If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above.
You may have to register before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages, select the forum that you want to visit from the selection below.
Forresten, ser det er to forskjellige mottagere. Ene har "End pin", andre ikke. Ser forskjellen, men hva er greit rent praktisk?
Har tatt noen bilder:
Over: side plug (er det det det heter?) på pinnekropp
Over: end plug på pinnekropp
Over: end plug i Cub kropp
Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere
Når det gjelder endekontakter kontra "topp kontakter" spiller det neppe så stor rolle i en Formosa; du finner alltids plass til en mottager der. I trange flykropper er ofte endeplugger en stor fordel. Noen ganger er det mer praktisk med topp/side kontakter, for eksempel hvis man plasserer mottageren i en eller annen fordypning, ettersom det er lettere å komme til servopluggene. Men generelt tror jeg nok en mottager med endekontakter er mer anvennelig. Det skal mye til om du ikke klarerer å få plassert en mottager med endekontakter, selv om toppmonterte ideelt hadde vært bedre. Den andre veien kan fort bli mye mer knotete. Min konklusjon ville være å kjøpe det jeg fikk best tilbud på. I tilfelle uavgjort - gå for endekontakter.
Tower pro brushless er søppel. Funker men du må skifte aksel ganske snart (første harde landing).
Den er TUNG sjekk her: FlyBrushless.com - E-max - BL 2205/22
Med GWS 7x3.5 så har denne bare 475g thrust d.v.s. Formosa'n din flyr som en rakett!
mvh
Odd H.
Da må vel en manns søppel være en annen mans gull, for jeg synes denne motoren funker gull! Aksel problemet løser man enkelt ved å knekke den av ved gjengene og bruke et vanlig 3mm adapter evt propsaver, eller man kan finne en annen 3mm aksel med segring feste i enden. På samme siden du linker til ser man at den gir over 600 gram thrust med 8040 GWS propell, samme som jeg bruker i min Formosa. Med en totalvekt på 480 vekt (4x9gr servo og 1000 mah batteri) går den rett til værs, men er langt ifra tung. Jeg brukte en annen motor tidligere med ganske identiske speks som E-Max motoren, men byttet til TP motoren for å få mer futt da den var litt slapp. De ekstra 20 grammene merket jeg ikke noe til, men effekten derimot var klart merkbar, nå synes jeg den flyr perfekt og det med en motor til 35 spenn.
Ikke minst. Desverre utvikler slike tråder seg ofte slik da folk har forskjellige meninger. Eneste jeg kan si er at jeg vet i det minste at det funker da jeg har denne motoren selv og har også brukt den i andre fly av samme størrelse og vekt. Det er ikke foruten grunn at jeg har tre av dem i bruk. Uansett så er jeg sikker på at du blir knallfornøyd med Formosaen uansett hvilken av de nevnte motorene du skulle ende opp med
.
.
Aksel problemet løser man enkelt ved å knekke den av ved gjengene
.
.
Foreslår å sage akselen av med baufil (hobby size)
Du kan også spare prop saver, skift ut set skruene på klokka (den som går rundt)
med M3x12 skruer (rundt hode) så har du prop saver innebygget
har gjort det selv flere ganger no problem.
NB! Kutt akselen 2-3mm fra klokke slik at propell adapter har noe å hvile mot.
men
Skal du ha en god aksel så skift den heller. Dersom du tilfeldigvis har en
gammel CD-rom eller DVD spiller 5 1/4" til PC (ikke den bærbare typen)
Så finner du 2 stk Ø3mm akslinger i disse, som er av mye bedre kvalitet
en det som er i Tower Pro motorene.
Har 3 stk slike Tower Pro motorer og alle har brent opp. Har viklet opp
igjen 2 av disse + skiftet aksling og lager og da ble effekten mye bedre
enn originalt. Så at disse motorene er dårlige i utgangspunktet i alle fall
var mine det. Husk kvaliteten varierer mye på kina varer, selv på ting som
tilsynelatende er like.
Har kanskje fallt i en kjent grop for ferske modell-entusiaster, men har mistet litt gnisten etter ett (i mine øyne) så stort byggeprosjekt.
Føler at kompetansen ikke er helt på plass for alle justeringer og slikt. Men satser på nytt mot og nye innspill i løpet av Patternweekend i helga sammen med Vingtor.
Gikk faktisk så langt at jeg måtte innom Small Size og Mikronor for å se hva de hadde relativt ferdig. Så litt på den store Parkzone Extra 300 og en Extra 330L (fant ikke ut hva fabrikk denne kom fra)...
Så vi får se hva som skjer! Uansett, så kommer jeg nok til å bygge denne Formosaen, kanskje bare ikke riktig like kjapt som planlagt. Så innspill er ikke forgjeves om noen skulle tro det.
