Unconfigured Ad

Collapse

Helt nybegynner - hvordan komme igang?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • andersh
    • Apr 2003
    • 1734

Heisann Rolfaa!

Dersom dere aldri har flydd modellfly tidligere, ville jeg kanskje tatt det litt mer forsiktig enn å kaste seg på en 5000,- radio og begynne å bygge fra scratch med en gang. Jeg har sett nok tilfeller av nybegynnere som bygger og kjøper med stooor iver, men blir satt helt tilbake til null av å se modellen de har brukt så mange timer på, gå i grusen på 15 sekunder. Slik begynte jeg for rundt 15 år siden, og jeg unner ingen det samme...

Selv om jeg rent prinsippielt er litt motstander av disse billig-pakkene, ser jeg gang på gang at det er nettop de som får folk i gang. Stikk på modellsjappa og se etter en slik pakke med elektromodell, radio og alt du trenger for 999,-. De fleste har de. Kjøp en modell med høyde/side/balanseror og throttle (gass). Mange av disse rimelige stettene kommer også med PC interface OG simulator som lærer deg å fly akkurat denne modellen.

Da slår du en hel bøtte med fluer i ett smekk og jeg tror det er den aller beste inngangsbilletten til å lære å fly med minimal kostnad og tidsforbruk.

Jeg tenker feks. på noe slikt som dette:

Har dere litt mere penger å bruke på det kan dere feks kjøpe en Estarter pakke som dette:

Da får dere også en Laser 4 radio og 5 kanals mottaker. Dette er standard utstyr som fint kan brukes i andre mer avanserte modeller senere. Forhandlerene har også vinger, propeller og andre deler til disse modellene, og det koster lite eller ingenting. Vinge til den første cessnaen koster 179,- og helt ny flykropp koster 169,-. Her er det bare å fly, og bytte ut litt deler om de skulle bli "utslitt"..

Men ta gjerne en titt i den lokale butikken. De har gjerne en slik hvor simulator og kabel til PC også er med i pakken.

Jeg støtter de som skriver at det kanskje ikke er det beste å begynne med seilfly. Det er ofte verre å komme i gang med det, enn med en enkel lettflydd modell. En slik ferdigbygget modell som jeg snakker om her vil nok også være vesentlig lettere, og mer lettflydd enn noe dere kan bygge selv.

Sist men ikke minst, dersom dere har en klubb i nærheten så meld deg inn og ta kontakt med de for å få litt start-hjelp. Da tar en erfaren flyger opp modellen første gangen og ser at den er noenlunde trimmet og på stell før dere tar over. Dette vil også spare dere for litt frutrasjon til å begynne med.

Ellers vil jeg ønsker dere velkommen til den aller mest spennende hobbyen som finnes! Og lykke til!
    Anders Hauge

www.hang.no - Norges nye HANG-side!

www.JetsOfBergen.no
    rc.andersh.com

Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
    Byggeblog FPV SailCam Easyglider
    Byggeblog for Eurosporten
    Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

Comment

• purple
      • Nov 2004
      • 298

jeg startet med et fly som heter WingDragon, den finnes i 2 utgaver en 3 kanalers (motor,høyde- og sideror) og Sportster 4 kanalers. Har ikke prøvd Sportstern men 3 kanalern flyr veldig greit. Kommer man i problemer er det bare å slippe slikka og flyet retter seg selv opp (som de fleste høyvingede trainerne). www.elefun.no har disse. Fant også 3 kanaleren på komplett: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=320063

et annet tips, kjøp flere batteri, dette er så gøy at det må en 3-4 batteri før en er fornøyd for dagen
      Cheers,
      Tore, Alta

Comment

• ojsann
        • Feb 2006
        • 20

Hei!

Jeg er veldig fornøyd med min E-starter. Bare styr unna radiomottagere og servoer fra GWS, så blir det nok bra. E-starter'n er lett å reparere, og har også balanseror, noe som gjør flyet lettere å manøvrere. Ikke minst er flyet billig, (450-?), noe som gjør et totalhavari overkommelig. Jeg for min del kommer til å styre unna pene skalamodeller en stund til...

