Unconfigured Ad

Collapse

Vi skal begynne å fly

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Thomas Langeland
    • May 2003
    • 1

Vi skal begynne å fly

Vi er en liten gjeng som vurderer å starte å fly. Jeg har i den forbindelse de siste ukene prøvd å sette meg inn i "faget".

Etter å ha lest tusen innlegg bla. her, har jeg notert meg at de flyene som blir anbefalt å startet med er bla. Ready, Kyosho Trainer 40.

Etter å ha vært en tur på den lokale hobby sjappa i Aalborg, ble jeg i tillegg anbefalt Topas (eller Topaz) Smartfly. Har hatt store problemer med å finne noe info på nettet, men tror kanskje det er den her http://www.modelsport.nl/vliegtuigen_brandstof.htm

Priser: For Kyosho, Hitech Laser 4 og 3 servoer : 3627,-
    (Flyet med motor, 1785, radio 1398 og 148 pr. servo)

Topas flyet kunne jeg få for 1498 med motor.

Ready hadde han ikke hørt om..

Hvis jeg skulle ha en litt råere radio, så kunne jeg få Hitech Flash 5 til 400,- kr mer, altså 1798.

-----------------------------------------

Helt til slutt. Hobby mannen anbefalte også å kjøpe en PC-simulator. Tror det var denne http://www.ipacs.de/ til kr. 880,- det var med egen "radio". (100 kroner mindre uten radio). Er dette en okai invistering mtp. å lære å fly?

Det var mange spørsmål sikkert, men håper det er noen som tar seg tid til å svare oss på disse spørsmålene. På forhånd takk...
    Mvh. Thomas Langeland
  • klausre
    • Oct 2025

Re: Vi skal begynne å fly

Originally posted by Thomas Langeland
    Etter å ha lest tusen innlegg bla. her, har jeg notert meg at de flyene som blir anbefalt å startet med er bla. Ready, Kyosho Trainer 40.
    Som du da sikkert har sett da, er at det er en uendelig diskusjon om man skal velge Ready eller ikke. Du må nesten bare velge selv. En erfaring jeg nå har erfart av nybegynnere i Drammen, er at de kommenterer at trekket på Kyosho sin modell er veldig tynt. Personelig ville jeg kjøpt en modell oppbygd av balsa (uansett hva andre sier). PS! Til andre: Det skal ikke starten diskusjon om Ready eller ikke her!
    Beste forslaget, er å ta kontakt med den nærmeste klubben og spørr dem om erfaringer. Da er du/dere helt sikker på at dere får en bra start.

Etter å ha vært en tur på den lokale hobby sjappa i Aalborg, ble jeg i tillegg anbefalt Topas (eller Topaz) Smartfly. Har hatt store problemer med å finne noe info på nettet, men tror kanskje det er den her http://www.modelsport.nl/vliegtuigen_brandstof.htm
    Har ingen erfaringer om dette flyet, men jeg tror det er ok. Det har f. eks. ikke nesehjul, noe som er veldig bra. Har bøyd noen av de som nybegynner.... Samtidig ser profilen på flyet ut til å være bra. Dette er nok en modell som gir godt med løft, og har enkle flyegenskaper.[/quote]

Hvis jeg skulle ha en litt råere radio, så kunne jeg få Hitech Flash 5 til 400,- kr mer, altså 1798.
    Ikke kjøp Laser 4. Radioen fungerer bra, men mange nybegynnere avanserer så raskt, at radioen for kommer til for kort.

-----------------------------------------

Helt til slutt. Hobby mannen anbefalte også å kjøpe en PC-simulator. Tror det var denne http://www.ipacs.de/ til kr. 880,- det var med egen "radio". (100 kroner mindre uten radio). Er dette en okai invistering mtp. å lære å fly?
    Dette er en utrolig BRA måte å opparbeide stikketrening. Ser nybegynnere som har brukt denne vinteren forann PC'n, og kun flyd på stripen i 2 mnd, og er allerede meget flinke. Nesten slik at de kunne hoppet over nummer en modellen, og gått rett på en lavvinget sak. Slik var det ikke når jeg begynte. Da måtte sidemann passe på mens jeg fløy. Og om han ikke flølte med, hvis jeg gjorde en feil, var det over og ut....

Men du behøver ikke kjøpe en. Det finnes en gratis utgave, som du kan kjøpe en kabel til, så kan du bruke den radioen du kjøper. Flysimulatoren finner du her: http://n.ethz.ch/student/mmoeller/fms/index_e.html. Denne er selvfølgelig ikke like avansert som de beste, men gir det god trening likevell. Hvis du/dere faller for hobbyen, kan dere heller kjøpe en samme til neste vinter.

