Announcement

Collapse
No announcement yet.

Førstegangspilot

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Førstegangspilot

    Heisann godtfolk! Nyinnmeldt rc-fan klar med et lass dumme spørsmål.

    Etter at årets sydentur ble byttet ut med en hyttetur uti ingenmannsland tenkte jeg at det kan være en fin anledning til å gjøre noe med guttedrømmen om å leke litt med rcfly.

    De siste 3-4 dagene har gått med til lurking på diverse forum og nettbutikker for å prøve å finne ut hva jeg bør kjøpe, hvor jeg bør kjøpe det og evt også hvorfor.

    Jeg har sett på Clouds Fly fra throttlestore, den ser litt kjip ut (drømmen er et jagerfly med turbin, hehe), men realisten i meg innser at det er lurt å starte enkelt&billig, og etter en dobbeltsjekk med throttlestore så har de faktisk radiokontrolleren inne til tross for at nettsiden sier noe annet. Også har jeg lest en del steder (bl.a. her) at understellet/hjul på cessna-fly ikke er all verdens og jeg regner med et titalls kræsjlandinger..

    1) hvor fort vokser man fra Clouds Fly? Kan den gjøre enkel akrobatikk som roll/loop?

    2) når trenger man å gå over til flere kanaler enn 4? Hva brukes de ekstra kanalene til?

    3) hvor/hvordan bør man oppbevare lipo-batterier? har lest mye om brannfare etc.. og jeg bor nå i en blokk med svært få 'trygge' lagringsplasser.

    4) usb-kabel til radioen koster like mye som en simuleringsradio, bør jeg likevel gå for usbkabel eller er simuleringsradio (e-sky ettellerannet) like greit? fordelen er at jeg kan kjøpe simuleringsradioen på nærmeste rc-sjappe allerede i kveld

    Budsjettet er 2000-2500 inklusive radio/ekstrautstyr.

    eh ja, det kommer sikkert flere spørsmål etterhvert som jeg kommer på de

    edit: har lagt til signatur i kontrollpanel, men aner ikke hvorfor den ikke dukker opp..
    Last edited by webern; 06-06-11, 16:06.
    Erik Weber - 1983 - Hamar

  • #2
    start med en flysimulator ,så sparer du maaaange krasj og penger

    Comment


    • #3
      Hallo

      Jeg kan prøve å svare på noe så kan andre fylle inn etterhvert.

      1) Tja vanskelig å si, jeg fikk MYE god trening på min clouds. Den looper og roller som bare det
      2) Egentilg opp til deg, kan brukes til flaps, lys, opptrekkbart understell, røyksystem osv.
      3) Lipo batterier kan (og bør) oppbevares i en lipobag. Jeg personlig bruker en mettalboks som står på betong gulv.
      4) Vet egentlig ikke, men det er nok lurt og "bli vant" med sin egen radio i simulator også..
      Henrik Lauvli
      Clouds fly, Kyosho Calmato, Kyosho Calmato Sports
      TWM Cub Clipped Wing 1/6, Raptor 50 og Futaba 6EX
      MIkroflyger

      Comment


      • #4
        Originally posted by yak View Post
        start med en flysimulator ,så sparer du maaaange krasj og penger
        Høres ut som en bra plan. Er "EK2-0905A - E-sky USB Simulator" en ok-simulatorkontroller? ref. spørsmål 4.
        Erik Weber - 1983 - Hamar

        Comment


        • #5
          Originally posted by TorpaRC View Post
          Hallo

          Jeg kan prøve å svare på noe så kan andre fylle inn etterhvert.

          1) Tja vanskelig å si, jeg fikk MYE god trening på min clouds. Den looper og roller som bare det
          2) Egentilg opp til deg, kan brukes til flaps, lys, opptrekkbart understell, røyksystem osv.
          3) Lipo batterier kan (og bør) oppbevares i en lipobag. Jeg personlig bruker en mettalboks som står på betong gulv.
          4) Vet egentlig ikke, men det er nok lurt og "bli vant" med sin egen radio i simulator også..
          Hadde egentlig et lenger svar, men det forsvant mens serveren hadde mye å gjøre..

          1) Supert, det blir nok Clouds Fly med mindre jeg finner noe tungtveiende i mot.
          2) Godt poeng, det hadde jeg ikke tenkt over.. Bruker ting som flaps 1 kanal eller flere? Vil en 6kanals være en ok mellomting?
          3) Lipobag inni en metallboks (hvis jeg får tak i en) plassert i kjelleren bør være ganske greit da med andre ord?
          4) Ok, da må jeg nesten vurdere økonomi oppmot tålmodighet. 200 kroner er jo ikke verdens undergang heller
          Erik Weber - 1983 - Hamar

          Comment


          • #6
            Originally posted by webern View Post
            Hadde egentlig et lenger svar, men det forsvant mens serveren hadde mye å gjøre..

