Unconfigured Ad

Collapse

Throttlestore Yak 54 - motor og propellvalg?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Brumm
    • Apr 2008
    • 1816

Throttlestore Yak 54 - motor og propellvalg?

Tilfeldighetene har gjort at jeg får kjøpt et sånt fly for et slikk og ingenting: http://www.throttlestore.com/yak_54_...r.aspx?lang=NO

Jeg har aldri tatt i et fly før og kunnskapen er deretter. Dette er en 4 cellers utgave som jeg har lyst å putte in et 6 cellers oppsett i, da jeg stort sett bare har 6 cellers 2600 mah pakker til min min Trex 500.. Har tenkt å handle billig fra hobby-city, så hvordan motor og propell anbefales for å få mest "bang-for-the-buck"? Gjerne noe med litt futt i

I tillegg har jeg en original Align 60A ESC liggende.. Kan den brukes? Den kan i hvertfall settes opp i plane-mode..

Sverre
    Logo 700 Xxtreme Vbar 5.3 Pro
    T-Rex 700N DFC Vbar 5.3 Pro
    T-Rex 500 DFC Vbar 5.3 Pro
  • Jostein
    • Jan 2008
    • 1161

Dette så ut til å fungere. Motoroppsett etc. står beskrevet i teksten.
    Jostein Gjelstad - Horten - Condor Mfk - jostein@gjelstad.net - http://www.cmfk.no

Comment

• bjeff
      • Jul 2007
      • 2010

Gå for en motor med rundt 500 (gjerne mindre) KV dersom du skal bruke den til 3D (med en 14x7 eller 15x7 propell eller deromkring med 6s). Du vil trenge ca 800 watt eller litt mer til 3D gitt at flyet veier 2.2 kg (minst 350 watt pr kg for å kunne dra rett ut av hover). Align-ESCŽen burde tåle såpass, dersom den kan times til "low". Disse tipsene er basert på at du skal bruke flyet som helikopter, men det skal du kanskje ikke?

Denne motoren har omtrent de spesifikasjonene, men ser at den har fått litt blanda respons:
      http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...less_Outrunner
      Last edited by bjeff; 13-08-10, 21:49.
      Anders Eiebakke
      90078513

Comment

• Brumm
        • Apr 2008
        • 1816

Hvis det flyr greit kommer jeg nok til trene på lette 3D øvelser.. Hvorfor burde jeg forresten sette timingen til low?

Takk for svaret

Comment

• bjeff
          • Jul 2007
          • 2010

Kort forklart i punkt 2 under "feature options": http://file.espritmodel.com/documents/RCE-BL100G.pdf . Folk med spisskompetanse på området kan forklare dette bedre og mer innsiktsfullt enn meg , men motorer med lav kv skal stort sett ha lav timing, mens de med høyere kv skal ha medium eller evt høy for de med veldig høy kv. Hvis timingen er for lav, hører man det med en karakteristisk og kjip lyd fra motoren.
          Anders Eiebakke
          90078513

Comment

• Brumm
            • Apr 2008
            • 1816

Kan denne være et bra alternativ?

Comment

• joo
              MFN Skribent
              • Nov 2002
              • 6936

Originally posted by bjeff
              men motorer med lav kv skal stort sett ha lav timing, mens de med høyere kv skal ha medium eller evt høy for de med veldig høy kv. .
              Kanskje heller omvendt?
              Er gjerne pol-antallet som "bestemmer" timing. Er der få poler har man oftest/alltid en motor med høy kV. Og er tallet poler så lavt som 2 skal man aldri over laveste timing. Outrunnere har gjerne 8-16 poler og da er det medium til høy timing som i de fleste tilfeller fungerer best.

Dette sier Jeti om ADV-ESC:
              It is possible to set two timing modes with these speed controllers.
              -Soft timing- for 2,4,6, pole motors (Mini AC, Kontronik, Hacker) Soft timing gives maximum efficiency.
              -Hard timing- only for 6 and more pole motors (Jeti Phasor, Mega, Plettenberg).
              Hard timing increases both the motor revolutions and the current (up to 20%) with the same
              prop and battery pack when compared to soft timing. This is more suitable for faster flying
              models.
              Always use soft timing for the first flights. If the temperature of the batteries, speed controller
              and motor are below 50°C degrees following the first flights it is possible to test the system
              using the hard timing mode. Do not use hard timing with 2 pole motors (Mini AC,
              Kontronik, Hacker).
              Hard Timing is recommended for use with ModelMotors Axi outrunner motors – even for the first flights.

Soft=lav timing. Hard=høy timing. Medium er en grei start med normal outrunner. 2-polet er ikke "normal" outrunner men gjerne inrunner.

