Unconfigured Ad

Collapse

Fly med støttehjul

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sfinx
    • Mar 2006
    • 150

Fly med støttehjul

Har blitt litt eldre og tregere i refleksene.
    Noen trenger rulator for å gå , onger bruker gjerne støttehjul for å lære å sykle.
    Jeg trenger støttehjul for å fly.

Har prøvd i et par år å lære meg å fly. Det har kostet mange timer med liming og et totalvrak. Lærte omsider å fly med halerorene, men balanserorene medførte øyeblikkelig spinn og krasj. Mange timer med simulator gjorde meg trygg på at dette skulle gå bra i virkelig flyging. Med instruktør ble det prøvd. Han tok flyet i lufta og jeg overtok. Blåste i meste laget, men jeg trodde det
    kunne gå bra. Dengang ei. I et område med litt turbulens ble det spinn igjen. To ganger gjentok det seg.
    Flyet ble berget av en meget kompetent instruktør begge gangene.
    STOR takk til han.
    Nå følte jeg at det nesten bare var å gi opp.
    Da kom et tips fra sidelinjen. "Co-pilot, sjekk det på nett."
    Ganske riktig, FMA co-Pilot, kunne det være en mulighet ?
    Bestilling ble gjort. Måtte til utlandet, da det ikke ble funnet forhandler her hjemme.

Ble også kjøpt inn nytt fly. Måtte ha et som var lettere å lime sammen etter krasj. Baska mye tid å lime balsa. Nå skulle tida brukes til å fly, ikke til å lime.
    Multiplex Twinstar 2 med girede 400 motorer, større propell og 4000mAh LiPo for å få laaang flytid.
    Endelig kom dagen da alt var bygd i sammen og testen av fly med støttehjul kunne begynne.
    Flyet ble plassert på fieldboksen midt på et stort jorde og vatret opp skikkelig før kalibrering av copilot. Det så bra ut. Alt ble dobbelsjekket og avgangen var klar.
    Svetten rant og knea skrangla. Hadde jo brukt mye tid og penger på dette. Hadde jeg dobbelsjekket alt?
    Gikk balanserorene riktig vei ?
    Måtte sjekke en gang til. Og en gang til.
    Så måtte jeg bare sende flyet, hadde ikke flere unnskyldninger. Og heldigvis ikke tilskuere.
    Full speed, hiv flyet og gi litt høyderor for copiloten legger jo flyet i flat flukt.
    OG UNDER OVER ALLE UNDER, JEG KAN FLY MED BALANSEROR UTEN STORE PROBLEMER.
    På med copilot, hiv flyet i lufta, få høyde, skru ned copilot så den såvidt er i funksjon og fly i vei.
    Selvsikkerheten er blitt større etter et par timer i lufta, tør å skru copilot helt av og ta loop,
    roll, immelmann, inverted osv Med litt (mye) høyde har jeg tid til å skru på copilot og berge flyet om det går helt galt.
    Og oppsettet av flyet ble utrolig bra. Flyr lett i mer enn 30min før jeg må lande !!
    Så nå ser jeg lysere på fremtiden som RC-pilot. Kansje jeg kan fly uten støttehjul en dag i fjern fremtid ?
    Tor A. Jakobsen
    -------------------------------------------------
    If your gonna Crash.... at least make it look Good!
  • ErlendM
    • Jun 2006
    • 631

Så flott!
    Artig løsning på et problem som kunne gjort at du la "stikkene på hylla".
    Det går nok ikke lang tid før du pensjonerer støttehjulene dine nå - alt dreier seg om å venne seg til å ikke over-korrigere når ting ser ut til å gå galt. For DA går det galt!
    Lykke til videre!
    Erlend Moen
    Bygge-blog Cozy MK-IV (full-size experimental): http://cozy.ljosnes.no