            1) Supert, det blir nok Clouds Fly med mindre jeg finner noe tungtveiende i mot.
            2) Godt poeng, det hadde jeg ikke tenkt over.. Bruker ting som flaps 1 kanal eller flere? Vil en 6kanals være en ok mellomting?
            3) Lipobag inni en metallboks (hvis jeg får tak i en) plassert i kjelleren bør være ganske greit da med andre ord?
            4) Ok, da må jeg nesten vurdere økonomi oppmot tålmodighet. 200 kroner er jo ikke verdens undergang heller
            1) Kjenner ikke flyet personlig, men har hørt at det skal være et bra start-fly. Denne forteller meg at det kan gjøre litt akrobatikk også, så er sikkert mye moro i dette flyet.

            2) Jeg bruker en 6-kanals radio og den kommer til å håndtere det jeg trenger enn så lenge, og jeg var nebgynner i fjor.

            3) Ligger et par veldig bra poster om dette her på forumet, er viktig lesing: (MFN) ModellflyNytt.no og (MFN) ModellflyNytt.no . Jeg er selv for dårlig på lagring av disse batteriene. Men har så langt kun brukt 1s/2s batterier, men nå får jeg noen større batterier i hus. Enn så lenge har jeg ikke opplevd at det skjer noe. Har de i en plastbeholder (i en koffert) som regel.

            Men skal se litt nærmere på dette nå som jeg har 7-8 batterier på vei som er mye større.

            4) Jeg begynnte i all hovedsak å fly uten simulator, jeg lastet ned gratisversjonen av FMS (FMS webside) og fløy det litt med tastatur først, så litt med joystick. Det blir ikke det samme som en ordentlig radio, men lærte likevel noe viktig av det, nettopp det simulator er best på: orientering. Når flyet kommer mot deg oppned, hvilken vei dra spakene for å svinge elegant ut av det? Det er sikkert mange kræsj som kommer av at ting skal gjøres mer eller mindre motsatt når du kommer mot deg selv.

            Prøv å last ned den simlaturen, å spill omså med tastaturet, du får i allefall en pekepinn hvor god/dårlig du er, og hva som trengs øverlse. Om du kræsjer hele tiden, så ville jeg kanskje vurdert å bruke penger på radio/utstyr til simulator-bruk, men om du syns ting går veldig elegant, så ville jeg kanskje dristet meg å prøve the real thing først.


            EDIT: Skyt meg noen mer erfarne om jeg tar feil her. Men hver "ting" som gjør noe med flyet (f.eks flaps, understell, bomberom etc.) bruker en kanal. Så f.eks startflyet mitt var 3-kanals. Der var det kun høyderor/sideror/gass. Mens nå er jeg på fly som i tillegg har balanseror, så er det 4 kanals. Rett meg om jeg tar feil, men hver "bevegelse/hendelse" på flyet bruker opp en kanal.
            Last edited by Grumps; 06-06-11, 18:33.
            Thomas Kristensen (30)
            Oslo, Grefsen

            Radio: Spektrum DX6i & DX8
            Ultra Micro: Mange forskjellige
            Foamies: RC Tiger Star EPP 3D, Telink Yak 55 EPP, RCF Edge 540 800mm, PZ P-47 Thunderbolt, HobbyKing FunFighter RareBear
            Balsa: Above All Extra 300 SHP 47", JR Supra .40 <under bygging>

            Comment


            • #7
              Cloudsfly'en er nok det flyet som gir mest for pengene, det tåler masse, er lettflydd men samtidig ikke til en sånn grad at det fort blir kjedelig. Loop er null problem, men roll krever litt øvelse da man må bruke sideroret i tillegg. Som du selv nevner så er understell på slike Cessnaer et svakt punkt, jeg rev av understellet på min E-Starter (Cessna aktig trainer) i høyt gress senest i går. en annen stor fordel med Cloud'en er at den har motoren bak, da sitter den godt beskyttet ved kræsj og du slipper bøyde akslinger, knuste motorfester og ødelagte propeller. Håndstart og buklanding fungerer helt greit, bare pass på å kast flyet hardt og rett frem, evt med nesa litt opp, og ha minst 2/3 gass så går det bra. Du bør også ha godt med plass å fly på, den er ikke en parkflyer, iallefall ikke etter norsk parkstandard.

              Angående simulator; jeg skal ikke si det for sikkert, men jeg vil tippe at bruker du orginal radioen må du også slå den på og bruke strøm fra batteriene. En dedikert USB radio drar strøm rett fra pc'en. Og du trenger ikke bry deg med å fly sim på egen radio før du begynner å styre med flere kanaler og knapper osv, så lenge du bare skal bruke stikkene har det lite å si. Du vil også ha stor fordel av å ha prøvd deg på simulator før du tar din første tur. Selvom FMS ikke kan måle seg mot de (mye) dyrere simulatorene er den et godt hjelpemiddel.

