Og til slutt 3 spørsmål til:

                        - Eg veit eg manglar pluggar og litt slikt, er det nokon som kunne anbefalt meg nokre/noko? (Helst frå Elefun.no.)

                        - Eg veit heller ikkje kva lim eg skal velje. Eg vil ha noko som gjer det mogleg å opne flyet igjen, og kunne skifte motor osv. utan å øydeleggje flyet. Har dykk noko å anbefale? (Helst frå Elefun.no.)

                        - Er det noko anna eg og manglar på denne lista? Eller har eg alt no for å komme meg ut å fly?
                        Last edited by PHdZ; 18-07-10, 21:05. Reason: Skrivefeil

                        Comment


                        • #13
                          Dette limet er laget spesielt for Multiplex sin elapor og fungerer meget bra. Kombinerer du det med en såkalt kicker/aktivator kan du fikse det meste i en fei. Vanlig medium ca lim fungerer også men da må du bruke kicker.
                          Last edited by Kyrre; 18-07-10, 22:23.

                          Comment


                          • #14
                            Ideen om å kjøpe eit fly som du seinare skal bruke til drone trur eg du kan gløyme.
                            Det første flyet ditt vil være utslitt lenge før du kan bruke det som drone.

                            Det er ofte lurt å ta dette i små skritt.

                            Futaba er bra men du betalar meir for merke navnet enn det er verdt i nybyrjar klassen.
                            Når du har erfaring og behov d.v.s. veit verkeleg kva du vil ha då ville eg sett på Futaba
                            og andre kvalitets merke.

                            No i den første fasen verdt det alltid nokre bom kjøp så mitt tips er ikkje kjøp
                            det dyre det vil du angre på men heller ikkje det billigaste heller.

                            Det eg ikkje ville spart på er batteri ladar.

                            Fusa, då ville eg ta ein tur innom Smallsize og Kyosho i Bergen og sjå kva dei har
                            av nybyrjar fly. Sjekk og om dei har deler ... til motor o.s.v. det går gjerne ein del
                            i starten. Sjølv om du vel ein pusher så vil du knaske ein del propellar, t.d. tru meg.

                            Odd H.

                            Comment


                            • #15
                              IKKE kjøp 2.4, og hvertfall ikke Futaba 2.4, FPV-killer. Du trenger også en fler enn 6 kanaler dersom du skal bruke OSD/autopilot. Futaba 9C er en kjempebra FPV-radio. Kjøp den brukt på rcmarked.

                              Servoene du har valgt er overkill for en Easystar, HXT 900 fra Hobbyking holder i lange baner.

                              Plugger: de to(!) batteriene du kjøper kommer med XT60-plugg, så da trenger du en hann til ESC´en og en til laderen. (Hvis du vil lære deg å fly, så trenger du flere batterier.)

                              Lim: kjøp vanlig CA (trenger ikke foam safe) og kicker. Det er ikke meningen at du skal kunne åpne en lim-skjøt, så da må du fram med kniven uansett.
                              Last edited by bjeff; 19-07-10, 15:03.
                              Anders Eiebakke
                              90078513

                              Comment

                              Working...
                              X