Unconfigured Ad

Collapse

Formosa-vanskelig?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Vampyro
    • Sep 2006
    • 93

Formosa-vanskelig?

Hei. Syns dette virker som et veldig hyggelig forum med få krangler (takk gud). Har fått meg en formosa med Apache børsteløs AP300 motor m/GWS gir. Vet noen hvordan det flyr med den motoren? Har Eflite 20amp speed kontroller og Jeti REX 4MPD mottaker. 3S 1250 mah batteri. Har også et 2S 2200mah batteri. Vil det kunne fly med 2S? Høyderoret ble litt skjevt under montering har det mye å si?

Er veldig nybegynner, instruktøren i klubben sier at jeg vil kunne fly det uten problemer hvis jeg passer på å ha små utslag men jeg føler meg ikke helt trygg. Første fly med balanseror.

Har fra før av en Slow Stick med 350 motor og dette utstyret: http://www.elefun.no/webshop/aspx/pr...kategoriID=149 Men jeg har laser 6 i stedefor laser 4. Når jeg flyr den har jeg stoooore problemer med at motoren fusker. Noen sier radioforstyrrelser og noen sier at speed kontrolleren er gåen. Har montert den så langt bor fra mottakeren og så nermt motoren jeg kan. Og pakket den inn i aleminiumsfolie. Sticken er egentlig det eneste flyet jeg har noen erfaring fra.

Kjøpte aller først en Piper cub men den kræsja jeg. Ble utroooooolig fortvila, reparerte den, meldte meg inn i klubb, lærte å fly den sånn passe før jeg gikk tom for bateri på en tur og kræsja igjen. Da kjøpte jeg slow sticken som jeg flyr uten noen problemer.

Har og lest at mange har problemer med den i vind men jeg syns den er morsom å fly i vind så lenge vinden er stabil. I går var den veldig ustabil og da jeg kom in til landing så kom det et vindkast og flyet sto stille i luften ca 1,5 meter over bakken. Så ble det poff vindstille og flyet falt rett ned. Sideroret brakk så jeg får fikse det.
    Pål Hodne
  • joo
    MFN Skribent
    • Nov 2002
    • 6936

Har du lest denne? : http://www.modellflynytt.no/articles.php?articleId=113

Jeg trakk 17 ampere på 3S som max og da går den vertikalt så lenge du ser den. Gearet oppsett, 3S LiPo og 10-12 ampere trekk bør fly saken bra.
    Selvsagt flyr den på 2S, men du må nok bruke en ganske stor propell på den da.

Lett å fly...? Med små utslag, ikke for mye gass og stille vær etter at en erfaren pilot har trimmet den inn så. Hvis du behersker balanseror bra fra før av.
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• atlemo
      • Jul 2006
      • 320

Jeg er også ganske nybegynner og har en Formosa med Hyperion børsteløs motor. Flyr nå på 2S batteri og det går helt greit. Den går ikke akkurat som ei kule, men får flydd fint i ca 10-12 minutter. (1350mah).
      Det er med standard GWS propeller.
      Bestilte 3S batteri i dag, pluss bedre propell, så vi får se hvordan det slår ut

Men jeg vil ikke si Formosaen er vanskelig å fly. Det var mitt aller første fly. Gikk problemfritt. Øv gjerne i FMS. Modellen finnes på nettet.
      Atle Mo, Oslo

Comment

• Vampyro
        • Sep 2006
        • 93

Har lest den artikkelen og syns den er fin. Men han skriver lite om børsteløse motoren og dette er den første børsteløse motoren min. Men vet noen om det er farlig med litt skjevt høyderor? Er ca 2-3 mm skjevt. Har ikke flydd med balanseror før. Men har flydd mye mye mye i simulator. Har formosa i Fms men syns den har litt liten motor der. Vil ikke hovre eller fly rett opp.
        Pål Hodne

Comment

• atlemo
          • Jul 2006
          • 320

Originally posted by Vampyro
          Har lest den artikkelen og syns den er fin. Men han skriver lite om børsteløse motoren og dette er den første børsteløse motoren min. Men vet noen om det er farlig med litt skjevt høyderor? Er ca 2-3 mm skjevt. Har ikke flydd med balanseror før. Men har flydd mye mye mye i simulator. Har formosa i Fms men syns den har litt liten motor der. Vil ikke hovre eller fly rett opp.
          Mitt fly er rimelig skjevt over alt Halen spesielt. Må kompansere litt på stikka ja. Tror GWS limet forskjøv en del.
          Atle Mo, Oslo

Comment

• joo
            MFN Skribent
            • Nov 2002
            • 6936

Det er mange Formosaer som har blitt skjeve i halen under sammenliming. Har vært omtalt mye (for dem som leser alt av fora) og er et punkt man helst skal vite om og passe ekstra godt på under montasjen. Er den litt skjev kan det trimmes vekk (derfor la en erfaren trimme den) men du vil få et fly som har forskjellig oppførsel på lav og høy fart...

