Unconfigured Ad

Collapse

Avistar 40EX m/Os 46la - ARF.. Bra model?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Heligutten
    • May 2004
    • 271

    #16
    hvordan er det med å kjøpe seg pent brukt medhandlet utstyr... Kan det lønne seg..?

    Hender kikker litt på rcmarket ofte...

    Hva er oftes svakhet når det gjelder brukt rc fly?

    Kjøpte første helikopter brukt og lært ut i fra det..
    Tommy

    Futaba 14Mz 2,4GHz
    Futaba 10CG 2.4GHz

    Hirobo SDX EP/ Hirobo Turbulence 3D Nitro
    Raptor 50Titan SE (x3)

    Div. modell flyr.. (alt for mange)

    Comment

    • olle
      • May 2002
      • 708

      #17
      Skal man virkelig ha en lettflydd selvstabiliserende modell så er det vel vanskelig å finne er mer egnet og enklere enn denne: http://www.rcmodeller.net/uplpics/PicArchives_482.jpg Når det er sagt så er det ikke bare lurt å lære seg å fly med en selvstabiliserende modell med fullstendig asymmetrisk vingeprofil (helt flat under). Det kan føre til at man lærer seg mange unoter som ikke merkes på den modellen men får katastrofale følger på mer ustabile modeller. Har sett noen fortvilte utslag av dette med flikk og krasj som følge.
      Ang ARC plastmodeller så er de velegnede begynnermodeller. De flyr gjerne minst like sakte som balsatrainere, særlig under landing. Grunnen er at de har evnen å fly med høy nese og rask tomgang uten å flikke. Da stopper nærmest modellen opp i luften før den setter seg. Stuper man de derimot inn med lav nese så kommer de som ei kule noe som kan være meget nyttig i sterk vind. De er også lettere å reparere (kommer an på hva man liker å jobbe med) enn balsa og betreknings modeller. Påstanden begrunnes med at et gitt uhell som bare påfører plastmodellen en mindre eller ingen skade, forårsaker nærmest totalhavari på en balsamodell. Større skader (som tilintetgjør balsamodellene) fixes hurtig med nye deler. Og deler er enkelt tilgjengelige fra leverandøren ( http://www.rcmodeller.net ) som har avtale og er fabrikkens representant her på berget.

      Comment

      • tyor
        • Mar 2005
        • 9757

        #18
        Originally posted by olle
        Ang ARC plastmodeller så er de velegnede begynnermodeller. De flyr gjerne minst like sakte som balsatrainere, særlig under landing. Grunnen er at de har evnen å fly med høy nese og rask tomgang uten å flikke. Da stopper nærmest modellen opp i luften før den setter seg. Stuper man de derimot inn med lav nese så kommer de som ei kule noe som kan være meget nyttig i sterk vind. De er også lettere å reparere (kommer an på hva man liker å jobbe med) enn balsa og betreknings modeller. Påstanden begrunnes med at et gitt uhell som bare påfører plastmodellen en mindre eller ingen skade, forårsaker nærmest totalhavari på en balsamodell. Større skader (som tilintetgjør balsamodellene) fixes hurtig med nye deler. Og deler er enkelt tilgjengelige fra leverandøren ( http://www.rcmodeller.net ) som har avtale og er fabrikkens representant her på berget.
        Dette er erfaringen jeg har med ARC også. har alsrig skjønt hva folkk mener med at de har så høy landingshastighet.
        Tom Nohr
        Tennisveien 9
        2450 Rena

        Frsky taranis 9+
        Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
        Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
        + diverse små ting

        Comment

        • Alfalfa
          • Jul 2002
          • 988

          #19
          Originally posted by olle
          Grunnen er at de har evnen å fly med høy nese og rask tomgang uten å flikke. Da stopper nærmest modellen opp i luften før den setter seg. Stuper man de derimot inn med lav nese så kommer de som ei kule noe som kan være meget nyttig i sterk vind.
          Dette er egenskaper som kjennetegner de fleste trainere, og er ikke unikt for bøtteplastflyene..
          F.eks. en PT40/60 el. Calmato gjør også dette.
          Ready har høyere vingebelastning enn en Avistar-trainer..
          Begge har identisk vingeflate, 39dm2, men ARC veier halvkiloen mer... 2250g vs 2800g...
          Readyen ligger da på 72g/dm2 vs. Avistar 58g/dm2..
          Fysikk tilsier at den trenger høyere fart for å ha samme gjennomsynk.