Comment

• Lumbajack
      • May 2002
      • 635

...ja viss du flyr "perioder" med immelmann, loop, roll osv. så er det vel bare ett tidspørsmål.
      ...sett deg også inn i flyteori. Kunnskap om hvorfor et fly flyr og hva som skal til for at det går galt er neglisjert område innen modellflyging.
      Stå på!...dette kommer til å gå bra
      Last edited by Lumbajack; 16-06-06, 07:07.
      Mvh

Olav Lund

Comment

• sfinx
        • Mar 2006
        • 150

Originally posted by ErlendM
        Så flott!
        Artig løsning på et problem som kunne gjort at du la "stikkene på hylla".
        Det går nok ikke lang tid før du pensjonerer støttehjulene dine nå - alt dreier seg om å venne seg til å ikke over-korrigere når ting ser ut til å gå galt. For DA går det galt!
        Lykke til videre!
        Var på vei til å legge stikkene på hylla. Prøvde meg det meste av tida på egenhånd og det var nok ikke så lurt. Mistet selvtilliten etterhvert og det var nok det verste problemet. Førte til som du sier overkorrigering og tap av kontroll. Viste selv hva som skjedde, men klarte ikke å bryte mønsteret.
        Men er ikke så sikker på om jeg tar bort støttehjulene. Bytter nok over til annet fly når jeg føler meg trygg nok på Twinstar. Så får jeg se hvordan det går uten..........Twinstar tåler jo endel.
        Flyr nok ganske uryddig fremdeles, ut av roll, loop osv, men det blir bedre for hver flytur.

Co-piloten har mottaker med failsafe på alle kanaler, den er nesten immun mot annen sender på samme kanal og vil legge inn failsafe hvis forstyrelsene blir for store. Med tanke på hendelsen i Ungarn nylig så er det jo en tanke å bruke slik mottaker på litt tyngre fly ?
        (Burde kansje lagt dette på en annen tråd ?)

Ble vel heller ikke avskrekkende dyrt selv om tolla plusset på sitt. Ikke med tanke på at et fly fort koster et par tre tusinger eller mer. Men for en nybegynner som vil inn i hobbyen er det nok en litt stor investering.
        Da heller sette Co-pilot i skolefly. Vil garantert gjøre livet lettere for instruktøren !

Men Co-pilot kan ikke redde en fra alle feil, som å glømme å bytte model i minnet, balanseror som går feil vei, stalle flyet i landingsfasen, osv.
        Tor A. Jakobsen

Comment

• kaklei
          • Sep 2005
          • 458

Ganske riktig, FMA co-Pilot, kunne det være en mulighet ?
          Bestilling ble gjort. Måtte til utlandet, da det ikke ble funnet forhandler her hjemme.
          http://www.aurorra.co.uk/shop/8/index.htm
          Så "artig" ut den saken der, hadde en uforklarlig krasj med readyen her om dagen, (ja, jeg vet at 90% av krasjene er flyver's skyld) ser at saken også har mulighet til å logge flighten. Vil den også kunne logge strømtrekk, spenning osv..??
          Den har jo også mottaker, går ut fra at denne uten videre fungerer mot en ff9.
          Har du feks prøvd å legge flyet på rygg, retter den seg opp igjen uten problemer? Om dette funker burde det være obligatorisk på alle fly over en viss størrelse.
          Invendingen jeg har er at til mere dippedutter vi dytter inn dess flere feilkilder risikerer vi å lage.

Kjell Arne

Comment

• sfinx
            • Mar 2006
            • 150

Originally posted by kaklei
            Så "artig" ut den saken der, hadde en uforklarlig krasj med readyen her om dagen, (ja, jeg vet at 90% av krasjene er flyver's skyld) ser at saken også har mulighet til å logge flighten. Vil den også kunne logge strømtrekk, spenning osv..??
            Den har jo også mottaker, går ut fra at denne uten videre fungerer mot en ff9.
            Har du feks prøvd å legge flyet på rygg, retter den seg opp igjen uten problemer? Om dette funker burde det være obligatorisk på alle fly over en viss størrelse.
            Invendingen jeg har er at til mere dippedutter vi dytter inn dess flere feilkilder risikerer vi å lage.