              Comment


              • #8
                Jeg klarte ikke å dy meg og dro innom nærmeste butikk etter jobb jeg visste hadde e-sky usb-radioen på lager, og gjett om jeg er glad jeg ikke kastet meg uti det med et ekte fly. Nå skyldes nok noe at jeg ikke har fått kalibrert FMS enda, men gjennomsnittelig flytid hittil har vært 5 sekunder :-p

                Av de mer avanserte simulatorene, hvilke(n) gir mest for pengene? Jeg har sett noe prat om ClearView, men en sammenligning av alternativene hadde jo vært supert
                Erik Weber - 1983 - Hamar

                Comment


                • #9
                  Jeg bruker Real Flight G5.5 med tilhørende radio, og er veldig fornøyd med den. Synes den er realistisk og fin ifht reaksjoner i virkelige fly.
                  Terje

                  Comment


                  • #10
                    Har du satt opp stikkene riktig i forhold til rorene på flyet?
                    Erfarte med en slik billigsimulator at det var helt tullete ut av esken.

                    Comment


                    • #11
                      Du finner et godt utvalg av simulatorer hos EleFun. Jeg har vært litt borti Realflight G5, den er veldig god. Samtidig vet jeg at Phoenix RC Simulator også er en veldig fin simulator Jeg bruker mest en AeroFly Professional Delux, også denne er grei.

                      Simulator - elefun.no - Radiostyrt hobby
                      Kristoffer Rosmo
                      Vingtor RC Klubb
                      Great Planes Super Sportster 40
                      SebArt Wind S110
                      Clik 2.0

                      Comment


                      • #12
                        Jeg har prøvd Aerofly (den forrige versjonen) og bruker Realflight 4.5 nå, hvem som er best kan jeg egentlig ikke si, begge har sine plussr og minuser. Men idag tror jeg at jeg hadde kjøpt Phoenix, den er rimligere uten radio, og kjøper du den med så får du en Spektrum DX5 som er en ekte (og bra) radio.

                        Comment


                        • #13
                          Jeg har brukt FMS mye, både med stikke og med radio. Har oppladbart i radioen, så da koster det lite. Men hvis du trekker ut krystallet, går ikke senderdelen, og da bruker den mindre strøm.
                          - Har et fly som ligner på Aerofly (Skyraider fra Protech), men har byttet til børsteløs/LiPo og 2,4GHz radio. Foreløpig bare 2C akk, men den gjør noe acro: Loop, roll (mye rorbruk!), Immelman og split-S samt ryggflyging. Antar at den med 3C vil fly enda friskere, men trenger litt tid til å lære ordentlig. Er litt gammel, så læring går noe tregere. Så har jeg også en Cessna Corvalis, men den har jeg bare flydd fra asfaltbane i *totalt* vindstille.
                          - Ang. antall kanaler, så har Grumps rett: en funksjo krever en kanal. På Corvalis har jeg 5 - den femte er flaps. Så kan du ha retracks, lys på/av, spoiler/stupbrems, hjulbrems, røyk, arrester hook, åpne cockpit - mulighetene er uendelige. Ta en tur på et skalastevne (Notodden f.eks. første helg i september) så får du oppleve flygere som omtrent må kunne spille fløyte på senderne sine.
                          Lykke til i alle fall!
                          Krasj? Nei - det var en touch-and-go med for mye touch og for lite go.

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by webern View Post
                            .
                            .
                            (drømmen er et jagerfly med turbin, hehe), men realisten i meg innser at det er lurt å starte enkelt&billig,
                            .
                            .
                            Det er mulig å gjøre drømmen til realitet også for nybegynnere uten å ruinere deg dersom EDF er ok.
                            whats a good trainer edf - RC Groups
                            Du kan også bygge selv i Depron / EPP du trenger ikke EDF vifte enkelte modeller bruker propell
                            i slisse på kroppen se
                            KF Delkan..Plan/Pics/Vid - RC Groups

                            NB! Små EDF modeller krever vanlivis håndstart (kraftig kast) så før du kjøper EDF bør du mestre det.

                            mvh
                            Odd H.

                            Comment


                            • #15
                              Jeg lastet ned ClearView for 30 USD, og kjøpte en billig dummy radio fra Elefun. Så mye som det blåser for tiden har det blitt mye stikketid foran PCn.
                              ClearView er helt grei for den rimelige prisen, og man kan laste ned masse modeller uten at det koster noe. Jeg må si at jeg faktisk har lært mye med simulatoren, spesielt er den fin for å trene orientering. (Riktige stikkebevegelser når flyet kommer mot deg.).



                              Mye moro for en billig penge.
                              Vennlig Hilsen
                              Arne Husby

                              Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

                              Comment

                              Working...
                              X