Unconfigured Ad

Collapse

J3 piper cub fra cclee

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • zilZeth
    • Jun 2005
    • 27

J3 piper cub fra cclee

Noen som har en sånn modell som har erfaringer, jeg vil gjerne ha tips om enkle akrobat øvelser på det flyet, hvis det går da.
    Jeg har oppgradert motoren til en 400...
    Attached Files
  • olle
    • May 2002
    • 708

Det meste av enkle øvelser som loop, "roll", spinn, wingover, immelmann osv går greit med denne modellen. Øvelsene blir selvsagt ikke helt "rene" da du mangler balanseror, men det er utrolig mye rart man kan gjøre med høyde/sideror kombinasjon. Det eneste du får problemer med er ryggøvelser pga vingeprofilen. Bruker du 9,6 volt batteri så får du enda mer futt ut av 400 motoren.

Comment

• zilZeth
      • Jun 2005
      • 27

Vet du/dere om noen internett sider der det er illustrasjoner eller lignende om hvordan man gjør disse triksene (eller hva jeg skal kalle det :P )

Comment

• olle
        • May 2002
        • 708

Her: www.rcmodeller.net finner du et enkelt utvalg øvelser.
        Gå på Nyttige Tips/Enkelt Akroprogram
        Her: http://www.rcmodeller.net/content.asp?showId=113 kan du se video av et par øvelser utført med kun side/høyderor.

Comment

• zilZeth
          • Jun 2005
          • 27

Ingen fler?

Det hadde vært morro å lært seg noen akrobatiske øvelser ikke bare ta av fly litt og så lande...

Comment

• palve
            • Dec 2004
            • 72

Jeg har hatt denne Cub'en (for åvære helt ærlig; jeg har hatt 3stk...). Dette flyet lærte jeg å fly med, og etterhvert som jeg har knust de, en etter en, så tror jeg at jeg har funnet begrensningen i standardoppsettet. Modellen kan loope, men IKKE rolle, da blir det en stooooor rulle, uten veldig kontroll. Motoren er relativt svak, så du trenger høyde og stup for å få fart nok til gode looper. Litt vind er en fordel.

Pass på at du har god høyde, og prøv deg frem. Du bør sette ror-overføringene slik at du får så stort utslag som mulig.

Modellen er lett å reparere, men blir fort tung med mye lim.

(obs: Mine var originale - med 400 motor vet jeg ikke hva den kan gjøre )
            Pål

Comment

• zilZeth
              • Jun 2005
              • 27

Takker, jeg har ikke testet den nye motoren enda, har kræsjet så jeg bestilte en lropp og mens jeg var i gang kjøpte jeg en bedre motor også, motoren må loddes så det har ikke blitt gjort enda, takk for tipsene så langt, takker gjerne ja for fler

Comment

• Yul_brünner
                • Sep 2004
                • 249

Har denne modellen jeg også.. Akkurat nå sitter det en AXi 2208/20 i nesa på den, og det er utrolig mye som skal til før den looper (eller gjør noe lignende) Vingprofilen på modellen gør at den også lett "skjærer igjennom og staller ved litt for kraftige rorutslag (spes høyre sving)
                men den klatrer nesten 80 grader uten storeproblemer, og med litt motvind er det nesten hover...altså NESTEN....
                Joachim

Comment

• x-pilot
                  • Dec 2004
                  • 205

Heisann alle!!

Har lyst til å skrive litt om mine erfaringer med Cuben. Så langt er dette det eneste flyet jeg har fløyet, bortsett fra 1:1 Piper og Cessna. Har litt erfaring fra RC heli, da...

Jeg var meget fornøyd da jeg fikk samboen til å kaste Cuben igang og at jeg faktisk fikset å fly det! Overhodet ingen problemer og flyet gir god respons på stallegrense. (Dvs. flyging i lav fart eller med mye rorutslag)

Fly uten ballanseror er ikke helt koordinerte men med litt øvelse får du til å svinge uten at det ser for krøkkete ut. Husk høy nese ut av svingen.

En øvelse som man ikke trenger balanseror til er spin. Morsomt og spennende og Cuben utfører den presist og uten for mye dramatikk. Slik gjør du det:

1. Skaff deg god høyde.
                  2. Trekk ned gassen (Jeg har trinnløs throttle på min Cub. Går sikkert greit å bare slå av motoren)
                  3. Samtidig som motor avtar trekker du nesen opp.
                  4. Like før flyet staller legger du fullt sideror, f. eks. til høyre.

Dette fører til at den ene vinge staller og mister høyde. Flyet vil faktisk rolle rundt egen akse mens det stuper mot bakken. (Great fun!!)

Etter noen runder (eller når du har pissa i buksene) er det på tide å avslutte spinnet. Det gjøres slik:

5. Trekk stikke til motsatt side av roll-retning.
                  6. Gi motor og trekk opp (Ikke for mye. Har aldri opplevd highspeed stall med Cuben, men det er akkurat i slike tilfeller at det kan skje... BANG!!)

