Unconfigured Ad

Collapse

os 46fx-os 46la

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • leffen
    • Oct 2003
    • 49

os 46fx-os 46la

Kan noen svare meg forskjellen på de overnevnte motorene,er det greit å velge en os 46 la til en jupiter...(uknuselig sak)

eller er det bedre alternativer-magnum foreksempel

hva er det beste valget for jupiteren.
    Leif S. Nilsen

Jupiter m/irvine 53-chipmunk m/sc 65
  • Jon Wold
    • Sep 2002
    • 949

LA-serien har såkalt air-bleed forgasser hvor tomgangen er styrt av et lite hull i forgasseren. En "billigere" og litt mindre nøyaktig måte å justere tomgangen på enn FX-serien som har tomgangsdyse.

Dessuten er LA bronselagret mens FX har to kulelagre. Motorer uten kulelager er ikke så glad i at du bruker starter ettersom bronselagrene skaper slærk i motoren som gjør at overdreven bruk av starter kan skape slitasje.

FX yter noe mer enn LA og varer kanskje litt lengre ettersom de er kulelagret.

Du vil nok få stor glede av dem uansett hva du velger, men hvis pris ikke spiller noen rolle er det vel ikke tvil om at FX er best.

Styr unna SC/Magnum/ASP er min erfaring, du får mer glede av en O.S.
    MVH

Jon Gunnar Wold

Comment

• JarKri
      • Jun 2002
      • 158

FX eller LA

FX har kulelager, det har ikke LA. Kulelager gjør at motoren har mindre friksjon og blir dermed sprekere. Slitasjen blir også mindre. Ulempen er at man da (noen ganger) må bytte kulelager. Akkurat hva som passer best til Jupiter kan jeg ikke svare på. Det spørs hva du er ute etter. Hvis du har tenkt til å beholde motoren en stund ville jeg nok ha spandert på meg en motor med kulelager. Har selv gode erfaringer med 46FX og MVVS 49. MVVS 49 kan kjøpes hos

Jaran

Comment

• freesider.no
        • Aug 2003
        • 58

har en magnum 53xl i min Ready og den går og starter som ei klokke.
        http://www.freesider.no

Comment

• Vingemutteren
          • Jul 2002
          • 2421

En Irvine 53 er heller ikke å forakte (gode erfaringer så langt).
          Gert Hildrestrand.
          Limets Venner.
          Valdres Flyklubb Modell

Famous last words? Hey watch this!

Comment

• Superstar40
            • Dec 2002
            • 1667

På de to Jupiterene i klubben som jeg har observert bruker den ene OS .46FX og den andre en Irvine .53 og begge har gitt uttrykk for at de er fornøyd.

Er du tilknyttet et klubbmiljø eller har motorerfaring fra før kan du nesten kjøpe hva du vil da det alltid vil være hjelp og få.

Uansett hva du kjøper så følg instruksjonen til produsenten for innkjøring både med hensyn til propellvalg og nitro/oljeinnhold.

Min erfaring med tips fra butikken er at de ikke stemmer med det som står i bruksanvisningen, butikken anbefaler høyt nitro innhold eller sier at det ikke spiller noen rolle mens bruksanvisningen sier noe helt annet. Dette gjelder både for OS og SC som er mitt erfaringsområde.

Espen
            Espen Kvien
            Gruppeleder F3A
            Vingtor RC Club
            f3a.norge@gmail.com

Mange fly og mye moro

Comment

Working...