Unconfigured Ad

Collapse

Formosa + Apache 300: Uendelig vertikal??

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Vampyro
    • Sep 2006
    • 93

Originally posted by pleym
    Prøv med ny propell, men ikke undervurder dette som en mulig feilkilde. På elektro så er det batteriet som skal levere effekten. Motoren er bare en dings som kan omsette strøm til fysisk bevegelse. Litt flåsete sagt, men det nytter ikke hvor bra motoren er hvis ikke batteriet klarer å dytte inn den effekten du ønsker.

Batteriene blir også dårligere etter en tids bruk, så det betyr ikke dermed at du må bytte til rådyre 20C batterier for å se effektøkning.
    Det bateriet jeg bruker er et litt slitent 3S som jeg låner. Lommeboken strekker ikke til å kjøpe et nytt før jeg kommer hjem fra Paris. Han jeg låner det av sa at det nok ikke var full futt i det. Og elefun har noen billige i restekassa si nå.
    Pål Hodne

Comment

• dagauss
      • Dec 2005
      • 121

Kanskje du kan få lånt et batteri som er i orden? Hvis andre kan hovre med samme oppsett, er det økende sannsynlig at batteriet lager krøll for deg.

Hvor lang levetid tror du LiPo-batterier har, uavhengig av bruk? 3-4 år fra det ble produsert, kanskje?
      heltpropell.com
      Trondheim MFK

Comment

• Vampyro
        • Sep 2006
        • 93

Jeg trenger ikke mer kraft enda. Er mitt første "akro" fly. Har bare flydd slow stick før. Men siden det blir lovt uendlelig vertikal så vil jeg ha det :O) Men det er bare å bytte ut bateriet når jeg trenger det. Var bare redd for at motoren var for svak.
        Pål Hodne

Comment

• lipo
          • Aug 2006
          • 491

Originally posted by dagauss
          Kanskje du kan få lånt et batteri som er i orden? Hvis andre kan hovre med samme oppsett, er det økende sannsynlig at batteriet lager krøll for deg.

Hvor lang levetid tror du LiPo-batterier har, uavhengig av bruk? 3-4 år fra det ble produsert, kanskje?
          Det kommer an på:
          - Kravet du har til batteriet før du regner det som utbrukt (f.eks. at det har minst 80% av opprinnelig kapasitet)
          - Temperatur du oppbevarer det ved
          - Hvor mye ladet det er under oppbevaring

Eksempel: Et batteri som oppbevares 40% oppladet i 25 grader C vil ha 96% av kapasiteten igjen etter et år. Det samme batteriet oppbevart full-ladet ved samme temperatur har bare 80% av kapasiteten etter et år. Hvis du derimot holder batteriet på 0 grader C blir tallene henholdsvis 98% og 94%. Dette gjelder om du ikke bruker batteriet. Bruken sliter og batteriet taper seg raskere. Tallene gjelder for Lithium-Ion, men bør være indikative for LiPo.

Oppbevaring helt utladet gir kort levetid.

Kilde: http://www.batteryuniversity.com/parttwo-34.htm

Comment

• dagauss
            • Dec 2005
            • 121

Llipo: enig i tallene dine. I tillegg kommer slitasje som følge av bruk. Jo mer det tømmes, dess verre er det.

De fleste lipoer som brukes er vel merkbart redusert etter 2 år? Og da tenker jeg ikke bare på kapasitet, men om det kan holde spenningen like godt under last.
            heltpropell.com
            Trondheim MFK

Comment

• joo
              MFN Skribent
              • Nov 2002
              • 6936

Et av problemene med LiPo er at det er vanskelig å "spå" noe som helst om levetiden. Teknologien er ennå for ustabil til det. Og bare litt feil bruk eller lading kan ta drepen på dem.

Jeg tror også at det er for dårlig batteri som er problemet hos deg. Aner meg at med rett propell skulle du klare vertikaler med den motoren bare batteriet leverer det som trengs.

Jeg har en del LiPo som er 3 år nå, og dem har mistet merkbart med effekt nå det siste året men er mye brukte.

