Announcement

Collapse
No announcement yet.

Motor/ESC problem.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Motor/ESC problem.

    Hei,jeg har en Piaget EPP med stock motor og Mystery 20A ESC. Alt er loddet ordentlig og det er god kontakt.
    Når jeg plugger i batteriet (fullt oppladet) og gir full gass,så varer det i 4-5sek så "dauer" den ut og stopper,da må jeg ta throttlestikka til 0 igjen og vente i 2 sek,før jeg kan gi gass igjen, og da skjer det samme.
    Motoren hakker ikke,den går helt normalt i 4-5sek,men virker som det er litt lite kraft (kan hende at den ikke får tid til å få full gass)

    Fly m motor:
    HobbyKing Online R/C Hobby Store : Hobby King Piaget EPP-CF 3D

    ESC:
    HobbyKing Online R/C Hobby Store : Mystery 20A Brushless Speed Controller (Blue Series)

    Har 8x3,8SF og 800mAh 20C batterier. [EDIT: 2S]
    AR6110E "kopi" og DX7.

    Takker for alle svar.

    Mvh Adrian
    Last edited by Adrian; 07-02-11, 23:34.
    ARC Jupiter
    diverse depron ++

    Spektrum DX7

  • #2
    Originally posted by Adrian View Post
    Hei,jeg har en Piaget EPP med stock motor og Mystery 20A ESC. Alt er loddet ordentlig og det er god kontakt.
    Når jeg plugger i batteriet (fullt oppladet) og gir full gass,så varer det i 4-5sek så "dauer" den ut og stopper,da må jeg ta throttlestikka til 0 igjen og vente i 2 sek,før jeg kan gi gass igjen, og da skjer det samme.
    Motoren hakker ikke,den går helt normalt i 4-5sek,men virker som det er litt lite kraft (kan hende at den ikke får tid til å få full gass)

    Fly m motor:
    HobbyKing Online R/C Hobby Store : Hobby King Piaget EPP-CF 3D

    ESC:
    HobbyKing Online R/C Hobby Store : Mystery 20A Brushless Speed Controller (Blue Series)

    Har 8x3,8SF og 800mAh 20C batterier.
    AR6110E "kopi" og DX7.

    Takker for alle svar.

    Mvh Adrian
    Prøv å bruke større batteri enn det du bruker. For meg lukter det som batteriet ditt er i minste laget. 20C*800 mah betyr at batteriet kan levere 16 ampere strøm, mens oppsettet krever 18 amp.

    Prøv ett mye kraftigere batteri og se om problemet vedvarer eller blir løst.
    Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

    Comment


    • #3
      Bruker du 2S batteri? I så fall kan det være ESC er satt til 3S og må programmeres om til 2S.
      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

      Comment


      • #4
        Det skal normalt ikke være noe programering for hvor stort lipo batteri du har, så om du har 2S eller 3S spiller ingen rolle for regulatoren. Men det kan være som spitmk16 sier at du har for lite kappasitet på batteriet eller mest sansynlig gal timing på esc i forhold til motor. Lager den en fæl skrike lyd når den stopper? Om den gjør dette så må du endre timinga på motoren. Det letteste er om du har et slik programerings kort, men du kan også lese deg til hvordan du endrer timing via radioen din.

        Jeg flyr selv små motorer som dette med samme batterier og har aldrig opplevd på fly at jeg har for lite batteri, det eneste jeg merker mellom 2S og 3S er at du får en roligere opplevelse med 2S. Men jeg flyr stortsett på 3S. Men jeg har opplevd problemer med for lite batteri når jeg kommer til multicopter der hvor en har høy vekt og mange motorer. Da kan du oppleve at batteriet kansje er litt mer kritisk i enkelte sittuasjoner. Men slik du har koblet alt opp bør det også fungere, du kan også prøve å starte opp motoren uten propell for å få minst mulig bellastning slik at du garrantert ikke overstiger kappasiteten på batteriet.

        Men jeg har altså mest tro på at timinga di er feil, da stopper motorene veldig kjapt. Du kan også få en motor til å gå hele tida med feil timing men du kan også høre noen små kneppe lyder fra motoren inni mellom som da er ressultat av gal timing.

        Jeg har også opplevd å ha esc som ikke går sammen med enkelte motorer, men dette er ofte forbeholdt dyrere motorer som da hacker, robbe osv der hvor de har et høyere krav til elektronikken. Men har du flere esc liggende eller et programerings kort så bør du starte der

        Håper det løser seg

        Comment


        • #5
          Originally posted by joo View Post
          Bruker du 2S batteri? I så fall kan det være ESC er satt til 3S og må programmeres om til 2S.
          Jeg er enig i dette. Dersom cutoff er satt til 3S lipo (typisk til 3-3,2V per celle) vil du med ditt lille 2S batteri være i grenseland akkurat mens du throttler opp, men vil droppe under cutoff volt verdi etter et par sekunder siden spenningen går ned ved strømtrekk.
          I hangaren:

          SpeedFire F5B
          X-plane fra www.yuri-models.com
          Hawk F5B
          MiniHawk (2stk)
          3stk PZ Stryker (flygende lecablokker)
          UM Stryker Q 180
          FPV Raptor
          EPO Cessna (156cm)

          Comment


          • #6
            Originally posted by joo View Post
            Bruker du 2S batteri? I så fall kan det være ESC er satt til 3S og må programmeres om til 2S.
            I manualen står det at den detekterer selv 2 eller 3 celler.
            Bfight 210
            De Havilland DH 5 skala 1/5 med SC 91
            De Havilland DH 2 skala 1/5,3
            Phoenix RC Club

            Comment


            • #7
              Men vis meg hvilken ESC som kan sette fast batteri Normalt så er det bare Lipo eller NIxx som er å velge i batteri på en esc og ikke antall seller, dette går automatisk. Så jeg tviler på at dette er problemet, det er heller timing som er problem.

