Hvor starter man?
Her ligger ofte problemet, øyet vil det tøffe og det raske, men dette ender kjapt i en krise for lommeboka. Det er en grunn til at det fins trainers. For å trene, og det er den kjappeste & billigste måten å gjøre det på.
Jeg startet med et fly som egentlig var noe muttern syns så kult ut på YouTube, så hu bestillte en slik en.
"Flybåtbilen" tålte ganske mye, hadde den i lufta 7-8 ganger før jeg ødela den. Den var særdeles vanskelig å fly, og sleit veldig med å holde den stabil. Siste gang hadde jeg den i lufta i kanskje 30 sekunder før den gikk i bakken og knakk haleror og propellfestet. Skal fikses!
Veldig moro fly å se på YouTube, men også veldig vanskelig å fly. Det er veldig lett å kjøpe en slik en for å fly den noen ganger, og så gå lei av å ikke få til. Heldigvis var det ikke jeg som betalte, men skuffelsen var like stor, og reperasjonen lot vente på seg, og den står sånn den dag i dag.
Hvordan fortsetter man?
Jeg var heldig da det var en ivrig hobby-mann i familien til dama. Så en dag fikk jeg i gave et nytt fly, og jeg pakket opp med stor iver og hadde det veldig moro med denne lille saken.
Ikke noe rudder, elevator eller ailerons i sikte her, men to propeller på flyet, og to spaker på radioen. En som gikk opp og ned (for å justere gassen), og en som gikk til høyre og venstre for å justere hvor mye kraft som kom til hvilken propell (for å sving på beistet).
Fløy dette flyet mye jeg, lærte meg mye om orienteringen av flyet. Det fløy aldri beint fram. Det duppet opp og ned hele tida og hadde 1-2 sekunders forsinkleser på svingene, men jeg FLØY! Jeg kræsja i betong, og jeg satt meg fast i lysarmaturer. Ingenting kunne stoppe denne!
- Mye vil ha mer!
Det begynnte dog å bli litt kjedelig. Trengte mer utfordring. "Flybåtbilen" frista, men følte ikke for å reparere i timesvis for å fly i sekunder.
Onkel'n til dama kom med tips. Nå var det om å ta et steg opp, både økonomisk & nivåmessig.. Jeg kjøpte en Ultra Micro J-3 Cub fra Parkzone med en Spektrum DX6i radio. Kosta meg rundt kr. 2.000,- dette med litt ekstra batteri og stæsj. Kjøp alltid ekstra batterier! Ekte nybegynnere har ikke tid til å vente på å lade! Men nå har jeg en Spektrum DX6i som kan lagre hele 10 forskjellige fly, så jeg har en fast kompanjong til maaange av mine framtidige fly.
Nå ikke bare fløy jeg, men jeg fløy noe som faktisk så ut som et fly (et vingespenn på 46 cm er ikke mye å skryte av, men likevel). Det var med nerver og adrenalin vi stod der på sletta og skulle kaste flyet i gang (gjorde det første gang, for å ikke stresse med take off). Det fløy godt, og piloten likeså. Jeg hadde mange flere ting å tenke på med denne radioen. Men det gikk veldig bra.
Etter 6 minutter i lufta så landa jeg relativt rett på en 2,5 meter bred grusvei. Og etter en halvtime med i gangsetting ved kasting, så tok jeg også av fra bakken. Men jeg turte ikke å loope. Ikke ennå.
Det var faktisk så gøy med dette lille enkle flyet at jeg fløy det en hel sesong, og hadde det masse gøy med det, selv om jeg idag ser på som litt kjedelig, men synes fortsatt det flyr flott, og ser flott ut med kveldssola i bakgrunnen.
På slutten av sesongen så greide jeg ved vindstille og mye fikling med spakene til og med å rolle med dette flyet. Looper var nå blitt standard og enkle.
Skal også nevnes at jeg begynnte selv med dette flyet å bruke Exponential / DR, men det var bare noen dagers erfaring før jeg kutta ut dette. Men om dette er ditt aller aller første fly og din første erfaring, så kan det anbefales.