Men så har jeg et par batterier kjøpt i vinter som allerede etter omtrent 30 ladinger begynte å bli merkbart slappere. Dette er batterier fra en av de store/anerkjente leverandørene (Thunderpower Prolite). I begynnelsen kunne jeg klatre med 70-80 graders stigevinkel og dra opp små seilfly på et kilo med flyet dem satt i. Nå etter 30-40 ladinger kan jeg ikke dra seilfly, knapt ta av fra gressdekke og klatrer med max 30-40 grader... Handlet så batterier av et annet merke på sensommeren (FlightPower) og forskjellen var gedigen. Nå bruker jeg ikke lange biten på takeoff og drar uendelige vertikaler Fikk altså betraktelig bedre ytelse enn Thunderpowerne hadde selv da dem var nye. Og Flightpower-batteriene har endatil noe lavere kapasitet (3700, mot 4000 på TP-batteriene) Alle er 4S...
              Det som har mest betydning i mitt konkrete tilfelle vet jeg er at TP er 2. generasjons batterier (Max 14C ratet) mens FP er 3. generasjon (Max 20C ratet). Max last i bruk hos meg lå på 12C. TP-batteriene ble varme mens FP ble knapt lunkne.

Nei, jeg vil ikke spå rundt LiPo, men med snill bruk kan dem kanskje gjøre en OK jobb i 3 år vil jeg gjette på.

Det vil kanskje ikke hjelpe deg mht effekten å kjøpe "gammeldagse" batterier på salg som du laster til max anbefalt, da vil du sannsynligvis få mindre guffe enn det du vil få med et nyere batteri med samme kapasitet og stor margin på belastbarheten. Dem vil nok få kort levetid også.
              Last edited by joo; 11-10-06, 17:21.
              Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• Vampyro
                • Sep 2006
                • 93

Så det vil med andre ord si at du anbefaller meg å vente med til jeg har litt mer penger og slå på stortromma og kjøpe et 3.generasjons bateri med en gang? Blir jo billigere i lengden. Hvordan kan jeg se når jeg f.eks går inn på elefun om det er 2. eller 3.generasjon?
                Pål Hodne

Comment

• joo
                  MFN Skribent
                  • Nov 2002
                  • 6936

Når jeg snakker om "generasjoner" er det belastbarheten som avgjør. De første LiPoene vi tok i bruk i særlig grad innen RC hadde en rating på max 5-8C, og dette er første generasjon. For snart to år siden fikk vi 12-14C batterier, 2. generasjon. Nå er det jo 20C som er vanlig på nye LiPo, og dette omtales (spesielt på amerikanske fora) som 3. generasjon. Legg også merke til at jeg ikke snakker om burst-effekt men kontinuerlig belastbarhet.

Men det selges batterier av den eldre typen ennå, dem er rimeligere og dem gjør en helt OK jobb så lenge man ikke trenger å dra så mye strøm ut av dem. Har du et oppsett og fly som tåler litt ekstra vekt vil dette være et godt kjøp!

I ditt tilfelle må du overdimensjonere litt på kapasiteten om du kjøper et "rimelig" batteri av eldre generasjon for å få samme spenningen under last i forhold til et mer moderne. Det betyr at du må ha et tyngre batteri i flyet, og dermed kan du komme til det punktet der motoren din på 3S ikke kan dra vertikalt uansett. Siden flyet blir for tungt.
                  På såpass små modeller som Formosaen er jo 100 gram kritisk mye vektøkning, mens i et større fly er det uten betydning.

Jeg regner med du trenger ca. 12-14A som max last? I så fall må du ha et 2000-2500mAh batteri av eldste generasjon, men klarer deg med et 1000mAh batteri av siste generasjon for å holde samme spenning under full last. Eller det mest optimale, et 1600mAh batteri av 2. generasjon. Da får du brukbart lang flytid i samme slengen.

Vil vel si at jeg anbefaler deg å kjøpe et batteri som i alle fall har 12-14C rating og minimum 1500mAh kapasitet. Ikke sats på å kjøre på max anbefalt last, er drepen for LiPo. Eller vente til du har råd til et 20C-batteri Jeg fløy for det meste min egen Formosa med 3S LiPo på 1660mAh, med 14C rating og dem fungerte meget bra! Dette er det jeg omtaler som 2. generasjons LiPo. Får du tak i noe sånt så ikke vent, men handle nå og få deg flytid og flytid.

Som et lite PS: Siste genersjon LiPo veier noe mer pr. mAh enn de forrige. Dette skyldes mer metall innvendig for å få større overflater og større strømkapasitet. Det er ikke bare fordeler med siste nytt! Dem er dessuten lettere å ødelegge ved underlading og overlading, dem er rett og slett mer følsomme for mishandling.

