Unconfigured Ad

Collapse

ARC Fournier RF4

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sfinx
    • Mar 2006
    • 150

ARC Fournier RF4

Har nå såvidt lært å stokke stikkene og trenger nye utfordringer. Men har ikke sted å fly der det kan brukes hjulfly. Mest landing på nyslåtte jorder. Flyr nå med MPX Twinstar 2 og det kan jo landes hvorsomhelst utenom de groveste steinrøysene. Ready on floats har jeg, men vil ha det som reint sjøfly.
    Skal ha fuelfly som tåler mye røff landing.
    Har sett på ARC Jupiter, men synes eksospotta sitter litt utsatt når hjulene er borte.
    ARC Fournier ser ut til å være et fly som kan brukes slik jeg har tenkt. Men har søkt i forumet og finner ikke noen omtale.
    Finner lite på andre forum også.
    Så nå lurer jeg på om noen har erfaring med Fournier.
    Ser fra diverse butikker at det kan brukes motor fra 3,5 til 8,5cc. Hvilke erfaringer er gjort med dette ?
    Lurer selv på å bruke Magnum .46. Hvordan passer den på festene i flyet ?
    Er en motorseiler, men etter hva jeg har lest er det likevel et ganske raskt fly.
    Tor A. Jakobsen
    -------------------------------------------------
    If your gonna Crash.... at least make it look Good!
  • tyor
    • Mar 2005
    • 9757

har ikke erfaring med fournier, men lærte selv å fly på en arc carosel. den er laget slik at motoren skal monteres med sylinder ned men kan uten problem monteres med sylinderen rett opp du trenger bare lage ett hull på oversiden av covling slik at du får opp sylinderen også setter du på potta etter at motoren er montert. og da får du ingenting på undersiden. den er veldig snill å fly og kan gjøre det meste ettersom erfaringene byr seg. hadde en asp 61 i min og det ga masse krefter og den ballanserte greit.
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

Comment

• jarle
      • Feb 2005
      • 341

Jeg tror grunnen til at du ikke finner mye info er at den modellen ikke var noen stor suksess. Vi hadde en sånn da jeg lærte å fly og den var skikkelig tricky å håndtere, vanskelig å ta av og skummel på lave hastigheter. Så vidt jeg husker har det kommet en ny vingedesign som skal gjøre det litt bedre men hvor vellykket det er vet ikke jeg.
      For å si det sånn, den trenger nok de 8,5 ccm og selv da tror jeg håndstart blir en jobb.
      Jeg ville råde deg til å finne en snillere modell, ihvertfall hvis du ikke er så veldig dreven. Som Tyor sier, ikke noe problem å snu motoren rett opp på en modell så lenge utseende ikke betyr allverden.

Jarle Høviskeland
      It's just like on the SIM exept your VISA is the spacebar.

Comment

• sfinx
        • Mar 2006
        • 150

Okei.
        Ser ut til at jeg bør se etter en annen modell. Er nok en grunn til at jeg finner så lite data om Fournier....
        Carosel er kansje også et litt vanskelig 2.fly ?
        Jupiter er vel den jeg synes ser greiest ut. Med Magnum .52 burde den bli grei. Men er det mulig å snu motoren på den ?
        Tor A. Jakobsen

Comment

• Vingemutteren
          • Jul 2002
          • 2421

Originally posted by sfinx
          Okei.
          Ser ut til at jeg bør se etter en annen modell. Er nok en grunn til at jeg finner så lite data om Fournier....
          Carosel er kansje også et litt vanskelig 2.fly ?
          Jupiter er vel den jeg synes ser greiest ut. Med Magnum .52 burde den bli grei. Men er det mulig å snu motoren på den ?
          Svaret på dette må vel være ja. Motorbukken på samtlige 40 størrelse ARC fly er identiske, og er festet med 3 bolter. Disse må du borre hullene for selv (av merket med små fordypninger), og da setter du bare motorbukken opp og merker av hvor hullene skal sitte gjennom motorbukkens festehull (dette er enkelt).
          Videre må du skjære/sage/smelte/borre ut hull for motoren oppe på den faste cowlingen (du måtte uansett ha utvidet hullet som er der litt, for å få fast 52 motoren selv i orginal posisjonen).
          Ett mulig problem er tankhøyden, den blir noe lav på en jupiter når en snur motoren opp.
          En mulig løsning kan kansje vere å sette motorbukken nedover, og så skru motoren opp i bukken. Verdt å sjekke?
          Last edited by Vingemutteren; 03-07-06, 21:35.
          Gert Hildrestrand.
          Limets Venner.
          Valdres Flyklubb Modell

Famous last words? Hey watch this!

Comment

• sfinx
            • Mar 2006
            • 150

Har bygd en Ready. Og etter det du sier er motorfeste likt på Jupiter.
            Men potta blir kansje litt vanskelig å få plass til når en snur motoren ?
            Mulig også å bruke flyet med motor i original posisjon.
            Hadde vært gøy om det var noen som hadde erfaring med det ?
            Tror egentlig at det kan fungere. Vil uansett være et fly som tåler mye mer enn et balsafly. Og litt liming/reparasjon må en jo regne med.
            Tor A. Jakobsen

Comment

• sfinx
              • Mar 2006
              • 150

Har vært rundt og forhørt meg litt blant venner og kjente og ble vist et vrak av en Fournier. Og fikk beskrivelse av flyegenskapene. Var ikke mye godt de hadde å si om det flyet(den forbedra vingen).
              Men det er flere som har prøvd ARC fly uten hjul med gode erfaringer.
              Så da blir det nok en Jupiter med motoren i original posisjon.
              Last edited by sfinx; 04-07-06, 00:32.
              Tor A. Jakobsen

Comment

Working...