På nybegynnersk så er DR hvor kjapt du svinger (hvor mye utslag du har på de forskjellige "rorene"), mens Expo er hvor følsom selve stikka er rundt center. Bra for nye & nervøse fingrer som skal overkompensere for alle bevegelser.
(tre videoer som forklarer dette finner du i bunnen av denne tråden)
- Men, jeg vil jo rolle, stall turne, immelmanne og alt!
Da er det på tide å bevege seg over på noe litt kjappere og noe litt mer bevegelig! Det var her jeg falt for en gammel warbird som de så fint kalles. Krigsfuglen min var en Ultra Micro P-51 Mustang. Linken går til en som koster 2.000 kr, men siden jeg allerede hadde kjøpt min kjøre DX6i sammen med Ultra Micro J-3 Cub, så måtte jeg bare ut med kr. 798,- denne gangen da jeg kjøpte en BND (da får du alt utenom radioen).
Tøff ikke sant? Den er faktisk like tøff som den ser ut i lufta. Etter 2. dagen så gjorde jeg min første roll. Selvfølgelig med snuten på vei 45 grader nedover ved utgangen av rollen. Men jeg lærte litt. Holder ikke bare å ta stikka til sida. Man må justere med litt høyderor underveis, eller evt. kan man komme inn i rollen med litt løft på snuten.
Siste oppdatering fra idag er at jeg nå greier å rolle ganske beint og loopene mine begynner å se ut som ordentlige looper. Det er mere sirkler enn skeive ovaler.. så man lærer fort, selv med bare 3 ukers erfaring med Mustangen.
Jeg ser for meg ennå mye moro med Mustangen. Prøvde å se hva som skjedde om jeg kjørte litt knife edge idag, og det virker som vingeprofilen ikke er så interessert i dette. Funker nok bedre med en Sukhoi som har en lik profil fra alle sidene. Fikk flydd litt opp ned, og tror at man skal kunne kunne fly litt inverted med denne med litt trening. Man kan også justere "servopinnene" ett hakk ut på rorhornet slik at jeg får mer utslag, og da blir det kanskje noe lettere.
Immelmann hadde nok ledd av meg idag, men forhåpentligvis vært fornøyd med at jeg prøver i det minste.
- Hva er det neste steget da?
Det er mange muligheter nå, som jeg har fått masse tips om fra dette forumet, masse fra butikker, og masse info fra kjenninger. Skal jeg ha et Micro til? Skal jeg ha noe større? Eller kanskje et rent acro-fly som kan hovere?
Det er her jeg står i dag, og i fortsettelsen av denne posten, så får dere se hvordan det eventyret går videre.
Pøh, jeg kjøper en F16!
Tja, kanskje. Kanskje ikke. Mest sannsynlig blir dette nok en dyr opplevelse? Du stiller både din egen og andres helse i fare på denne måten. Man skal som kjent krype før man kan gå, og snarveien kan fort bli kostbare og vise seg å få interessen til å dale fortere enn en Stuka Dive Bomber!
Start gjerne med større fly enn Ultra Micro, fins mange snille & gode trainere å få som er større. Det gir deg mange andre friheter enn med en Ultra Micro. Du er ikke så begrenset i forhold til vind, men du trenger mer plass, og uten å ha sjekket så tipper jeg reservedeler koster hakket mer. Men bare husk, jo kjappere de flyr, dess hardere kræsjer de.
Siste ord
Jeg er på utkikk etter nytt fly og kommer til å liste opp valgene jeg har, og de tips jeg har fått rundt disse. Om dere erfarne synes "guiden" min er dårlig/misvisende på noen måte, så ikke nøl med å fjerne, eller rette meg. Er bare en nybegynner, som vil dele mitt synspunkt med andre rookies rundt om.
