Unconfigured Ad

Collapse

mottakere

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • hummel
    • May 2006
    • 51

mottakere

Hei.

På`n igjen med nye spørsmål. Jeg har en haug med gamle Sanwaservoer liggende. Hvis jeg kjøper en ny Sanwamottaker vil kontaktene på mine gamle servoer passe? Og hvordan vil en eventuell Sanwamottaker jobbe sammen med en Hitech optic sender? Eller skal jeg kjøpe en Hitech mottaker og skifte kontaker(hvis de ikke passer overens?) Tips mottas med takk.

mvh Trond
  • _wizard_
    • Nov 2005
    • 224

Mottagere

Det er helt uproblematisk å benytte sanwa servier poå nye mottagere. Men du må bytte om + og -. Sanwa kjører motsatt av for eksempel Hitec på + og -

Baard
    Med vennlig hilsen
    Baard Lindberg
    Condor Modellflyklubb/Tønsberg Modellflyklubb

"I have no special talents, I am only passionately curious" - Albert Einstein

Comment

• tyor
      • Mar 2005
      • 9757

det nye sanwa utstyret har samme plugger som hitec og de andre. så for å bruke de gamle servoene må du bytte om på ledningene. å bruke en sanwa mottaker på hitec sender er ikke noe problem, men hvis du kjøper hitec mottaker kan du jo bruke pcm ( er vel det på optic6)
      Tom Nohr
      Tennisveien 9
      2450 Rena

Frsky taranis 9+
      Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
      Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
      + diverse små ting

Comment

• hummel
        • May 2006
        • 51

pcm? servoreversering?

Comment

• tyor
          • Mar 2005
          • 9757

pcm = pulse code modulation. som er en måte å kode signalet på for at det ikke så lett blir forstyrrelser. ppm er vanlig. optic6 har pcm men for at det skal fungere så må du ha en hitec mottaker som også har pcm. Når det gjelder servoene så hvis det er gamle sanwa så er pluss(rød ledning) på ene siden minus(svart ledning) i midten og gul eller hvit ledning på andre siden(signalet) på nyere sanwa og de andre merkene så er rød ledning(pluss) i midten. så kanskje du må bytte om pluss og minus som Baard skrev.
          Tom Nohr
          Tennisveien 9
          2450 Rena

Frsky taranis 9+
          + diverse små ting

Comment

• hummel
            • May 2006
            • 51

Har kikka på servoene og alle tre ledninger er sorte, den ene har en grå stripe.

Comment

• netroh
              • Oct 2005
              • 273

Hei

Kan denne hjelpe?
              Last edited by netroh; 11-06-07, 16:56.

Comment

• pleym
                • Dec 2001
                • 909

Må nok rette deg litt der tyor

GAMLE sanwa servoer har rød/brun + ute på denene siden, og de to andre er sorte. Mener det stemmer med det bildet Cato la inn, men om ønskelig kan jeg dobbeltsjekke senere. Har en hel "brøte" med gamle sanwa servoer som er loddet om til futaba kontakt, etter at jeg hadde sanwa radio en gang i forrige århundre
                Det var to ledninger som skulle byttes om husker jeg....

Comment

• tyor
                  • Mar 2005
                  • 9757

ja jeg bommet på fargene. desverre. men det er vel slik at minus er i midten og pluss på ene siden på de gamls sanwa/airtronics også skal da pluss og minus bytte plass.
                  Tom Nohr
                  Tennisveien 9
                  2450 Rena

Frsky taranis 9+
                  + diverse små ting

Comment

• hummel
                    • May 2006
                    • 51

Takk og pris, gutter. Tipper dere er glade for at jeg holder dere i sving. Tror jeg skal fikse det nå. Har de kontaktene jeg må ha noe navn/nr?
                    Nå skal jeg nedi hulen å kjøre inn en Magnum-motor. Eeeee-syntes jeg så noen glise?

mvh Trond

Comment

• pleym
                      • Dec 2001
                      • 909

Joda, fant noe gammelt rakkel innerst i boden

ganske riktig Tyor, plussen ute på ene siden (med farge) skal byttes om med den i midten. (-)

Er vel noe sånt du trenger, men litt avhengig av hva slags mottager du har/skal kjøpe (futaba har sin egen pluggtype):

(jeg er ikke betalt av elefun, det var bare første nettbutikk jeg kom på )
                      Last edited by pleym; 29-05-06, 18:20.

Comment

• hummel
                        • May 2006
                        • 51

Kult.

Jeg er heller ikke betalt av elefun, i det siste har jeg stort sett betalt til elefun. Rask service, men det er en annen tråd.

Trond

Comment

• _wizard_
                          • Nov 2005
                          • 224

Mottagere

Hvis du ikke skal skjøte servokabelen, så kan du enkelt pirke opp låsen i servopluggen på den gamle Sanwa servoen med et skalpell blad og bytte om pluss og minus. Det er det eneste som skal til for å få de til å fungere på nyere motagere.

Skal du benytte "nye" servoer på en gammel sanwa mottager må du bytte om på servoene for at de skal passe mottageren.

Pass på å hold tunga rett i munnen med hvilke servoer og mottagere som hører sammen. Jeg har brent noen potmeter ved å mikse og glemme. Dobbeltsjekk hvis du flytter utstyr fra et fly til et annet

Lykke til videre!
                          Med vennlig hilsen
                          Baard Lindberg
                          Condor Modellflyklubb/Tønsberg Modellflyklubb

"I have no special talents, I am only passionately curious" - Albert Einstein

Comment

• Vingemutteren
                            • Jul 2002
                            • 2421

OBS, om du har orginale gamle sanwa skjøte ledninger med kontakter på, så ikke bruk disse mot moderne utstyr, dette fordi pinnene i hannen er tykkere enn på alt annet utstyr. Av samme grunn er det viktigt å sjekke at der ikke blir vakkel kontakt på servo pluggene når en setter de inn i mottakeren. Der finnes orginale sanwa/airtronics gammel til ny plugger som er greie å bruke om man har tilgang på slikt. Jeg fant tidligt ut at det var bedre å ofre noen billige korte skjøtekabler (med plugger på), som jeg snudde polariteten på for å bruke på sanwa servoene (jeg bruker servoene på gammel sanwa mottaker også, så det må være klar til alt).
                            Gert Hildrestrand.
                            Limets Venner.
                            Valdres Flyklubb Modell

Famous last words? Hey watch this!

Comment

Working...