Unconfigured Ad

Collapse

Lønnsomt?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • G-Force
    • Jun 2006
    • 328

Lønnsomt?

Jeg har noen ganger bestilt ting og tang, ikke relatert til r/c, fra utlandet, og på den måten spart noen kroner fremfor å kjøpe identisk vare gjennom forhandler her i landet. Hvis det er noen her som har bestilt r/c-utstyr, fly, motorer etc;

Jeg vet kjo selvfølgelig at det kan variere noe, men er det i hovedsak særlig lønnsomt totalt sett, iberegnet frakt og mva? Er det deres oppfatning at det kan ta kortere tid å bestille fra. f.x. USA fremfor norsk forhandler, i tilfeller hvor norsk forhandler ikke har varen(e) inne? På forhånd, hjertelig takk til de som har erfaringer å dele =)
    Med vennlig hilsen
    Asbjørn Kristiansen, Ski
    -------------------
    Teori er når man skjønner alt,
    men ingenting fungerer som det skal..

Praksis er når alt fungerer som det skal,
    men ingen skjønner hvorfor..

Her hos oss kombinerer vi teori og praksis,
    ingenting fungerer som det skal,
    og ingen skjønner hvorfor..
    ------------------------------
    http://www.f-16.net/

http://i62.photobucket.com/albums/h1...aximus/wtc.gif
  • Knugen
    • Aug 2004
    • 96

Hei, har i forbindelse med at jeg skal konvertere en Raptor50 til elektro handlet en del i USA. Kjøpte først bare motor hos www.tppacks.com, mye pga. av jeg ikke fant noen i Norge som kunne levere denne. Har nå en esc i posten fra samme sjappe av samme årsak.
    På motoren sparte jeg rundt NOK 800,- kontra å bestille i Sverige, på esc'n sparer jeg ikke så mye.
    Etter et utall mislykkete forsøk i å komme i kontakt med en norsk sjappe som visstnok har denne eller kan skaffe, ble også esc'n bestilt fra USA.
    Dollaren har en stund vært svært billig men har steget litt i det siste.

Det som er ganske frustrerende er det tar dobbelt så lang tid i posten fra tollen og hit enn fra USA til Norge.
    Bestilte motoren en fredags kveld i 23 tida og neste fredag var den her, så det går ikke mye mer tid enn internt i Norge (snakker da om pakker, ikke brev).

Betalte ingen toll for motoren, bare moms.

Så kort fortalt, har kun positive erfaringer så langt.. i tillegg meget fornøyd med service'n.
    Mvh.
    Øyvind Iversen

Comment

• tahustvedt
      • Feb 2004
      • 4601

En ting som frustrerer meg med norske leverandører som gjør at jeg handler ofte fra utlandet er når de ikke fører enkelte produkter. Hvis man da spør den norske forhandleren om de kan skaffe den så sier de: "Ja, den skaffer vi på to uker". Greit tenker man da, men i realiteten tar det alltid lang tid før det kommer, gjerne et par måneder i noen tilfeller, og det er aldri forhandleren's skyld. Jeg kommer ikke til å bestille noe gjenom norske forhandlere lenger dersom de ikke har det på lager.

Har ikke prøvd å handle veldig store ting fra utlandet, men ofte så er både leveringstid kortere og prisene lavere på utstyr, samt at det ikke koster allverden ekstra i frakt.

Comment

• Psyko-lefse
        • Feb 2004
        • 1438

Har omtrent gått over til kun utlandshandling jeg.
        Bestilte nylig 3 stk. HS-65-servoer fra tech-mp.com. Disse fikk jeg sendt seperat for å slippe unna moms. Sier litt om det norske prisnivået (eller den norske stat) når det er billigere å sende tre pakker fra usa enn å kjøpe servoene samlet i norge (sparte en 100-lapp per servo). Og ja, leveringstid på 5 dager er på nivå med mange norske forhandlere
        Morten Smøraas

Comment

• G-Force
          • Jun 2006
          • 328

Ok, så tendensen ser ut til å være den samme innenfor r/c som det er med andre ting jeg har vært borti. Hjertelig takk for at dre delte erfaringene deres =)

Mvh A.K
          Med vennlig hilsen
          Asbjørn Kristiansen, Ski
          -------------------
          Teori er når man skjønner alt,
          men ingenting fungerer som det skal..

Praksis er når alt fungerer som det skal,
          men ingen skjønner hvorfor..