Comment

• MicroMac
      • Jan 2003
      • 632

Tror det er lurt og legge en stor del av pengene i radioutstyret og heller velge ett rimlig fly...iallefall er det min erfaring.
      Jeg startet opp igjen på ettervinteren og kjøpte en Hitec Laser 6, noe jeg har angret på. Ikke fordi laseren er dårlig men du møter ganske fort begrensninger med en slik hvis du skulle "ta av" på hobbyen
      En Eclipse eller tilsvarende, alternativt en brukt digital radio av anerkjent merke er ett bedre valg slik jeg ser det...selv om det koster noen kr mer.

mvh MM

PS: Flysimulatorer er snaskens anbefales på det sterkeste FMS er gratis og kan lastes ned fra nettet dekket mine behov for og bli airborne iallefall, du vil isåfall trenge en trainerkabell og en "duppeditt" for og koble mellom kabelen og PC en
      mvh MM

Comment

• Vingemutteren
        • Jul 2002
        • 2421

Har en Ready og vil ikke anbefale den som første fly (har prøvd den med flere motorer inkludert firtakt) det er ett kjempebra flotør fly men trasigt på bana med sitt smale understell.
        Det jeg vil annbefale (etter å ha skolet to stykker med det) er Hobbico sitt Superstar EX ARF (NM har det til 1090nkr), med en OS46 LA med en APC 11X6 (litt tung propell) flyr det fint med masse overskudds krefter (flyet er lettere en Kyosho sin trainer, like sterkt og med like svakt trekk). Det er faktiskt så bra å fly at eg godt kunne ha tenkt meg å ha det til koseflyging selv.
        OBS. hverken Superstar eller Kyosho Trainer 40 funger godt i vind sterkere enn lett bris, da de er for lette (der er Ready bedre)

Når det gjelder sender, Kjøp Hitec Eclipse eller bedre (liker ikke Flash5), til nød går det med Laser 6 (ikke 4).
        Lykke til
        Gert Hildrestrand.
        Limets Venner.
        Valdres Flyklubb Modell

Famous last words? Hey watch this!

Comment

• pus
          • Jan 2002
          • 29

Hvordan man starter med modellfly finns det like mange meninger som involverte. Når det blir gitt råd i slike sammenhenger, så klarer de fleste ikke å se lenger enn nesa rekker. Dvs at de tror alle har samme muligheter og flyforhold som de selv.

Finnes det et etablert miljø i nærheten er det naturlig å oppsøke det og lytte litt på hva de har å si. Får man noen der til å lære seg opp har det nesten ingen betydning hvilket utstyr man velger. Det avhenger mer av instruktørens kunnskaper og tålmodighet. Har sett de som har blitt opplært på en skvetten Extra med millimeterbevegelser på stikka og mestret det. Men også sett de med modeller som sikkert hadde flydd hele turen av seg selv, blitt smurt i bakken etter få sekunder. Så finnes der et miljø i nærheten, legg litt lista etter det, hvis de ikke tar helt av da.

Hvis man har bra flyforhold, men ingen å støtte seg til, så er simulatortrening løsningen. Når man kan den ut og inn, kan man prøve seg på en enkel trainer. Men den må tåle en støyt, ellers er det lett for at det blir mange pauser og mye utlegg. Det er tid i lufta man lærer å fly av. Ikke av å mekke fly.

Er flyforholda dårlige (ulendt, mye hindringer, trær osv.) i tillegg til mangel på miljø, er det nok lurest å prøve seg på en enkel og lett modell fortrinnsvis elektro. Det finns også noen rolige fuelmodeller med liten motor (Cox o.l.) eller Lajban, som kan overleve slike forhold. Rene seilflymodeller med motor må gjerne ha noe plass og er heller ikke glad i dårlige landingsforhold. Simulator er også nyttigt som alltid. At man kjøper modell og utstyr som man ikke kan bygge videre på, kan likevel lønne seg. Det er billigere å lykkes med en slik modell, og bruke den opp, enn å mislykkes fullstendig med en større og dyrere sak.

Comment

• Natrajk
            • Feb 2002
            • 195

Dersom man vil ha investeringene på et enda lavere nivå, kan man også gå for et mindre fly enn .40 size (nå er det vel noen som får hetta her ), mitt første motorfly var .25 size og det funket helt fint til å lære på. Vi hadde ikke mye plass å fly på så den lille størrelsen (og spesielt muligheten til å kaste flyet) var for vår det et pluss.
            mvh Kjartan

Comment

• MicroMac
              • Jan 2003
              • 632

Mange trainere kommer med strikk feste av hovedving.
              Vil innstendig oppfordre og bytte ut dette hvis du har/velger en slik modell.
              Har sett to tre lettere tragiske tilfeller av vingeløft i vår to av dem med knekt hovedving i lufta som resultat...senest idag fikk en Thunder Tiger trainer dødsstøtet på jomfruturen.
              Hjelper lite med en rutinert fyr i andre enden av trainerkabelen.....kommer du ut og kjøre så tar han over og må kanskje belaste modellen tungt for og få den på rett kjøl...det er krefter ute og går, er bare og stikke handa ut av sidevinduet i 80km/t så merker man det
              Monter hardved pinner i forkant, og nylonbolter i bakkant..det er vel anvendt tid..og noen kostnad og snakke om er det ikke.

