Unconfigured Ad

Collapse

Simulatorer fungerer !!!!

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TheBirg
    • Jan 2004
    • 692

Simulatorer fungerer !!!!

Altså ble passe overrasket her om dagen var på flystripa (kråkstad)

Når jeg kom var en kompis der allerede og en annen kar jeg ikke kjennte som øvde seg med en trainer..... Greit nok.

Men etterhverdt som jeg snakket med karen så viste det seg at det var hans jomfrutur med modellfly, og Solo !!! Han hadde kunn øvet på simulator før denne dagen og fløy som en helt ! Landet fint også.

Syntest jaggu jeg så noen roller innimellom der også jeg

Kjempeimponert over det og er du her så gi deg til kjenne, det har du fortjent !

Birger
    Ønsker dere en god dag på feltet !
    Birger Mork

Mine besittelser :
    Flygreier (Massevis)
    Heligreier (En Mini Titan)
    Bilgreier (Et par stk.)
  • andersh
    • Apr 2003
    • 1734

Hehe... jeg er såååå missunnelig på de som begynner nå til dags. Nå er det simulator, ferdige elektrofly til 1000,- med radio, Almost-Ready-To-Fly, ARC plastikk fly som tåler alt mulig, osv osv. Når jeg begynte for 20 år siden var det bygging hver bidige dag i 1 mnd før vi holdt på å pisse på oss på jomfrutur. De første turene før vi kunne fly kar det nesten utelukkende hjemigjen med en pose full av tannpirkere. Rykk tilbake til start...

Jeg husker når Norwegian tok inn EZ modellene for første gang, det var vel ferdens første ARF modeller. Jeg kastet meg over det som en sulten ulv (dritt lei bygging), til kraftig kritikk fra de andre pilotene. "Ska du ut å fly dette yoghurtbegeret ditt igjen no då, Hææ? Kvasifly!". Jeg kan uten tvil si at det var en EZ Sportsman 25L som var mitt gjennombrudd som modellfly-pilot! Det var den første modellen som varte mer i mere enn noen uker, og som kom hel hjem igjen!
    Anders Hauge

www.hang.no - Norges nye HANG-side!

www.JetsOfBergen.no
    rc.andersh.com

Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
    Byggeblog FPV SailCam Easyglider
    Byggeblog for Eurosporten
    Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

Comment

• joo
      MFN Skribent
      • Nov 2002
      • 6935

Nå er det 31 år siden jeg begynte med denne hobbyen og kjenner godt igjen følelsen å skulle ta opp en modell med flere hundre byggetimer på
      Jeg hadde heldigvis en god hjelper i begynnelsen med skolekabel mellom radioene våre så det ble ikke mye knusing, men jeg husker også svært godt da EZ-modellene kom. Det ble kjapt Laser på meg og det var ganske himmelsk.

Men nå har jeg fått suget etter å bygge fly fra kit igjen så det begynner å bli balsastøv i huset igjen. En egen glede det!

I de siste årene har jeg fløyet en del heli på sim men aldri i virkeligheten, men jeg lurer på om jeg ikke snart skal prøve meg IRL med heli... har jo bygd noen og solgt igjen uten å prøve... Etter hvert klarer jeg jo å fly og lande igjen med heli på simmen, det burde kunne omsettes i praksis tror jeg.
      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• arnejorg
        • Jan 2003
        • 34

Angrer egentlig litt for at jeg ikke begynte med simulator, jeg kunne fort spart meg en del tror jeg.
        Men simulatorer bør også være bra, det koster jo over 2000 for de dyreste.
        Arne-Jørgen

Comment

• TheBirg
          • Jan 2004
          • 692

Hmm, hva koster en simulator og hva koster det å vrake en trainer hvor man får råden på motoren bøyd og ødelagt mottaker ? overgår nok 2 ark fort det når man må handle ny kjerre, ny motor, eller å betale for reprasjon om man ikke fikser selv, og ny mottaker (en kræsjet mottaker burde sjekkes nøye før den flyr igjen, eller byttest ut mot en ny da det fort kan bli billigere )

Men syntest det var sportig gjort av nybegynneren uansett !

Og ja, jeg har også lagt ned timer på førstegangsflyet mitt, ca 15 år siden, var en Carl Goldberg Freedom 20. med 6,5 ccm i nesa (veldig bra konfigurasjon faktisk) Og den fløy mye og veide votter og vinter etterhverdt og diverse fargeklatter av trekk, men levde lenge )
          OG for 15 år siden gikk konff. penga til en EZ Laser200 (fra Norwegian M. ) og en Super Tigre 61 hørte jo med. Var artig nummer 2 kjerre det
          Ønsker dere en god dag på feltet !
          Birger Mork

Mine besittelser :
          Flygreier (Massevis)
          Heligreier (En Mini Titan)
          Bilgreier (Et par stk.)

