Unconfigured Ad

Collapse

Newbe

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • G-Force
    • Jun 2006
    • 328

Newbe

Hei =)

Har tenkt til å starte opp med rc etter å ha sittet mange år på gjerdet. Har aldri fått ut den berømte fingern liksom. =) Har bygget 3-4 fly, men solgt de unna av diverse årsaker. Har en Goldberg Eagle2 40-size nå, men den styrta for 10 år siden da en kar skulle ta det opp på jomfrutur, så det blei lappet sammen sånn halvt om halvt. Tenkte jeg istedet skulle begynne helt fra scratch igjen, nytt fly, sender osv. Kunne kanskje tenke meg å starte med en elektroglider i 2meterklassen, noen som har gode forslag å komme med, eventuelt andre typer utenom elektroglider som er fine å starte på? Eneste kravet til elektroglider, er at den har innebygget motor, disse gondolene virker ikke helt som noe å satse på synes jeg =) Sender har jeg titta litt på, og med hensyn til fremtiden kunne jeg tenke meg en Futaba Field Force 7c, noen som har erfaring med denne? All hjelp mottas med takk og bukk, håper på noen gode tips. =)

Mvh A.K
    Med vennlig hilsen
    Asbjørn Kristiansen, Ski
    -------------------
    Teori er når man skjønner alt,
    men ingenting fungerer som det skal..

Praksis er når alt fungerer som det skal,
    men ingen skjønner hvorfor..

Her hos oss kombinerer vi teori og praksis,
    ingenting fungerer som det skal,
    og ingen skjønner hvorfor..
    ------------------------------
    http://www.f-16.net/

http://i62.photobucket.com/albums/h1...aximus/wtc.gif
  • Laserboy
    • Mar 2005
    • 152

Hei G-Force!

Gjerder er ikke noe godt å sitte på - bra du hopper ned og "får ut finger´n"
    Det første jeg anbefaler alle nybegynnere i dag er å bli medlem i den lokale klubben. For din del vil vel det være http://www.fredrikstadmfk.tk/ . Her vil du helt sikkert få den hjelpen du trenger for å komme igang.
    Gjennom medlemskap der er du forsikret i tilfelle du med modellen gjør skade på noen/noe. Deltakelse i et likesinnet miljø vil alene være verdt medlemskapet. I tillegg vil du få Modellflynytt i posten nå og da(masse info om det som rører seg innenfor hobbyen).
    Les mer på http://www.modellfly.info/ .
    Tanken om en 2-meter med f.eks. el-motor er meget god. MPX Easyglider med el-motor selges av flere forhandlere (sjekk forhandlerlista til venstre i margen når du åpner modellflynytt.no). Futaba er et godt valg når det gjelder radio - det er mange som har disse og da er det lett å få hjelp med f.eks. programering. Jeg er selv godt fornøyd med min 9C .

Håper du får den hjelpen du trenger og lykke til!
    Lars Petter Eriksen

"the essensials are invicible to the eyes"
    Saint-Exupéry

Comment

• william123
      • May 2005
      • 2330

har selv en futaba 7C og er kjempefornøyd! radione er enkel å programmere og har alt av nødvendige mikser å ting som en nybegynner har bruk for, pluss noen til
      men det som er med den radioen er at den ikke har seilflyprogramm. men det holder i massevis for et vanlig seilfly med de mest basice funksjonene.
      har selv prøvd en MPX easyglider som Laserboy refererte til. et kjempe fly. elaporen tåler mye og det er lett å fly
      William Jul Ringkjøb
      Bodø MFK

If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

Comment

• G-Force
        • Jun 2006
        • 328

Hjertelig takk for nyttig info folkens da skal vi sjekke om vi får rota frem til en side som har MPX EasyGlider =)
        Med vennlig hilsen
        Asbjørn Kristiansen, Ski
        -------------------

