Unconfigured Ad

Collapse

Skal ha fly etterhvert...

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Mariuslk
    • Nov 2006
    • 15

Skal ha fly etterhvert...

Hei!

Fikk mitt første RC fly til jul her om dagen... ble et Wing-Dragon Slowflyer Flyet fly fint, og jeg har nesten fått litt "dilla" på RC fly Er veldig morsomt å faktsik greie å fly, uten å krasje... Så mer fly kommer det til å bli etterhvert.

Så da lurere jeg på, hva kan være et bra andre fly? Et elektrofly, tror jeg er fint... Da jeg ikke har en egen flystripe å fly på her, så blir fuel/bensin fly litt for bråkete.
    Tenker da på et fly, som også har ballanseror. Og et fly jeg også kan fly litt "roller" og "looper" med, etterhvert som jeg får litt dreisen på det
    Det er det samme om det er RTF eller ARF... Men jeg tror kanskje at å bygge fra bunnen av, kan bli litt vanskelig for en som ikke har noe særlig peiling på dette.
    Pris, det er jeg ikke riktig sikker på. Lommeboka er ikke så altfor fet, men jeg skal nok kunne klare å strekke meg til 4000 kr... Man får vel et greit fly for det, eller?

Har tittet litt på Multiplex sin Magister, og har skjønt at dette er et bra fly?
    Hvordan er denne pakken? http://www.elefun.no/webshop/aspx/pr...kategoriID=170

Ellers er jeg åpen for alle andre forslag! Men et fly som ikke bare er for nybegynnere, men som man også kan "ta med seg i karrieren" hadde vært fint...

Og om noen kunne forklart meg hva slags motorer/batterier/regulatorer som er bra greier hadde det vært fint. Det er så mye på markedet, at jeg leter meg helt bort :/

Puh, håper at dere orker å lese gjennom alt dette da. Som dere skjønner, trenger jeg litt tips og råd for å komme meg videre...

Mvh, Marius
    Art-tech Gee-Bee
  • sfinx
    • Mar 2006
    • 150

Hei
    Den pakken med Magister som du linker til er en helt grei nybegynnerpakke innenfor den prisen du antyder. Magister er nok det beste trainerflyet som er å få. Litt svak motor med det oppsettet som er i denne pakken, men har du asfalt eller annen hard flate å starte fra så går det helt greit. Kan loope og rolle o.s.v Flyr også lett og elegant oppned.
    Men les gjerne her på forumet om Magister. Er skrevet mye om dette svært populære flyet.
    Står mye her:http://www.modellflynytt.no/showthread.php?t=12039
    Senderen som følger med i pakken er også helt grei og kan brukes til andre fly.
    Løp og kjøp !
    Dessverre ser jeg de er utsolgt for den pakken. Populært fly !
    Men du bør ringe og høre om ikke de kan sette sammen noe lignende m. Magister og helst en computerradio med fler kanaler. Kommer ikke til å angre på det.
    Tor A. Jakobsen
    -------------------------------------------------
    If your gonna Crash.... at least make it look Good!

Comment

• joo
      MFN Skribent
      • Nov 2002
      • 6936

Det er også et review på Magisteren her: http://www.modellflynytt.no/articles.php?articleId=172
      Jeg bygde min med to balanseror-servoer som du kan lese, og jeg satte inn kraftig børsteløs motor slik at den klarte å slepe opp seilfly også...
      Etter å ha brukt den litt til skoleflyging var jeg og elevene enige om at den fløy forholdsvis raskt til skolefly å være!

Magisteren er et ganske "stort" fly, så hvis du har lite plass å fly på skal du være obs på at den kan bli vanskelig å manøvrere.
      Originalmotoren er grei til å fly rundt med, men på annet enn helt kortklipt gress er det ikke helt enkelt å klare en takeoff med saken.
      Den KAN håndkastes, men ikke av en nybegynner som samtidig skal fly den. Da må du ha en person som er flink til å launche sakene avgårde.

Lillebroren til Magisteren, nemlig MiniMag er mindre og langt lettere å fly på et lite område. Den er også mye greiere å handkaste alene hvis du flyr på et jorde. Rimeligere blir det også.

Senderen som er med i ferdigkitet til Magisterener ikke helt ubrukelig, men jeg personlig syntes det virker litt snaut å kjøpe en sender med bare 4 kanaler. 5-6 kanaler og muligheten for å mixe for bruk av 2 balanserorservoer, samt dualrates og expo er liksom et minimum. Helt enig med Sfinx der.
      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• Mariuslk
        • Nov 2006
        • 15

Hei!

Tusen takk for svar, det trengte jeg

Okei, jeg kommer vel mest til å fly over en fotballbane, da det ikke er så store "sletter" her i nærheten. Så en fotballbane vil bli litt liten? Det er vel egentlig ikke et stort problem, jeg kan jo alltids ta med flyet ut på en liten biltur... Men er vingen på magisteren festet med strikk, så den er enkel å ta av? Da hadde det vært enklere med oppbevaring og frakting osv.