Osv. Flere parametre kan ofte settes, men for "vanlige" motorer så bruker man laveste PWM, laveste frekvens. Andre settinger er for ironless, slotless etc. Og selv dem fungerer greit med 8-11kHz, men kan fungere anelsen mer optimalt med 16 eller 32kHz. Eneste motorer jeg stter PWM til 16kHz er Actroene.
              Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• bjeff
                • Jul 2007
                • 2010

I stand corrected... Men: Turnigy-motorene med høy kv liker høy timing, ellers "skriker" de. Min erfaring er at de med lav kv funker bra på lav timing. Det er forøvrig andre unntak fra regelen, feks CC. Uansett; her er vi ikke ute etter økt omdreiningshastighet, så jo lavere, desto bedre. Eller?
                Anders Eiebakke
                90078513

Comment

• joo
                  MFN Skribent
                  • Nov 2002
                  • 6936

Klart Anders, stadig unntak fra reglene
                  Den viktigste er imidlertid å ikke sette opp timingen på inrunnere med 2 poler f.eks. Da skades visstnok sakene fort. Ellers er det ingen 100% klar regel om medium eller høy timing fungerer best, man må nesten se/oppleve og måle. Forskjeller på ESCer og motorer er der også.
                  Og hva er høy timing på en ESC? Noen har 22`, andre 30`som høyest. Så her er rom for å gjøre "feil" i massevis.
                  Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• spewster
                    MFN Skribent
                    • Aug 2007
                    • 1134

Originally posted by Brumm
                    Den ligner veldig på PA sin egen Trust 50 som er helt rå i MX`en. Sammenlign gjerne her: http://elefun.no/p/prod.aspx?v=14728&
                    Prøver du den ville jeg gått for 14x7 eller 15x7 propell.
                    Med et 6s 2500mah får jeg 1060watt på min PA MX med Trust motoren (med PA sin 65A reg) og 14x7
                    Last edited by spewster; 20-08-10, 14:32.
                    Stian Håvak (82)
                    Fly low or crash trying!

MFN @ Facebook - Like!

Comment

• Brumm
                      • Apr 2008
                      • 1816

Ja, jeg tror jeg skal teste den.. Jeg er helt grønn når det gjelder fly, så det blir nok litt prøving og feiling

Hvor mye veier forresten MX flyklar?

Comment

• Brumm
                        • Apr 2008
                        • 1816

Originally posted by spewster
                        Prøver du den ville jeg gått for 14x7 eller 15x7 propell.
                        Med et 6s 2500mah får jeg 1060watt på min PA MX med Trust motoren (med PA sin 65A reg) og 14x7
                        Kan du forresten anbefale noen rimelige og greie propeller?

Comment

• spewster
                          MFN Skribent
                          • Aug 2007
                          • 1134

Ja, jeg tror jeg skal teste den.. Jeg er helt grønn når det gjelder fly, så det blir nok litt prøving og feiling

Hvor mye veier forresten MX flyklar?
                          1750gram

Kan du forresten anbefale noen rimelige og greie propeller?
                          Har ikke testet større propeller fra HC så skal ikke anbefalle noen der men jeg bruker VOX propeller til MX`en.
                          Kan handles her: http://elefun.no/p/prod.aspx?v=15402&i=1&
                          og her: http://www.el-fly.dk/grp21.asp
                          Stian Håvak (82)
                          Fly low or crash trying!

MFN @ Facebook - Like!

Comment

• arhennie
                            • Mar 2008
                            • 4316

Jeg bruker samme motor i min ombygde U-Can-Do 46.
                            Hadde en liten tråd på det her:
                            http://www.modellflynytt.no/showthre...av-U-Can-Do-46

U Can Do er mye tyngre enn MX'en, men så er PA MX veldig lett da. (Har en sånn også)
                            Bruker APC elektro 15x8. Propeller i den størrelsen koster ikke stort.
                            Regulatoren jeg skulle brukt var en Turnigy 80A, men den var selvfølgelig defekt fra fabrikk.
                            Nødløsningen ble en pensjonert T-rex 500 regulator på 60A.

Det er drag så det holder. Det merket jeg da jeg ga full throttel samtidig som jeg skulle ta en roll. Det hadde ikke vært noe problem med det gamle nitro opsettet, men nå rev det ene balanseroret rett av. Det akselererer bra...
                            Click image for larger version

Name:	Hobby_20100606_050.jpg
Views:	1
Size:	156.6 KB
ID:	570843
                            arhennie

MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                            http://hadelandmfk.no/
                            www.henniehobby.no/arne

Comment

• Brumm
                              • Apr 2008
                              • 1816

Takk for svaret, Arne.. Da bruker du samme motor/ESC comboen som jeg skal bruke.. Er Align ESC'en litt i minste laget for denne motoren eller går det greit?

Det som blir spennnde er om TS-Yak'en tåler denne motoren eller om den detter fra hverandre ved første pådrag

Comment

Working...