Kjell Arne
            Co-Piloten er virkelig en artig sak, men den løser IKKE alle pilotfeil.
            Har ikke satt meg inn i hva som blir logget. Men les her på produsentens hjemmeside:http://www.fmadirect.com/
            Den retter flyet om det ligger på ryggen. Med vertikal sensor roller den ut og uten vil den loope med mulighet for krasj hvis du er for lavt.
            FS8 Co-Pilot skal fungere mot alle sendere. Også digitale servoer.
            Den takler også mixing. Flyr med to servoer på balanseror og det går greit.
            Men noe av det greieste er at den er tilnærmet imun mot andre sendere !
            Og har failsafe på alle kanaler.
            Og jeg er også tilhenger av ikke putte på for mye dippedutter.
            Feilkildene blir fler. Men denne gangen så jeg ikke noen annen utvei......
            Neste flyet den skal testes på blir nok en Ready som står og støver ned...
            Tor A. Jakobsen

Comment

• Øyvind
              • Jun 2006
              • 5

Originally posted by sfinx
              Co-Piloten er virkelig en artig sak, men den løser IKKE alle pilotfeil.
              Har ikke satt meg inn i hva som blir logget. Men les her på produsentens hjemmeside:http://www.fmadirect.com/
              Den retter flyet om det ligger på ryggen. Med vertikal sensor roller den ut og uten vil den loope med mulighet for krasj hvis du er for lavt.
              FS8 Co-Pilot skal fungere mot alle sendere. Også digitale servoer.
              Den takler også mixing. Flyr med to servoer på balanseror og det går greit.
              Men noe av det greieste er at den er tilnærmet imun mot andre sendere !
              Og har failsafe på alle kanaler.
              Og jeg er også tilhenger av ikke putte på for mye dippedutter.
              Feilkildene blir fler. Men denne gangen så jeg ikke noen annen utvei......
              Neste flyet den skal testes på blir nok en Ready som står og støver ned...
              Spørsmålet er det noe film der de viser dette om det fungerer i lufta?
              Med vennlig hilsen:

Øyvind Bøhmer
              Lillehammer Modellflyklubb

Comment

• tyor
                • Mar 2005
                • 9757

har en i klubben som bruker co pilot på en autogyro. og han sier den fungerer utrolig godt. også
                Tom Nohr
                Tennisveien 9
                2450 Rena

Frsky taranis 9+
                Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                + diverse små ting

Comment

• sfinx
                  • Mar 2006
                  • 150

Originally posted by Øyvind
                  Spørsmålet er det noe film der de viser dette om det fungerer i lufta?

Adresse til filmer:http://www.plawner.net/3/1st_plane/
                  Klikk på Videos og bla litt ned på siden. Ligger tre filmer der. Også co-pilot i helikopter.
                  Masse andre fine RC-filmer også.
                  Last edited by sfinx; 19-06-06, 13:04.
                  Tor A. Jakobsen

Comment

• andersh
                    • Apr 2003
                    • 1734

Jeg har også sett litt på denne Copilot. Den skal jo justere seg inn etter horisonten? Hvordan ville det virket feks. her i Bergen hvor horisonten er ALT annet enn beint ut til siden? Her har vi gjerne fjell på 2 av sidene, og flatt hav på de andre...
                    Anders Hauge

www.hang.no - Norges nye HANG-side!

www.JetsOfBergen.no
                    rc.andersh.com

Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
                    Byggeblog FPV SailCam Easyglider
                    Byggeblog for Eurosporten
                    Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

Comment

• tyor
                      • Mar 2005
                      • 9757

vi har det jo ikke akkuratt flatt her i trøndelag heller. og den fungerer utmerket her. har skjønt som det er forskjellen på tempratur oppe og nede den registrerer. eneste er hvis det er overskyet og litt nedbør da fungerer den hvist ikke så bra.
                      Tom Nohr
                      Tennisveien 9
                      2450 Rena