YouTube-videoer
YouTube - DX6i Dual Rate and Expo
YouTube - Transmitter Dual Rate and Expo Theory, Part 1 of 2
YouTube - Transmitter Dual Rate and Expo Theory, Part 2 of 2
Her ligger ofte problemet, øyet vil det tøffe og det raske, men dette ender kjapt i en krise for lommeboka. Det er en grunn til at det fins trainers. For å trene, og det er den kjappeste & billigste måten å gjøre det på.
Jeg startet med et fly som egentlig var noe muttern syns så kult ut på YouTube, så hu bestillte en slik en.
"Flybåtbilen" tålte ganske mye, hadde den i lufta 7-8 ganger før jeg ødela den. Den var særdeles vanskelig å fly, og sleit veldig med å holde den stabil. Siste gang hadde jeg den i lufta i kanskje 30 sekunder før den gikk i bakken og knakk haleror og propellfestet. Skal fikses!
Veldig moro fly å se på YouTube, men også veldig vanskelig å fly. Det er veldig lett å kjøpe en slik en for å fly den noen ganger, og så gå lei av å ikke få til. Heldigvis var det ikke jeg som betalte, men skuffelsen var like stor, og reperasjonen lot vente på seg, og den står sånn den dag i dag.
Hvordan fortsetter man?
Jeg var heldig da det var en ivrig hobby-mann i familien til dama. Så en dag fikk jeg i gave et nytt fly, og jeg pakket opp med stor iver og hadde det veldig moro med denne lille saken.
Ikke noe rudder, elevator eller ailerons i sikte her, men to propeller på flyet, og to spaker på radioen. En som gikk opp og ned (for å justere gassen), og en som gikk til høyre og venstre for å justere hvor mye kraft som kom til hvilken propell (for å sving på beistet).
Fløy dette flyet mye jeg, lærte meg mye om orienteringen av flyet. Det fløy aldri beint fram. Det duppet opp og ned hele tida og hadde 1-2 sekunders forsinkleser på svingene, men jeg FLØY! Jeg kræsja i betong, og jeg satt meg fast i lysarmaturer. Ingenting kunne stoppe denne!
- Mye vil ha mer!
Det begynnte dog å bli litt kjedelig. Trengte mer utfordring. "Flybåtbilen" frista, men følte ikke for å reparere i timesvis for å fly i sekunder.
Onkel'n til dama kom med tips. Nå var det om å ta et steg opp, både økonomisk & nivåmessig.. Jeg kjøpte en Ultra Micro J-3 Cub fra Parkzone med en Spektrum DX6i radio. Kosta meg rundt kr. 2.000,- dette med litt ekstra batteri og stæsj. Kjøp alltid ekstra batterier! Ekte nybegynnere har ikke tid til å vente på å lade! Men nå har jeg en Spektrum DX6i som kan lagre hele 10 forskjellige fly, så jeg har en fast kompanjong til maaange av mine framtidige fly.
Nå ikke bare fløy jeg, men jeg fløy noe som faktisk så ut som et fly (et vingespenn på 46 cm er ikke mye å skryte av, men likevel). Det var med nerver og adrenalin vi stod der på sletta og skulle kaste flyet i gang (gjorde det første gang, for å ikke stresse med take off). Det fløy godt, og piloten likeså. Jeg hadde mange flere ting å tenke på med denne radioen. Men det gikk veldig bra.
Etter 6 minutter i lufta så landa jeg relativt rett på en 2,5 meter bred grusvei. Og etter en halvtime med i gangsetting ved kasting, så tok jeg også av fra bakken. Men jeg turte ikke å loope. Ikke ennå.
Det var faktisk så gøy med dette lille enkle flyet at jeg fløy det en hel sesong, og hadde det masse gøy med det, selv om jeg idag ser på som litt kjedelig, men synes fortsatt det flyr flott, og ser flott ut med kveldssola i bakgrunnen.
På slutten av sesongen så greide jeg ved vindstille og mye fikling med spakene til og med å rolle med dette flyet. Looper var nå blitt standard og enkle.
Skal også nevnes at jeg begynnte selv med dette flyet å bruke Exponential / DR, men det var bare noen dagers erfaring før jeg kutta ut dette. Men om dette er ditt aller aller første fly og din første erfaring, så kan det anbefales.
