Unconfigured Ad

Collapse

Stoor tabbe!!! Magister..

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Coolman
    • Nov 2006
    • 170

Stoor tabbe!!! Magister..

Første turen med min nye magister med standard utstyr var ikke noe serlig..
    Tror nok at jeg hadde altfor lite motorkraft/lite strøm da jeg prøvde takeoff... Brukte ca 40 meter på en kunstgressbane i -4'C totalt vindstille, da jeg endelig dro stikka bakover steila det i ca 7 meters høyde og falt sidelengs mot bakken. Er motoren eller batteriet for svakt??
    Jeg bruker et 9,6 V 3000Mah med 8 celler, batteriet var selvfølgelig kaldt da jeg prøvde.... Har det mye å si om det er varmt eller kaldt?
    Er batteriet for tungt?
    Jeg har også 1 stk mottakerbatteri ombord...
    Jeg hadde 2 forsøk og det samme skjedde begge gangene...
    Dere skjønner sikkert at jeg er nybegynner, hehehe , men det er bare 1 måte jeg lærer på!
    Flyet fikk bare mindre bulker i vingen, samt at propellen knakk på det 2 forsøket...
    Noen som har tips?

Anbefaling av ny motor?
    Anbefaling av nytt batteri til min eksisterende motor?
    anbefaling av komplett ny løsning?

Takk for svar og oppmerksomhet.
    http://www.nordregate.com
  • sfinx
    • Mar 2006
    • 150

Magisteren har litt lite motorkraft på 9,6 volt. Et kaldt batteri gir ikke like mye som et varmt. Et NiMh batteri er ganske tungt i forhold til LiPO. +mottakerbatteri, gir mye vekt til et fly som allerede er tungt og med lite krefter.
    Flyet har jeg prøvd med 9,6v og det gikk greit å fly det. Men merket godt i svingene at det var lite krefter i motoren.
    Hvis du kan ta ut mottakerbatt og bruke BEC og i tillegg holde batteriet varmt så burde du kunne fly greit. Lad gjerne batteriet rett før du skal fly, da har du litt mer puff i batteriet og varmt batteri.
    Jeg bruker nå et 3C LiPo 4000mAh batteri. Det gir 11,2v og flyet oppfører seg helt fint. Men skal du ha LiPo må jo regulator byttes.
    Har også Magister med .32 ASP motor. Det er ett helt annet fly. Masse krefter og mye lettere fly, men masse oljesøl......
    Redigert: Ikke prøv å få masse høyde med en gang flyet er i lufta. La det bygge opp fart i 1-2 meters høyde før du prøver å få det opp. Og ikke gå for fort opp, da steiler flyet. Da skulle det gå å fly det på 9,6v.
    Last edited by sfinx; 20-11-06, 21:26.
    Tor A. Jakobsen
    -------------------------------------------------
    If your gonna Crash.... at least make it look Good!

Comment

• Aviator
      • Mar 2005
      • 601

Sjekk balansepunktet.... Hørtes ut som min første flytur....
      Svein Roe
      ----------------
      Skymaster F-15 - Nexus Mk II
      Boomerang Sprint - Simjet 2250
      Starfire II P-60
      C-arf Extra 2,3 - DA 50
      EF Extra 91" - DA 60
      EF Edge 48"
      Ventus 4m
      Mini Nyx

Comment

• Karl H.
        • Mar 2006
        • 1452

Hvorfor ikke få en modellflyger til å hjelpe deg? Har lært å fly på den harde og dyre måten for lenge siden, og tro meg, det er ikke å anbefale.
        Hvis det er en klubb i nærheten, har de sikkert en instruktør.

Karl H.
        Karl Hans Glommen.
        Mjøsa Modellflyklubb

Man har ikke mer moro enn man kjøper sjøl.

Comment

• jarle
          • Feb 2005
          • 341

Synes det høres ut som du var litt hardhendt på høyderoret jeg, når du flyr med litt knapp motorkraft er det veldig viktig å være myk på høyderoret.
          Sørg for at stigevinkelen ikke blir for bratt og at det er vingen og ikke motoren som bærer flyet.
          Ellers er jo de andre rådene her også viktige å merke seg.

Jarle
          It's just like on the SIM exept your VISA is the spacebar.

