Unconfigured Ad

Collapse

Kjøp av fly (nybegynner)

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • laerdh
    • Dec 2006
    • 1

Kjøp av fly (nybegynner)

Hei!
    Jeg er nybegynner og har da selvfølgelig noen spørsmål som jeg håper dere kan svare på.
    Jeg har lyst til å starte med modellflyging, men er veldig usikker på hva slags fly jeg burde velge. Flyet må nok hvertfall tåle noen harde landinger, siden jeg er helt fersk. Det jeg lurer på er om dere har noen gode forslag til hva jeg burde velge i prisgruppen 1000-2000 kroner?

Edit:
    Så nå i ettertid at flere har stilt akkurat det samme spørsmålet, så da finner jeg nok noen fornuftige svar der. Beklager

mvh,
    Lars Dahl
    Last edited by laerdh; 05-12-06, 23:03.
  • Celtic-Griffin
    • Oct 2004
    • 873

The first decision is wether you wish to build your own models or if you wish to buy ready made (ARF or Almost Ready to Fly) - there is great pleasure to flying models which you have built yourself not to mention the knowledge you gain in material/construction techniques and aerodynamics of flight.
    Ken Bates
    Never Mind the Label

Comment

• spitmk16
      • Oct 2005
      • 1367

Originally posted by laerdh
      Hei!
      Jeg er nybegynner og har da selvfølgelig noen spørsmål som jeg håper dere kan svare på.
      Jeg har lyst til å starte med modellflyging, men er veldig usikker på hva slags fly jeg burde velge. Flyet må nok hvertfall tåle noen harde landinger, siden jeg er helt fersk. Det jeg lurer på er om dere har noen gode forslag til hva jeg burde velge i prisgruppen 1000-2000 kroner?

Edit:
      Så nå i ettertid at flere har stilt akkurat det samme spørsmålet, så da finner jeg nok noen fornuftige svar der. Beklager

mvh,
      Lars Dahl
      Først og fremst, har du lyst på å kjøpe fly for å finne ut om rc-flyving er gøy, eller for å lære flyving og så kjøpe andre fly siden?

Poenget mitt er at dersom du kjøper billigfly til 2000 kr for alt, får du liten nytte av dette utstyret når du kjøper nr 2 fly.

Men dersom du satser på fly nr 1, kan du ta med deg mye til fly 2 og dermed blir totalen billigere.

Så, hva vil du?
      Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

Comment

• HighFly
        • Dec 2005
        • 68

E-starter er min anbefaling. Lett å fly, tåler mye, og du kan fly det med eller uten ailerons. Trenger selvfølgelig radio osv. i tillegg. Er litt for grønn selv til å kunne anbefale merke/type osv, men har selv erfart at det lønner seg å kjøpe skikkelig radioutstyr med en gang. Ikke alle "ferdigpakker" har radioutstyr som det er verd å satse videre på. Lykke til med hobbyen. Mye moro venter!
        It`s not the fart that kills...it`s the smell!

Comment

• dj_maz
          • Aug 2006
          • 295

jeg tenkte jeg skulle kjøpe meg en cessna. denne http://www.elefun.no/webshop/aspx/pr...tegoriID=10000
          bytter da selfølgelig ut all elektronikk. tror den kunne vert gøy og teste
          men hva vet da jeg ? jeg flyr jo bare heli
          Magne 20 År
          www.airfreaks.no

JR PCM 9XII Synth

Raptor 50 V2
          Trex 450XL
          Walkera 22E *solgt*

Comment

• Tintin
            • Jan 2005
            • 4631

Om du skal bytte elektronikk så koster bare en brukbar rx + servoer deg en tusing eller mer og da kan man vel likegodt kjøpe noe som funker med en gang, som en Magister http://www.elefun.no/webshop/aspx/pr...px?vareID=4246

Comment

• dj_maz
              • Aug 2006
              • 295

sant nok det ja

men hvor stort batteri må man ha på denne magisteren ?
              Last edited by dj_maz; 08-12-06, 08:59.
              Magne 20 År
              www.airfreaks.no

JR PCM 9XII Synth

Raptor 50 V2
              Trex 450XL
              Walkera 22E *solgt*

Comment

• william123
                • May 2005
                • 2330

søk litt rundt på forumet etter magister. har kommet masse info om den i den siste tiden! er også reviewet av Joo, så det ligget test av den.
                William Jul Ringkjøb
                Bodø MFK

If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

Comment

• Tintin
                  • Jan 2005
                  • 4631

Så vidt jeg vet så er det med et 8 cellers sub-c i den pakken og de koster vel rundt 400 et eller annet for 3000 mah.

