Unconfigured Ad

Collapse

MiniMag som ikke vil fly, hva er galt??

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Nexus
    • Dec 2005
    • 4

MiniMag som ikke vil fly, hva er galt??

Hei!

Jeg er en nybegynner i dette gamet og trenger litt hjelp for feilsøking her.
    Kjøpte en Multiplex MiniMag Ready for Radio (ink seroer, fartsregulator og motor) fra elefun som jeg utstyrte med en 2 cellers lipopakke på 2000mha fra smallsize. Satte alt sammen, utstyret virket med min Hitec radio og jeg tok så turen ned på den lokale flyplassen min (en fotballbane). Syntes det var lite blåst bak propellen, men hva vet vel en nybegynner. Flyet ble kastet bortover, men klarte ikke å holde høyden og falt/landet på bakken. Det er for lite sprut, noe er galt.

Propellen er 5.0 x 4.0" / 12.7 x 10.2 , men er nå rart om ikke denne skulle duge da den kom med flyet?
    Tror egentlig at problemet ligger i regulatoren ved at denne ikke får motoren til å komme opp i høyt nok turtall, men kan dette være problemet?? Og hvis dette er tilfellet, hva er det som skaper denne feilen? Regulatoren er en Multicont X-16.

Noen teorier og forslag?

På forhånd takk
  • EL-Corazon
    • Mar 2006
    • 179

hei.
    uten og kjenne modellen,vil jeg anta den er bereknet på nikkel eller metallhydrid batterier.anntakelig 8celler som gir 9.6 volt.mens 2 celler lipo gir ca 7.5 i gjennomsnitt = mindre kraft til motoren
    det letteste blir og bruke større propell for og få opp efekten på motoren dette blir det billigste du kan prøve.
    med hilsen Arvid

Comment

• Nitro
      • Sep 2003
      • 376

Er proppellen på rett vei?
      Tekst/tall skal vanligvis være fremover.

Comment

• william123
        • May 2005
        • 2330

hvis det er den standard hvite gunter propellen så blir nok den litt for liten på 2S lipo.
        skriften skal peke bakover på denne.
        kjøp deg en større propell. tror 6x4 eller 7x4 blir bra.
        du blir i hvertfall å få lang flytid med det batteriet
        William Jul Ringkjøb
        Bodø MFK

If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

Comment

• jørgen123
          • Jul 2005
          • 706

regulatoren takler 2S li-po, hvis det er den som følger med easy glider electric RR, men den takler ikke 3S. tror du skulle hatt gear til motoren din
          Jørgen Wake Stensen
          Bodø MFK
          Man blir aldri bedre uten utfordringer og trening!

Comment

• bth
            • Dec 2003
            • 1638

Hadde et tilsvarende problem med en regulator til Pico Stik.
            Regulatoren var programmert fra fabrikken for å dekke et annet utslagsområde enn det som stikka på radioen hadde.

1.Prøv å sette trimmen i midten, gi full gass, og så se så om turtallet på propellen øker dersom du fører trimmen på gassen til max.

2. Dersom du har trimmen i midten, hvor mange hakk må du skyve trottlestikka fremover før propellen begynner å snurre ?

Så litt på siden til Multiplex, og det ser ut til at denne ikke justerer seg selv.

Dersom du ikke kan regulere radioen, ser det ut til at du må ha en regulator som programmerer seg etter stikkeområdet på radiosenderen. SJ propo er billig og fungerer helt greit på mine gamle radioer.
            Last edited by bth; 22-06-06, 17:03.
            Bfight 210
            De Havilland DH 5 skala 1/5 med SC 91
            De Havilland DH 2 skala 1/5,3
            Phoenix RC Club

Comment

• esmel
              • Dec 2004
              • 2830

Hvis du ikke har gjort det forsøk å justere endepunktet på throttelkanalen din (hvis du har mulighet til det på din radio, hva slags radio er det snakk om forresten?). På min eclipse er den satt til 100% originalt men den kan justeres til 125%. Forsøk å kun justere endepunktet på maks turtall (venstre stikke helt frem). Spør hvis det er noe av det du ikke forstår
              Espen Melby

:D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

Comment

Working...