Comment

• kjetilmh
            • Jun 2006
            • 990

Hei

Du sparer mye liming på og kjøre simulator . . .
            og nå er det jo vinter da . .
            Fly trenger fart for å fly, så ikke stig for raskt.
            Kjetil
            oops: . . ! . .

http://www.vingmfk.com

Comment

• Torstein
              • Nov 2005
              • 344

- Er enig det som alt er sagt; Men også:
              * Nye batterier leverer ikke like mye som et batteri som er brukt noen ganger.
              * Nye børstemotorer (hvis det er det du har) leverer heller ikke fullt de første gangene.

Torstein
              (som slett ikke synes dette var en stor tabbe - men mer en dagligdags ting)
              Last edited by Torstein; 20-11-06, 21:45.

Comment

• Coolman
                • Nov 2006
                • 170

Tror jeg bytter til et lipo batteri jeg..
                Hva med dette: Hyperion 3S 20-30C Pack - 2500mah, eller trenger jeg noe kraftigere?
                Jeg har tenkt å beholde motoren en stund til, men hvis jeg bytter batteri trenger jeg vel også en fartsregulator?
                I såfall hvilken?

Noen som har noen gode råd med tanke på batteri/regulator?

Takk for alle svarene, jeg tar allt til etteretning...

Skal i allefall kutte ut mottakerbatteriet...

Vi snakkes...

Comment

• sfinx
                  • Mar 2006
                  • 150

Bruker et Wanma 3s 4000mAh 10c batteri fra Elefun og en Jamara 35A LiPo regulator fra Øgrei.
                  Rimelig og grei løsning. Og lang flytid.
                  Elefun har denne reg som burde virke greit: GWS ICS Li 600
                  Med noen extra åpninger til å slippe inn luft ellers kan det nok batteriet bli litt varmt.
                  Men letter du flyet med å ta ut mottakerbatt og sørger for at batteriet er nyladet og litt varmt så flyr du greit med det oppsettet du har. NiMh batterier taper litt lading når de ligger ubrukt. Så det blir litt extra puff hvis du lader rett før flyging. Og indre motstand blir litt mindre på alle batterier når de blir varmet opp litt. Virker vel best rundt 25 grader.
                  Tor A. Jakobsen

Comment

• joo
                    MFN Skribent
                    • Nov 2002
                    • 6936

Mye greie svar her.
                    Hvis du skal over på børsteløst finner du en del tips både i reviewet her og den diskusjonslinken som er henvist til på siste side i reviewet: http://www.modellflynytt.no/articles.php?articleId=172

Magisteren er ikke overmotorisert på noen måte med originalmotoren nei. Den er strengt tatt sterk nok til å fly med, og tar greit av på hardt underlag. Men på gress blir den faktisk nesten for svak til å fungere! At det er en modell med nesehjul gjør ikke saken bedre siden det gir langt mer motstand enn et halehjulsopplegg. Dermed opplever man det du gjorde.

Sannsynligvis har du gjort en standard feil: i det du sliter modellen av bakken fortsetter du å stige. Hvis du reduserer høyderors-inputen og lar modellen fly rett fram i et par meters høyde og bygge opp trygg flyfart før du fortsetter å stige fungerer det. Forutsetter at der er åpent og fritt rundt stripa. Ikke prøv å fly på trange områder!

Vel oppe flyr den ganske raskt med originalmotoren, det er bare stripas dekke som er et problem i grunnen.

Med et LiPo og en regulator som har cutoff som kutter på rett spenning vil du få et mye lettere fly, men propellen må nok byttes med en noe mindre for å ikke redusere levetiden på motoren drastisk. Regner med den regulatoren som sfinx anbefaler takler LiPo cutoff...

Elapor er genialt. Som du sier har du noen bulker men ikke noen brudd
                    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• spitmk16
                      • Oct 2005
                      • 1367

Originally posted by Coolman
                      Første turen med min nye magister med standard utstyr var ikke noe serlig..
                      Tror nok at jeg hadde altfor lite motorkraft/lite strøm da jeg prøvde takeoff... Brukte ca 40 meter på en kunstgressbane i -4'C totalt vindstille, da jeg endelig dro stikka bakover steila det i ca 7 meters høyde og falt sidelengs mot bakken. Er motoren eller batteriet for svakt??
                      Jeg bruker et 9,6 V 3000Mah med 8 celler, batteriet var selvfølgelig kaldt da jeg prøvde.... Har det mye å si om det er varmt eller kaldt?
                      Er batteriet for tungt?
                      Jeg har også 1 stk mottakerbatteri ombord...
                      Jeg hadde 2 forsøk og det samme skjedde begge gangene...
                      Dere skjønner sikkert at jeg er nybegynner, hehehe , men det er bare 1 måte jeg lærer på!
                      Flyet fikk bare mindre bulker i vingen, samt at propellen knakk på det 2 forsøket...
                      Noen som har tips?