På nybegynnersk så er DR hvor kjapt du svinger (hvor mye utslag du har på de forskjellige "rorene"), mens Expo er hvor følsom selve stikka er rundt center. Bra for nye & nervøse fingrer som skal overkompensere for alle bevegelser.
(tre videoer som forklarer dette finner du i bunnen av denne tråden)
- Men, jeg vil jo rolle, stall turne, immelmanne og alt!
Da er det på tide å bevege seg over på noe litt kjappere og noe litt mer bevegelig! Det var her jeg falt for en gammel warbird som de så fint kalles. Krigsfuglen min var en Ultra Micro P-51 Mustang. Linken går til en som koster 2.000 kr, men siden jeg allerede hadde kjøpt min kjøre DX6i sammen med Ultra Micro J-3 Cub, så måtte jeg bare ut med kr. 798,- denne gangen da jeg kjøpte en BND (da får du alt utenom radioen).
Tøff ikke sant? Den er faktisk like tøff som den ser ut i lufta. Etter 2. dagen så gjorde jeg min første roll. Selvfølgelig med snuten på vei 45 grader nedover ved utgangen av rollen. Men jeg lærte litt. Holder ikke bare å ta stikka til sida. Man må justere med litt høyderor underveis, eller evt. kan man komme inn i rollen med litt løft på snuten.
Siste oppdatering fra idag er at jeg nå greier å rolle ganske beint og loopene mine begynner å se ut som ordentlige looper. Det er mere sirkler enn skeive ovaler.. så man lærer fort, selv med bare 3 ukers erfaring med Mustangen.
Jeg ser for meg ennå mye moro med Mustangen. Prøvde å se hva som skjedde om jeg kjørte litt knife edge idag, og det virker som vingeprofilen ikke er så interessert i dette. Funker nok bedre med en Sukhoi som har en lik profil fra alle sidene. Fikk flydd litt opp ned, og tror at man skal kunne kunne fly litt inverted med denne med litt trening. Man kan også justere "servopinnene" ett hakk ut på rorhornet slik at jeg får mer utslag, og da blir det kanskje noe lettere.
Immelmann hadde nok ledd av meg idag, men forhåpentligvis vært fornøyd med at jeg prøver i det minste.
- Hva er det neste steget da?
Det er mange muligheter nå, som jeg har fått masse tips om fra dette forumet, masse fra butikker, og masse info fra kjenninger. Skal jeg ha et Micro til? Skal jeg ha noe større? Eller kanskje et rent acro-fly som kan hovere?
Det er her jeg står i dag, og i fortsettelsen av denne posten, så får dere se hvordan det eventyret går videre.
Pøh, jeg kjøper en F16!
Tja, kanskje. Kanskje ikke. Mest sannsynlig blir dette nok en dyr opplevelse? Du stiller både din egen og andres helse i fare på denne måten. Man skal som kjent krype før man kan gå, og snarveien kan fort bli kostbare og vise seg å få interessen til å dale fortere enn en Stuka Dive Bomber!
Start gjerne med større fly enn Ultra Micro, fins mange snille & gode trainere å få som er større. Det gir deg mange andre friheter enn med en Ultra Micro. Du er ikke så begrenset i forhold til vind, men du trenger mer plass, og uten å ha sjekket så tipper jeg reservedeler koster hakket mer. Men bare husk, jo kjappere de flyr, dess hardere kræsjer de.
Siste ord
Jeg er på utkikk etter nytt fly og kommer til å liste opp valgene jeg har, og de tips jeg har fått rundt disse. Om dere erfarne synes "guiden" min er dårlig/misvisende på noen måte, så ikke nøl med å fjerne, eller rette meg. Er bare en nybegynner, som vil dele mitt synspunkt med andre rookies rundt om.
YouTube-videoer
YouTube - DX6i Dual Rate and Expo
YouTube - Transmitter Dual Rate and Expo Theory, Part 1 of 2
YouTube - Transmitter Dual Rate and Expo Theory, Part 2 of 2
Comment