Unconfigured Ad

Collapse

Hva slags fuel?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • hummel
    • May 2006
    • 51

    #1

    Hva slags fuel?

    Har tatt fram et gammelt fly som fattern bygde for ca. 25 år siden.
    Lurer på hva slags fuel jeg skal bruke? Flyet har en super tigre motor på 10ccm/1.8hk.

    På forhånd takk for svar. Trond.
  • Aeroholiker
    • Aug 2003
    • 360

    #2
    Prøv Jero aerosave 15/15. 15% nitro/15% olje...

    Jeg bruker den på alt jeg har....

    Den smører godt.

    Et tips iallefall......
    Geir Bjelkarøy

    http://www.phoenix-rc.org

    "Når små menn kaster lange skygger, blir det snart mørkt"

    Comment

    • Smurfen
      • Apr 2004
      • 6

      #3
      Originally posted by hummel
      Har tatt fram et gammelt fly som fattern bygde for ca. 25 år siden.
      Lurer på hva slags fuel jeg skal bruke? Flyet har en super tigre motor på 10ccm/1.8hk.

      På forhånd takk for svar. Trond.

      Hvorfor ikke bruke det beste modellracingfuel 15% nitro/15% olje...

      Jeg bruker den på alt jeg har

      Comment

      • bengtern
        • Oct 2005
        • 313

        #4
        Oj, kanskje vi kan få til en krig her også. Jero mot modellracingfuel. Jeg har ei kanne med Jero stående, og jeg kan godt være helt mot modellracingfuel som jeg kan påstå er noe drit for det tror jeg at jeg har hørt noen si en gang.



        Nei, dette var ikke seriøst ment. Jeg beklager overfor alle som føler seg tråkket på i en annen diskusjon her nå.
        -----------
        Bengt

        Comment

        • svemoe
          • May 2003
          • 132

          #5
          Jeg skal ikke kaste meg på merkediskusjonen her, siden sannsynligvis ingen her på forumet har kompetanse til å påstå at merke X er bedre enn merke Y allikevel. Selv gidder jeg aldri å se på merket når jeg kjøper fuel, kun på innholdet, og jeg har ennå ikke fått noe som har skuffet meg.
          Det som er viktig for din del å tenke på er at dette er en gammel motor som sannsynligvis er godt innkjørt på castor-olje, og som vel også er bygget for å bli kjørt med castor. Med andre ord: Kjøp fuel med minimum 15% olje hvorav minst halvparten er castor. Unngå de rent syntetiske til en så gammel motor. Så kan du gjerne ha 10 - 15% nitro i. Det blir mere en sak for dine egne ønsker og lommebok.
          Lykke til!

          Sverre
          Real airplanes have two wings and round engines

          Comment

          • Motorboy
            • Nov 2003
            • 1566

            #6
            Originally posted by svemoe
            Det som er viktig for din del å tenke på er at dette er en gammel motor som sannsynligvis er godt innkjørt på castor-olje, og som vel også er bygget for å bli kjørt med castor. Med andre ord: Kjøp fuel med minimum 15% olje hvorav minst halvparten er castor. Unngå de rent syntetiske til en så gammel motor. Så kan du gjerne ha 10 - 15% nitro i. Det blir mere en sak for dine egne ønsker og lommebok.
            Lykke til!

            Sverre
            Støtter Svemoe, eldre motor er ikke laget for syntetisk olje pga motoren ble laget med andre materialer enn de nye motorene har moderne materialer laget for syntetisk olje.

            Jeg har sett eldre motor bli ruinert kort tid etter overgang fra castorolje til syntetisk olje.

            Så finnes det FAI fuel som går fint 80% metanol + 20% castorolje, Jero fuel selger fuel med rene castorolje + antall prosenter nitro som er tilgjengelig f.eks 5-10-15% etc..

            Comment

            • Trondhjem
              • Dec 2004
              • 639

              #7
              Fuel? Hva?