Thomas Kristensen (30) Oslo, Grefsen
Radio: Spektrum DX6i & DX8 Ultra Micro: Mange forskjellige Foamies: RC Tiger Star EPP 3D, Telink Yak 55 EPP, RCF Edge 540 800mm, PZ P-47 Thunderbolt, HobbyKing FunFighter RareBear Balsa: Above All Extra 300 SHP 47", JR Supra .40 <under bygging>
Er ikke så stort prosjekt, men det er gull verdt om du har noen som kan sakene litt bedre på besøk et par byggekvelder for å rettlede Og så er du nok ferdig på et par kvelder.
Har sjøl prøvd mye av de billige sakene fra HC, og det er ikke så mange ting jeg kjøper derfra etter å ha gjort meg mine helt egne erfaringer. Regulatorer og LiPo er helt greit, men jeg liker ikke merarbeide med å bytte motorakslinger bare modellen havner på nesa på slutten av utrullinga... Eller å oppleve at sakene tar fyr eller subber eller at magneter løsner. Jeg har ingen problemer med å betale for gode saker, er jo en av de viktigste hobbyene mine dette. Og så har jeg modeller som har flydd 3-5 sesonger med elektro uten at jeg har gjort mer enn å tørke lett av dem en gang i blant
Men hvis du er heldig med sakene fra HC har du en råbillig start, og du slipper å ligge på kne foran en knust modell med tårene rennende siden du har knust svindyr elektronikk. Når du flyr safe og har hele modeller med deg hjem nesten hver gang kan du investere i tysk snacksy gadgets!
Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere
Har kanskje fallt i en kjent grop for ferske modell-entusiaster, men har mistet litt gnisten etter ett (i mine øyne) så stort byggeprosjekt.
Føler at kompetansen ikke er helt på plass for alle justeringer og slikt. Men satser på nytt mot og nye innspill i løpet av Patternweekend i helga sammen med Vingtor.
Gikk faktisk så langt at jeg måtte innom Small Size og Mikronor for å se hva de hadde relativt ferdig. Så litt på den store Parkzone Extra 300 og en Extra 330L (fant ikke ut hva fabrikk denne kom fra)...
Så vi får se hva som skjer! Uansett, så kommer jeg nok til å bygge denne Formosaen, kanskje bare ikke riktig like kjapt som planlagt. Så innspill er ikke forgjeves om noen skulle tro det.
Og så jeg som introduserte Formosaen i diskusjonen da Som byggesett betraktet er Formosaen enkel, men den skal tross alt bygges. Dessuten - alle innspillene som har kommet frem her baserer seg jo på en del modifikasjoner. Ny motor hvilket innebærer nytt motorfeste, to balanserorservoer som det må kuttes hull til istedet for èn som det allerede er plass til... Kan fort bli litt overveldende, spesielt når x antall personer kommer med like mange ulike innspill. Men flyet er billig, og kan settes opp billig med bra resultat. Kjøper du på den andre siden for eksempel et Multiplex fly med originalt motor sett, og holder deg til de anbefalte servoene, vil du sansynligvis ikke støte på noen overaskelser i det hele tatt. Men du betaler en god del mer. Ferdigmodellene fra Parkzone får vel jevnt over gode skussmål fra sine brukere, og det benyttes standard elektronikk, slik at enkeltkomponenter kan byttes ut ved behov. Kanskje det vil føles lettere å bygge en modell når man har sett hvordan mottager, regulator, motor, servoer, støtstenger, ror og hele raklemikket henger i hop på en ferdigmodell.
Og så jeg som introduserte Formosaen i diskusjonen da
.
.
Tror heller at en nybegyner bør starte med et slow fly Depron/EPP. Formosa'n er relativt rask og
av nokså sprø skummplast GWS ... har en 3D Tiger Moth har ikke giddet bygge den ennå. Fant
fort ut at den ikke var spesiellt bra konstruert fra GWS. Mange elendige løsninger og som
nybegynner hadde jeg erfaring nok til å forbedre. Antar at Formosa'n er noe bedre men tipper
det er mye håpløse tekniske løsninger på den også.
Tror heller at en nybegyner bør starte med et slow fly Depron/EPP. Formosa'n er relativt rask og
av nokså sprø skummplast GWS ... har en 3D Tiger Moth har ikke giddet bygge den ennå. Fant
fort ut at den ikke var spesiellt bra konstruert fra GWS. Mange elendige løsninger og som
nybegynner hadde jeg erfaring nok til å forbedre. Antar at Formosa'n er noe bedre men tipper
det er mye håpløse tekniske løsninger på den også.
mvh
Odd H.
