Announcement

Collapse
No announcement yet.

Anbefalinger fly - motor - radio

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Anbefalinger fly - motor - radio

    Har tenkt å ta opp igjen modellflyging, har ikke vært aktiv på snart 20 år.
    Siste flyet jeg hadde var en Curare 40 med OS 45 FSR..
    Nå trenger jeg vel en trainer for å friske opp igjen..
    Kom med tips

  • #2
    Dette blir jo individuelt så det holder.
    Men rattet du en Curare sist du fløy så tror jeg du blir rimlig fort lei en trainer.
    Jeg var i samme situasjon, startet opp igjen for 3 år siden etter drøyt 20 års opphold...jeg fløy da ikke noe så så avansert som en Curare.
    Kjøpte en trainer, fløy akkurat 10 turer med den før jeg solgte hele greia inklusiv radio, og kjøpte meg noe mer akrobatisk samt en computer radio.

    Er mange gode sportstrainere og mindre pattern fly å få tak i. Utvalget er himmelsk i forhold til vårt "tidligere" liv som RC piloter.

    Er du litt nervøs for de første turene så link deg opp mot en mer nykvesset pilot de første turene om du har anledning ....tror du vil erfare at dette er litt som å sykle...glemmer det liksom aldri helt

    Noen og vurdere kanskje.

    Siden finnes ikke
    Siden finnes ikke
    Siden finnes ikke(ARF)&kategoriID=18

    Og tilslutt min personlige favoritt blant disse Venus 40 fra Great planes.... har lyst på en
    Siden finnes ikke

    Ingen av disse flyr så hysterisk fort som Curaren din og har helt ok low speed egenskaper.

    Norwegian Modellers fører også Great Planes.

    Kom deg i lufta, dette er minst like artig som før

    PS glemte motorer: OS er fortsatt veldig bra 46FX 46AX og 50SX for fly i denne størrelsen
    Irvine 46 og 53 er også knall motorer
    Webra også
    Alt dette er totaktere.

    Budgett løsningene er vel ASP SC og Magnum i samme størrelser. Jeg er av den mening at disse er mer variable kvalitets messig (får sikkert pepper for denne)

    Når det gjelder radio så gå for en Computer radio. Alt annet er etter mitt syn bortkastede penger. Det meste er brukbart, hva du velger blir opp til lommeboka og ambisjoner
    mvh MM

    Comment


    • #3
      Ser bra ut disse, særlig den siste ser flott ut. Erfaringer med noen av dem? Ser at det er mye mer ferdige modeller nå enn tidligere. Er det slutt på å bruke vinteren på å bygge selv?
      Kom gjerne med tips til radio også, hadde futaba i "gamle dager", er det fortsatt dette som er førstevalget?
      Er det forresten noen klubber/flystriper i Akershus nord?

      Comment


      • #4
        Ok...for det første kan 20 år være laaaaaang tid og det kan være greit å starte fra scratch. For det andre så syns nå jeg at alle burde ha en god trainer stående som man kan kose seg med iblant, trene med, fly med i all slags vær og som man rett og slett er 100% trygg på. Ikke er det all verden å gå i bakken heller.
        Selv har jeg både min aller først trainer, samt trainer'n til sambo'n stående som får lufta seg iblant. Bra for fingergymnastikken å prøve å pushe litt grenser med trainer også!

        Min soleklare anbefaling på dette området, hvis man velger den veien, er Avistar med en OS 46LA Den er også veldig grei å reparere hvis behovet skulle oppstå da den er all wood.

        Flyet er superstabilt, lettflydd og lett, samtidig som man kan gjøre en god del morsomme ting med det. Putt inn standardservor og en 600-1000 mah pakke og man er good to go. Med org. tanken har man glatt 20 minutters flytid.
        Når tiden er moden for å gå videre på mer heftige kjerrer vil Avistar'n gjøre god nytte som backup kjerre og som deltaker i klubbtreff og konkurranser. Vinner du ikke landingskonkurranser med denne vil du aldri gjøre det..

        Det i hvert fall my 2 cents worth, så har du et par forskjellige syn på saken. *
        Du må uansett ha lykke til med gjenopptagelsen av hobby'n!!
        Odd Sundet
        http://www.imacnorge.no

        Comment


        • #5
          Hallo!

          Dersom du selv mener du er litt rusten , kan jo en Stick være løsningen??
          De selger en Super Stick 60 på Smallsize til ca.1500kr. Denne er snill som et lam, samtidig som den kan flys relativt hardt....

          Hangar 9 | Horizon Hobby RC Airplanes and Parts (Produsentlinken om ikke annet...)

          Ellers vet jeg ikke om du ønsker å bevege deg i retning pattern eller 3D, men 3D fly, f.eks Extreme Lite, er gode fly til rust"behandling"

          Har du fløyet Curare, vil du kanskje ønske deg en maskin som tracker litt bedre enn disse flyene, og da ville jeg nok anbefalt fly i retn av de MicroMac anbefaler. Da har du et hav av valg i 45-60-klassen! -Men tenk deg om før du hiver deg over det aller billigste... Noen ganger er det en grunn til den lave prisen

          Et lite tips hva motor angår:
          Før passet en 40-motor i et 40-fly.... I dag heter de som regel "40-60-size", og flyr passe greit med største motorvalget!
          Aner ikke hvorfor, men jeg synes nå det er en negativ trend

          Av radioutstyr er jeg også enig med MM. Det er såvidt rimelig å kjøpe noe skikkelig computer utstyr i dag, at det er like greit å jumpe i det! Du vil fort vokse ut av en enkel sender med 4 eller 5 kanaler..