Comment

• jørgen123
                    • Jul 2005
                    • 706

jeg har selv magister, og vil annbefale den! MiniMag tror jeg også er et godt valg!

her er en laaang tråd om magister; (blant annet video av den) http://www.modellflynytt.no/showthread.php?t=12039

Elaporserien til Multiplex er det mange som har gode erfaringer med, så den er absolutt å annbefale
                    Jørgen Wake Stensen
                    Bodø MFK
                    Man blir aldri bedre uten utfordringer og trening!

Comment

• dj_maz
                      • Aug 2006
                      • 295

hvordan er denne cessna 400'n i forhold til 180'n ?
                      med denne så er det børsteløst oppsett på og med den regulatoren så kan jeg bruke li-po batteriene jeg bruker i T-rexen. prisen var ikke så avskrekkende heller
                      Magne 20 År
                      www.airfreaks.no

JR PCM 9XII Synth

Raptor 50 V2
                      Trex 450XL
                      Walkera 22E *solgt*

Comment

• solvang
                        • Nov 2006
                        • 37

Simulator

Jeg anbefaler deg og invistere i en simulator.

Jeg prøvde å lære megselv å fly, men det blir for dyrt og for mange timer i kjelleren. Dersom du kontakter en klubb som har et skolefly og i tillegg bruker simulatoren kan bu lære deg å fly brukbart på veldig kort tid.
                        Last edited by solvang; 17-12-06, 16:42.
                        Lars Solvang
                        Stavanger RC Klubb

Comment

• dj_maz
                          • Aug 2006
                          • 295

simulator har jeg, har realflight G3,5 fly er jo simpelt og fly i forhold til heli etter min mening. siden jeg klarer fly såpass greit på simulator så ser jeg ikke noen stor utfordring med og hive 1300-2000 kr i lufta bare for og ha det litt gøy
                          Magne 20 År
                          www.airfreaks.no

JR PCM 9XII Synth

Raptor 50 V2
                          Trex 450XL
                          Walkera 22E *solgt*

Comment

• Tintin
                            • Jan 2005
                            • 4631

Det er absolutt mulig du kommer til å endre oppfatning om det å fly et fly ganske raskt etter at du har tatt av første gangen. De fleste fly har for eksempel den leie utfordringen at de ikke bare kan stoppes opp i en hover om man føler man er kommet litt ut og sykle. De må liksom holdes i gang til man har fått dem ned.

Spørs om du ikke må skylle ned den uttalelsen med mange kameler. Jeg må innrømme at jeg funderte i samme baner til jeg tok av første gangen, har en helt annen oppfatning nå må jeg innrømme. Lykke til

Comment

• Celtic-Griffin
                              • Oct 2004
                              • 873

Originally posted by dj_maz
                              simulator har jeg, har realflight G3,5 fly er jo simpelt og fly i forhold til heli etter min mening. siden jeg klarer fly såpass greit på simulator så ser jeg ikke noen stor utfordring med og hive 1300-2000 kr i lufta bare for og ha det litt gøy
                              The simple fact is that you cannot learn to fly by using a simulator - what you learn is the instinctive stick reactions to what you observe on the screen (Computer game) just as professional pilots use simulators to exercise procedures to correct or control certain situations. To fly is to understand simple applied aerodynamics to a real life situation and the way to learn is to fly with a qualified flying instructor either full size or model. My advice is to join a club with an ab initio training program preferably using a buddy box combined with an adequate theory course. After all if you don't understand the forces acting on your model aeroplane you cannot claim to be able to fly it.

If you want your own trainer the Magister from Multiplex (which I also will endorse) seems to be the general choice particular since the written claim by the supplier mentioned earlier claims "SUCCESS IS GUARANTEED" what more could anyone ask for?
                              Last edited by Celtic-Griffin; 21-12-06, 14:43.
                              Ken Bates
                              Never Mind the Label

Comment

Working...