Skriver ikke dette for og være belærende på noen måte....har akkurat passert krabbestadiet selv, formidler bare det jeg har sett.
              Jeg kommer aldri mer til og fly ett modellfly med strikkfeste.

mvh mm
              mvh MM

Comment

• øgger
                • Jan 2002
                • 2

Kanskje noen ekstra strikker hadde hjulpet like bra.......?.........

Comment

• Voffsen
                  • Jun 2002
                  • 54

Et fly som faktisk er noe å tenke på er Ming Yang sin Bobcat 30L
                  Lavinget trainer som flyr som en drøm.
                  Helt usansunlig lett å lære seg på.
                  www.hobby-world.dk kan skaffe disse modellene.
                  Har helt suverene landigs egenskaper i forhold til andre fly jeg har flydd.
                  Eneste flyet ikke var så glad i var 100 km/t lodrett ned i myra. (Snappet av halve høyderoret)

Til de som mener at strikk ikke holder på trainerfly, da lurer jeg på hvordan mitt fly holdt da over 100 snaps uten at noe skjedde. (Men det var vel resten av modellen som ikke holdt

Som nybegynner så anbefaler jeg deg å legge i litt penger å kjøpe en skikkelig motor. Da er vel egentli O.S. det klart beste valget med tanke på at disse er lette og justere inn for sikker gange. Også for en nybegynner.

Angående radio ville jeg faktisk gått på en computer radio med en gang.
                  Jeg har selv gått i den fella med å kjøpe bare "akkurat det jeg trenger-radion" Radioen får du likevell solgt på www.rcmarked.no i de fleste tilfeller.
                  Om du har penger, så sats på computer radio.
                  Bra valg her er fesk JR 3810 fra www.helizone.no
                  Det følger med 4 Digital servoer. JR er vell å merke et dyrere merke en fesk HiTec men dog et bedre.
                  Det er vell slik at man betaler fpr det man får???
                  Do it inverted

Comment

• MicroMac
                    • Jan 2003
                    • 632

Snakk om og tøye strikken Voffsen
                    Forøvrig enig legge pengene i radio er smart, noe jeg har fått erfart...kjøpte som deg i snaueste laget
                    mvh MM

Comment

• Voffsen
                      • Jun 2002
                      • 54

ja ikke saint?
                      Har faktsik bestilt meg to nye Bobcat fra danmark
                      495 kr for en ferdigmodell er svinebillig
                      Er vell i grunn kommet et bra stykke unna trainer-fly stadiet, men det var så koselig å fly at jeg bare _måtte_ ha slikt et
                      Do it inverted

Comment

• pingvinen
                        • Jan 2004
                        • 83

Hvorfor ikke kjøpe brukt fly/utstyr første gang?
                        Masse å velge i på bruktsidene, og man trenger ikke betale så mye når man ikke vet om dette er tingen for deg.

Rekkefølgen jeg anbefaler er: Flysimulator (FMS), trainerkabel, fly og utstyr.

Kjøper man brukt så får man også ofte tak i en større sender og motor, dette kan igjen brukes i neste fly.

Comment

• Motorboy
                          • Nov 2003
                          • 1566

Spør modellflyinstruktøren hos din lokale modellflyklubben der du bor om de har trainerfly som du kan lære å fly sammen med modellflyinstruktøren. Noen flyklubber lærer opp ferske modellflygere og gir gode råd og anbefalinger til deg.

Styr unna de dyre og flotte lavingete fly som ser lekende lett ut i lufta, de blir fort til pinneved..

Heller med stabil høyvinget fly, den skal være reparerbart etter uhellet og 6 kanals radio (du får bruk for de 2 kanaler senere).

Du får tid til å tenke og planlegge å styre en trainerfly, du får trent opp reflekser og reagerer bedre etter flere timer i lufta.

Jens Eirik

Comment

• freesider
                            • Aug 2003
                            • 149

www.hobby-world.dk kan skaffe disse modellene.
                            Får ikke fram menyene på denne siden. Har instal servicpack 1 og servicpack 1 for ie6 + java virtual maskin

Sjønna ingenting...
                            www.freesider.no

Comment

• RødeBaldakin
                              • Jul 2003
                              • 29

Starter du fra scratch så begynn med elektrofly, her kan du komme igang uten for mye investering i tid og penger, du lærer deg fort de basic sakene før du går løs på større saker uten fare for liv helse og lommebok. De fleste elektrofly er lekende lett og reparere og de tåler kræsj, så slipper du alt styret med instruktører, forsikring, kjøring til nærmeste flystripe, krangle med sære klubber, få klage over sinnsyk støy samt dyre frustrerende uhell. Ingenting slår bedageligheten med bruk av elektrofly, så investerer du i ordentlig fuelfly til bruk på stripen senere om du er villig til å legge de resursene i bruken som dette krever.

Comment

Working...