Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bruk av stikker ved roll

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Bruk av stikker ved roll

    Hei
    Jeg har jo lært meg dette med å fly på egen hånd. Flyr hovedsaklig overvingede fly. Har flydd mye nå siden jeg begynte i sommer. Sliter med gode roller, og jeg lurer egentlig på hvordan jeg gjør en god roll. Jeg har tidligere fått forklart at jeg kun skal bruke balanseror, men jeg kan få dette til å stemme helt. Må jeg også gi høyderor ned når flyet er på rygg i rollen...?

    Finnes det en som kan gi en god beskrivelse ?

    Mvh
    Gisle
    Gisle Ranum
    Trondheim
    "If your motor is running you can turn with the air rudder. If your motor is not running...it doesn't matter"

  • #2
    Litt avhengig av modellen så må du gi nedror når flyet er midt i rollen - dvs når flyet er inverted. Hvor mye avhenger av om du har en trainer med flat underside eller om du har semi- eller symetrisk profil. For å teste det ut kan du fly litt inverted for føle på stikka hvor mye nedror du trenger for å fly på level.

    Dette kan være veldig greit å teste ut på simulator først med ett lignende fly som du flyr.

    Ikke gjør som noen vil anbefale - gi litt høyderor rett før du starter rollen - det er juksevarianten og du vil aldri lære å rolle pent.
    Espen Kvien
    Gruppeleder F3A
    Vingtor RC Club
    f3a.norge@gmail.com

    Mange fly og mye moro

    Comment


    • #3
      Hvordan man foretar en roll er veldig forskjellig fra flytype til flytype.
      Roller kan deles inn i 3 ulike typer:

      Slow Rolls
      Snap Rolls
      Torque Rolls


      Sjekk denne linken , litt nede på siden står det en liten beskrivelse på hvordan man foretar disse manøverene.
      ____________________
      : -Exlex-
      : Thor Arne Jensen
      :::::::::::::::::::::::::::

      [Helgøya Modelflyklubb (Ringsaker)

      Comment


      • #4
        Hei.

        Hvis du f.eks roller mot venstre så kan du de første 90 gradene av rotasjonen bruke litt høyre sideor, så de neste 180 gradene går du over til å bruke forsiktig dykkror(bruk minst dykkror ved 90 og 270 grader, mest på 180) , de siste 90 gradene bruker du venstre sideror. Hvis du trener litt på dette vil du til slutt få kjempe fine roller. Husker at det var vanskelig når jeg begyndte å øve på det, men det sitter etter hvert.

        Mvh OJ
        Olav Jørgensen
        Low & fast

        Comment


        • #5
          Dette avhenger veldig av hva slags fly du har. Min erfaring er at alle fly roller forskjellig.

          Det avhenger ikke bare av om du har symmetrisk profil eller ikke, det avhenger også mye av tyngepunkt, vingespenn, hastighet osv. Du vil f.eks merke at et fly som har tyngdepunktet langt bak vil være tilnærmet nøytralt på rygg, og trenger ikke mye høyderor (if any) på rygg for å holde linja. Dette må du prøve deg frem til på ditt fly.
          Normalt trenger man ikke kompensere med sideror, men skal det går riktig sakte, så er det riktig slik OJ beskriver.

          En annen vanlig måte å gjøre det på er å sette nesa litt opp først, og så rolle bare med balanseror. Da vil nesa synke gjennom rollen, og du kommer ut i planflukt. Dette er en vanlig måte å lære det på, men ikke forvent store poengsummer i en vingtreff-konkurranse

          Comment


          • #6
            Fant ikke siden – Gullknapp Modellflyklubb
            Tom Erik Smedal
            www.artistic3D.net
            www.photopia.no

            Comment

            Working...
            X