Announcement

Collapse
No announcement yet.

Flikking

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Høyderoret foran vingen kalles Canard. Og det er ikke helt på jordet å si at de ikke kan stalle, for det kan de nemlig ikke i plan flukt. Dette blir litt tenkeøvelse, men vi vet alle at tyngdepunktet må være på eller foran løftpunktet på vingen, og da må høyderoret på en canard ha høyere angrepsvinkel enn hovedvingen. Derfor vil høyderoret stalle før hovedvingen, og da faller nesa igjen før flyet staller.

    Mushing er forøvrig i min bok det samme som "gjennomsynk", altså at flyet synker med høy nese uten å stalle. Typisk oppførsel for trainere

    Comment


    • #17
      Jeg må innrømme at jeg ikke kjenner Calmatoen min godt nok, til å vite hvordan den oppfører seg, men jeg har opplevd flikking med den. Da dette er en trainer, burde den altså kunne landes, med høy nese, og relativt høy gjennomsynk, hvis den oppfører seg som en "typisk" trainer?

      Dette må prøves. Jeg har som regel for høy hastighet (for "sikkerhets" skyld") under landing, fordi jeg er redd for stall/flikking...
      Pål

      Comment


      • #18
        Hvordan ser planformen på vingen din ut? Blir vingen smalere utover, eller er den helt rektangulær?

        Comment


        • #19
          Bare så det er sagt, flikking skjer ikke kun ved lav fart. Det er fullt mulig å steile en vingehalvdel ved full fart også, forskjellen er at flikk'en blir desto mer voldsom. Ikke spør hvordan jeg vet dette......
          Anders Valland
          Trondheim

          Comment


          • #20
            Hvordan vet du det?? Neida, hvordan gjør man det? Eller er det egentlig det som skjer i en Snapp Roll? (Litt off topic, men det er vel greit )
            Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
            er der ingen der kender dem.

            Comment


            • #21
              Originally posted by pleym
              Hvordan ser planformen på vingen din ut? Blir vingen smalere utover, eller er den helt rektangulær?
              Den er Rektangulær, du ser den her:

              404 Not Found
              Pål

              Comment


              • #22
                Originally posted by Mossie69
                Bare så det er sagt, flikking skjer ikke kun ved lav fart. Det er fullt mulig å steile en vingehalvdel ved full fart også, forskjellen er at flikk'en blir desto mer voldsom. Ikke spør hvordan jeg vet dette......
                I stiv kuling bakfra? Jeg skulle jo ikke spørre, men det var vanskelig å la være
                Pål

                Comment


                • #23
                  Nei, trenger ikke være stiv kuling bakfra Med stor fart og heftig høyderors-bruk kan man gjerne oppleve highspeed-stall. For stor angrepsvinkel kan få vinger til å steile uansett fart...
                  Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                  Comment


                  • #24
                    Originally posted by pleym
                    Mushing er forøvrig i min bok det samme som "gjennomsynk", altså at flyet synker med høy nese uten å stalle. Typisk oppførsel for trainere
                    Vi er nok for det meste enig.

                    Fra NAK sine sider:
                    På noen fly er høyderorsutslaget begrenset, slik at en langsom løfting av nesen vil ikkje føre til en fult utviklet steiling, men flyet vil synke igjennom (mushe) i nesten vannrett flystilling
                    Jeg tror vel for det meste at folket her er enige, men har (meg inkludert) hengt seg litt vel mye opp i flisespikkeri. Når det gjelder trainere så skal ikke de flikke (hverken i lav eller høy fart). Da er det ikke en særlig god trainer, eller så er den ikke lenger det den var når den var ny.
                    Odd Sundet
                    http://www.imacnorge.no

                    Comment


                    • #25
                      Uansett flikking så er det vel som oftest dårlig konstruerte fly eller fly med høy vingebelastning. Det gir ihvertfall ikke den helt gode følelsen å fly rundt med ett fly som staller en ving så fort du trekker litt høyderor. Hadde en Harvard som var slik, uansett hva jeg prøvde av CG osv. Den ble raskt satt på bakken
                      ____________________________
                      Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                      Comment


                      • #26
                        Originally posted by affa
                        Det gir ihvertfall ikke den helt gode følelsen å fly rundt med ett fly som staller en ving så fort du trekker litt høyderor.
                        Åh, jeg vet ikke det Alf...det er ihvertfall interessant....

                        Min modell har moderat vingebelastning men vil få highspeedstall i enkelte tilfeller. Trenger all vandringen på høyderoret i lav fart, og jeg liker ikke dual rates noe særlig selv om det er en løsning.
                        Anders Valland
                        Trondheim

                        Comment


                        • #27
                          Ja Mossie69, been there done that

                          Og bare for å besvare Flue: Ja, det er det samme som man provoserer frem i snapp roll (når man gjør det riktig).

                          En helt rektangulær vinge er som regel umulig å få til å flikke, med mindre den har wash in.

                          Comment

                          Working...
                          X