Comment

• Vingemutteren
          • Jul 2002
          • 2421

MPX Easyglider / electrick, er ett helt topp fly. Og Futabaen holder nok i massevis. Jeg vil nevne at fly som T-Hawk er enda enklere å ha med å gjøre, da det kan lagres helt flyklart (bare å sette inn nyladet batteri og fly når lysta er der). Det er klart at T-Hawk ikke er like sosfistikert, men det er billigt, flyr endel raskere enn easyglideren. Og ikke minst, så tåler det en støyt (rimlige reservedeler er heller ikke feil ).
          Min erfaring er at jeg har T-Hawken liggende i bilen hele tiden (har ikke andre fly som tåler dette), slik at jeg kan fly når jeg føler for det, selv om easyglideren flyr bedre.
          Easyglideren tar jeg opp mere sjeldent, da det er litt mere pes med å sette på vinger og koble til servoledningene . Samt at den ikke trives så godt med bare å ligge å slenge bak i lasterommet.
          T-Hawken min skal faktisk henges opp i lasterommet på varebilen jeg bruker i nærmeste fremtid.
          Min anbefaling, er nok at en bør ha en av hver, samt ett lite 3D elektro fly i Wild Beast stil (eller bedre). Da burde en vere ganske godt dekket på elektroflyfronten.
          Gert Hildrestrand.
          Limets Venner.
          Valdres Flyklubb Modell

Famous last words? Hey watch this!

Comment

• william123
            • May 2005
            • 2330

t-hawken ja, den må man ikke glemme. koster litt over en tusenlapp hos bla
            www.modellers.com og www.tekniskhobby.no
            William Jul Ringkjøb
            Bodø MFK

Comment

• G-Force
              • Jun 2006
              • 328

Hm, jaa, kanskje det er noe å vurdere også. Så T-Hawk på NM's nettsider for noen dager siden, men synes det så ut som om det hadde gått på trynet fra selveste Styggetreet, hehe =) Men det spiller liten rolle som førstegangsmodell egentlig =) Hadde egentlig ønsket meg et byggesett (dette er vel ARF?), men det er intet nevneverdig minus om jeg kan hoppe over den biten for å komme i gang fort. Bygging fikser jeg likevel, har jo bygget flere før. Billig er det, og egentlig er det jo bare positivt om det er litt raskere enn f.x. MPX EasyGlider, for da regner jeg med at overgangen til vanlige motoriserte kan bli aldri så lite mindre markant. Takker for kunnskapene deres, greit å få noen innspill på hva som kan være lurt å starte med =)
              Med vennlig hilsen
              Asbjørn Kristiansen, Ski
              -------------------

Comment

• Vingemutteren
                • Jul 2002
                • 2421

Med mindre jeg prøver meg på hang, eller leter etter termikk (obs dette er ting jeg egentlig ikke kan ), så synes jeg T-Hawken er morsommere å fly enn EGE`n. Dette fordi den er raskere (klatrer fort), og fordi den kan flys råere nede ved bakken (vansklig å ødelegge). Men husk, det er ikke noe acro fly. Det looper bra, men en roll skal du vite hva du gjør før du prøver deg på.
                Jeg flyr den ofte slik at jeg gir gass og kaster den i lufta (bruk ikke understellet, det er dårligt og ødelegger flyegenskapene). Så lar jeg det klatre til passende høyde, før jeg kutter motoren og glideflyr ned igjen. Rett inntrimmet, kan man styre flyet i store dovne sirkler/8 tall. Nesten uten å røre siderors stikka, og når jeg kjeder meg, kan jeg drive med litt chicken run med hekker / gjerder etc.
                Gert Hildrestrand.
                Limets Venner.
                Valdres Flyklubb Modell

Famous last words? Hey watch this!

Comment

• joo
                  MFN Skribent
                  • Nov 2002
                  • 6936

Gjør som Laserboy anbefaler; ta kontakt med modellflyklubben i nærheten. Kanskje der er opplegg for skolering i klubben, skolefly og instruktør...? Gull verdt i så fall.