          Lure tunger vil sikker si at det kan kompenseres ved turtall/vinkler etc., men siden det er nybegynnere vi snakker om så er det ikketema..

          De er også lettere å reparere (kommer an på hva man liker å jobbe med) enn balsa og betreknings modeller. Påstanden begrunnes med at et gitt uhell som bare påfører plastmodellen en mindre eller ingen skade, forårsaker nærmest totalhavari på en balsamodell. Større skader (som tilintetgjør balsamodellene) fixes hurtig med nye deler. Og deler er enkelt tilgjengelige fra leverandøren ( http://www.rcmodeller.net ) som har avtale og er fabrikkens representant her på berget.
          Nuhvel.. At det er enklere å fikse bøtteplast enn balsa for en nybegynner kjøper jeg ikke uten videre..
          Å bytte deler er en ting, men å begynne å lime en plastkropp full av fuel er ikke bare bare hvis man ikke er dreven. Det bør forsterkes og spjelkes, samt at det må lages porer i plasten så limet biter.
          Da er det etter mitt syn enklere å sprette litt film og klistre inn en balsaflis..

          Jeg sier ikke at Ready etc. er dårlige fly, men at det finnes veldig gode alternativer i balsa som jeg mener er hakket bedre egnet til nybegynnere.[/quote]

          Comment

          • Supra25
            • Sep 2003
            • 1825

            #20
            De har høyere landingshastighet enn flyet som startet denne tråden, nemlig Avistar 40. Jeg har ikke sagt at de har høy landingshastighet. Viktig å skille her. En Ready har samme vingeareal men høyere egenvekt enn en Avistar og da gir dette seg selv.
            Jeg sier ikke dermed at man skal styre klar av de. Tvert imot. ARC modellene har fordeler og ulemper som alle andre, og det er nettopp dette som er greit å belyse. Fordeler og ulemper ved de forskjellige modellen. Så får anbefalingene falle ut ifra egne erfaringer.
            Odd Sundet
            http://www.imacnorge.no

            Comment

            • Supra25
              • Sep 2003
              • 1825

              #21
              Originally posted by Heligutten
              hvordan er det med å kjøpe seg pent brukt medhandlet utstyr... Kan det lønne seg..?

              Hender kikker litt på rcmarket ofte...

              Hva er oftes svakhet når det gjelder brukt rc fly?

              Kjøpte første helikopter brukt og lært ut i fra det..
              Man kan, i min erfaring, ofte gjøre gode bruktkjøp. Du kan få en flydyktig modell til en hyggelig penge. Men som ved all handel av brukt utstyr så finnes det usikkerhetsmomenter. Dette får man aldri gjort noe med. Modell, motor og servoer kan stort sett enkelt sjekkes der og da. Er senderen av en litt eldre årgang eller godt brukt, så vet man jo aldri. Men det er jo derfor at det også koster mye mindre enn nytt - fordi det er brukt! Få gjerne med deg noen som har erfaring til å se over modellen før du evt. handler. Nå som vi jo har kommet godt igang med sesongen er det ikke urimelig å be om å få flyet demonstrert i lufta, men ikke regn med at du får prøve..
              Generelt vil jeg anbefale å kjøpe modellen i butikk hvis du har råd til det. Man lærer en del ved å sette de sammen, og gleden ved å se det i lufta første gang er desto større!
              Odd Sundet
              http://www.imacnorge.no

              Comment

              • offpist
                • Mar 2005
                • 138

                #22
                Jeg har forøvrig en Calmato til salgs om det er av interesse.


