Unconfigured Ad

Collapse

fly opp ned?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • BARDUBOY
    • Mar 2006
    • 249

fly opp ned?

Et acro/3d fly som man kan fly oppned med rimelig greit, bør/skal det være balansert slik at man ikke skal trenge å bruke noe som helst dykkror når man flyr opp ned på vanlig gass???
    Skal man kunne snu flyet rundt( i roll) uten å bruke høyde/dykk ror??
    Børge G Hansen

Futaba 10C 2.4FASST
    Optic6
    C17E
    Dassler
    T-Rex
    T-Rex 600 N Pro
    U-CAN-DO 46
    Cessna Cardinal
    Cessna 182 skyline
    cap 232 27% alitalia
    edge 540 vince
  • ofremmi
    • Sep 2002
    • 490

Hei
    Nei du kan ikke regne med det, det er helt vanlig å måtte dytte litt når flyet er på ryggen. Årsaken er at selv om du har flyet justert slik at både vingen og haleflatene har 0 grader vinkel vil du måtte trimme ørlite høyderor for at det skal fly rett frem med hodet opp. Når du roller over vil da trimmingen føre til at nesa vil ned, og du må dytte litt for å unngå at det skjer. Altså du kan trimme modellen så den flyr stabilt på ryggen, men da må du trekke høyderor vanlig veg.
    Ola
    www.ofremmi.info

Comment

• extracap
      • Feb 2006
      • 556

Originally posted by BARDUBOY
      ikke skal trenge å bruke noe som helst dykkror når man flyr opp ned på vanlig gass???
      Skal man kunne snu flyet rundt( i roll) uten å bruke høyde/dykk ror??
      tror det enest alternativet er en mixs på radioen.

mvh geir
      Mvh Geir Mogstad
      ---------------------------------------
      slapp av det kommer helt sikkert ned!

Comment

• bengtern
        • Oct 2005
        • 313

Hmm, miks? Da må en jo enten ha en bryter for at en flyr opp-ned eller så må en ha en sensor som ser at en flyr opp-ned. Du kan kanskje få til noe ved å balansere flyet så haletungt at det flyr rett frem med høyderoret i senter, og da få samme effekten på ryggen.
        -----------
        Bengt

Comment

• BARDUBOY
          • Mar 2006
          • 249

Originally posted by bengtern
          Du kan kanskje få til noe ved å balansere flyet så haletungt at det flyr rett frem med høyderoret i senter, og da få samme effekten på ryggen.
          Ja, det var noe slik eg tenkte, men vil flyet bli veldig vanskelig å flyge da???
          Noen som vet, har erfaringer????
          Børge G Hansen

Futaba 10C 2.4FASST
          Optic6
          C17E
          Dassler
          T-Rex
          T-Rex 600 N Pro
          U-CAN-DO 46
          Cessna Cardinal
          Cessna 182 skyline
          cap 232 27% alitalia
          edge 540 vince

Comment

• andre78
            • Nov 2005
            • 163

Originally posted by BARDUBOY
            Ja, det var noe slik eg tenkte, men vil flyet bli veldig vanskelig å flyge da???
            Noen som vet, har erfaringer????

Et baktungt fly vil bli mer kilent på rorene ,mer ustabilt flikker lettere osv ... Men hva er problemet med å gi litt dykk ror ?
            Mvh Andre`søhagen

Comment

• BigEz
              • Nov 2005
              • 107

Hmmmm...min Super Stearman (todekker) holder høyden uansett om den flyr rett vei, eller om den flyr opp ned. Men dette er kanskje spesielt for dobbeltdekkere som har forskjellig angrepsvinkel på øvre og nedre vinge. Lettvint er det iallefall.
              Liten høyvinget trainer - SC 15
              ARC Beaver on floats - Saito 82
              Goldberg Ultimate - OS 120

