Unconfigured Ad

Collapse

Nybegynner(nesten)

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Skallknarpen
    • Oct 2005
    • 8

Nybegynner(nesten)

Var oppe på "stripa" oppe i hHaugedalen på Rena på søndag. Nydelig vær, vindstille, ikke en sky på himmelen, rene påskestemningen. Bare så synd det var så lite folk.
    Fly 2 turer, Per tok av og landa for meg på første turen. Andre turen tok jeg av selv. Fløy et par runder for sdå å prøve å lande. Første landinga med dette flyet, kjøpte en brukt trainer, en Skystar med alt tilbehør. Flyet anbefales for nybegynnere. Stabilt og lettflydd.
    Landinga gikk bra, hoppa og spratt litt men hva skal man forvente av en nybegynner.
    Har også FMS hjemme slik at jeg har lært meg stikkekontroll i vinter. Anbefaler å bruke en simulator for å få trening på stikkene.
    Håper på fint vær til helga igjen og ser fram til mange fine flyturer utover våren.
    Takk til alle på Rena som hjelper meg med motor, instillinger og alt mulig.

Hans
  • joo
    MFN Skribent
    • Nov 2002
    • 6936

Flott Rena-væringer som trår til! Hjelp i begynnelsen er gull verdt,
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• JonV
      • Apr 2005
      • 232

Jeg og må snart "tørre" å fylle på Fuel og starte flyet mitt

En Calmato tranier.
      Har dog sittet mye med sim i vinter og trent på stikkekontroll.
      Jon T Vatn
      http://www.fg-racing.net
      Norway Oslo Romsås.

Comment

• MicroMac
        • Jan 2003
        • 632

Du flyr hur bra som helst skalleknarpen, er bare om og gjøre og holde nervene under kontroll nå til og begynne med

Håper du har fått orden på fuelsystemet(greit med stabil motor liksom) Da er det bare å fly. Trene landingsinnlegg på landingsinnlegg nå til og begynne med.
        Når du får til ett fint ett er det bare og sette den ned. Det går nesten av seg selv når retning og høyde er riktig. Fin gjennomsynk, holde imot ørlite med høyderoret, vingene i vater og la flyet få fly seg selv ned.
        Skystarn er snill som ett lam
        Last edited by MicroMac; 17-03-06, 12:05.
        mvh MM

Comment

• Skallknarpen
          • Oct 2005
          • 8

Fuelproblemet!

Joda, sjekka fuel opplegget, trenger kanskje litt hjelp når jeg kommer på "stripa" igjen.
          Ellers så ble det sjekka på "stripa" sist søndag før jeg dro hjem, alt ser ut til å være i orden, Arnt fant ut at det var "klunken" som hadde hengt seg opp. Hadde alt pakka sammen så det ble ikke mer flying den dagen.
          Håper at det blir vær på søndag igjen slik at det blir noen folk. Skal bli mildt ihvertfall, får håpe at det blir like fint og vindstille som det var sist søndag.
          Glemte å takke MIcroMac for hjelpa, han er utrolig når det gjelder motor og veiledning, spesielt det med å roe ned folk(meg) som kanskje har en tendens til å være litt nærvøs, hehe.
          Gleder meg til neste flydag, og det sosiale samværet med entusiaster.

Hans

Comment

• Skallknarpen
            • Oct 2005
            • 8

Flott dag

Søndag var det en tur på stripa igjen.
            Var for dårlig vær forrige helg, men nå var det fint, overskyet, nesten vindstille.
            Fikk meg to turer.
            Måtte justere motor litt men det gikk fint med alle de gode hjelpere som er på Rena.
            Tok av selv på første turen, det gikk fint. Fløy noen runder for å få peiling på innflying til landing. Per stod ved siden av for å ta over hvis det skulle gå galt. Heldigvis kom jeg veldig fint inn og hadde det dem kaller ei "silkelanding", hehe. Hjelper å trene på simulator.
            Var skjelven etter den turen, tok meg ei lang pause og noen kaffekopper og så på de andre.
            Andre turen tok jeg av selv, samme som første turen, tok noen runder og kom inn for landing.
            Dette gikk også fint, ikke helt silkemykt men til å være andre gangen så gikk det over all forventning. Flyet kom fint ned og hoppa ikke en gang etter at det hadde tatt bakken.
            Ga meg etter den andre turen da jeg syntes det begynte å blåse litt mye.
            Alt i alt en fin dag på stripa.
            Takk til de som hjalp meg.

Hans

Comment

• Skallknarpen
              • Oct 2005
              • 8

Flere turer

Lørdag var jeg på "Stripa" i Haugedalen igjen.
              Nydelig vær, nybrøyta stripe etter ukens snøvær, kunne ikke vært bedre.
              Bare så synd at vi var bare 3 som var der oppe og fløy. Det var rene påskestemningen.
              Takk til Kai som var oppe og brøyta tidlig på morran.
              Fløy 4 turer, tok av og landa sjøl, utenom på siste turen da jeg trodde jeg hadde motorstopp, Helge tok ned flyet, det var ikke motorstopp, motoren gikk bare så utrolig fint, haha. Takk igjen til Helge som hjalp meg med justering av motoren. Fikk også stilt inn motorkutt'en.
              Søndag var det snøvær og litt vind, så det ble ikke noe flyving.

Hans

Comment

• Skallknarpen
                • Oct 2005
                • 8

Også en vellykket dag

Var på "stripa" en tur i går, halve stripa var ikke brukbar pga. snø eller vann.
                Fikk en tur allikevel. Det gikk ikke så bra til å begynne med.
                En påminnelse til alle som flyr modellfly og bruker en simulator hjemme, husk å skifte modell når du kommer hjem og setter deg ned med simulatoren.
                Hadde glemt det, så når jeg fløy med simulatoren så foretok jeg noen justeringer på balanseroret. Hadde glemt det da jeg tok av så det holdt på å bli en stor kasa med opptenningsved. Heldigvis var min bror med meg så jeg fikk bare dratt flyet opp i høyden, så tok han over, han fikk justert flyet for meg så det gikk heldigvis bra. Jeg fløy noen runder, men fant ut at jeg ikke ville lande selv, det var noen kastevinder, og bare halv stripe som kunne brukes, så jeg fikk min bror til å kande. Ble bare med den ene turen igår.

I dag gikk det mye bedre. Stripa var fri for snø og vann, været var nydelig.
                Fikk 3 turer, alle gikk fint, tok av og landa selv. de første 2 turene havna flyet på snuta i landinga, det var ikke helt tørt så jeg tryna i noen bløte felt. Siste turen landa jeg langt unna de bløte feltene og fikk til en flott landing.
                HAr også begynt å loope, går ikke helt godt enda men det kommer seg, prøvde også på en roll, fikk den også til på et vis. Flyet var i hvertfall på samme høyde som da jeg startet roll'en. Som dem sier, det er bare å fly. Skal trene litt mer på det på simulatoren da jeg merket at den oppfører seg tilnærmet lik med den roll'en jeg hadde på stripa.
                Vil takke bror min, Tore for at han berga meg igår.

Hans

Comment

Working...