              Hva er det din nærmeste Hobby butikk har?
              Da er det lettere å få ny forsyning når første kanna er tom.
              Odd Arne
              OAF
              Caliber 30FT MiniTitan
              Div Fly
              Radio Hitec Aurora 9
              www.ringerikemfk.com
              http://modelsport.no/

              Comment

              • hummel
                • May 2006
                • 51

                #8
                Takker for svar, gutter.
                Neste spørsmål følger: Har en kanne med fuel som sannsynligvis er like gammelt som flyet, dvs 25 år. Er det skadelig for motoren å bruke den, eller holder den seg like fin? Synes den ser litt grumsete ut. Jeg har starta motoren og det virka som den gikk som den skulle.

                Trond

                Comment

                • hummel
                  • May 2006
                  • 51

                  #9
                  Originally posted by Trondhjem
                  Hva er det din nærmeste Hobby butikk har?
                  Da er det lettere å få ny forsyning når første kanna er tom.
                  Odd Arne
                  Hei Odd Arne

                  Nærmeste hobbybutikk som selger fuel er visstnok på Lillehammer. Hvis noen fra distriktet kan bekrefte det, hadde det vært fint. Ser for meg at det er ganske dyrt å få sendt sånt i posten, hvis det i heletatt går?

                  Trond

                  Comment

                  • Trondhjem
                    • Dec 2004
                    • 639

                    #10
                    Nærmeste Hobby butikk?

                    Lillehammer
                    IMPX

                    Tlf: 61 26 55 15
                    Lilletorget 1, 2615 Lillehammer

                    Er nærmeste forhandler av Jero fuel.
                    I hvertfall etter Hobbyco sin forhandler liste.

                    Odd Arne
                    OAF
                    Caliber 30FT MiniTitan
                    Div Fly
                    Radio Hitec Aurora 9
                    www.ringerikemfk.com
                    http://modelsport.no/

                    Comment

                    • hummel
                      • May 2006
                      • 51

                      #11
                      Da ligger det an til en Lillehammertur med det første. Noen som vet noe om gammel fuel?

                      Trond

                      Comment

                      • Motorboy
                        • Nov 2003
                        • 1566

                        #12
                        Originally posted by hummel
                        Da ligger det an til en Lillehammertur med det første. Noen som vet noe om gammel fuel?

                        Trond
                        Hvis fuelen fungerer bra og motoren er lett startet og trottler fint, og det kommer nok oljedråper ut av potta, da kan du bruke fuelen opp. Fuel i tett kanne holder årevis så lenge fuktigheten ikke blir trukket inn i fuelen.

                        Comment

                        • hummel
                          • May 2006
                          • 51

                          #13
                          Ok, takk for alle svar. Det kommer sikkert flere spørmål etterhvert.

                          Trond

                          Comment

                          • Vingemutteren
                            • Jul 2002
                            • 2421

                            #14
                            Originally posted by Motorboy
                            Hvis fuelen fungerer bra og motoren er lett startet og trottler fint, og det kommer nok oljedråper ut av potta, da kan du bruke fuelen opp. Fuel i tett kanne holder årevis så lenge fuktigheten ikke blir trukket inn i fuelen.
                            Og så sant ikke oljen har skilt seg (castor olje). Med andre ord lys ned i kanna og sjekk at der ikke ligger ett tjukt belegg i bunn av kanna med fuel. Ny fuel koster ikke allverden.
                            Gert Hildrestrand.
                            Limets Venner.
                            Valdres Flyklubb Modell

                            Famous last words? Hey watch this!

                            Comment

                            • andre78
                              • Nov 2005
                              • 163

                              #15
                              Er ikke 15prs nitro allt for mye på en supertigre , pga høy komp ? Trodde disse motorene trivdes best på 0-5nitro med mindre man skimser toppen ?
                              Mvh Andre`søhagen

                              Comment

                              Working...