Går det bra å bytte fra en bensin-type til en annen på samme motoren??
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Bensin
Collapse
X
-
Svaret er enkelt sagt "ja" i begge tilfeller, men det er ikke alltid like heldig. Snakker vi fuel motorer så er de ganske tolerante på å bytte fuel så lenge olje- og nitroinnhold dekker behovet. Her spiller også pluggtype en stor rolle.
Når det gjelder bensinmotorer så kan man også bytte rundt, selv om det vel anbefales at man ikke går fra miljøbensin (Aspen f.eks) og over til vanlig pumpebensin. Sistnevnte har jeg ikke prøvd sjøl.Odd Sundet
http://www.imacnorge.no
Comment
-
Litt off topic her. Har ikke hatt bensin motor selv enda bare glow. men har planer om bensin fly til sommeren. Jeg for min del vil aldrig utsette en motor for miljø bensin. uten å tilsette litt ekstra olje. Nå vet jeg ikke hvor mange prosent olje som er anbefalt til disse bensin motorene. men jeg satte sammen en moped i sommer. med nytt råde lager ny borret sylinder og nytt stempel. Kjørte den inn med vanlig bensin og totaktsolje. etter at inkjøringa var ferdig så tenkte jeg å prøve miljøbensin for å se hvordan den gikk med det. mindre lukt og slippe dette sølet med blandinga var grunnen. og joda mopeden gikk som en kule den (85km/t på flat mark med en corevette hehe) men plutselig så smalt det. tok opp motoren og da viste det seg at både rådelager og ramme/bære lager var gående. sylinderen mere slitt en før jeg borret den og ene stempelfjæra knekt. Det jeg ikke hadde sjekket var jo hvor mye olje det egentlig er i denne miljøbensinen og det viste seg å være bare 2% noe som selvfølgelig er for lite til en gammel sachs motor med støpejernsylinder. men synes det var rart at alle lagrene skulle gå også. vet også flere som har vært ute for at motorsager har skjært seg med miljø bensin selv om forhandlerne sier at man skal bruke det. og Motorboy som er motoreksperten her sier at man skal bruke 3% olje hvis man blander selv. holder det da med 2% som er i denne miljøbensinen. har sjekket alle merkene og de har samme %.
Nå skal ikke jeg si at ikke modelmotorene tåler det. men jeg kommer ikke til å bruke det samme hvor mye den andre lukterLast edited by tyor; 11-02-06, 18:20.
Comment
-
Det er jo Motorboy som er det store motorleksikonet her, men jeg er ikke overraska over at den gamle Sach's tok kvelden på 2%. En kompis og jeg tok også kvelden på en gammel mopedmotor for maaaaange kilo siden med kun 2% olje.
Men når det gjelder mange av dagens modellbensingmotorer så er 2% akkurat passe. 3W og DA takler dette uten problemer. Jeg har kjørt mine bensinmotorer på miljøbensin fra både Shell og Texacostasjoner (merkene har gått i glemmeboken), men bruker nå utelukkende Aspen bensin med 2% olje. På min 3W 106 så ligger jeg langt under kritisk operasjonstemperatur, og siden jeg fortsatt er litt på den rike siden også noe under normal temperatur (jeg har infrarødt termometer som jeg bruker til å sjekke motortemp med).
Veldig mange andre i bl.a. Imac miljøet (hvor jeg er ganske involvert i) kjører også på Aspen bensin uten problemer.Odd Sundet
http://www.imacnorge.no
Comment
-
ER sikkert som du sier Supra25. og de moderne motorene som da og 3W takler det sikkert helt fint. Den motoren jeg kommer til å kjøpe for fly bruk er en us 25.(kjenner en som har en som nesten ikke er brukt og jeg får veldig billig) noen som vet om den er egnet for miljø bensin?
Comment
-
Morsom at dere kaller meg for motorleksikon... ok, jeg sitter ikke med allverdens kunnskaper, har fulgt med og lært gjennom hobbyen min og på jobb som bilmekaniker..
