Unconfigured Ad

Collapse

GWS Formosa, hva bør jeg ?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Toddy
    • Mar 2006
    • 50

GWS Formosa, hva bør jeg ?

Tenker på å kjøpe en Formosa fra GWS og har en Nippy 0808/98 liggende, men den er vel kanskje for liten ? Burde jeg beholde 350 m/gir som følger med ?? Kommer til å bruke en 1250mah 3S lipo-pakke, tåler orginalmotoren 3S Lipo ? Regulator for hånden er da enten Skyborne 14A LiXx eller Hyperion Titan 10A.

Er jeg helt på bærtur ???

Nybegynner !
  • galmania
    • Jul 2005
    • 604

Jeg bruker nippy 1812/100 i min formosa og ville ikke flydd med mindre motor enn det. 350 motoren holder ikke til stort mer enn å fly rundt i ring, og på 3s vil den nok gi opp ganske kjapt.
    Geir Amund Lindberget

Comment

• Toddy
      • Mar 2006
      • 50

1812/100 ?? Den trekker jo nesten 1kg fly med 3S Lipo og en 9x3,8 propell ! Er ikke det litt "overkill" for en nybegynner ? Hva mener du med at 350 motoren vil "gi opp ganske kjapt" ?? etter 5 minutter ?? Eller kan man fly noen turer med den for å lære litt ?

Comment

• galmania
        • Jul 2005
        • 604

Man må opp i 6 i pitch for å få litt fart med den motoren, formosa er jo inget 3d fly. Og med 9x6 drar det vel 6-700 gram og på et fly på i overkant av 600 gram er ikke det mer enn akkurat nok, orker bare uendelig vertikal på fullt batteri. Med 10x6 propell er det plenty med fart og 7-800 gram trekkraft. Drar uendelig vertikal akkurat passe fort, ikke akkuratt en rakett på vei opp. Flyet blir ikke vanskeligere å fly med mer power, tvert i mot lettere å redde seg ut av skumle situasjoner. Bare dytt venstrestikka litt bakover hvis det går for fort

Vanskelig å si hvor lenge original motoren vil vare. Den kan vare i alt fra 30 sek til 5 timer.
        Last edited by galmania; 03-04-06, 15:13.
        Geir Amund Lindberget

Comment

• Toddy
          • Mar 2006
          • 50

Jeg ser at elefun oppgir flyvekten på Formosaen til 360 - 420 g. Er dette da uten batteri ??

Comment

• galmania
            • Jul 2005
            • 604

Originally posted by Toddy
            Jeg ser at elefun oppgir flyvekten på Formosaen til 360 - 420 g. Er dette da uten batteri ??
            Min lå på 550gram flyklart når det var nytt, med batteri på 145gram. Nå ligger det på ca 620gram. Nippyen er lettere enn originalmotoren så kan ikke være den som drar opp vekta. Flyet har havnet på rundt 550 gram på de testene jeg har lest også. Trodde selv at dette oppsettet var litt overkill, men er ikke mer enn akkurat passe til acro. Hovrer på 3/4 gass. Formosa tåler forresten litt vekt også, den får litt høyere stallspeed men ellers flyr den like fint.
            Geir Amund Lindberget

Comment

• tyor
              • Mar 2005
              • 9757

hvis formosaen din veier over 600gram Galmania så skjønner jeg at du må ha en stor motor. fløy uendelig vertikal med min på 3S og 9x5 propell. på orginalmotoren. hvis du kjører inn orginalmotoren ordentlig og begrenser trotlebruken litt så kan den vare veldig leng. jeg tok den første på 30sekunder. kjøpte så en ny og den verte lengre en flyet.

min lå på litt i overkant av 500gram med orginal motor og 3s2p 2200mah lipo
              Tom Nohr
              Tennisveien 9
              2450 Rena

Frsky taranis 9+
              Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
              Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
              + diverse små ting

Comment

• galmania
                • Jul 2005
                • 604

Er ikke kjent for lette fly jeg, ofrer mer enn gjerne et par tre hundre gram for laaang flytid og power, hvis flyet tillater det, hehe. Det blir vel bare gambling hvor lenge originalmotoren varer, det er visst store forskjeller på de. Noen varer evig og andre gir opp etter et par timer på 7.2V
                Geir Amund Lindberget

Comment

• Toddy
                  • Mar 2006
                  • 50

Når dere brente orginalmotoren, hvilken propell ble brukt ? Hva med å sette på en propell som er litt mindre ? Vil det øke levetiden på orginalmotoren ?

Comment

• tyor
                    • Mar 2005
                    • 9757

jeg brukte 1047 gws propell og det er jo klart for stort til orginal motoren o 3S er jo egentlig min egen feil at det gikk som det gikk hehe. vil tro kanskje en 8x4 eller 9x4 vil fungere bra. tror kanskje jeg ville prøvd 8x4 eller 8x5 først.
                    Tom Nohr
                    Tennisveien 9
                    2450 Rena

Frsky taranis 9+
                    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                    + diverse små ting

Comment

• Toddy
                      • Mar 2006
                      • 50

Vel, da var min formosa ferdig, 409g. stoppet vekten på med et 3S 700mah batteri, går som en drøm med en 8x6 propell. Men som antydet lenger opp i tråden, bør det nok inn en børsteløs .....

Comment

• FrankOA
                        • Jan 2006
                        • 92

Kjører min Formosa med Himax 2015-5400 med gear. Dette gir bra ytelse. Bruker Apogee 1660mAh - 3S batteri og 10x6 propell. Har funnet disse batteriene greie til en grei pris fra Griffin. Dette batteriet gav mye mer enn en 1250mAh-3S batteri fra E-tech.

Flyet drar rett til himmels med bra trøkk uten å gi seg, før jeg er nødt til å få det ned igjen.
                        - Frank A -

Comment

Working...