Flyet skal da slutte og rolle og gå ut i level flight. (Hvis ikke er du snart i modellbutikken for å kjøpe deler)

Et tips til slutt: NB MEGET VIKTIG!! Sjekk krokene på vingestøttene før du flyr! Det hender at kroken sklir innenfor øyet, noe som gir feil profil på vingen, fordi støtten blir for kort. Jeg fløy faktisk flere hundre meter med en slik konfig, før Cuben deiset i bakken. Det flyr, men man må ha full utslag på sideror og mye fikling med høyderoret!

Cuben er UTROLIG morsom og enkel å fly. Men nå har jeg kjøpt meg Albatross 2000 elektroglider. Den skal prøveflys i kveld!!

MVH Trygve
                  Trygve M.
                  Medlem av Ringerike Modellflyklubb.

"Not within a thousand years will man ever fly!"
                  -- Wilbur Wright, 1901.

Vrakgods strødd utover hele Ringerike.

Comment

• Stcaka
                    • Aug 2004
                    • 135

Til Palve: Hvordan var det å gå videre fra dette flyet til fly med balanseror etc. Har selv lært meg å fly med et cclee c-17 Biplane, og har er nå i ferd med å bygge en magister med balanseror og Webra speed .32. Er litt spent på hvordan overgangen blir....

Ellers kan jeg si at denne typen fly er gode begynnermodeller!

Comment

• olle
                      • May 2002
                      • 708

Nå heter ikke jeg Palve; men tar sjangsen likevel. Hvis du lærer deg å fly med hodet (hjernen) basert på synsinntrykk (det du ser (føler) av flyets bevegelser) så spiller det ingen rolle hvordan radioen er oppbygget. Hvis du derimot lærer deg et mønster med fingrene basert på samme synsinntrykk og hva du vet om flyets bevegelser, så får du problemer med å switsje mellom forskjellige type radioer.
                      Har selv flydd med alt fra en-knapp sendere (et trykk venstre, to trykk høyre) og escapement (strikkdrevet servo), flerknapps radio (vendebryter på hver funksjon hvor man manuelt pulser med fingeren for korrekt utslag) og de fleste typer av dagens moderne proporsjonal radioer. 2 kanal 2 stikk,3 kanal 1 stikk og 2 stikk mode 1 og 2. Må ofte se ned på senderen for å huske hvilke radio jeg holder på med.
                      Dette byr aldri på problemer så lenge automatikken skjer i hodet basert på modellens bevegelser (som om du sitter inne i modellen selv). Hvis man samtidig også må tenke hva fingrene skal gjøre, så kommer man fort på etterskudd.

Comment

• palve
                        • Dec 2004
                        • 72

Følelsen er totalt annerledes: Når Cub'en svinger med kun sideror, så "flyter, duver, danser" gjennom gjennom lufta. Med Balanseror vil du oppleve en helt annen kontroll, og flyet føles mer direkte. For å svinge vil du bevege stikkene helt annerledes: Du legger flyet over på siden, trekker litt høyderor og litt sideror samtidig, og flyet gjennomfører en mer direkte sving. Du vil kunne svinge raskere.

Det er mer heftig å fly, morsommere og "riktigere" !
                        Pål

Comment

• Dag E
                          • Jul 2005
                          • 12

Hei.
                          Jeg har akuratt bestiltt meg en ny kropp til Piper J3 Cub. Har vel hatt flyet i en mnd og det er det første jeg har hatt, dere skjønner, FERSK. første gangen jeg sku fly, kasta jeg flyet opp i luften, det kom like fort ned igjen med propellen først og knuste "nesen" Andre gangen og MYE lim senere gikk det bedre. Følte meg som en konge der det fløy av gårde. Etter to perfekte landinger følte jeg at tiden var inne for noen triks. Det første jeg sku prøve var en looop, det gikk som det måtte gå, rett i stein ura Der er jeg nå. Måtte bestille ny kropp, jeg bestilte også en ny og kraftigere motor.. Dette er GØY
                          Flygal 40 åring :):):)

Comment

• tyor
                            • Mar 2005
                            • 9757

Ja dette er kjempemorsomt selv om det blir litt krasj i starten. hold motet oppe og ikke gi opp. så skal du se det går bedre
                            Tom Nohr
                            Tennisveien 9
                            2450 Rena

Frsky taranis 9+
                            Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                            Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                            + diverse små ting

Comment

• tyor
                              • Mar 2005
                              • 9757

ett lite tips ta god høyde før du prøver noen triks så har du litt å rette opp på. ser det ut som om alt går til H.... så slå av gassen og bare gi høyderor for å rette opp, har reddet meg mange ganger
                              Tom Nohr
                              Tennisveien 9
                              2450 Rena

Frsky taranis 9+
                              Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                              Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                              + diverse små ting

Comment

Working...