Bare for å sette tingene litt i perspektiv:
Sikkert avhengig av øynene som ser, men med moderne komponenter kan Formosaen bygges lett, med tilhørende lav vingebelastning og relativt lav stallhastighet. Når det gjelder tekniske løsninger, er det vel først og fremst balanseroroverføringene som ikke er helt gode. En enkelt balanserorservo og torsjonsstenger kan fungere helt fint, men på Formosaen mener de fleste at det rett og slett er for mye svikt og slark i mekanikken. Materialet (EPS) har jo vært med i diskusjonen fra første stund, som en av de faktorene som teller i negativ retning (noen som forresten vet hva den nye EPO utgaven veier i forhold til den gamle EPSen?). Anbefalingen ble ikke gitt til en helt fersk nybegynner hva gjelder flyging, men til en som har fløyet - og behersket rimelig greit - en Mikro Sukhoi. Dessuten har trådstarter sagt at "klassisk flyging på vingen" appelerer mer enn 3D flyging. Som nybegynner på byggefronten derimot, finnes det helt klart greiere utgangspunkt enn en modifisert Formosa. Utgangspunktet for hele tråden var vel et mest mulig ferdig fly, så sånn sett har hele greia sporet litt av, eller i det minste skiftet fokus. Men akkurat det skjer jo fra tid til annen i slike diskusjoner...
Det er ikke nybegynner-flyvedelen som bekymrer, det er nybegynner-bygge delen som er fartshumpa.
Men kan kanskje være verdt å kjøpe en PnP/BNF som faktisk kan ødelegges i motsetning til mine Ultra Micro. Da starter jeg byggekarrieren med reparering og ikke bygge fra scratch.
Derfor jeg tenker en stor (som i vsp på rundt meter'n) Parkzone modell.
Sent from my LG-P990 using Tapatalk
Thomas Kristensen (30) Oslo, Grefsen
Radio: Spektrum DX6i & DX8 Ultra Micro: Mange forskjellige Foamies: RC Tiger Star EPP 3D, Telink Yak 55 EPP, RCF Edge 540 800mm, PZ P-47 Thunderbolt, HobbyKing FunFighter RareBear Balsa: Above All Extra 300 SHP 47", JR Supra .40 <under bygging>
Har kanskje fallt i en kjent grop for ferske modell-entusiaster, men har mistet litt gnisten etter ett (i mine øyne) så stort byggeprosjekt.
Føler at kompetansen ikke er helt på plass for alle justeringer og slikt. Men satser på nytt mot og nye innspill i løpet av Patternweekend i helga sammen med Vingtor.
Gikk faktisk så langt at jeg måtte innom Small Size og Mikronor for å se hva de hadde relativt ferdig. Så litt på den store Parkzone Extra 300 og en Extra 330L (fant ikke ut hva fabrikk denne kom fra)...
Så vi får se hva som skjer! Uansett, så kommer jeg nok til å bygge denne Formosaen, kanskje bare ikke riktig like kjapt som planlagt. Så innspill er ikke forgjeves om noen skulle tro det.
Hvis du klør mer etter å få flydd enn å bygge/montere så gå for en ferdigløsning, jeg "pløyde" gjennom 3 rtf pakker før jeg skaffet meg min første arf. Da hadde jeg reparert og byttet deler på de 3 såpass ofte at jeg følte meg kompatibel til å montere servoer og å sette dem opp riktig. Etter hvert lærte jeg meg å lodde også og da var det gjort . Formosaen fly derimot helt supert, bare synd den ikke er helt "up to date" når det gjelder design. Selvom GWS har gått over til EPO så har de ikke forandret noe annet (såvidt jeg har skjønt) så man må fortsatt skjære ut for lipopakker da den er laget for flate ni-cad (eller nimh) pakker. Det gjelder forsåvidt ikke storebroren Formosa II, den er laget for både lipopakker og fire servoer, men den er en del dyrere. Forresten litt merkelig at ingen andre har slengt seg på pattern/F3A vogna i denne prisklassen. Det bugner over av 3D modeller, men bortsett fra noen kloninger så er Formosaen ganske alene i sin klasse.
Ta en tur innom Smallsize og se litt nærmere på Trojan eller F4 Wildcat fra Parkzone. Det må da være greie fly, som kommer med motor. Og som ikke krever noen som helst ombygging. Du finner masse lesestoff på RCG om disse flyene også.
Disse flyene må da være en grei utvikling fra dine Mikro-modeller.
We process personal data about users of our site, through the use of cookies and other technologies, to deliver our services, personalize advertising, and to analyze site activity. We may share certain information about our users with our advertising and analytics partners. For additional details, refer to our Privacy Policy.
By clicking "I AGREE" below, you agree to our Privacy Policy and our personal data processing and cookie practices as described therein. You also acknowledge that this forum may be hosted outside your country and you consent to the collection, storage, and processing of your data in the country where this forum is hosted.
Comment