Unconfigured Ad

Collapse

Er vinkelen på motoren rimelig standard?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • spitmk16
    • Oct 2005
    • 1367

Er vinkelen på motoren rimelig standard?

Eller varierer den mye? Tenkte på vinkelen til venstre og ned som er på de fleste fly.

Kom i dag på en metode som jeg tenkte på når jeg drev og lagde nytt motorfeste. Brukte byggmasse, den som ekspanderer noe voldsomt

Fant ut at å få pinnen riktig var rimelig vanskelig, og jeg traff nesten. Ble litt vel vanrett.

Kjøpe ett motorfeste der man skrur inn en stang til motorstanga. Setter en trepinne i den, og så stiller den vannrett utenfor flyet. Kliner i byggmassen i hullet der motorpinnen skal sitte, og etterpå tar man motorfeste med pinnen og legger dette omvendt i hullet (På den måten kan man bruke motorfeste flere ganger)

Håper folk forsto hva jeg mente, og håper noen har testet det.
    Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.
  • Tom Erik
    • Feb 2004
    • 1601

Forstod ikke alt for mye... Hva med å legge ut noen bilder?
    Men, om motoren din roterer med klokka, så er normalt motortrekk 2-3 grader mot høyre. Du skrev venstre.
    Evnt. litt nedover om modellen har tendens til å stige mye når du gir på eller oppover om du skal fly mye hovre-øvelser.
    Tom Erik Smedal
    www.artistic3D.net
    www.photopia.no

Comment

• galmania
      • Jul 2005
      • 604

Ettersom dette dreier seg om en e-starter så vil jeg tro motoren skal stå stilt forhåndsvis mye nedover. La merke til det på min e-starter at den fløy litt "bakoverlent", og staller veldig lett hvis du har for høy vinkel på motoren.
      Geir Amund Lindberget

Comment

• Tom Erik
        • Feb 2004
        • 1601

Om modellen "henger med rumpa" bør man sjekke angrepsvinkler og tyngdepunkt. Man kan ikke redde ett dårlig oppsett med å endre motorens trekkvinkel. Om e-starteren stall lett og er bakoverlent så har du tyngdepunktet for langt tilbake.
        Tips: Trim modellen med motoren avslått, og fly med normal flyhastighet. Juster tyngdepunktet til modellen glir godt. Så startes motoren og motortrekket justers slik at modellen går rett frem ved normale hastighter. Det er normalt at den vil stige på full gass
        Tom Erik Smedal
        www.artistic3D.net
        www.photopia.no

Comment

• galmania
          • Jul 2005
          • 604

Joda, men motorfeste til e-starter er stilt ganske skrått nedover i fra fabrikk.
          Geir Amund Lindberget

Comment

• spitmk16
            • Oct 2005
            • 1367

Originally posted by Tom Erik
            Forstod ikke alt for mye... Hva med å legge ut noen bilder?
            Men, om motoren din roterer med klokka, så er normalt motortrekk 2-3 grader mot høyre. Du skrev venstre.
            Evnt. litt nedover om modellen har tendens til å stige mye når du gir på eller oppover om du skal fly mye hovre-øvelser.
            Har ikke kjøpt delen ennå..

Poenget er som følger. Innen spesielt gws flyene vil man etterhvert ha ett enormt gapende hull der pinnen til motoren skal sitte. Dette hullet må bort.

Dette gjør man med byggeskum. Relativ grei opperasjon.

Men så kommer det som er vanskelig. I og med at byggeskum endrer press under tørking, må man stadid sjekke om pinnen er riktig, eller går det garantert feil.

Løsningen på dette tror jeg er å kjøpe ett motorfeste, der man putter motorpinnen inni (sitter løst), og så legger man motorfeste foran flyet slik at pinnen får støtte. Når det er tørket, bare skjærer man løs motorfeste som man brukte som mal.