Klart en el-seiler er lett å fly, men får du skolehjelp i klubben kan det være verdt å gå for en mer dedikert motormodell, som kan lande/ta av på vanlig vis. Skal du prøve på egen hånd er el-glider et bra valg.
                  Enig, gondol er ikke så bra, men der er svært mange el-glidere på markedet med motor i nesa. Nevnte EasyGlider har den store fordelen at den tåler mer enn de aller fleste andre modellene!

EasyGlideren har et par "motorfly"-søsken i familien laget av samme sterke materialet, Magister og MiniMag. Spesielt Magisteren vil jeg anbefale hvis vi først skal konkretisere modellvalget. Setter du en AXI 2820/12 elektromotor og 3-cellers LiPo i Magisteren får du en meget god modell. Magisteren kan også utstyres med glow-motor på 5-6,5ccm om ønskelig. Alt som trengs for elektro eller glow motorfester er med i kitet Sjekk bilde av modellen: http://www.multiplex-rc.de/hp/produk...p?lfdnr=214193
                  MiniMag er mindre, men husk at små modeller er litt verre å fly enn de større.

Ellers: spør og grav!
                  Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• william123
                    • May 2005
                    • 2330

magister er ikke et dumt valg nei. var å fløy minm i går på en liten lokal fotballbane der jeg og jørgen har klipt til en stripe. stripen er 25x6 meter og det gikk supert å fly magisteren der. i tillegg er det vanskelig innflyging fra den ene siden.
                    jeg har prøvd magister og easyglider og må si at de er akkurat like enkel å fly, men magisteren er artigere for da kan man kjøre fine landingsrunder med tuch and goes
                    William Jul Ringkjøb
                    Bodø MFK

Comment

• G-Force
                      • Jun 2006
                      • 328

Hjertelig takk for alle gode tips =) Men fikk ikke opp bildet av Magister'en jeg, til tross for at jeg browsa modellprogrammet, må være noe feil med datavraket her, eller noe. Noen som kan poste det her?
                      Med vennlig hilsen
                      Asbjørn Kristiansen, Ski
                      -------------------

Comment

• william123
                        • May 2005
                        • 2330

magister er det flyet jeg har i avataren min.
                        søk på magister på google, da får du opp noen flere bilder.
                        jeg var å filmet litt flyging med min og jørgen sin magister.
                        skal sikkert redigiere litt senere i dag og kan legge ut film så du får se hvordan flyet flyr
                        William Jul Ringkjøb
                        Bodø MFK

Comment

• G-Force
                          • Jun 2006
                          • 328

Ookidei, ser jo fint ut det da =) Supert om du legger ut film, hjertelig takk for det, håper bare jeg får sett den. Har ikke pc hjemme ennå, får stort sett dekket behovet på jobben, men her er det til gjengjeld slik tullete nettverkssystem med en sentral maskin som står i adminbygget. Følgene av det er at man ikke fritt kan laste visse programmer eller se en del adminspesifiserte filtyper. BAH. Så jeg får vel skaffe meg maskin hjemme likevel tror jeg =) Men hvis du legger ut, kan jeg prøve og få sett i hvartfall, det er enkelte ting som fungerer her =)
                          Med vennlig hilsen
                          Asbjørn Kristiansen, Ski
                          -------------------

Comment

• G-Force
                            • Jun 2006
                            • 328

Hvis seilfly blir veien å gå for meg, har jeg funnet et fly fra Great Planes av hvilket jeg gjerne mottar vurdering fra erfarne folk (er nok av de her virker det som =)]. Typen er Spectra med motor, fartskontroller etc.

Noen tanker om dette som god begynnermodell?
                            Med vennlig hilsen
                            Asbjørn Kristiansen, Ski
                            -------------------

Comment

• william123
                              • May 2005
                              • 2330

her er en liten filmsnutt:
                              William Jul Ringkjøb
                              Bodø MFK

Comment

Working...