Har blitt litt eldre og tregere i refleksene.
Noen trenger rulator for å gå , onger bruker gjerne støttehjul for å lære å sykle.
Jeg trenger støttehjul for å fly.
Har prøvd i et par år å lære meg å fly. Det har kostet mange timer med liming og et totalvrak. Lærte omsider å fly med halerorene, men balanserorene medførte øyeblikkelig spinn og krasj. Mange timer med simulator gjorde meg trygg på at dette skulle gå bra i virkelig flyging. Med instruktør ble det prøvd. Han tok flyet i lufta og jeg overtok. Blåste i meste laget, men jeg trodde det
kunne gå bra. Dengang ei. I et område med litt turbulens ble det spinn igjen. To ganger gjentok det seg.
Flyet ble berget av en meget kompetent instruktør begge gangene.
STOR takk til han.
Nå følte jeg at det nesten bare var å gi opp.
Da kom et tips fra sidelinjen. "Co-pilot, sjekk det på nett."
Ganske riktig, FMA co-Pilot, kunne det være en mulighet ?
Bestilling ble gjort. Måtte til utlandet, da det ikke ble funnet forhandler her hjemme.
Ble også kjøpt inn nytt fly. Måtte ha et som var lettere å lime sammen etter krasj. Baska mye tid å lime balsa. Nå skulle tida brukes til å fly, ikke til å lime.
Multiplex Twinstar 2 med girede 400 motorer, større propell og 4000mAh LiPo for å få laaang flytid.
Endelig kom dagen da alt var bygd i sammen og testen av fly med støttehjul kunne begynne.
Flyet ble plassert på fieldboksen midt på et stort jorde og vatret opp skikkelig før kalibrering av copilot. Det så bra ut. Alt ble dobbelsjekket og avgangen var klar.
Svetten rant og knea skrangla. Hadde jo brukt mye tid og penger på dette. Hadde jeg dobbelsjekket alt?
Gikk balanserorene riktig vei ?
Måtte sjekke en gang til. Og en gang til.
Så måtte jeg bare sende flyet, hadde ikke flere unnskyldninger. Og heldigvis ikke tilskuere.
Full speed, hiv flyet og gi litt høyderor for copiloten legger jo flyet i flat flukt.
OG UNDER OVER ALLE UNDER, JEG KAN FLY MED BALANSEROR UTEN STORE PROBLEMER.
På med copilot, hiv flyet i lufta, få høyde, skru ned copilot så den såvidt er i funksjon og fly i vei.
Selvsikkerheten er blitt større etter et par timer i lufta, tør å skru copilot helt av og ta loop,
roll, immelmann, inverted osv Med litt (mye) høyde har jeg tid til å skru på copilot og berge flyet om det går helt galt.
Og oppsettet av flyet ble utrolig bra. Flyr lett i mer enn 30min før jeg må lande !!
Så nå ser jeg lysere på fremtiden som RC-pilot. Kansje jeg kan fly uten støttehjul en dag i fjern fremtid ?
Noen trenger rulator for å gå , onger bruker gjerne støttehjul for å lære å sykle.
Jeg trenger støttehjul for å fly.
Har prøvd i et par år å lære meg å fly. Det har kostet mange timer med liming og et totalvrak. Lærte omsider å fly med halerorene, men balanserorene medførte øyeblikkelig spinn og krasj. Mange timer med simulator gjorde meg trygg på at dette skulle gå bra i virkelig flyging. Med instruktør ble det prøvd. Han tok flyet i lufta og jeg overtok. Blåste i meste laget, men jeg trodde det
kunne gå bra. Dengang ei. I et område med litt turbulens ble det spinn igjen. To ganger gjentok det seg.
Flyet ble berget av en meget kompetent instruktør begge gangene.
STOR takk til han.
Nå følte jeg at det nesten bare var å gi opp.
Da kom et tips fra sidelinjen. "Co-pilot, sjekk det på nett."
Ganske riktig, FMA co-Pilot, kunne det være en mulighet ?
Bestilling ble gjort. Måtte til utlandet, da det ikke ble funnet forhandler her hjemme.
Ble også kjøpt inn nytt fly. Måtte ha et som var lettere å lime sammen etter krasj. Baska mye tid å lime balsa. Nå skulle tida brukes til å fly, ikke til å lime.
Multiplex Twinstar 2 med girede 400 motorer, større propell og 4000mAh LiPo for å få laaang flytid.
Endelig kom dagen da alt var bygd i sammen og testen av fly med støttehjul kunne begynne.
Flyet ble plassert på fieldboksen midt på et stort jorde og vatret opp skikkelig før kalibrering av copilot. Det så bra ut. Alt ble dobbelsjekket og avgangen var klar.
Svetten rant og knea skrangla. Hadde jo brukt mye tid og penger på dette. Hadde jeg dobbelsjekket alt?
Gikk balanserorene riktig vei ?
Måtte sjekke en gang til. Og en gang til.
Så måtte jeg bare sende flyet, hadde ikke flere unnskyldninger. Og heldigvis ikke tilskuere.
Full speed, hiv flyet og gi litt høyderor for copiloten legger jo flyet i flat flukt.
OG UNDER OVER ALLE UNDER, JEG KAN FLY MED BALANSEROR UTEN STORE PROBLEMER.
På med copilot, hiv flyet i lufta, få høyde, skru ned copilot så den såvidt er i funksjon og fly i vei.
Selvsikkerheten er blitt større etter et par timer i lufta, tør å skru copilot helt av og ta loop,
roll, immelmann, inverted osv Med litt (mye) høyde har jeg tid til å skru på copilot og berge flyet om det går helt galt.
Og oppsettet av flyet ble utrolig bra. Flyr lett i mer enn 30min før jeg må lande !!
Så nå ser jeg lysere på fremtiden som RC-pilot. Kansje jeg kan fly uten støttehjul en dag i fjern fremtid ?
Comment