Hei. Lurte på om det er noen som har erfaringer med akrobat flyging med ready on floats. tenker på loop rull osv. har ett sådan fly med magnum 46 xls. kompisen min har likt fly med os 46 la, og klarer ikkje loop med det. er dette flyet for tungt til sånne ting.
Unconfigured Ad
Collapse
ready on floats og akro.
Collapse
X
-
Originally posted by pettnHei. Lurte på om det er noen som har erfaringer med akrobat flyging med ready on floats. tenker på loop rull osv. har ett sådan fly med magnum 46 xls. kompisen min har likt fly med os 46 la, og klarer ikkje loop med det. er dette flyet for tungt til sånne ting.
Roll skulle jo gå greit men skal man ta loop må man ta litt fart .Falcon
-------------------------------------------
Morten Rolfsen
Kristiansund
Jeg kræsjer aldri ... Jeg har bare veldig harde landinger .
------------------------------------------- -
Jeg har en ready on floats med en 46 la, og jeg klarer fint å ta både loop og roll. Dobbel loop også
Men jeg har ikke forsterket vingen, så flyet mitt lever litt farlig..I don't think there's a punchline scheduled, is there?Comment
-
snakket med en med ready og floats på sjøfly stevnet i vår. og han hadde en os46 og problemer med å loope. er vel kanskje litt propell avhengigComment
-
Jeg loopet da min arc cessna med en .45 rossi uten store problemer, trengte ikke å gjøre annet en å gi på og dra den rundt i ikke alt for store looper... Er virkelig os'n så mye slappere? Sett på en større propell med mindre vridning, kanskje det fungerer bedre da...Espen Melby
:D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:DComment
-
Jeg har en magnum .46 i min ready on floats, klarer vel å ta en noenlunde loop om jeg jukser litt, legger den litt nedover for å få litt ekstra fart, slik at jeg holder farten noenlude på toppen av loopen. Flyet har en tendens til å være vanskelig å korrigere på toppen av loopen, dette kommer vel av den lave farten flyet har.
Jeg har liggende en 70 FL 4t, vurderer å prøve den i readyen. Er litt usikker på hva som vil bli forskjellen i forhold til magnum .46. Os'en har 1,1hk mot 1,8 i magnumen. Noen synspunkter?
Kjell ArneComment
-
Hestekrefter er uvesentlig, 4-taktere har større dreimoment. Bytt til den 70 4-takteren din du hvis det går greit med litt ekstra vekt i snuta,Espen Melby
:D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:DComment
-
Hvorhvidt man kan bedrive kunstflyving avhenger vel mer av den som holder i spakene enn motor og modell? Seilfly både roller og looper, og gjør det meste de også. Når det er sagt, så blir det vel anbefalt å bruke .52 motor på denne modellen med flottører, hvis det er snakk om vanlige totaktere. Dette har vel ikke så mye med hvorvidt den roller eller looper, men mer med at det er greitt å ha litt ekstra motor på et sjøfly. Slik er det i virkligheten også (fullsize).
Å sammenligne en Rossi med andre standardmotorer er vel litt urettferdig. det blir vel mer som å sammenligne en løpshest med en dølagampAt Rossi .45 er mer enn nok i en Cessna, som er mye større, (går ut fra at du snakker om samme fabrikat) forundrer meg ikke. En Rossi .40 (som jeg har) viser seg å ha mer futt enn de fleste andre .60 motorer!
Å putte en .70 firtakter i en Ready går sikkert utmerket det, såfremt det er av den nye lette typen. De gamle tunge (ulike typer .65 og .70 ASP, SC, OS, Magnum) blir både for store og tunge i en .40 size modell. De ligger gjerne på borti 700 gram med potte, mens de nye knapt veier mer enn 400 gram. Nesten 300 gram ekstra i nesa på en slik modell gjør ikke kunstflyegenskapene bedre. Men uansett, god flysommer
olleComment
-
Å sammenligne en Rossi med andre standardmotorer er vel litt urettferdig. det blir vel mer som å sammenligne en løpshest med en dølagamp At Rossi .45 er mer enn nok i en Cessna, som er mye større, (går ut fra at du snakker om samme fabrikat) forundrer meg ikke.Espen Melby
-
Nyttigt å vite.
Jeg flyr min ARC Ready med en Magnum 61 4T. Krefter er der nok av med en APC 13X6 propell. Men jeg skal innrømme at en loop bør planlegges med flotørene montert, da den ikke flyr like fort med 4takteren som med en 52 2T.
Det den derimot gjør, er å ta av raskere, lande finere, da den har bedre tomgang enn de fleste 2Taktere (lett å justere litt opp og ned på gassen på tomgang), samt at en kan komme inn for landing og bremse med motoren.
Den OS 4T motoren er vel av de nye lette utgavene (billig versjonen?), og er sikkert en nytelse å bruke og justere. Smekk den inn i nesen og sett på en APC 13X6, og balanser opp igjen flyet, og kos deg.
P.s.
Det er dårlig plass for forgasseren på 4Taktere i ARC modellene (kort motorbukk), så en må som regel slipe bort endel av plastikken på motorbukken der forgasseren tar i ( en kan slipe bort ganske mye uten å få problemer).
P.s.2
For den som lurer, så har jeg snudd forgasseren på min 61 4T. Slik at dysenålen kom opp av flyet (det var ikke så greit å rote under flyet rundt en varm eksospotte for å finne dysenåla). På de fleste 4T motorer går dette greit. Forresten så husker jeg ikke hvilken vei den sto opprinnlig, men med meg har den stått begge veier.
P.s.3
For den som undrer, så er det ekstra hullene etter en prøve med en OS FP40, det gikk ikke så bra. Var bare så vidt båten bar, men den motoren er betydlig svakere enn en OS 46LA.Gert Hildrestrand.
Limets Venner.
Valdres Flyklubb Modell
Famous last words? Hey watch this!Comment
-
Blir mere og mere fristet til å prøve min os motor, det er en fs70, ikke fl70 som jeg skrev tidligere i tråden. Vet ikke om det er forskjell på de to..
Har ikke sjekket vektforskjellen, men tror den blir på litt over 200 gram.
En annen ting er motorfestet, tror os'en må ha bredere feste enn det som følger readyen, men det går vel an å fikse det på et vis..
Får vel gå løs med skalpellen å spikke plastikk!!
Kjell ArneComment
-
Om motoren kan brukes, så skal det ikke vere nødvendigt med å skjere i vangene på bukken (de bøyer seg litt ut). FS II er ca 70g tyngre enn FL, men har vel omtrent samme yrelse. Er dette en eldre OS 4T, så kan det vere at den ikke kan brukes (altså gammel 70 størrelse, som tilsvarer dagens 90 4T motorer). For å si det enkelt, kan den ikke presses inn mellom vangene på motorbukken, så bør den ikke monteres. Nye 70 motorer har omtrent samme størrelse mellom vangene som de gamle 52 4T motorene, og disse går som sagt å presse på plass (slik som min Magnum 61 4T for ikke å nevne YS sin spreke 63 4T).Gert Hildrestrand.
Limets Venner.
Valdres Flyklubb Modell
Famous last words? Hey watch this!Comment
-
OS70 motoren jeg har liggende sitter på en mustag red dago, har ikke noen papirer på dennne, er en naboen skal selge.
Hvordan finner jeg ut hvilken versjon dette er, evt. hvor gammel den er?? Motoren er ubrukt, så om jeg finner noen passende modell å bruke den i, kjøper jeg den. Sporet vel litt av det orginale temaet
Kjell ArneComment
Forum Bottome ADS
Collapse
Comment