Det jeg skrev om 3% olje kommer av at jeg leste i denne siden: mvvs.nl - Dette nettstedet er til salgs! - mvvs Ressurser og informasjon eller skriver ned som dere sikkert ikke gidder å gå til siden, her er den:
This fully synthetic Mobil two stroke racing oil is prescribed by MVVS, and indeed is the best I have seen so far. Most important, it surpasses JASO FC class for ultimate protection of your precious engine.
Mix at 3% for running in, and 2.5% thereafter, or stay at 3%
The racing MX crowd uses as much as 4% oil mix in small engines ( 125cc and smaller). The lean mixes tend to rely on intermediately wet oil films, and place a heavy burden on the protection that the oil can provide at heavy loads.
Lessons learnt: (sometimes the hard way): " engines run better with a little more oil". In tests, best fuel economy was achieved using a 3% mix (1:33)
Og om bensin..
MVVS engines need 95 Octane petrol. This is the Research rating (MON). In Europe, this is the standard rating for "super" petrol.
Not so in the US or Canada however, where Motor octane ratings (MON) or a happy medium between the two (Canada) is used. Normally, MON ratings are 5 lower than RON ratings. To stay on the safe side, use the highest octane pump gas that you can get. In Europe this is 98 octane. There is no need to get Avgas (special aviation brew) I am not certain about the rest of the world. Running higher octane pump gas than required is not harmful to the engine. It just slows down combustion speed sufficiently to avoid Knock, and thusmay reduce power output slightly, though I doubt the user can detect it.
Clean air acts worldwide are active to reduce pollution by improving the fuel of our combustion engines. Lead additives to improve octane ratings are frowned upon or outlawed, so instead ethanol additives (Bio fuel) are used. This fuel is known as "Oxygenated Gas" for America's pollution prone areas. Care needs to be taken in selecting gas lines etc. As long as the octane rating is right, this fuel is ferpectly safe for use in MVVS engines.
Along these lines, a completely different fuel is now available, called Aspen. This is not petrol anymore, but a highly refined alcylate destillate. It is develloped in Sweden to protect the lakes and spawning fish, and for lumberjacks who have to breathe the vapours all day long. Along with it, a very good synthetic oil has been develloped, that satisfies the MVVS requirements. The fuel is available as a 1:50 premix. The oil clings to the engine walls extremely well, so on inspection, the engines all showed very oil-wet inner parts.
Oktanvalget er avhengig av hvor høy er kompresjonforholdet i bensinmotoren. Dvs hvis du fyller 95 oktan i en motor med høy kompresjonforhold f.eks 1:12 og du får bankelyder, det kommer av at det antennes for tidlig før tennpluggen tenner blandingen eller ukontrollert tenning, så skift til 98 oktan fordi den har høy bankefasthet og da vil banking forsvinne..
98 oktan bensin i en motor konstruert for 95 oktan gir ikke effekt.. Effekten utvikles best ved tuned pipe, høyere portingstider (ikke gjør det selv, man kan ødelegge motorens startegenskaper, miste effekt og den fine motorgange hvis ukyndig inngrep på porting er utført)
Comment
-
Det står forøvrig en veldig god pluggartikkel i siste nummer av Model Airplane News med bilder av plugger i div. smøringstilstander bl.a.Odd Sundet
http://www.imacnorge.no
Comment
-
Mysa akkurat i bruksanvisningen til 3W-106, og der står det at det skal brukes 98-oktan blyfri, og en oljeblanding på 50:1 - 80:1 (dvs. 1,25 - 2 %).
Det står også at oljeprosenten er avhengig av oljetypen og oljeprodusentens oppgitte blandingsforhold bør følges! Et eksempel som er gitt er Amsoil Saber som skal blandes 100:1 (dvs. kun 1% olje).
Noen som vet oktantallet på Aspen miljøbensin?
Ole André
Comment
-
Er faktisk ikke sikker på oktantallet, men Aspen har 2% helsyntetisk olje iblandet.Odd Sundet
http://www.imacnorge.no
Comment
-
99% sansynlighet for at oktantallet på miljøbensinen er 95.
P.s.
Noen som vet hvor det ble av min noe of topic post om sachs motorer og mopeder ovenfor her?Last edited by Vingemutteren; 12-02-06, 11:04.Gert Hildrestrand.
Limets Venner.
Valdres Flyklubb Modell
Famous last words? Hey watch this!
Comment
Comment