                Meget bra begynnerfly som også er lett å reparere om det skulle bli nødvendig.
                Båt:
                Hydro m/CMB 90
                Twister m/mathe35ccm
                Jet:
                Skymaster F-18
                Rookie II
                Fly:
                ZEN 120og50
                Radio:
                Futaba3PK
                GraupnerMX22

                Comment

                • olle
                  • May 2002
                  • 708

                  #23
                  En liten brannfakkel som kan friske opp diskusjonen litt
                  Vingearealet er nok ikke alene avgjørende for flyteevnen.
                  Som det burde være kjent for de fleste er det krumningen og farten på luften på oversiden av vingen som "suger" modellen oppover. Dette gjelder alle asymmetriske vinger, noe de fleste trainere har. Så vingeprofilen har veldig mye å si, ofte mer enn arealet. Derfor kan utmerket en tyngre modell flyte bedre enn en lettere med samme areal hvis profilen gir bedre løft. Så det er nok litt mer komplisert enn det gies inntrykk av. Det enkleste er å se hva som skjer i praktisk flyving. Da får man rett svar.
                  Da er det etter mitt syn enklere å sprette litt film og klistre inn en balsaflis..
                  Mitt poeng var hvis det bare er å fixe litt film og lime en list på en balsamodell, så er det normalt ikke noe å fixe på en plastmodell i det hele tatt. For at det i det hele tatt skal være noe å reparere på en plastmodell etter et uhell, så vil det normal være en større gjenoppbygging å utføre på en balsamodell ved samme krasjet. Hvis den i det hele tatt "overlever". Så poenget var ikke hva som er enklest å reparere av balsa eller plast, men hvor stor skade det blir å reparere etter et gitt uhell.

                  Comment

                  • Motorboy
                    • Nov 2003
                    • 1566

                    #24
                    Originally posted by olle
                    Så poenget var ikke hva som er enklest å reparere av balsa eller plast, men hvor stor skade det blir å reparere etter et gitt uhell.
                    I tremodeller kan du kopiere og lage nye deler i nye materialer, det kan du ikke noe med plastfly unntatt tilgang til reservedeler som ikke er alltid tilgjengelig.

                    Jens Eirik

                    Comment

                    • olle
                      • May 2002
                      • 708

                      #25
                      I tremodeller kan du kopiere og lage nye deler i nye materialer, det kan du ikke noe med plastfly unntatt tilgang til reservedeler som ikke er alltid tilgjengelig.
                      Igjen; man trenger ikke kopiere noe som helst som ikke har gått i stykker. Min erfaring er at når du virkelig trenger å reparere, kopiere eller skifte ut noe på en plastmodell etter et uhell, så må gjerne hele balsamodellen "kopieres" etter et tilsvarende uhell. Det kan bli i det meste laget av kopiering for de fleste
                      Nå vil jeg på ingen måte påberope meg å eie den hele og fulle sannhet, så valget må ligge hos hver enkelt av oss.

                      Comment

                      • tyor
                        • Mar 2005
                        • 9757

                        #26
                        Originally posted by olle
                        I tremodeller kan du kopiere og lage nye deler i nye materialer, det kan du ikke noe med plastfly unntatt tilgang til reservedeler som ikke er alltid tilgjengelig.
                        Igjen; man trenger ikke kopiere noe som helst som ikke har gått i stykker. Min erfaring er at når du virkelig trenger å reparere, kopiere eller skifte ut noe på en plastmodell etter et uhell, så må gjerne hele balsamodellen "kopieres" etter et tilsvarende uhell.
                        Nå vil jeg på ingen måte påberope meg å eie den hele og fulle sannhet, så valget må ligge hos hver enkelt av oss.
                        Er tildels enig der. en sprekk i en plast kropp=en tynn plastplate og litt CA på innsiden og litt epoxy over. 2-3timer og du er flyklar igjen. har du krasjett så hardt med ett balsa fly så må du sansynligvis bygge opp igjen halve kroppen også trekke den osv. Hadde det ikke vært for at halve kroppen og motoren gikk til buns i en sjø under siste krasj med carosel´n så hadde den vært flyklar igjen dagen etter.
                        Tom Nohr
                        Tennisveien 9
                        2450 Rena

                        Frsky taranis 9+
                        Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                        Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                        + diverse små ting

                        Comment

                        • nybegunda
                          • Jun 2003
                          • 729

                          #27
                          Som ren nybegynnermodell vil jeg heller anbefale arising star.
                          Denne modellen har helt flat vingeprofil under, ikke semisymetrisk som avistar. dette gir en mer sakteflyvende modell.
                          Den har også litt mer vinkel på vingene som gjør den stabil.
                          Tor Helseth
                          Ålesund og Omegn Modellflyklubb

                          Comment

                          Working...