Konklusjon: Ikke hør så mye på alle disse spesifikasjonene. Er økonomien trang får du heller sette kravene om fantastiske ytelser litt til side nå og sørge for at du har noe å fly. Det er det viktigste. Så kan du slå på stortromma når økonomien er bedre.
                  Last edited by joo; 11-10-06, 18:39.

Comment

• Vampyro
                    • Sep 2006
                    • 93

Det viste seg at det bateriet jeg så på var et 10C. Det er vel 1. generasjon? Så jeg får se om jeg får tak i et 3S på rundt 1700mah som er anbefalt for motoren. Og jeg heldig og har fått lånt meg et bateri. Selv om det ikke er 100% så får jeg flydd. Og siden jeg er nybegynner i mine øyne så gjør ikke effekten noe for øyeblikket.

Og noen som vet om Apache 300 tåler 4S?
                    Last edited by Vampyro; 11-10-06, 18:54. Reason: Tilføye et spm
                    Pål Hodne

Comment

• william123
                      • May 2005
                      • 2330

jeg ser egentlig ikke noen grunn til å gå på 4S. for det første tror jeg ikke at motoren har så veldig godt av det. for det andre er de dyrere, og for det tredjee vier de mere. det man selvfølgelig kna gjøre er å kjøpe et mindre 4S batteri på ca 1000mAh, og kjøre motoren på litt midre propell og forsatt ha samme effekt. men jeg ser ikke helt vitsen
                      William Jul Ringkjøb
                      Bodø MFK

If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

Comment

• Tømmer
                        • Nov 2006
                        • 21

Fartsregulator for GWS 350c motor

Kjøpte meg en Formosa med 350 motor, dette er mitt nr 2 fly så jeg tenkte jeg skulle bruke regulatoren fra Pico J3 IPS. dvs. en Gws ICS300 (som leverer 8 a cont og 15 a max) og et Li-po 2 cell 1300mah 15C men det er så lite kraft i motoren at jeg ikkje klarer å få flyet i lufta. Kan det være at regulatoren er for liten?
                        Bør jeg ha 3s batteri med 11.1V er 7.4V for lite??
                        Ser at Elefun leverer samme oppsettet som jeg har nå, hva er galt?
                        Mine besittelser:
                        € Ultimate 140size m/Dle30
                        € 60" Extremeflight Edge540
                        € Trex 600 OS 55 Hyper 3G FBL
                        € TT Minititan e325 3G FBL
                        € Katana V46 m OS50Hyper

Comment

• joo
                          MFN Skribent
                          • Nov 2002
                          • 6936

Strengt tatt vil den motoren sannsynligvis gi deg mest på et 8S NiMH-batteri. 2S LiPo blir litt for lav spenning, mens 3S LiPo blir for mye til å få noe særlig levetid på motoren.
                          Regulatoren er ikke beregnet på LiPo, så du risikerer å ødelegge batteriene...

Comment

• Tømmer
                            • Nov 2006
                            • 21

Fant feilen

Fant et potmeter på senderen som heter "EPA - THR" som stod på min, justerte den til max da vart det andre boller, hehe
                            Har brukt LI-Po batteri lenge på denne regulatoren uten problem, men jeg ser nå at den ikke er beregna på LI-Po, bør vel bytte den ut til GWS ICS Li 300 koster kun 150kr
                            Mine besittelser:
                            € Katana V46 m OS50Hyper

Comment

• Tømmer
                              • Nov 2006
                              • 21

Første smell

Prøvde idag å fly Formosaen i mellom vindakasta på Mørekysten, det gikk veldig fort i forhold til Pico J3`en, hadde i grunnen lite kontroll og det small rett inn i nabohuset, gear på motor knust men ellers i bra stand.
                              Trur Dere at det er litt for optimistisk å klare å flyge Formosaen for en som har 1 mnd flytid på Pico J3en?
                              Neste gang trur jeg at jeg venter til det er helt vindstille, men det er ikkje lett for en utolmodig kar som meg, hehe
                              Attached Files
                              Mine besittelser:
                              € Katana V46 m OS50Hyper

Comment

• Tømmer
                                • Nov 2006
                                • 21

Endelig i lufta med Formosaen

Kjøpte meg en Estarter med balanseror og etter å ha fløyet ca 15 turer med dette så tok jeg sjansen på å prøve med Formosaen idag igjen. Det er flott vær -5gr og en liten bris, gikk fint å få i lufta idag, men det vart noe helt annet å flyge dette, får satse på at været holder seg slik at jeg får ta mange treningsturer i helga
                                Mine besittelser:
                                € Katana V46 m OS50Hyper

Comment

Working...