Unconfigured Ad

Collapse

Valg av utstyr (nybegynner)

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Andreas Sveen
    • Jan 2003
    • 2

Valg av utstyr (nybegynner)

Hei! Jeg lurer på hva jeg skal velge, nå som jeg vil starte med modellfly!

Jeg har ingen kjennskap til dette fra før, men er sikker på at jeg kommer til å fortsette med denne hobbyen hvis jeg først begynner.

Jeg har sett på en Eclipse 7 sender. Er dette en sender som passer til nybegynnere? Noen som har erfaring med denne? Andre typer som kan anbefales?

Har sett på noen fly på http://no.rcmodeller.net/. Disse "nesten uknuselige" modellene, hvordan er de? Er det passe til en nybegynner?
    Noen som har noen anbefalinger på fly?

Så er det motor... hva bør jeg velge? Blir kanskje fort kjedelig hvis man kjøper den minste motoren man finner? Men for stor motor blir vanskelig å fly?

Er det greit å ha et fly med hjul på "vinterføre"?

Er det noe mer jeg trenger?

mvh Andreas Sveen
  • Morten
    • Apr 2002
    • 386

Hei

Eclipse 7 er et meget bra valg, da slipper du bytte ut radioen når du er ferdig med "trainer stadiet" og gjerne ønsker flere mixemuligheter til bla. flaps ol.
    Ready og jupiter (fra rcmodeller) er 2 fly som sterkt kan anbefales til nybegynnere, jeg har prøvd begge, jupiter er min favoritt og har fløyet den mye.

den nye Magnum 46 (som skal være lik os 46fx) passer meget bra på begge disse modellene, jeg bruker selv sc 53 og syntes det er en grei kombinasjon.

Hjul på vinterføre virker greit det, hvis det ikke er mye snø på stripen, men jeg hadde nok bygget/kjøpt meg et par ski. sjekk denne linken
    http://www.capable.on.ca/rcstuff/skis.html disse bruker jeg og de fungerer
    helt "kanon", husk og lag de store nok da flyter de bedre på snøen.

Morten
    - Carf Ultra Lightning m/ATJ220SV (skal i ATJ250 når den er klar for levering)
    - Skymaster Hawk m/ATJ220SV
    - Krill Avanti S m/ATJ220SV
    - Eurofighter m/Behotec 180 Gold

Comment

• Thomas Revå
      • Apr 2002
      • 150

En ting som kanskje er viktigere enn å kjøpe det riktige flyet, er å melde seg inn i en klubb. Jeg mener ikke at det ikke er viktig hvilket fly du velger, men det å lære seg å fly uten hjelp er ... vanskelig

Personlig er jeg ikke noe særlig fan av plast-fly, først og fremst pga. vekta, men skal ikke uttalle meg noe mer om det, blir bare påstand mot påstand.

Kjøper du for stor motor, i den forstand at det er en veldig tung motor, vil ikke flyet kunne fly like sakte som ellers, og det gjør jo det hele ganske mye vanskeligere.

Så lenge stripa er pluss minus tom for snø, er det ikke noe i veien for å bruke hjul på vinteren.

Lykke til!

Comment

• Sportive
        • Mar 2002
        • 320

Hei......
        Har selv jupiter med 53 motor, helt greit fly og det tåler en trøkk uten store skader.

Jeg gikk i "fella" å kjøpte meg for "dårlig" radio første gangen....

Lykke til....
        Low and slow with power to go !!

Comment

• Andreas Sveen
          • Jan 2003
          • 2

Takk for svar!

Hva er forskjellen på Magnum XL-46 og Magnum XLS-46?
          Er det noen vits å gå opp til 53?
          Prisforskjellen er jo ikke så stor...
          Hvis jeg kjøper den pakka med fly/motor og radio, hva mer trenger jeg?
          Det står jeg trenger lim! Hvor mye og hva?
          Trenger jeg gløder? Eller følger det med?
          Fuel må jeg sikkert ha for å komme noen veg...
          Er det mer jeg trenger da? Noe som er lurt å kjøpe med når man først bestiller?

Noe spesiellt å tenke på?

Andreas.

Comment

• Sportive
            • Mar 2002
            • 320

Originally posted by Andreas Sveen
            Takk for svar!

Hva er forskjellen på Magnum XL-46 og Magnum XLS-46?
            Er det noen vits å gå opp til 53?
            Prisforskjellen er jo ikke så stor...
            Hvis jeg kjøper den pakka med fly/motor og radio, hva mer trenger jeg?
            Det står jeg trenger lim! Hvor mye og hva?
            Trenger jeg gløder? Eller følger det med?
            Fuel må jeg sikkert ha for å komme noen veg...
            Er det mer jeg trenger da? Noe som er lurt å kjøpe med når man først bestiller?

Noe spesiellt å tenke på?

Andreas.
            Lim trenger du en "pakke" epoxy feks 12 min, motor.... ikke så veldig stor forskjell på 46-53, men jeg valgte 53...gøy med litt extra....xl/xls, xls er nyest med litt mere power.
            Gløder trenger du og gjerne pumpe til å fylle tanken med.
            Low and slow with power to go !!

Comment

Working...