Anbefaling av ny motor?
                      Anbefaling av nytt batteri til min eksisterende motor?
                      anbefaling av komplett ny løsning?

Takk for svar og oppmerksomhet.
                      Her lukter det en dårlig kombinasjon av to ting, nybegynner og for svak motor. Jeg hadde også en altfor svak motor og gjorde akkurat det samme på en av mine krasj. Hadde jeg hatt sterk nok motor så er det ikke noe problem, for da staller man ikke. (Beste jeg foresten hadde var, take off- stall- nesten i bakken- opp igjen-osv til jojoen ble for heftig og rett ibakken..)

Mitt råd er, bytt ut motor og batteri så fort som mulig.
                      Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

Comment

• tyor
                        • Mar 2005
                        • 9757

Bruker selv wanma 4000 batterier i ett 40size oppsett og de fungerer i hvertfall utmerket til meg. der har jeg ett makx trekk på ca 35A. så hvis du finner en passende børsteløs så kan du jo fortsatt bruke batteriet ditt.
                        Tom Nohr
                        Tennisveien 9
                        2450 Rena

Frsky taranis 9+
                        Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                        Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                        + diverse små ting

Comment

• sfinx
                          • Mar 2006
                          • 150

Kansje vi fokuserer litt mye på kreftene i motor til Magister ?
                          Det er da fullt mulig å lære å fly med det utstyret du har i flyet.
                          Det er jo kommet en masse råd om hvordan du skal fly med det oppsettet du har. Og ingen av dem er dårlige.
                          Men det ER lurt å få hjelp av noen med erfaring. Har prøvd den harde måten selv.....
                          Bor du i nærheten er det bare å ta kontakt. Mail: la2my@sensewave.com

Og joo: Regulatoren setter automatisk cutoff for 2 og 3 celler LiPo.
                          Tor A. Jakobsen

Comment

• Coolman
                            • Nov 2006
                            • 170

[QUOTE=sfinx]Kansje vi fokuserer litt mye på kreftene i motor til Magister ?
                            Det er da fullt mulig å lære å fly med det utstyret du har i flyet.
                            Det er jo kommet en masse råd om hvordan du skal fly med det oppsettet du har. Og ingen av dem er dårlige.
                            Men det ER lurt å få hjelp av noen med erfaring. Har prøvd den harde måten selv.....
                            Bor du i nærheten er det bare å ta kontakt. Mail: la2my@sensewave.com

Joda, jeg er enig at det sikkert kommer til å fly med det oppsettet jeg har, hvis jeg bare hadde hatt litt mer erfaring... Jeg har fløyet noen timer med en Wing Dragon og syntes dette ikke var noe problem, ingen alvorlige uhell i allefall.. Jeg skjønner at man ikke kan stige for raskt på grunn av stall/liten hastighet..

Jeg tenkte derfor at allt vil bli mye enklere hvis jeg har litt ekstra motorkraft for å unngå slike ting, det hadde jo vært mye enklere med litt mere krefter da det eneste området jeg har å fly fra er en fotballbane med kunstgress..
                            Jeg har også ski til denne modellen som veier betraktelig mer en hjul oppsettet og når banen da blir snødekt blir allt bare mye værre..

Jeg bor i en liten fiskelandsby dær det er 20 mil til nærmeste modellflyklubb og derfor må jeg/vi bare lære dette på denne måten.. (synd)

Ellers så har 4 venner fått sine fly og begynner og bli fly klar, men ingen har noen erfaring... Så det blir nok mange problem som må løses etterhvert, men man blir jo klokere av skade sies det.....

Takk for all hjelp så langt... Vi snakkes

Comment

• Coolman
                              • Nov 2006
                              • 170

Nye deler

Jeg vil bare legge til at nå har jeg bestillt en Hyperion z3019/10 med 11*5,5 propell.
                              Jeg har også bestillt en Hyperion titan 50 esc, og da håper jeg at jeg har kraft så det monner?

Takk for oppmerksomheten

Comment

Working...