Her hos oss kombinerer vi teori og praksis,
          ingenting fungerer som det skal,
          og ingen skjønner hvorfor..
          ------------------------------
          http://www.f-16.net/

http://i62.photobucket.com/albums/h1...aximus/wtc.gif

Comment

• Tintin
            • Jan 2005
            • 4631

Går forøvrig fint med store ting også, har fått 2 kofferter til T-Rex fra Østen og de er vel på størrelse med ganske store kits, men jeg sjekker, prisene her hjemme har justert seg i forhold til egenimport siste året i alle fall, til dels mye.

Comment

• spitmk16
              • Oct 2005
              • 1367

Originally posted by G-Force
              Jeg har noen ganger bestilt ting og tang, ikke relatert til r/c, fra utlandet, og på den måten spart noen kroner fremfor å kjøpe identisk vare gjennom forhandler her i landet. Hvis det er noen her som har bestilt r/c-utstyr, fly, motorer etc;

Jeg vet kjo selvfølgelig at det kan variere noe, men er det i hovedsak særlig lønnsomt totalt sett, iberegnet frakt og mva? Er det deres oppfatning at det kan ta kortere tid å bestille fra. f.x. USA fremfor norsk forhandler, i tilfeller hvor norsk forhandler ikke har varen(e) inne? På forhånd, hjertelig takk til de som har erfaringer å dele =)
              Norske forhandlere i alle grener regner seg altfor stor fortjeneste pr stykk, fremfor volum, derfor blir det dyrt. Min erfaring er at selv om inngangsummen er bare 20-30% lavere for utenlandske forretninger, så er utsalgsprisen for varen opptil 60-70% lavere hos dem(har en rekke eksempler på det). Dette gjenspeiler seg også i nettforetninger.

Spesielt norske nettforetninger bør skjerpe seg, fordi der er de ofte over dobbelt så dyre som utenlandske siter, og jeg betaler ikke 2000 kr mere i norge fordi nettstedet er norsk (gjelder selvsagt ikke alt, men enkelte produkter) (lama har jeg sett solgt til 100 dollar, mens i norge koster den opptil 1400 kr)
              Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

Comment

• Tintin
                • Jan 2005
                • 4631

$100,- + frakt $ 40,- = $ 140. $ 140*6.3 = kr 868,-
                Kr 868 * 1,25 = kr 1085,- kr 1085 + fortollingsgebyr = kr 1255,-

Opp til 1400 høres ikke helt vilt ut spør du meg......

Men 3 sett drev til en TRex = $ 30,- på nettet, dvs momsfritt. Legg på $ 10 i frakt og du havner på kr 250,- Disse kostet inntil nylig vel rundt 150 per sett, dvs total 450 kroner + porto. Det er for dyrt....
                Prisen har dog nå falt til kr 88,-.....det skjer ting i bransjen, det gjelder å følge med..

Comment

• spitmk16
                  • Oct 2005
                  • 1367

Originally posted by Tintin
                  $100,- + frakt $ 40,- = $ 140. $ 140*6.3 = kr 868,-
                  Kr 868 * 1,25 = kr 1085,- kr 1085 + fortollingsgebyr = kr 1255,-

Opp til 1400 høres ikke helt vilt ut spør du meg......

Men 3 sett drev til en TRex = $ 30,- på nettet, dvs momsfritt. Legg på $ 10 i frakt og du havner på kr 250,- Disse kostet inntil nylig vel rundt 150 per sett, dvs total 450 kroner + porto. Det er for dyrt....
                  Prisen har dog nå falt til kr 88,-.....det skjer ting i bransjen, det gjelder å følge med..
                  jeg bestiller aldri en ting når jeg først bestiller i utlandet. Ordrene ligger på 1000 kr +++.

Jeg har av erfaring spart mye på å kjøpe i utlandet, og det kommer jeg til å fortsette med. hvor får du 40 dollar i frakt fra?
                  Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

Comment

• Tintin
                    • Jan 2005
                    • 4631

Fra mitt kjøp en en Esky Lama... ...men jeg ga ikke $ 100 for den..

Btw, jeg sier ikke at det ikke er penger å spare jeg bare antyder at det ikke er alt man tjener like mye på. TRex 450 SE er f.eks. billigere her hjemme enn man klarer å få den for i utlandet, med mva betalt selvsagt.

Det er en feil forresten i regnestykket mitt. Har brukt fortollingsgebyr for o/100 så man kan dra av 85
                    Last edited by Tintin; 19-08-06, 11:51.

Comment

Working...