Unconfigured Ad

Collapse

Jomfrutur

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • GregerE
    • Jun 2006
    • 6

Jomfrutur

Ja, nå har jeg vært å flydd for første gang. Heldigvis oppdaget jeg at jeg kunne fjerne en jumper i motakeren,
    sånn at jeg fikk throttle på venstrestikka og side- og høyde-ror på høyre. Da ble det mulig å sende den avgårde på
    egenhånd, og styringen ble som på flightsimm-stikka mi. Det var altfor mye vind, så jeg ventet til kvelden, da det
    ofte løyer litt. Det løyet ikke nok, men tålmodigheten var utslitt.
    Området var vel litt trangt, men det å slippe stort publikum den første gangen, var høyt prioritert. Jeg mener, jeg var
    så nervøs, så knea holdt bare så vidt. Da jeg hadde sjekka alt for n'te gang, trakk jeg pusten dypt, og sendte den
    av gårde opp mot vinden. Den danset bortover på vinden og inn i en litt for krapp høyre. Høyden forsvant, og den traff
    gresset med stor fart. Vel, det var da noen sekunder. Jeg var sikker på at flyet var så skadet, at det var over. Men, nei.
    Det eneste som skjedde var at den ene vingestrikken røyk! En av de andre hadde gravd seg en cm. inn i vingen.
    Det var det eneste. Helt utrolig. Så jeg skar til no' tape, og limte på forran på vingen, der hvor strikkene var. Da grov
    den seg ikke inn, og jeg fikk justert vingen rett igjen.
    På'n igjen. Denne gangen fikk jeg justert for høyden, og den tok en ganske så pen høyresving. Da den så kom mot meg,
    streika koblingen mellom bevisthet og kunnskap, og hva som skjedde, vet jeg ikke. Den spant rett i bakken en gang
    til. Ingen ting var skadet nå heller, bare litt justering av vingen, så var den grei. Jeg tok meg no'n minutters pause, for å
    resette bevistheten. Puste, tenke, slappe av, ta det med ro, ikke panikk.....
    Opp igjen, rett bort, lett til høyre, så imot, slapp av, omvendt...så høyre igjen, pass på høyden, og der legger'n ut på
    andre leg. Jihaaa! En hel runde med kontroll! Nok en høyre, litt lenger for å prøve å ta den ned på diagonalen. Jeg fikk
    den ned, men altfor langt bort, så den rakk akkurat bakken før gjerde stoppet den. Heldigvis ble chrashen dempet av
    kraftig brennesle , så alt var i orden. Vel, jeg hadde faktisk landet på hjula, om enn noe ureglementert.
    Det jeg merker, er at simmingen er en uovertruffen erfaring å ha med seg på jomfruturen. Bare hjernen slutter å koke,
    så veit du hva du må/skal gjøre. Nå hadde jeg så smått begynt å puste igjen, og hadde flere små turer, tilogmed et par
    åttetall, et treff i treet, men også en akseptabel landing. Tilslutt var batteriet slitent, og orka ikke mer. Jeg har bestilt fler,
    for basillen har bitt seg fast allerede. Dette var helt utrolig morsomt. Siden jeg ikke er no' særlig til mekaniker,
    må jeg si at dette flyet (Kyosho Piper Cub readyset) var midt i blinken. Lett å montere de få tingen som skulle monteres
    (hjul og baterilokk), og en helt utrolig evne til ikke å bli ødelagt av harde treff i bakken. Nå gleder jeg meg til flere batterier
    kommer, og vinden forsvinner. Jeg har allerede funnet en mye større, bedre plass, hvor jeg skal fly neste gang.

Nyfrelst sjel
    Greger Engstrøm.
    Greger Engstrøm
    www.gregere.com
  • walker76
    • Nov 2005
    • 472

Velkommen
    Dette er ei interesse/hobby som ikkje slipper taket så lett
    Mvh:
    Johnny.Ystanes. Ullensvang Herad
    www.folgefonnrc.ning.com

MA X-Cell Fury Extreme 90
    Raptor 90 3D
    Raptor 50 Titan SE
    T-Rex500GF
    T-Rex450SE V1
    JR Pcm9XII m/2.4Ghz modul

Comment

• walkera 36#
      • Apr 2006
      • 429

har du bilder?

Comment

• dagauss
        • Dec 2005
        • 121

Gratulerer med vellykket første-tur!

Jeg begynte også med det flyet, og gjorde de samme observasjoner som deg: Det tåler mye til å være så tilsynelatende spinkelt! Etter en forferdelig styrt fra 25 meter rett på nesa, måtte jeg bare bytte propell og propell-aksling.

Har også brukt det som kameraplattform, masse eksempler her (stikkord: "onboard"): heltpropell.com (Du må nok skrolle et stykke ned på lista for cub-filmer.
        heltpropell.com
        Trondheim MFK

Comment

• GregerE
          • Jun 2006
          • 6

Desverre har jeg ikke bilder fra turen. Kamera var med, men hjernen var opptatt med andre ting. Det må vel noen flydager til for å få den nødvendige roen, sånn at jeg kan tenke på andre ting. Blir nok strukturert etter hvert.
          Greger Engstrøm
          www.gregere.com

Comment

• offpist
            • Mar 2005
            • 138

Et lite tips er å få få god høyde på flyet før du startet å svinge.
            Så når du tar av, bare konsentrer deg på å fly en rett linje svakt oppover til du har grei høyde, såå kan du svinge og styre på...
            Dermed har du god tid til å rette opp om du skulle ta feil av høyre/venstre når flyet kommer mot deg for eksempel.
            Pluss at du får roet nervene litt også etter start..
            Dette hjalp meg veldig husker jeg da jeg startet å fly..
            Båt:
            Hydro m/CMB 90
            Twister m/mathe35ccm
            Jet:
            Skymaster F-18
            Rookie II
            Fly:
            ZEN 120og50
            Radio:
            Futaba3PK
            GraupnerMX22

Comment