Announcement

Collapse
No announcement yet.

Valg av fly til nybegynner

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Nå skal jeg være litt forsiktig her så jeg ikke drar igang den elektro vs fuel debatten for fult her men det er vel uungåelig..hehe
    Jeg er litt fersk på elektro selv , men de fordelene jeg synes er med fuel , er kanskje flytid. er man på stripa og hensikten er mest mulig flytid på kortest mulig tid , mener jeg fortsatt fuel er tingen , fylle og fly. skal man det med elektro må man ha tilgang på nok batterier og godt ladeutstyr, så kan man sikkert fly kontinuerlig med dette også, men det begynner å dra penger ut av lommeboka i form av invisteringer.. Så er det de helt soleklare fordelene med elektro, mindre støy, ikke noe oljesøl. lavere driftkostnader over tid, fuel suger av lommeboka det også. Ingen problemer med motor som ikke vil starte osv... Så man må gjøre seg opp en mening om hva man ikke vil ha noe av og velge type etter dette kanskje. Er man helt fersk flyger, skal fly i klubb miljø, kan det kanskje lønne seg å velge det hovedparten i bruker . Lettere å få hjelp og veiledning med utstyr som er kjent. klarer man ikke å bestemme seg , får man kaste terning...
    ____________________
    : -Exlex-
    : Thor Arne Jensen
    :::::::::::::::::::::::::::

    [Helgøya Modelflyklubb (Ringsaker)

    Comment


    • #17
      og hvis du har erfaring med behandling av fuel motorer fra før. (skjønte det så i første post) så vil jeg anbefale ett fuel fly hvis du også har egnet sted å fly. Hvis du har flydd en del før med ballansror og bare trenger å friske opp litt i starten så er det nesten så jeg vil anbefale en calamato sport. den er jo lavvinget men veldig stabil og koster under 1000kr på hobbyshop i trondheim http://www.hobbyshop.no/
      Tom Nohr
      Tennisveien 9
      2450 Rena

      Frsky taranis 9+
      Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
      Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
      + diverse små ting

      Comment


      • #18
        Sånn i parentes: Magisteren tåler mye mer juling enn noen av de andre flyene. Elaporen er et genialt stoff.
        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

        Comment


        • #19
          er totalt enig med deg der joo. lurer på hvordan EGE ´n min hadde sett ut hvis det hadde vært balsa fly
          Tom Nohr
          Tennisveien 9
          2450 Rena

          Frsky taranis 9+
          Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
          Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
          + diverse små ting

          Comment


          • #20
            Tja Tyor, jeg har servicert min EG, og med tanke på hvor heftig jeg har satt den i hangkanten og steiner og busker er det et under at jeg bare fant ei sprekk jeg trengte å ha litt CA i!
            Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

            Comment


            • #21
              spent på hvor sprek magister`n blir med AXI 2820/12 venter spent på regulatoren fra griffin (Hyperion Titan 50 OPTO)
              Jørgen Wake Stensen
              Bodø MFK
              Man blir aldri bedre uten utfordringer og trening!

              Comment


              • #22
                blir morsomt å høre. hvilket batteri skal du bruke. ?
                Tom Nohr
                Tennisveien 9
                2450 Rena

                Frsky taranis 9+
                Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                + diverse små ting

                Comment


                • #23
                  Originally posted by joo
                  Sånn i parentes: Magisteren tåler mye mer juling enn noen av de andre flyene. Elaporen er et genialt stoff.
                  Kanskje lurt å gå for en Magister og evt bygge om til Glow etter å ha fløyet litt.Har merket at jo mer power man har tilgang til,desto hardere blir ofte kræsjene.
                  Men møter jeg opp på Holtebrekk med en Magister,så blir en ikke"sett rart på".Meldte meg inn rett før jul.Har et par helier jeg prøver å fly litt med,men som jeg har forstått så er det ikke mange som driver med det i RHMFK

                  Comment


                  • #24
                    Originally posted by RuneB
                    Kanskje lurt å gå for en Magister og evt bygge om til Glow etter å ha fløyet litt.Har merket at jo mer power man har tilgang til,desto hardere blir ofte kræsjene.
                    Men møter jeg opp på Holtebrekk med en Magister,så blir en ikke"sett rart på".Meldte meg inn rett før jul.Har et par helier jeg prøver å fly litt med,men som jeg har forstått så er det ikke mange som driver med det i RHMFK
                    Om man møter opp med ett helt og greit fly, og noen ser rart på deg, så merk deg nøye hvem det er. Dette er garantert en person som en bør ta anbefalinger og råd og lignende, med en god klype salt. Er få ting som iriterer meg mere enn folk som kun skal ha sine greie, og alt annet er dritt.
                    P.s. Så er kansje Magisteren det flyet som får mange til å se litt rart på det, men da helst av nyserrighet (du merker lett forskjellen). Har selv lenge vurdert en Magister, da kansje helst med en sprek 36-39 motor i snuten, da dette nok blir rimligst (men har mest lyst på børsteløs elektro da).
                    Gert Hildrestrand.
                    Limets Venner.
                    Valdres Flyklubb Modell

                    Famous last words? Hey watch this!

                    Comment


                    • #25
                      Jasså RuneB, du har meldt deg inn her ute hos oss??? Flott!

                      Du blir IKKE sett rart på uansett hva du flyr med, fuel og elektro går hulter til bulter på stripa hos oss i salig kombinasjon med motorseilere, strikking av seilfly, DLG og sleping av større seilfly Håper du blir aktiv, jeg syntes jeg har vært alt for mye alene eller nesten alene på stripa siste året. Liker å ha mange timer og kose meg når jeg drar ut og flyr, og da er det viktig at der er andre der også. Kjedelig å være alene... Termos med kaffe og skjitprat teller like mye som flytid.
                      Dessuten vet du selvsagt at vi har skolefly? Og utenom skolefly-opplegget har jeg selv skoleradio-oppsett. Og vi har et par fine små hang for seilflykos og et etter hvert aktivt miljø på seilfly, både strikking, hang og sleping.

                      Er jo noen aktive heli-piloter i klubben, men noen av dem flyr mye på Sætre istf på stripa.
                      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                      Comment


                      • #26
                        Originally posted by joo
                        Jasså RuneB, du har meldt deg inn her ute hos oss??? Flott!
                        Er det klubben deres som har stripe i Åros ?
                        Last edited by Falcon; 26-01-06, 09:47.
                        Falcon
                        -------------------------------------------
                        Morten Rolfsen
                        Kristiansund

                        Jeg kræsjer aldri ... Jeg har bare veldig harde landinger .
                        -------------------------------------------

                        Comment


                        • #27
                          Nei Falcon, vi holder til rett nedafor Steinerskolen på Hurumlandet.
                          Jeg foretrekker å være medlem der selv om der faktisk er tre striper som er nærmere der jeg bor, blant andre den på Åros
                          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                          Comment


                          • #28
                            Stort sett bare helgene dere er på stripa(når det ikke er snø).Jobber 2 min unna og har mye delt-skift.Men på hverdagene er det vel sjelden folk der?.Tenkte litt på å kanskje fly litt innimellom jobbing.

                            Comment


                            • #29
                              Er et par i klubben som er pensjonister som flyr litt midt i uka. Og tidligere formannen jobber skift så han er der i blant utenom helgene.
                              Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                              Comment

                              Working...
                              X