Comment

• bengtern
                • Oct 2005
                • 313

To av depronflyene mine er nesten sånn. Jeg har ikke hatt det som mål så derfor er de ikke helt sånn. Men jeg husker at den ene var overkompensert en gang, jeg måtte faktisk gi oppover for å ikke stige mens den fløy opp-ned. Du må nesten bare prøve å flytte tyngdepunktet bakover og se hva som skjer. Enkelte fly blir superustabile, andre takler det fint. Ta det trinnvis så unngår du å finne ut om flyet ditt er ustabilt med en gang.
                -----------
                Bengt

Comment

• Supra25
                  • Sep 2003
                  • 1825

Originally posted by bengtern
                  Du må nesten bare prøve å flytte tyngdepunktet bakover og se hva som skjer.
                  Ta en kikk på hvilken kategori vi er i her....nybegynner! Er man nybegynner så bør man være veldig forsiktig med å flytte tyngdepunktet bakover, og spesielt bak produsentens anbefalinger. Ja, tyngdepunkt (CG) er en individuell greie, men flytter man det for langt bak og ikke har erfaring nok så kan det gå riktig galt.
                  Samtidig vil jeg si at hvis formålet med å flytte CG bakover kun er å gi mindre dykkror på rygg blir det kanskje litt feil. Jeg er helt for å finjustere CG på en modell for å få egenskaper og en "feel" som passer akkurat DEG, men det forutsetter i min bok at man vet hva man begir seg inn på. Som det har vært nevnt her så vil en baktung modell fort gi svært uheldige utslag.
                  Hvis du ikke er fornøyd med hvordan flyet ditt oppfører seg på rygg, ville jeg fått litt hjelp fra en erfaren pilot. Fortell litt hva du ikke er fornøyd med og se om det er noe å gjøre med det. Type fly, vingetype og flystil vil være viktige faktorer her.

Det er som Ola sier helt normalt at man må gi litt (det vil såklart variere noe fra modell til modell) dykkror når man flyr på ryggen. Dette bør man venne seg til først som sist.
                  Jeg har enda tilgode å fly en modell som har blitt snillere å fly når den var baktung, kontra tyngdepunkt innenfor (eller veldig nære) anbefalte grenser. Dette forutsetter såklart at det som står i manualen er riktig...
                  Odd Sundet
                  http://www.imacnorge.no

Comment

• joo
                    MFN Skribent
                    • Nov 2002
                    • 6936

Enig, tweaking og søken etter hvor grensen går mht å flytte CG bakover er for spesielt interesserte som jakter spesielle egenskaper og vet hva dem gjør. Det kan i verste fall koste en modell å gjøre feil her.
                    Mixer til slikt er ikke bra, dette skal ligge i klåfingrene som holder fast i stikka og være en naturlig refleks.

Dette med å lete etter ens personlige perfekte CG er langt vanligere å gjøre med seilflyene. Til F3F jaktes det på kjappest mulig svingrespons på grensen til det ukontrollerbare, og fabrikantenes CG er bare et forslag som piloten selv skal jobbe videre fra for fintuning. Selvsagt er der mye å hente med sånt på en motormodell også, men da må modellen være bra og man skal vite hva man vil oppnå. Som Supra antyder så koster det fort noe et annet sted det du evt tjener på endringer.

Nå har jeg hatt noen modeller som har vært svært nøytral på rygg, men det er unntakene. Det er imidlertid en fellesnevner for disse: Jeg har målt og korrigert, fløyet og målt igjen for å få så nær perfekte vinkler på alt. Endret angrepsvinkel på vingen fra 0,8 til 0,6 osv bare for å illustrere. Flyr på bakre CG. Med kvart tank har jeg opplevd at Calypsoen ikke bare flyr nøytralt på rygg men stiger en anelse... Prisen for dette: jeg MÅ ha fart på landingene for å ikke flikke...
                    Last edited by joo; 20-10-06, 09:17.
                    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

Working...