Tidligere hadde jeg en elektroseiler med bare sideror og høyderor (fordi jeg trodde dette var enklere). Denne ble det aldri til at jeg brukte noe særlig, fordi når et vindpust la modellen over på sida var det lite annet å gjøre enn å se på og grue seg til nedslaget. Ikke noe moro. Det finnes sikkert fly med bare sideror som er bedre enn flyet jeg har, men jeg for mindel foretrekker å ha balanaseror, selv som nybegynner.

Imidlertid har jeg flydd masse på simulator med Aerofly Pro Deluxe i vinter, dette ga meg bra nok stikketrening til at E-starteren med god margin overlevde jomfruturen.

Uansett, lykke til!
        ----------------
        Twister CP 2
        GWS E-starter x 2
        GWS Tiger Moth
        GWS Formosa
        Kyosho Soarus
        FreeAir Blade
        RadicalRC Microstick
        Esky Robins
        Minium
        Wilga (under bygging)

Comment

• Lostfields
          • Oct 2004
          • 98

Hva med en Spektrum DX6, som er ganske så solid uten glitch og som har modellminne på 10 stk. Spektrum er egentlig en modifisert JR sender.

Jeg er ganske så fornøyd med min, bruker den i fly og helikopter - og kostet meg kun kr 2200
          Last edited by Lostfields; 28-07-06, 12:10.

Comment

• RolfAA
            • Jun 2006
            • 11

Så langt har jeg kommet:

Jeg takker hjerteligst for alle svar, og skal lese grundig igjennom dem en gang til. Med god hjelp fra en erfaren modellflyger kom jeg frem til følgedne startpakke som jeg bestilte fra el-fly.dk:

Jeg ønsker et tilbud basert på Deres Easystar Startsett 2, men med visse endringer:

Startsæt 2, minus lader og batteri

Plus:

1 STK. lader X-Peak3/20A combo tilbud 965.-

Vennligst bekreft at regulator Slim 20be har cutoff for 2s LiPo, eller foreslå en annen regulator som passer for 2s LiPo

Videre ønskes:

2 stk kontakter for batterier til flyet.

1 STK. Hitec USB kabel for FMS 225.-

Superlim og akselerator evt. annet lim for montering av byggesett

Eventuelt andre deler nødvendig for montering.

I tillegg bestilt jeg to stk. LiPo batterier fra elefun, og resultatet ble:

Etter min mening, som 'flybygger' (ikke flyger, ennå!), et meget vellykket resultat. Gutten fløy det for første gang forleden, med backup av en erfaren flyger, så da sideroret falt ut, tok han flyet ned i sivet på Øra her i Fredrikstad, og det var like helt. Mutteren på linken var falt av, så hertter skal mutre låses med Loctite her. Men med ny mutter, opp igjen. Loop og manøvrerign gikk helt fint, men vi lot vår hjelper lande flyet, og han måtte prøve et par ganger før det gikk - flyet seiler så lett så det gjelder å slakke på farten i tide.

Om det er uforsiktig omgang med superlim elelr om det er GWS vet jeg ikke, men etter at jeg limte den ene servoen bedre fast var den helt rebelsk - så jeg bestiller en annen fra elefun.

Vi har nå altså sender, lader og batterier så det holder lenge, og vi ser frem til mange koselige timer med et godt begynenrfly. Så får vi se hva det neste blir.

Igjen, takk for all hjelpsomhet.

Det eneste problemet nå er å få AeroFly professiona deluxe opp på pc'en, jeg har hittil prøvet fire forskjellig euten å lykkes. Den ene var ganske ny, med Win XP.

Men forleden fikk jeg anledning til å (prøve) istallere på en flunkende ny HP Pc, og der funket det uten problemer.

Problemet er altlid det samme: etter at jeg har fått meldinger om at diverse ting lastes opp, før den egentlige menyen kommer opp får jeg melding om at programmet har utført en ulovlig operasjon og de er bare å klikke "og takk for det", dvs OK, og dett var dett.

Noen tips om mulige årsaker?