              Comment


              • #8
                De fleste escer programerer du hvor mange celler du har på lipo batteriet. gjelder i hvertfall de 5-6 forskjellige jeg har hatt.
                og på siden til hobby city som det linkes til står det "Three point battery type and low voltage selection"

                så nå tror jeg du er helt på jordet her
                Tom Nohr
                Tennisveien 9
                2450 Rena

                Frsky taranis 9+
                Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                + diverse små ting

                Comment


                • #9
                  I rest my case

                  Ser ut for at jeg tok grundig feil her ja hehe, but but. lærte noe nytt i dag og
                  Selv om jeg aldrig har opplevd dette som et problem

                  Comment


                  • #10
                    hehe greit det. man lærer så lenge man lever. Det er større problem på esc`er som tar flere batteri størelser. for eks. er det mange som tar fra 3celler til 6celler. og hvis den står programert til 6celler vil den typisk kutte ved 6x3V = 18v og da får man problemer hvis man kobler til ett 3cellers batteri som er på ca 11v
                    Tom Nohr
                    Tennisveien 9
                    2450 Rena

                    Frsky taranis 9+
                    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                    + diverse små ting

                    Comment


                    • #11
                      Fra manualen:
                      * The first set of tones denotes the number of cells in the LiPo pack connected to the ESC. (Three beeps (***)indicates a 3 cell
                      LiPo pack while 4 beeps (****) indicates a 4 cell LiPo pack).

                      Får du riktig antall pip som stemmer med antall celler i Li-Po batteriet ?
                      Tror du skulle prøve med et annet batteri også, da det kan tyde på en defekt celle i pakka.

                      "De fleste escer programerer du hvor mange celler du har på lipo batteriet.":
                      HobbyKing SS Series 50 og 70 Amp ESC: Antall celler må legges inn. Har begge selv.
                      Turnigy Plush 80Amp: Antall celler detekteres automatisk. Har denne selv også.
                      Bfight 210
                      De Havilland DH 5 skala 1/5 med SC 91
                      De Havilland DH 2 skala 1/5,3
                      Phoenix RC Club

                      Comment


                      • #12
                        Svært lite info om motoren i linken, Adrian, bare kv1100.

                        Har akkurat kjøpt HobbyKing Blue Series 12A ESC, som ligner din. Den funka som den skulle med Turnigy 2204-14T motor med kv1450, APC 8x3,8SF og 2S/800. Strømmen målte jeg til 9,2 A. Synes det ville være rart om ditt oppsett trakk nesten dobbelt så mye strøm med samme prop.

                        Foreslår at du prøver å programmere Low Current Protection (de mener sikkert voltage) til "ignore" og se hvordan den oppfører seg da. Går motoren for fullt hele tiden da, så ligger problemet sannsynligvis i at ESC tror du har en annen batteritype. Er problemet omtrent det samme kan det være at batteriet har en dårlig celle. Programmer Low Current Protection til "reduce power" igjen (eller "shut off" hvis du foretrekker det) etter testen slik at du ikke ødelegger batteriet hvis du flyr for lenge.

                        Hvis du har voltmeter kan du sjekke at hver av cellene har 4,19 - 4,21 volt fulladet.
                        Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
                        Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

                        Comment


                        • #13
                          Jeg kjører min på 2s 800mah 25c, 15a SS ESC og 8x3.8, ligger da på ca 12A statisk.

                          Problemet ditt minner meg om cut-off, enten dropper batteriet for mye pga belastning eller at den detekterer feil celle antall. Har du en watts up eller en logger kan du sjekke hva som skjer ved fult pådrag?


                          Sendt fra min iPhone ting
                          Stian Håvak (82)
                          Fly low or crash trying!

                          MFN @ Facebook - Like!

                          Comment


                          • #14
                            Jeg hadde tatt multimeteret og målt motstanden mellom de 3 polene på motoren for å være sikker på at den er i orden. Har vært borti flere hobbyshitty motorer som har blitt ødelagte av å ta de ut av esken de kom i.
                            Honeybee CP 2

                            Comment


                            • #15
                              Hei! Prøvde med ett 3S 850mAh 25C og da fungerte det utmerket. Fløy ett par pakker. Motoren lager ingen rare lyder når den stopper,den bare går saktere og saktere, og stopper,så må jeg ta ned throttle og vente i 2 sek. Skulle absolutt hatt et programkort, har kun Turnigy sitt, og Mystery/Blue series ESC'er funker ikke med dette. Har bra med power på 3S, så lurer på om det blir for mye innendørs.. :P Har kalibrert ESC til høyeste/laveste throttle posisjon.
                              Skal sjekke innstillingene, men tror ikke det har noe med timing og gjøre siden den går perfekt på 3S.

                              Mvh Adrian
                              Last edited by Adrian; 07-02-11, 23:37.
                              ARC Jupiter
                              diverse depron ++

                              Spektrum DX7

                              Comment

                              Working...
                              X