Unconfigured Ad

Collapse

Carosel - Bensinsystem

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Birdie
    • Jun 2003
    • 2

Carosel - Bensinsystem

Hei! jeg har kjøpt mitt første fly, et Carosel ARF-fly.

står lite om hvordan en monterer bensintanken og bensinslanger i bruksanvisningene som fulgte med..

det jeg lurer fælt på er hva det tredje slangen ut fra bensintanklokket er til.. (så dette bildet: http://www.nick.no/modellfly/pics/carosel/9.jpg )

jeg vet at to skal til forgasseren og til eksospotta, men hva er det tredje hullet (som det sitter en gummipakning i) til? jeg trodde kanskje at det var til påfylling av bensin, men i så tilfelle hvordan gjøres dette??

hilsen nybegynner
  • Sportive
    • Mar 2002
    • 320

Hei...
    Den tredje tilkoblingen er for påfylling ja.
    Den må være lukket når motoren skal gå, enten med en fylleventil som er å få kjøpt eller du kan til nød bruker en skrue som du tar ut når du skal fylle.

Lykke til med nytt fly !
    Low and slow with power to go !!

Comment

• ulldott
      • Apr 2003
      • 95

Hei,

hyggelig å høre at du titter på siden min !

Jeg har brukt en helt enkel sak lignende en propp som lukker i enden av slagen hvor jeg fyller på bensin. Det finnes mange varianter av denne løsningen. På noen av de andre flyene mine har jeg pleid å dra av den enden av fuelslangen som går inn i forgasseren og fylt den veien, det er grisete og litt tungvint, i alle fall på denne modellen hvor motoren står sjult og inverted i snuta. Kjøpte nylig en PiperCub (40-size) og da har jeg kjøpt en slags ventil som du kobbler inn mellom tank og forgasser (Du benytter da bare to av utgangene fra tanken 1 til potta og en til forgasser). Denne løsningen er genial, jeg har ikke et bilde her og nå men jeg kan forklare. Du setter på en slags nippel på slangen fra fuel kanna di, denne nippelen dytter du inn i ventilen som sitter i flyet, da stenger ventilen for fuel å strømme inn i forgasser slik at det bare strømmer fuel inn til tanken, når du så drar ut nippelen åpner den en kanal mellom tank og forgasser, meget enkelt, ikke noe søl og ingen slitasje på fuel slanger ! Den er velidig enkel å montere, trenger bare å borre et hull i skråget. Kostet 195kr på SmallSize i Oslo. Denne løsningen kommer jeg nok til å bruke på alle flyene mine fremover. Du kan se et bilde av "utsiden" av ventilen her:

Skrått opp til høyre for "PIPER" merket.

-Ulldott

Comment

• olle
        • May 2002
        • 708

Hadde kanskje vært lurt å spørre de som representerer denne flytypen her i landet, www.rcmodeller.net ? De pleier å svare så godt de evner på det meste.
        Når det gjelder festing av tanken så er det så vidt jeg vet det smartest å utvide hullet i brannveggen (bruk en rund fil eller kniv) som den gule korken på tanken skal inn i, slik at den akkurat kan presses helt inn mot veggen. Ikke ta av for mye slik at hullet blir for stort. Poenget er at hullet skal være så trangt som mulig. Så er det bare å lime den fast med epoxy el. Husk å pusse (rubbe) korken slik at limet sitter.
        Ps. Har du en motor som rister mye, er kanskje ikke dette rette løsningen.
        Fylleventil (tank filler) med automatisk lukking er absolutt den smarteste påfyllingsløsningen. Da er det bare å gjøre som beskrevet og kutte ut (tette igjen) den tredje slangen. Men det er ikke nødvendig å gå "over bekken etter vann" og betale mer enn nødvendig. Samme leverandør har dette også til 150,-: http://no.rcmodeller.net/content.asp?showId=19

Comment

• Birdie
          • Jun 2003
          • 2

takker for alle svar.da ere bare flyinga som gjennstår

Comment

Working...