Håper folk forsto nå.
            Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

Comment

• Harpoon
              • Nov 2003
              • 168

Originally posted by spitmk16
              Poenget er som følger. Innen spesielt gws flyene vil man etterhvert ha ett enormt gapende hull der pinnen til motoren skal sitte. Dette hullet må bort.
              Har pinnemotor på min Formosa og har ikke sett noe poeng å ta den vekk, eller endre oppsettet. Sitter fortsatt der den skal etter ca 1 år. Limt med 30min epoxy.

Imidlertid pleier jeg å fly ganske pent, kun litt skrapet under etter landing på grusvei. Flyr uten understell

Anders

PS Jeg har forstått det slik at elektro modeller normalt flys uten side eller opp/ned trekk av motor. Har imidlertid sidetrekk på 2-3 grader på mine glow modeller.
              Last edited by Harpoon; 12-01-06, 11:36.

Comment

• tyor
                • Mar 2005
                • 9757

har selv måttet trå till med bygg skum på min formosa, som nå er embalasje igjen for lenge siden .og det er rett som det sies her at den skal halitt nedtrekk hvis jeg ikke husker helt feil. men tror jeg fant ut at den ikke trngte noe sidetrekk (er ikke sikker) Men ikke for mye ned trekk for da vil den bremse litt på hastigheten. Har nå laget nytt motorfeste på en dogfighter med 25 motor og der laget jeg helt uten side eller ned/opp trekk for å få størst mulig fart på modellen. Måtte da trimme litt ned på høyderoret men den går mye fortere en før
                Tom Nohr
                Tennisveien 9
                2450 Rena

Frsky taranis 9+
                Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                + diverse små ting

Comment

• spitmk16
                  • Oct 2005
                  • 1367

Originally posted by Harpoon
                  Har pinnemotor på min Formosa og har ikke sett noe poeng å ta den vekk, eller endre oppsettet. Sitter fortsatt der den skal etter ca 1 år. Limt med 30min epoxy.

Imidlertid pleier jeg å fly ganske pent, kun litt skrapet under etter landing på grusvei. Flyr uten understell

Anders

PS Jeg har forstått det slik at elektro modeller normalt flys uten side eller opp/ned trekk av motor. Har imidlertid sidetrekk på 2-3 grader på mine glow modeller.
                  Tydeligvis er det absolutt ingen som skjønner hva jeg vil.

Men det jeg lurer på, er om vinklende som pinner skal sitte er rimelig likt?

Er det en grad eller to i forsjell på de forsjellige flyene så kommer jeg til å gjøre det.

Da lover jeg at jeg skal forklare med bilder hva jeg har tenkt å gjøre.

Det jeg lurer på er:

Stiller man motoren ned omtrent likt på alle flytypene (målt i grader). Og stiller man motoren sidelengs likt omtrent på alle flyene?

Comment

• tyor
                    • Mar 2005
                    • 9757

da må svaret bli nei det er vel helt forskjellig fra fly type til fly type.
                    Tom Nohr
                    Tennisveien 9
                    2450 Rena

Frsky taranis 9+
                    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                    + diverse små ting

Comment

• joo
                      MFN Skribent
                      • Nov 2002
                      • 6936

Nei, som nevnt er det ikke likt.
                      De aller fleste flyene har sidetrekk, antall grader varierer etter hva slags fly det er. En modell med diger finne og sideror og kanskje stor propell må ha mer sidetrekk enn en slank, rask modell.
                      Nedtrekk varierer fra nesten null på gode acromodeller til 2,5 - 3 grader nedtrekk på en høyvinget modell med vinge som løfter godt. Naturlig siden en høyvinget modell med profil som løfter godt i lav fart vil få stor motstand i vingen mår man gir mye gass, og da får man i tillegg til løftet et moment pga høyt plassert vinge osv osv.
                      En E-Starter skal sannsynligvis ha 1 - 1,5 grader høyretrekk og gjerne 2,5 grader nedtrekk.
                      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

Working...