Comment

• arnejorg
            • Jan 2003
            • 34

Originally posted by TheBirg
            Hmm, hva koster en simulator og hva koster det å vrake en trainer hvor man får råden på motoren bøyd og ødelagt mottaker ? overgår nok 2 ark fort det når man må handle ny kjerre, ny motor, eller å betale for reprasjon om man ikke fikser selv, og ny mottaker (en kræsjet mottaker burde sjekkes nøye før den flyr igjen, eller byttest ut mot en ny da det fort kan bli billigere )
            Joda. Du har helt rett i det. Sånn sett sparer man fort på det, men det jeg mener er at om jeg hadde kjøpt meg en simulator til 2000,-, bør den være så realistisk at man kan lære og fly med den. Og ifølge det jeg leser er det mange som lærer seg og fly ved hjelp av simulator, så det er nok vært pengene.
            Arne-Jørgen

Comment

• tyor
              • Mar 2005
              • 9757

min erfaring med simulator er fms som er gratis og realflight g2. det er morsommere å fly på g2 men til stikketrening for en som er helt nybegynner vil jeg tro fms er omtrent like god.
              Tom Nohr
              Tennisveien 9
              2450 Rena

Frsky taranis 9+
              Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
              Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
              + diverse små ting

Comment

• andersh
                • Apr 2003
                • 1734

Originally posted by joo
                I de siste årene har jeg fløyet en del heli på sim men aldri i virkeligheten, men jeg lurer på om jeg ikke snart skal prøve meg IRL med heli... har jo bygd noen og solgt igjen uten å prøve... Etter hvert klarer jeg jo å fly og lande igjen med heli på simmen, det burde kunne omsettes i praksis tror jeg.
                Når jeg bestemte meg for å begynne med heli for 3 år siden flydde jeg timevis på simulator, for så å kjøpe meg en Hornet Fixedpitch (av den gaamle første typen). Jeg klarte etterhvert å hovre den på stuegulvet og en hel vinter koste jeg meg med å strø middagstallerkener utover stuegulvet, for å så fly mellom de i forskjellige forutbestemte mønster. Dette var ekstremt bra stikketrening, og når våren kom hadde jeg en Raptor 50 klar og skulle fly den for første gang. Folk mente jeg måtte ha treningsunderstell på den, men jeg nektet. Jeg tok den opp og begynte vel omtrent å le.... Ka f*** e dette for nåkke då.. den står jo av seg selv!!! Det var da jeg forsto at Hornet FP omtrent var noe av det verste å fly på den tiden, så en hel vinter med trening på den hadde gjort meg til en ferdig mester! Jeg flydde 8-tall første dagen med Raptor 50 til "de erfarne heli-folkenes" stooore irritasjon!!

Det ble MYYE helikopter den sommeren, men året etter kjente jeg at jeg savnet fly igjen. Etter 1 år med heli var fingrene blitt en hel del bedre trent og jeg tør påstå at fly ble ekstremt mye lettere etterpå. Nå, 2 år senere, flyr jeg mye begge deler om en annen.

Når det gjelder nybegynnere er det overhodet ingen tvil om at simulator er suverent. Jeg har selv lært opp folk som blandt annet har slitt med å svinge rett vei når de fly mot seg. Alle slike ting får de luket bort når de flyr simulator og om de tar seg noen mnd med sim før de flyr "irl" så tror jeg de mer eller mindre kan fly alene med en gang. En ting er den verdien dette gir i rene kroner, men jeg tror også det gir en stoor verdi for nybegynneren å faktisk kunne glede seg litt over de første turene, og ikke være avhengig av å få med seg lærer osv. for å få flydd en tur.
                Anders Hauge

www.hang.no - Norges nye HANG-side!

www.JetsOfBergen.no
                rc.andersh.com

Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
                Byggeblog FPV SailCam Easyglider
                Byggeblog for Eurosporten
                Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

Comment

• esmel
                  • Dec 2004
                  • 2830

En ting er den verdien dette gir i rene kroner, men jeg tror også det gir en stoor verdi for nybegynneren å faktisk kunne glede seg litt over de første turene, og ikke være avhengig av å få med seg lærer osv. for å få flydd en tur.
                  Helt enig. For min del har det vært helt knall å bare kunne ta turen på stripa fra dag en uten å være nødt til å være avhengig av å ha med meg noen. Jeg har også hatt samme erfaring som deg når det gjelder læringkurve både på heli og fly. Men når det er sagt så kommer ingen ferdigheter gratis. Jeg har ganske mye erfaring fra innlæring av grov og finmotorikk fra andre idretter og all erfaring tilsier at dersom simulator virkelig skal ha noe å si så må en nesten gidde å sette seg ned mer enn 10-15 minutter annenhver uke. Da kan en like gjerne fly "irl". Selv sitter jeg gjerne 3-4 ganger i uka a 10min til en time hvis det passer seg slik, selvfølgelig ikke hver uke men det blir vesentlig mer enn noen få kræsj pr. uke.... For jeg flyr selvfølgelig til jeg kræsjer...hehe
                  Espen Melby

:D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

Comment

• davidsen
                    • Sep 2005
                    • 120

simulator er uvurderlig når det gjelder stikketrening, og jeg er sikker på at jeg har spart tusenvis av kroner i heli-crash takket være Reflex XTR.

Når det er sagt, så vil jeg tørre å påsta at én time real life flyvning tilsvarer minst 20 timer foran en sim.

I Reflex XTR går det feks ikke an å å gå i kontrollert flatspinn med en Extra 300, så ikke stol blindt på en sim, spesielt ikke ekstreme manøvre. (Mulig det finns simulatorer som er bedre på fly enn Reflex da..)
                    David Gabrielsen,
                    Zoom 400, E-Flite J3 Cub, E-Starter, Blade CX, Eagle 2, Great Lakes 40, Mini Edge 540 (R.I.P.)

Comment

• pilotdott
                      • Aug 2006
                      • 7

Hei
                      Jeg er også på utkikk etter en sim.
                      Lurer litt på om E-sky USB Simulator er en bra sim??
                      Er det noen som har prøvd den?
                      Ble litt skeptisk da jeg så prisen...

På forhånd takk!!

Pilotdott

Comment

• william123
                        • May 2005
                        • 2330

simulatoern som følger med der er FMS. den kan du laste den gratis fra FMS sin hjemmeside å se hva du synes selv.
                        William Jul Ringkjøb
                        Bodø MFK

If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

Comment

Working...