Jeg har nå sett på MiniMag, og det ser ut som et fint fly...
        Hva er det som følger med i denne pakken? http://www.elefun.no/webshop/aspx/pr...kategoriID=170
        Noen som har erfaringer med det flyet? Hvordan er MiniMag i forhold til storebroren? Tenker på flyegenskaper, og om flyene er ganske like(untatt størrelsen da)...

Jeg ser at "en grei" stikkeradio koster mye mer enn en "grei rattradio", som jeg er vant med fra bil
        Hvordan er denne radioen, fra spektrum? http://www.elefun.no/webshop/aspx/pr...18-120-199-202
        Da slipper jeg å styre med frekvenser og slikt, og prisen er omtrent det samme som de andre...

Eller er dette et bedre valg? http://www.elefun.no/webshop/aspx/pr...18-120-199-202

Men om noen har et bedre forslag, så kom med det
        Art-tech Gee-Bee

Comment

• sfinx
          • Mar 2006
          • 150

Hei
          Fotballbane er stor nok for Magister, men se opp for lysmaster!
          Vanskelig å starte den med originalmotor fra gress. Bør være en grusbane.
          Vingen er skrudd fast og kan deles. Lett å ta med i bil.
          Minimag er et mindre fly og små fly er alltid vanskeligere å fly enn store.
          Spektrumradioen er ikke beregnet for lange avstander og skal bare brukes til parkfly/innendørs.
          Futabaen er godt valg.
          Holder fremdeles Magister for å være den beste traineren.
          Har selv en med ASP .32 bråke/sølemotor og er godt fornøyd(bortsett fra sølet).
          Den har selvsagt mye mer krefter og fart enn 600 børstemotoren som følger med i settet.

Redigert: Jobbe om natta og glømme å sove er ikke bra for lese/tenkeevne !
          Skriver ting som er bedre skrevet av joo allerede.
          Last edited by sfinx; 03-01-07, 09:10.
          Tor A. Jakobsen
          If your gonna Crash.... at least make it look Good!

Comment

• x-pilot
            • Dec 2004
            • 205

Hallo

Jeg er blitt veldig glad i Magisteren min. Det er responsivt og klarer mye "tullestikking" uten å gå i spinn. Dette er viktig på siste del av landingsrunden (final), hvor andre fly lett ville tipstalle og tryne. Magisteren er rock stødig! Det flyr fort men kan også fly sakte med trim opp. Det originale motoroppsettet funker helt greit. Fordelen med Magisteren er tilgangen på deler. Du VIL krasje det. Da er det kjekt å ha propellaksling (Girkasse) liggende. Girkassen, sammen med vingefestene (Skruer og ... skal vi kalle dem T-stykker, til å holde vingene sammen) er det som ryker. Utrolig hvor mye juling dette flyet tåler!
            Selv om flyet snur på en femøring tror jeg likevel at en fotballbane blir litt i minste laget, særlig om man ikke har mye erfaring. Bygger i øyeblikket på en MiniMag, med Axi børsteløst oppsett. Gleder meg virkelig til å få det flyet ferdig.

Hvis du tenker på det å lære å fly med balanseror er Magisteren også fortreffelig, men litt i dyreste laget, kanskje. Jeg har lært å fly med balanseror med en GreenSleeve fra Green Models. Dette er et seilfly som gir deg masse moro for under halvparten av det en Magister koster. Bare et tips

Lykke til!!
            Trygve M.
            Medlem av Ringerike Modellflyklubb.

"Not within a thousand years will man ever fly!"
            -- Wilbur Wright, 1901.

Vrakgods strødd utover hele Ringerike.

Comment

• Mariuslk
              • Nov 2006
              • 15

"Minimag er et mindre fly og små fly er alltid vanskeligere å fly enn store."

Lysmaster skal jeg passe meg for, hehe
              Når jeg tenker meg om, har jeg også en grusbane i nærheten, så jeg kan vel også fly på den...

Så du mener MiniMag blir vanskelig å fly? Den har ca. samme vingespenn, som mitt Wing-Dragon... Men den blir kanskje vanskelig å fly, da den har ballanseror i tilleg...

Jeg får søke litt rundt, å se hva jeg finner. Jeg får fly Wing-Dragon flyet mitt en del nå... Og når jeg synes jeg mestrer det greit, og jeg begynner å bli lei flyet, så går jeg til innkjøp av nytt fly (kanskje en Magister )
              Last edited by Mariuslk; 03-01-07, 09:43.
              Art-tech Gee-Bee

Comment

• joo
                MFN Skribent
                • Nov 2002
                • 6936

Jo mer du flyr jo tryggere blir du. Så fly modellen du har, uten å tøye grensene i lav høyde. Det gir deg både moro og mye lærdom.