Er meg som har skrevet den artikkelen, og jeg setter bare pris på at du kommer med tilbakemeldinger!!! At jeg ikke omtaler motorer så mye skyldes at jeg (tydeligvis helt feilaktig!) antar at leserne er dus med sakene. Når det er snakk om en modell som kanskje er modell nummer to for ferske modellflygere burde jeg selvsagt vært fyldigere på motorvalg...

Som du ser snakker jeg om hvor mye strøm man tilfører motorene for å angi hvor mye effekt man får ut. Når jeg med 3S LiPo og 17 Ampere strømtrekk har så mye effekt at det blir i overkant vil du med et 2S batteri og like mye strømtrekk ha NOK effekt. I tillegg har du et gearet oppsett, og man får vanligvis bedre virkningsgrad med gear enn uten. Spesielt drakraften fra stillestående. Toppfarten derimot blir lavere, men den er ikke så viktig siden stor fart betyr at det går galt fortere... Fant motoren din på ei web-side men ikke noen lesbare data. Bortsett fra gearingen som sier meg at du har et kV-tall til propellen på rundt 900. (kV-tallet sier litt om antall omdreininger pr. volt driftsspenning) Så får man prøve å finne propellstørrelse ut fra det... eller lete videre på nettet etter omtaler og tester.
            Jeg gjetter bare nå, men jeg ville testet med en 9x4 propell til å begynne med. Eventuelt en 8x4 eller 8x6 med 3S LiPo. Med 2S LiPo skal du prøve større propell, kanskje 9x6.
            Nå VET jeg at flere av forumbrukerne har brukt nettopp den motoren, og jeg håper noen av dem kommer med sine erfaringer her.
            Last edited by joo; 02-10-06, 13:51.

Comment

• Vampyro
              • Sep 2006
              • 93

Gleder meg veldig til å fly den. Håper på fint vær i morgen. Har litt problemer med å finne riktig tyngdepunkt. Har brukt de baksiden på de to "hullene" under vingen. Flytter jeg fingrene 2 mm bak går fronten rett i bakken. Syns og at hullet til batteriet var litt lite. Glemte å sjekke det før jeg limte halvdelen sammen. De passer fint 2S men ikke 3S. Det fulgte med to propeller. En "stor" og en "liten" jeg satt på den store. Bør jeg bytte? Men til helt vanlig flyging. Ikke akro/3D osv men training bør vel et 2S holde. Siden 2S batteriet mitt er nesten 1000mah større vil jeg jo få bedre flytid på det. Har ikke funnet noe om motoren på nettet. Lurte litt med tanke på hvilke modeller den f.eks kan brukes i senere.
              Pål Hodne

Comment

• Vampyro
                • Sep 2006
                • 93

Nå har jeg vært og tatt jomfruturen med min formosa!! Var en drøm å fly. Utrolig morsom. Må lære meg å fly med sideror sammen med balanseror. Og så mangler det bare å få lakket den.
                Pål Hodne

Comment

• joo
                  MFN Skribent
                  • Nov 2002
                  • 6936

Godt det funka
                  Høres ut som du balanserte den med å holde fingrene på undersiden av vingene? Et lavvinget fly er lettere å balansere opp-ned. Merk av CG på øversiden av vingen, og la det ligge opp-ned mens du balanserer.

Comment

• Vampyro
                    • Sep 2006
                    • 93

Originally posted by joo
                    Godt det funka
                    Høres ut som du balanserte den med å holde fingrene på undersiden av vingene? Et lavvinget fly er lettere å balansere opp-ned. Merk av CG på øversiden av vingen, og la det ligge opp-ned mens du balanserer.
                    Du har helt rett der. Men fikk heldivis hjelp av en i klubben før jeg sendte det opp. Er det som er fint med å være medlem i klubb!
                    Pål Hodne

Comment

Working...