Frsky taranis 9+
                      Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                      Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                      + diverse små ting

Comment

• sfinx
                        • Mar 2006
                        • 150

Originally posted by andersh
                        Jeg har også sett litt på denne Copilot. Den skal jo justere seg inn etter horisonten? Hvordan ville det virket feks. her i Bergen hvor horisonten er ALT annet enn beint ut til siden? Her har vi gjerne fjell på 2 av sidene, og flatt hav på de andre...
                        Er alt annet enn flatt her. Sjekk profilen min hvor jeg bor.
                        Men en kamerat som har testet i helikopter(han som tipset meg) har prøvd i en trang dal der vi flyr endel. Og han fikk problemer, det ville fly skeivt.Og det er lite problem jeg har lest om andre steder.
                        Flyr endel et sted der det er en høydeforskjell på ca 200m på en avstand på 400m ene siden og det er ikke noe problem.
                        Men på Stend og flyplassen på Os vil det ikke være noe problem. Bare pass på å kalibrere 30-40m
                        unna trær, hus osv. Tror ikke du vil ha store problemer andre steder rundt Bergen heller.
                        Skal til Bergensområde i helga og tar med flyet. Men der jeg skal er det bare hav og mye vind !
                        Så da er det været som bestemmer om det blir flyging.
                        Så demovideon din, Anders. Har hus i Øygarden. Kjente meg lett igjen. Tror du vil ha stor nytte av copilot på det helikopteret.
                        Du får jo failsafe på kjøpet, hvis du ikke har allerede.
                        Står i manualen at tåke og gråvær kan bli et problem. Men når du kalibrerer får du beskjed om hvor bra den vil virke på en skala fra en til ti. Ikke bruk den på 1.
                        Er infrarøde sensorer som styrer det hele. Måler temperaturforskjell mellom himmel og jord.
                        Himmelen er kald selv om det er varmt i været.
                        Hadde en lite baktanke med å kjøpe Co-Pilot. Vil lage meg en foto/filmplattform når jeg tør ta av støttehjula...... Blir brukt av flere for å stabilisere og få roligere film. Har sett på denne http://home.online.no/~la9ex/ og hans filmer er jo bra. Flyet er forresten kjøpt av en kamerat her i bygda.(Solgt pga sykdom) Og han fortsetter å forbedre det.
                        Er på utkikk etter et sakteflygende fly som kan bære 1/2kg kamerautstyr og kan landes på grass og grus. Ikke MovieStar.
                        Noen som har forslag ?
                        Last edited by sfinx; 20-06-06, 18:41.
                        Tor A. Jakobsen

Comment

• william123
                          • May 2005
                          • 2330

multiplex cargo kan ta last på 500 gram. har lasteluke som styres med servo. da burde det ikke bli noe problem med kamerautstyr

William Jul Ringkjøb
                          Bodø MFK

If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

Comment

• sfinx
                            • Mar 2006
                            • 150

Originally posted by william123
                            multiplex cargo kan ta last på 500 gram. har lasteluke som styres med servo. da burde det ikke bli noe problem med kamerautstyr

http://www.mpx.speedkom.net/hp/
                            Er et alternativ som har blitt vurdert og er aktuelt. Gir mange muligheter for kameraplassering. Men har hjul. Hvor røffe landinger klarer det ?
                            Bruker gear og propeller beregnet for Cargo på Twinstar 2. Med 4 gearede 400 motorer og 3s LiPo skulle det bli masse krefter i Cargoen også. Og brukbar flytid.
                            Last edited by sfinx; 20-06-06, 16:50.
                            Tor A. Jakobsen

Comment

• william123
                              • May 2005
                              • 2330

snakk med jørgen123 her på forumet. han har en slik cargo
                              William Jul Ringkjøb
                              Bodø MFK

If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

Comment

Working...