(Bruker FMS i mellomtiden)

mvh, Rolf

Comment

• Alf Surdal
              • May 2005
              • 680

dette med servoen har jeg opplevd selv, for min del hadde det ingenting med gws å gjøre (de servoene har funket 100% for meg). Det hadde med limet mitt å gjøre pga at hvis en limer servoer direkte fast uten å tape rundt dem først kan lim trenge inn og låse tannhjulene!

moralen er: før en limer fast servoer så snurr en runde med tape rundt så lim ikke kan trenge inn og forstyrre/blokkere tannhjul!
              Alf Surdal
              Hovsherad

Comment

• Faxe
                • Aug 2006
                • 4

Jeg slenger meg på denne tråden.Jeg er ny i forum og flyging.
                Jeg lurer på om denne http://www.brapris.no/index.php?main...&products_id=4
                kan være en god start?
                Eller er det noen som har et bedre forslag?

Faxe

Comment

• joo
                  MFN Skribent
                  • Nov 2002
                  • 6936

Den pakken er sannsynligvis like OK som andre, Parkzone f.eks. Ser at der er begrenset rekkevidde, betyr at enten senderen eller mottakeren er "shortrange". Det viktigste for modell nr. 1 er at den er høyvinget og at der ikke er for mye plunder.
                  Men om man blir bitt av basillen kommer normalt det medfølgende radioutstyret til å bli byttet ut kjapt!

Bedre... selvsagt er der bedre saker å få kjøpt. Koster mere også. Men her får du "alt" til omtrent prisen av kun modellen om du skulle kjøpt sakene separat. Dermed er det ikke så mye penger å våge hvis man vil "prøve" hobbyen.
                  Uansett: hjelp av en som kan fly trengs, ellers går det gjerne galt uansett...
                  Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• ChristianAustenå
                    • Feb 2006
                    • 257

hmmm,

Ingen som anberaler en standard trainer i 40-size lengere, med assistanse fra en erfaren flyger?

Det fungerer i allefall til å utdanne kommende modellflypiloter, men krever jo et modellflyfelt da... og litt tid.

Og disse trainere kan jo fly gjennom acroprogrammer og, om enn ikke like bra som en 2x2m Aliance.

Comment

• Tintin
                      • Jan 2005
                      • 4631

Jeg holdt på å kjøpe en slik brukt i fjor høst men den fikk ikke så positiv omtale så jeg ga blaffen og kjøpte en slik i stedet.

Mitt andre fly men det første jeg kan sies å ha flydd, krøkkete for en nybegynner at det ikke har hjul men må kastes opp. Gikk greit å fly etter å ha trent en del sim i vinter og med litt heli erfaring fra før, denne finnes til FMS og er faktisk ikke helt urealistisk.
                      Tåler ganske mye og lett å reparere med limpistol (cowlingen går lett i stykker men koster 30 eller deromkring.). Ganske stødig når den er satt opp med små utslag.
                      Neppe ideell men morsom...

Comment

• Ready
                        • Jul 2006
                        • 6

Hei! Har du testa Spektrum

Originally posted by Karl H.
                        Ta kontakt med nærmeste modellflyklubb.
                        Ikke begynn på egenhånd, det blir bare mye dyrere. ( mange crash)
                        De fleste klubbene har mulighet til opplæring.
                        Når det gjelder radio, lønner det seg å kjøpe en som har mulighet til
                        å kobes sammen med instruktørens. Hvis du kjøper en (vanlig) radio,
                        kan den brukes til alt. Spektrum egner seg bare til parkflyers, da den har
                        mindre rekkevidde. Lykke til.

Mvh Karl H.
                        Eg har sjølv ein spektrum,rett at den er anbefalt til park flyers,men eg bruker den både i elektro og glow, vi har testa den opp til 1km og ingen problem.
                        Når du ein gong skal lengre vekk enn 400m så reknar eg med at du har kikkert lett tilgjengelig for då e da ikkje mykje igjen av flyet.
                        Og rett det med trainerkabel,men det er ikkje verre enn at dersom andre har spektrum så kan du koble sammen.PS hadde forstyrrelser med den gamle radioen,no har eg ikkje noko som helst. Trur dette er framtidens System

Comment

Working...