Unconfigured Ad

Collapse

10x7 vs 11x6

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • saftus
    • May 2006
    • 6

    #1

    10x7 vs 11x6

    hei!

    hvor stor er forskjellen på disse propellene?

    fordeler/ulemper med di?

    hva ville passert best på en magnum 46 motor?

    Med vennlig hilsen Robert =)
  • joo
    MFN Skribent
    • Nov 2002
    • 6936

    #2
    10x7 gir høyere toppfart.
    11x6 gir bedre aksellerasjon, merkes spesielt godt på takeoff.
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

    Comment

    • Knett
      • Nov 2005
      • 139

      #3
      Det er forskjell på vridningen (pitch) som er det siste tallet, det første er diameter. Høyere pitch gir større fart. Lav pitch og stor diameter gir mer thrust.
      Så hvilken som passer best av disse kommer helt an på hva slags fly motoren bor i.
      ----------------------------------------------------------------------
      Kenneth Thommesen
      http://www.vingen.no/
      www.bmfk.org

      Ventus 2cx 1/4, Club Libelle 1/4,
      RaceM, Aspire
      Pike Perfection
      35cc Extra 260
      Extra 300L Leki

      Comment

      • saftus
        • May 2006
        • 6

        #4
        okey

        takk for 2 fine svar hjelper bra

        mvh Robert

        Comment

        • jarle
          • Feb 2005
          • 341

          #5
          11x6 er tyngre å drive enn 10x7, hvis du går opp en tomme i diameter må du ned 2 tommer i pitch for å belaste motoren likt.(som en tommelfinger regel)
          Etter min erfaring er 11x5 et bra valg for en 46 motor, eller 10x7 for bedre toppfart på et lite og lett fly.

          Jarle
          Last edited by jarle; 21-10-06, 16:08.
          It's just like on the SIM exept your VISA is the spacebar.

          Comment

          • joo
            MFN Skribent
            • Nov 2002
            • 6936

            #6
            PLF for 10x7 er 700.
            PLF for 11x6 er 726.
            PLF for 11x5 er 605.
            Så det stemmer som Jarle sier, 11x6 er en tyngre last enn 10x7, men 11x5 er en god del mindre last for motoren...
            Hvis RPM blir OK med 11x5, (ikke for høy) vil nok 11x5 bli det beste alternativet.


            PS: for "nye" forumbrukere er det en idè å bla i artikkel-arkivene våre. Dette med last og propellvalg er belyst her: http://www.modellflynytt.no/articles.php?articleId=6
            Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

            Comment

            • spitmk16
              • Oct 2005
              • 1367

              #7
              Originally posted by joo
              PLF for 10x7 er 700.
              PLF for 11x6 er 726.
              PLF for 11x5 er 605.
              Så det stemmer som Jarle sier, 11x6 er en tyngre last enn 10x7, men 11x5 er en god del mindre last for motoren...
              Hvis RPM blir OK med 11x5, (ikke for høy) vil nok 11x5 bli det beste alternativet.


              PS: for "nye" forumbrukere er det en idè å bla i artikkel-arkivene våre. Dette med last og propellvalg er belyst her: http://www.modellflynytt.no/articles.php?articleId=6
              Ikke for å være lei, men de øvre tallene skjønte neppe nybegynnere.

              Formelen er D^2xp (diameter*diameter*pitch)
              Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

              Comment

              • spitmk16
                • Oct 2005
                • 1367

                #8
                Originally posted by saftus
                hei!

                hvor stor er forskjellen på disse propellene?

                fordeler/ulemper med di?

                hva ville passert best på en magnum 46 motor?

                Med vennlig hilsen Robert =)
                10X7 gir større fart men lavere aks, og samtidig dårligere stigning.
                Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

                Comment

                • joo
                  MFN Skribent
                  • Nov 2002
                  • 6936

                  #9
                  Originally posted by spitmk16
                  Ikke for å være lei, men de øvre tallene skjønte neppe nybegynnere.
                  Dem skjønner talla hvis dem leser artikkelen jeg linka til
                  Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                  Comment

                  Working...