          I fare for å starte atter en merke-diskusjon, avventer jeg med å komme med spesifike, personlige preferanser på radioutstyr og motorer...
          Audun Thinn
          Anonyme Dobbeltdekkeroholikere

          Comment


          • #6
            Originally posted by sintra
            Kom gjerne med tips til radio også, hadde futaba i "gamle dager", er det fortsatt dette som er førstevalget?
            Er det forresten noen klubber/flystriper i Akershus nord?
            Er du gammel Futaba mann er det jo ingen grunn til å ikke fortsette den gode vanen... Futaba 9C eller 9C Super er således meget bra valg, og vil gi deg alle de funksjonen du trenger i uoverskuelig fremtid. Enkle å programmere er det også.

            Hva striper i AK nord angår så blir det litt verre. Det er både striper og klubber i området, men det er få, hvis noen, som tar inn nye medlemmer for tida. Det er stort sett bra med pågang i det området, og flere er redd for "overbefolkning". Det betyr dog ikke at du ikke skal få hjelp når/hvis du trenger det. Vil du vite mer eller har andre spørsmål rundt dette kan du sende meg en PM, eller aller helst en mail.
            Odd Sundet
            http://www.imacnorge.no

            Comment


            • #7
              Du har helt klart ett poeng Supra en trainer er aldri feil. Men kanskje iallefall en litt mindre marginal motor er mer anvendelig i etterbruk.
              Hengte meg opp i Curaren. En som har rattet en slik besitter mye mer kunnskaper og potensielle evner (om enn rustne) enn den jevne nybegynner.
              Hvilke muligheter man har for hjelp i starten spiller også inn.
              mvh MM

              Comment


              • #8
                Enig med du ang. det med ratting av tidligere kjerre, men nå har i hvert fall trådstarter et par innspill å gå etter.

                Hva motorisering angår så er 46LA'n langt i fra marginal på Avistar'n. Krefter nok i massevis (flyet er lett, serru), dønn stabil gang og bruker lite drivstoff (ska ta'n med oppover neste gang jeg.. ) . Ja...etterbruksmulighetene er kanskje ikke de største, men nå var vel noe av tanken at man skulle ha trainer'n i bakhånd uansett?! Da må jo motor og servoer stå i!
                Odd Sundet
                http://www.imacnorge.no

                Comment


                • #9
                  Point taken

                  Ja 46LA er en helt ok stabil snill motor som holder i lange baner så lenge det er snakk om vanlige 40 trainere og den skal beholdes der. Har fløyet den i Arising star, Skystar, Calmato eller hva nå den kyosho traineren heter,samt nå sist en raring av en trainer som heter Tri-40. Litt av frynsegodene med og bli "presset" til litt skole virksomhet
                  Er derimot strategien og flytte over utstyret til neste fly så mener jeg fortsatt at en motor med litt lengre hoggtenner er greit
                  mvh MM

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by MicroMac
                    Er derimot strategien og flytte over utstyret til neste fly så mener jeg fortsatt at en motor med litt lengre hoggtenner er greit
                    Agreed.
                    Odd Sundet
                    http://www.imacnorge.no

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Supra25
                      Enig med du ang. det med ratting av tidligere kjerre, men nå har i hvert fall trådstarter et par innspill å gå etter.

                      Hva motorisering angår så er 46LA'n langt i fra marginal på Avistar'n. Krefter nok i massevis (flyet er lett, serru), dønn stabil gang og bruker lite drivstoff (ska ta'n med oppover neste gang jeg.. ) . Ja...etterbruksmulighetene er kanskje ikke de største, men nå var vel noe av tanken at man skulle ha trainer'n i bakhånd uansett?! Da må jo motor og servoer stå i!
                      Støtter supra 100% i denne. Vil anbefale deg å beholde traineren med radioutsyret og motor inntakt, selv om du går videre til heftigere saker. Traineren vil gi deg kos og selvsikkerhet når andre ting kansje har gått litt galt. Nevnte motor og fly er en topp kombinasjon, lett fly og lett motor (mye kraftigere enn gamle 40FP). I tillegg skal det nevnes at fly og motor er direkte billige. Å velge en motor til videre bruk og så sette denne i en trainer har jeg ikke mye tro på lenger (gjorde det selv og fikk betale for det), i tillegg er disse trainerne ikke så gode å fly med med større/kraftigere motorer (litt av moroa med lett modell forsvinner med tung motor i snuten). Fly trainer og få fingrene i gang igjen, bestem deg så for hvilket fly du skal fortsette med og ver fri til å velge da du uansett skal ha ny motor, og mottaker.
                      Gert Hildrestrand.
                      Limets Venner.
                      Valdres Flyklubb Modell

                      Famous last words? Hey watch this!

                      Comment

                      Working...
                      X