Alle er enige i at større fly er "lettere" å fly enn de små siden de både er lettere å se og flyr roligere. Men som ganske fersk pilot, alene på en fotballbane kan lysmaster og andre hindringer komme brått på, rett og slett siden en større modell gjerne flyr fortere enn den du har nå. Dermed kan det bli en kamp å prøve å holde seg på et lite område. (Jeg flyr ikke så store modeller som Magister på den lokale fotballbanen siden jeg ikke vil fly annet enn "ufarlige" små lettvektere nær bebyggelsen)

Jeg har ikke fløyet MiniMagen, men vet at alle de andre elapor-modellene fra MPX jeg har hatt fungerer meget godt! Så jeg personlig tror nok at MiniMagen er et nedre valg for deg akkurat nå. Kanskje verdt å vente på litt feedback fra x-pilot på hvordan den flyr?

Men: hvis du kjøper Magisteren og et OK børsteløst oppsett til den (f.eks AXI 2826) så har du utstyr som passer rett i modellen som kanskje blir den neste etter det igjen: Acromaster fra MPX. En skuldervinget akrobatisk flymaskin som også får mye skryt. Bare for å tenke litt videre framover

sfinx: litt søvn med jevne mellomrom er ikke så dumt, vet jeg alt om
                Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• Mariuslk
                  • Nov 2006
                  • 15

Tusen takk for svar alle sammen

Nå tror jeg faktisk MiniMag kan være et veldig bra alternativ...
                  Virker som det er fin størrelse på det, ikke for stort og ikke for lite.

Så x-pilot: Kan ikke du ta å skrive litt om MiniMag'en din når du blir ferdig med den og har flydd den for første gang? Det hadde vært til hjelp
                  Art-tech Gee-Bee

Comment

• jansr
                    • Oct 2006
                    • 243

må si meg enig med at magister er en topp trainer treger egentlig veldig at jeg solgte min til SFINX men etter han traff en tretopp med sin synes jeg jo litt synd på han)for tida er jeg for min del mere hekta på raskere maskiner og spesielt har jeg sans for warbirds.gøy å være nybegynner å mestre disse vakre fuglene
                    mvh jan sigurd røyseland

Comment

• Gisle
                      • Dec 2005
                      • 575

Originally posted by sfinx
                      Hei
                      Spektrumradioen er ikke beregnet for lange avstander og skal bare brukes til parkfly/innendørs.
                      Er det riktig at Spektrum kun brukes til innendørs.
                      Jeg bruker Spektrum på alle mine parkfly, eks HYPERION chipmunk, E-Starter, Cessan Bird Dog og har ingen prblemer med å ha kontakt med flyet innen for normal "2 flyvidde", men en Magister er den nok ikke beregnet for

Gisle
                      Gisle Ranum
                      Trondheim
                      "If your motor is running you can turn with the air rudder. If your motor is not running...it doesn't matter"

Comment

• Mariuslk
                        • Nov 2006
                        • 15

Okei, så Spektrum DX6 er ikke beregnet på annet en "innefly"... Ser at Spektrum også har en radio beregnet for større fly utendørs, Spektrum DX7. Men den blir nok litt dyr og litt "overkill" for meg :P

Men er det noen som vil anbefale meg noen radioer?
                        Er det bare computer radioer som funker, eller er denne grei? http://www.elefun.no/webshop/aspx/pr...18-120-199-202
                        Den koster nesten 1600 kr, så det er vel kanskje greit å gå for en bedre radio til 2000 kr med en gang?
                        Art-tech Gee-Bee

Comment

• JanFredrik
                          • Sep 2006
                          • 491

Kjøp en skikkelig med en gang, du kommer garantert til å fortsette å fly! Futaba 6ex'en er et kjempegreit valg! Laser 4'en kommer du til å ville kvitte deg med før sommeren! Sats på en computerradio!

Mvh
                          Jan Fredrik
                          Jan Fredrik Bjordal
                          www.JetsOfBergen.no

This is my Eurosport. There are many like it, but this one is mine.

Comment

• TheBirg
                            • Jan 2004
                            • 692

Sjekk også ut søstersiden til MFN...

Her finnes mye bra brukt utstyr !
                            Er du fersk så spørr noen du kjenner om bruktkjøpet er passende for deg !
                            Kjenner du ingen så legg ut en ny tråd her på forumet, (priser er mellom kjøper og selger, men vurder alltid opp imot nytt !)
                            Men tips om det er riktig radio får du.
                            Det er mange gode nettbutikker i Norge, og der kan du se nypris kontra brukt pris og vurdere selv.

Computerradio vil jeg også anbefale !
                            Last edited by TheBirg; 06-01-07, 17:13.
                            Ønsker dere en god dag på feltet !
                            Birger Mork

Mine besittelser :
                            Flygreier (Massevis)
                            Heligreier (En Mini Titan)
                            Bilgreier (Et par stk.)

Comment

• TheBirg
                              • Jan 2004
                              • 692

Er lettere og foreslå noe om du oppgir hvor mye du vil bruke på radio.
                              Ønsker dere en god dag på feltet !
                              Birger Mork

Mine besittelser :
                              Flygreier (Massevis)
                              Heligreier (En Mini Titan)
                              Bilgreier (Et par stk.)

Comment

Working...